Stevia
Hejsan Margareta och/eller alla som testat att dosera stevia.
Jag ska göra en ny efterrätt med mörk choklad, vispgrädde och ägg som ska vispas i olika omgångar och sedan kylas ett par timmar, kan tänka mig att det blir som en mousse av något slag.
Den ska också innehålla 1dl socker eller motsvarande sötningsmedel.
Någon som vågar sig på en mellan tummen och pekfingret dosering med stevia istället?
Kramar nikita3!
Stevia skall man bara ta med en knivsudd. Jag har inte lyckats att ta så lite så att smaken skulle passa mig. Stevia är 300 gånger sötare än socker!
Omätbart lite. Det mesta jag använt är kanske ett kryddmått. Och det var till en literburk med ättiksinäggning. Man får smaka sig fram helt enkelt. Ta lite i taget.
Tack för era snabba svar.
Receptet står till 6 pers.
Jag får väl smaka mig fram, så är efterrätten slut när familjen ska äta hahaha!!!

Ta jättelite är mitt enda råd. När du tror att det kanske kan va lagom… ta lit emindre. Det är verkligen jättesvårt att dosera. Jag har bara lyckats slippa den speciella eftersmaken när jag använt det tillsammans med lakrits och vanilj.
Stevia - vad är det?
Hur får man tag i det?
Bismak?
Används till vad?
Tack!! 
Om man ska köpa Stevia ska man köpa det i pulver, extrakt?????Vilket är bäst?

Jag blandade 140g fruktsocker med 15g stevia.
Om jag doserar med en tsk så blir det ungefär 4g vilket motsvarar 1dl socker. Testade i en cholkadkaka igår (som jag åt med massor av vispad grädde!) och det funkade bra.
Man kan ju annars lösa lite stevia i vatten…ha den i kylen. Borde stå sig ett par veckor.
Nikita!
När tänkte du göra den efterrätten, bara så jag vet , tänkte komma! Tack för pratstunden senast(typ 3timmar i telefon*fniss*)Gubben undrade om vi var kloka-
Kram
Tack alla för era tips, låter er veta hur det gick och hur det smakade.
Blev det bra kan ni få receptet.
Pasi, menar du att 1 tsk steviapulver motsvarar 1 dl socker? Kan du inte skriva ner receptet, det lät gott.
Nikita3, blev det bra?
Oj, jag har inte fått tummarna loss ännu.
Dannil, jag måste först prova på familjen innan jag förgiftar mina vänner!!!
Tack själv för den längsta pratstund någonsin, hade ågren efteråt och hoppades att inte maken kollade tiden i luren efteråt.
Kram alla!
Gittan: Jag tror att Pasi menade så här: Han blandade 150 gr.fruktsocker med 15 gram stevia, av den blandningen tar han en 1 tsk och det motsvarar ca 1 dl socker. Så uppfattade jag det.
Aha, men vilken konstig blandning. Pasi, kör du Dansukkers fruktsocker gjort på sockerbeta?
(Det blev många såna här gubbar för mig i dag.
)
Idag har jag första gången lyckats med stevia. Jag gjorde lite salladsdressing med olivolja, vitvinsvinäger, örtkryddor och behövde lite sötma för att bryta av. Det blev mycket lite Stevia, det blev perfekt. Jag har inte lyckats att använda det i sötsaker men här blev det bra.

Chokladkakan jag gjorde blev god…återkommer med recept senare när jag har mer tid. Och jag menade precis som "klippan" Mervi skrev!