Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3448 ggr
dmda56
0

Följer strikt, men går inte ner i vikt

Hej på er,

Jag är en kvinna på 52 år med ca 20 kg övervikt. Jag har nu hållit på med LHCF i 7 veckor. Jag har inte gått ner ett hekto de senaste 3 veckorna. Tvärtom, idag vägde jag mig och har gått upp 1 kg) Gick ner 5 kg i början, men det tror jag beror på att jag hade influensa en vecka och därmed tappade matlusten och åt nästan ingenting.

Jag följer verkligen LHCF strikt. Fuskar absolut inte något, men ändå händer ingenting! Nu känner jag att jag börjar tappa sugen, vad är det för idé att fortsätta…

Tycker heller inte att jag äter för stora portioner eftersom denna kost mättar mer än kost med kolhydrater.

Jag äter t ex:

Frukost: Ett kokt ägg med lite majonnäs.

Förm fika: En macka bakat på husk, linfrö, smör, ägg, bakpulver.

Lunch: Matlåda med typ omelett stekt i smör med blandspenat eller lax med broccoli eller en fetaostsallad  eller liknande.

Eft midd fika: Ex ost och oliver

Middag: Kött eller fisk med grönsaker stekta i smör och grädde eller creme fraiche, eller nåt annat utan kolhydrater

Dryck är Loka päron eller vanligt vatten.

Kan någon hitta nåt fel i detta???

Jättetacksam för ev tips.

Hälsningar

Marianne

nobban7
0

Hej och välkommen!

Tror heller inte att du äter för mycket. Kanske istället för lite? Har du provat att lägga in dagsintaget i http://www.minmat.net/  kanske kan du där själv se om det är något i kosten som gör att du inte går ner.

Lycka till!

ebet
0

Det går ibland sakta ibland fortare. Kvinnor har svårare att gå ner. Dessutom är 5 kilo på 7 veckor är helhäftigt! J

ag gick ner 1 kilo i månaden, sedan ett halvårs platå, då det inte hände någonting med vikten.

Kan vara bra att ha stenkoll på hur mycket du äter gm minmat, och är det en platå på några månader, då kan man kanske ändra på någonting, typ ta bort alla mjölkprodukte, eller tvärtom lägga till mycket mera grönsaker. När det har gått ett år så har du nog hittat din egen vinnande kombination.

Lycka till!

ToFat
0

De fem kilo du gick ner under influensaveckan kanske du hade gått upp om du inte ätit LCHF?  Tycker fem kilo på sju veckor är kanon jag.

Maria56
0

Hej dmda56, är också 52 år och upplever exakt samma sak som du och äter ungefär likadant. Jag går inte ner i vikt (går upp) och har också 20 kg övervikt… så det kunde varit jag som skrev det du skrev…

Jag vill äta LCHF och jag vill också äta en kost där sockersuget försvinner (vilket fungerar), men där man också slipper hålla på och mäta, väga och tänka på kalorier. Men ibland känns det som även LCHF är en balansgång mellan olika livsmedel, och man ska räkna ut hur mycket av allting man stoppar i sig, vilket gör att jag emellanåt tvivlar och känner mig missmodig om och hur jag ska orka. Det får inte bli för svårt att hantera i vardagen och i familjen.

Jag äter ungefär som du men i morgonkaffet har tillsätter jag också någon eller ett par tsk kokosfett.

maria56

Johannika
0

Fem kilo är ju jättebra! Sen ska man vara försiktig med vågresultat på bara ett kilo hit eller dit, det kan diffa ända upp till 2 kilo på ett dygn berodende på en massa olika saker. (vatten, dag i månaden, om man är tom i tarmen eller tvärtom)

Som någon annan skrev känns det som du kanske äter aningen litet, i alla fall är ett enda litet ägg till frukost alldeles för litet för mig i alla fall. Jag är 51 och petar i mig äggmjölk till frukost som ju består av ett helt ägg, två äggulor och 50 gram osaltat smör…. det ger stadga åt dagen och då behöver jag aldrig några mellanmål…..

Men det bästa är egentligen att vara uthållig och envis och känna att man mår bra, att man bekämpar sötsug och osunda ätbeteenden… att man vet att man får i sig "rena" råvaror och att maten är hyfsat fri från E-nummer och underliga kemikaliska tillsatser… på sikt tackar kroppen en för detta!

Lycka till!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

SuziQ
0

Ge inte upp, jag är också 52 och för mig tog det nästan 6 månader innan det började röra på sig på vågen. Kanske behöver kroppen tid på sig att läka innan den är beredd att släppa på fettet.

tora125
0

Om inte jag minns fel så har väl Loka Päron en massa kolhydrater i drycken? Har för mig att jag gjorde det misstaget innan jag insåg att det var kolhydrater i på grund av att den är smaksatt. Kolla upp detta. Det kan ju vara en liten bov.

Aniara4
0

Håller med om att du förmodligen borde försöka äta en större frukost, då skulle du nog inte behöva något mellanmål före lunch.

#7 Jag tror inte det är kolhydrater i Loka, du tänker kanske på Ramlösa balans? Den innehåller en massa fruktsocker. Skrikandes

fia1
0

Ingredienser - Kolsyrat vatten, naturliga aromer av päron och citron, natriumvätekarbonat, kaliumvätekarbonat, magnesiumklorid, natriumsulfat.

Näringsvärde per 100 ml

Energivärde

<5 kJ (<1 kcal)

Protein

<0,5g

Kolhydrat

<0,5g

Fett

<0,5g

Texten är från Loka Brunns hemsida, innehållsförteckning Loka Päron.

dmda56
0

Tack snälla alla ni som svarat med tips och kommentarer.

Fick ny inspiration tack vare er :-)

Marianne

julia61
0

Hej!

Förvirrad tant söker svar!!

Skämt åsido, jag har helt slutat med bröd, pasta, ris, potatis och gått över till LCHF, detta i ca 3 veckor. Väger mig ej för jag har en historia med bulimi förr. Vågen blir inte ens vän precis!! Tycker jag i alla fall.

Jo, vad jag försöker förstå är detta som jag läste i kokboken som Annika o Airam (stavas så?) skrev: För att gå ned till önskad vikt så tar man önskevikten tex 80 och multiplicerar denna med 1-1,5 och får på så vis fram protein per dag!! Detta blir då 120 g proteiner per dag om du multiplicerar med 1,5.

Sedan går jag in i livsmedelsverkets lista där man kan få precisa proteinmäng om man skriver in t2x Lax o 300 gram. Då får man fram hur mycket protein o mycket annat det innehåller.

För att äta rätt mängd protein så får man äta en hel del. Undrar om jag gör rätt??

Jag har läst ganska många inlägg här och tycker att det är mycket mindre protein de flesta äter!!

Snälla hjälp en förvirrad tant, gör jag fel??

Fett äter jag med, grädde, cremé fraiché, smör.

Ägg o bacon på morgonen.

Dricker mycket vatten, kaffe m lite mjölk, lite grönsaker!!

Tacksam för fler inlägg

nyborjare08
0

Hej Julia!

Skriv en egen tråd och berätta om dina funderingar i den. Det kan vara lätt att missa om den är "gömd" i en annan persons tråd som denna Glad

En egen tråd startar du genom att klicka på "Skriv inlägg" uppe till vänster.

Och välkommen, förresten!

Babz
0

dmda56 - det kan ta tid innan din kropp blir så "trygg" i ditt nya sätt att äta att den vågar släppa ifrån sig något överskottskilo. Det är bara att hålla ut och eventuellt experimentera med mängderna ovanjordsgrönsaker, mejeriprodukter och frukt/bär, som verkar vara de vanligaste orsakerna till att viktminskningen inte kommer i gång eller avstannar. Viktigt är att äta tillräckligt med (bra) fett och proteiner. Ett bra riktvärde på proteinmängden är ca 1,5 gram protein per kilo önskad kroppsvikt. Vill man väga, säg 70 kg, så ska man äta minst 105 g protein per dag. Eftersom kött innehåller ca 20 % protein och fisk ca 15%, bör du alltså äta 525 g kött eller ca 700 g fisk per dag. Fett (kokosfett, smör, ev. kallpressad olivolja) tillsätter du så att du blir mätt. (T.ex. genom gräddsåser, kryddsmör, majonnäs, bearnaisesås och liknande.) Lite ovanjordsgrönsaker som "dekoration".

Lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

marsah
0

jag har ätit lchf i 4 veckor nu, gick ner 4 kg,,, skit bra! men nu har jag gått upp 3 fast jag fortsätter som vanligt, men nu kära vänner så har jag levt i denna kvinno kropp i 43 år och vet att jag svulnar ca 2,5-3 kg en v i månaden pga min mens. ohh jag hoppas inget hellre än att det e det som gör det, för jag har inte mått så här bra på många år… hur det än går så fortsätter jag med detta<3

Makkhatran
0

Hej

Jag äter också strikt LCHF och har gjort det i 7 veckor. Går inte ner i vikt men kanske har omfördelat vikten lite… För min del känns det som om kroppen måste vänja sig vid dieten. Har mått fruktansvärt dåligt men är bättre nu och jag antar att jag så smått börjar vänja mig vid fettet. Jag hoppas att jag kan gå ner i vikt så småningom men att ha tålamod är svårt. Enligt en länk om "svårigheter att gå ner i vikt" står det att om man bantat mycket (vilket jag gjort "in vain") kan det ta lång tid innan kroppen vågar släppa ifrån sig fettet. Är det någon som har erfarenhet av det?

Att hålla på att räkna på vad man får i sig känns väldigt motigt och lite VV-mässigt. Är lite avogt inställd till det. Men man kanske ska ge upp och göra det ändå? Måste man räkna?

Läste i någon tråd att man ska äta när man är hungrig och sluta när man är ohungrig!Skrattande

Zepp
0

Man kan lägga in typiska matdagar i minmat.net för att se om man har rätt fördelning.. eller komponera rätter så man ser hur man gör!

Det handlar till stora delar om att programera om ögonmåtten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.