Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 13851 ggr
virkastickasy
0

Istället för O'Boy

Har någon ett bra råd till en inbiten O'Boy-missbrukare (morgon o kväll sen jag var barn)? Jag kan inte för min värld komma på vad man ska dricka istället för O'Boy, som smakar lika gott. Eller hemgjord varm choklad, vilket som… men det måste man väl ha socker i, eller? Jag vill inte ha något recept med sötningsmedel…

Finns det LCHF-varm choklad? :)

Wtn3
0

Kakaopulver och en blandning av röd mjölk och grädde kanske. Eller smält mörk choklad istället för ren kakao. Det är nog det närmaste man kommer utan att sockerhalten springer iväg för mycket, dock ska man vara medveten om att mängden kolhydrater det ger kan vara för mycket bara det, det beror på hur strikt man måste vara, en del klarar av söta imitationer och lite mer LCHF-anpassade efterrätter utmärkt, medans andra måste stryka allt sådant och enbart hålla sig till riktig mat.

Av ren nyfikenhet, varför inte sötningsmedel? Det finns naturliga sådana som inte höjer blodsockret alls, Sukrin till exempel, det är det många LCHFare som använder.

virkastickasy
0

ja men kakaopulver + grädde/mjölk smakar blir väl väldigt beskt, eller? riktig choklad kan jag ju testa förstås men det är ju socker i det…

jo jag har läst om sukrin, men det är ju 100 % kolhydrater, hur funkar det?

Wtn3
0

Visst är det socker i det, men det handlar som sagt om vad man vill tillåta sig och hur liberal man kan vara utan att resultaten uteblir, där är vi alla individuella.

Kolhydraterna i Sukrin är i form av sockeralkoholer, mer specifikt en typ av sockeralkohol som inte höjer blodsockret, så i praktiken innehåller Sukrin noll kolhydrater, och det är inte onaturligt eller omtvistat som t ex aspartam heller.

virkastickasy
0

ja det är sant. med tanke på hur mycket godis, glass, kaffebröd osv jag vräker i mig i nuläget så skulle det ju vara en enorm skillnad om man bara har lite socker från chokladen i varm choklad… :)

hochlash
0

jag blandar en tesked kakao med varmt vatten och fyller på med grädde och sukrin. har dock inte testat kall ännu. min egen varma smakar nog hundra gånger bättre än den som finns i kaffeautomaten på jobbet.

hochlash
0

äsch, nu kom jag på att jag ljög. Skäms har testat kall också, men då är det svårare att blanda ut kakaon utan att den klumpar sig. rör kakaon till en flytande smet i en liten skvätt varmt vatten innan man fyller på resten av glaset. och det smakar inte helt illa utan sukrin heller. åtminstone för en vuxen mun, barn vill nog ha lite mer sötma.

Sindri
0

Kakao är fettlösligt - löser sig bra i grädde. Vispa med en liten latte-visp.

camsve09
0

Jag dricker ägglatte med kakao i. Inte som O'boy, men ett alternativ att testa kanske?

Aniara4
1

Jag gör som #8, äggmjölk med kakao.

Men för att få riktigt söt smak behöver man antingen socker eller sötningsmedel. Att önska att det vore annorlunda förändrar inte fysikens (eller kemins) lagar!

Minorca
0

Hej

Jag gillar varmchoklad när jag är på utflykt även hemma också.

Det tog lite tid att vänja sig att inte använda socker i den, i början hade jag en rejäl klick vispgrädde på chokladen. Man vänjer smaklökarna att inte använda socker och sötningsmedel.

Jag har 3  olika recept.

Vid utflykt ej riktigt LCHF optimalt men praktiskt. Jag blandar först "chokladpulver" Ta en påse torrmjök( som ger en 1 liter)  och 4 msk kakao.

Ta ca 2 msk av "chokladpulver" till en kopp Ca 2dl, rör ut pulvret först i lite hett vatten till en slät "smet"  och fyller sedan på het vatten. Ger ca 7-10g kolhydrater per kopp.

Hemma tar jag en tsk kakao som jag rör ut i ca 2msk grädde låter stå  i några minuter och slå på het vatten. I början och om jag lyxa till, använde jag rejäl klick vispad grädde på chokladen.

Äggmjölk med Kakao tycker är ganska bra, jag gör min på 2 äggulor, 25gr smör, 25 kokosfett, 1tsk kakao, lite vaniljpulver och 1,5 dl het vatten.

Sugiyama
0

Jag värmer en kopp gammeldags mjölk med 2 rutor minst 70% choklad. Till det vispar jag grädde som jag toppar med. Urgott.

Floydian
0

"Jag kan inte för min värld komma på vad man ska dricka istället för O'Boy, som smakar lika gott. "

Det är just det som är problemet för många av oss, socker smakar farligt gott. Men pröva att göra äggmjölk med kakao i, trixa inte med sukrin och annat. Är du van vid att dricka O'Boy varje dag ( 2ggr?) så har du nog ett sockersug? Det blir du inte av med om du använder sötningsmedel, utan du gör det bara jobbigt för dig själv att inte äta/dricka andra söta saker.

Med äggmjölken kan du ha kvar vanan att dricka något varmt (?) med chokladsmak varje dag, men ändå börja vägen mot ett liv fritt från sockersug. Det är mitt bästa råd, om du inte vill sluta med "dryckesvanan" helt. Eller börja drick te istället?

arlu
0

Håller med, vissa vanor kanske behöver omprövas. Jag tycker att en del som försöker med LCHF satsar för mycket på att hitta substitut istället för att använda alla möjligheter till god och nyttig mat som finns inom LCHF sfären.

odezza
0

Jag gör en kopp varm choklad så här: I ett 2,5dl-mått häller jag i vispgrädde, så att det precis når över siffrorna 1,5 (alltså lite drygt 1.5 dl grädde), sedan häller jag på vatten så att måttet blir fullt. Häller det i en kastrull, och låter det koka upp med 2 tsk kakao. Vispa under tiden, så löser sig kakaon.

Jag tycker att grädden gör att det blir tillräckligt sött, utan socker eller sötningsmedel.

Ett annat gott alternativ: En burk kokosmjölk, som kokas upp tillsammans med 3 tsk kakao, vispa. Blir knappt 2 koppar.

Varm choklad på kokosmjölk är min standarddryck, om jag mår illa, eller är lös i magen… Men den är så pass god, att den går att dricka annars också.

Kokosmjölksvarianten kanske fungerar även för den som måste vara försiktig med grädden.

"still lost in space and time"

tankgirl
0

rismjölk! 9 gr kolhydrater/100 gr. Inte för sött och de flesta allergiker klarar av ris, vad jag vet. Carlshamn har en bl.a….

plinkplonk
0

Kuriosa: "röd mjölk" är mellanmjölk i Norrland och 3%-ig i mellansverige Cool

Aniara4
0

#15 Så ett inte särskilt stort glas på 2dl ger 18g kolhydrater? Med tanke på att de flesta av oss försöker hålla oss under 20g/dag känns det inte riktigt rätt att lägga hela "dagsbudgeten" på ett glas mjölk.

ninni-s
0

jag gör en sats äggmjölk med kakao och lite vaniljpulver och lite lite sukrin.

Tycker att det smakar som riktigt god cholkad dryck och min dotter som är världens största sockerrått tycker att den är jätte god med!

tankgirl
0

#17 Jo, det får bli någon gång ibland isåfall. Bättre än raffinerat socker i alla fall. Jag är själv väldigt kolhydratkänslig men får inte alls samma kick av rismjölk.

MimLan
1

Varför förutsätter du att du kommer att tycka att oboy är gott när du avgiftat dig från allt socker? Vore det inte bra att hellre försöka fokusera på att göra av dig med ett beroende/dålig ovana istället för att hålla igång det med vissa modifikationer?

Skulle jag dricka oboy idag skulle jag göra en grimas och vilja skrubba tungan. Det är socker med chokladsmak som mestadels sockerdränkta smaklökar gillar. Vill du däremot ha choklad/chokladsmak finns det flera olika alternativ.

magma
0

Jag har ätit LCHF i snart 4 år och måste tyvärr erkänna att det som jag gillade före LCHF, alltså det som smakade sött och gott då fortfarande smakar gott då jag någon gång provar. (=gjort avsteg) Jag gissar att det är så för många som är sockerberoende.

#0: Om du inte tycker att du kan avstå O´boy två ggr/dag så har det med ditt sockersug att göra, och du underhåller det genom att hela tiden mata sockermonstret med en liten skvätt sötma varje dag. Om det inte är så att du kan göra chokladdryck utan sötma och känna dig lika nöjd med det, förstås, men det låter inte som det? Hoppas du vågar dig på att avvänja dig från O´boyen:)

Conquest
0

Prova Stevia istället för socker. Noll kolisar och ett naturligt produkt, ursprungligt från regnskogen i Paraguay.

FRAXA
0

Ett varmt glas möjlk med kakao i tycker jag fungerar utmärkt, det är långt ifrån lika "gott" som O¨boy men chockladsmaken finns där, sedan går det ju alltid att exprimentera lite med olika mängder kakao.

keja01
0

En blandning av kokosflingor, kakaopulver, grädde, mjölk fungerar som oboy för mig. Smakar bäst kall.

berittis
0

"Vanlig" kakao, typ Ögonkakao har inte den bästa kvalitén och smakar beskt utan socker. Försök få tag på Valrhona kakao som inte alls är lika besk. Den är dyr men igengäld dryg. Jag fick tag på Valrhona kakao i en kioskbutik.

Jag gör drickchoklad på grädde, 3%-ig mjölk, kakao och ekologiskt vaniljpulver. Glad

kaisakavat
0

Jag har nyss börjat göra äggmjölk och smaksätter den med kakao och kardemumma. Jättegott. Har tänkt flera gånger att det nästan är som att dricka varm choklad. Bara mycket nyttigare!!

Receptet - blir 1 stort glas:

Smälter 25 gram smör, häller på 1 dl vatten och kokar upp.

Knäcker 1 ägg + en äggula i en högkantad smal skål. I med smaksättningen, mixar med stavmixer. Fortsätter mixa, häller i det kokande smörvattnet, mixa lite till. Klart!!

Ibland lyxar jag med en skvätt grädde.. Tungan ute

Jag brukar hälla över i glas/mugg och värma 15 sekunder i micron för att få det hetare. Temperaturen blir lite mesig efter mixningen.

Gott!

Miss-Saffran
1

Hur ställer ni er till att använda laktosfri mjölk till chokladdryck?

Det innehåller ju hälften av kolisarna som mjölk innehåller, och är sötare i sin smak. Kanske kan vara något att blanda med kakao?

Till trådskaparen; kämpa ett tag med att inte dricka någon oboy. Alls. Eller ersättning för oboy. Jag tror att suget kommer lägga sig om du ger det ett par veckor. Man får försöka stå ut:/

Babz
0

Jag gör som #11; värmer Gammaldags mjölk + grädde med 1-2 rutor 70% choklad. På det vispad grädde. Det blir vansinnigt gott.

Hur man ska bära sig åt för kall chokladmjölk vet jag inte riktigt. Smälta 70% choklad över vattenbad och blanda i kall Gammaldags mjölk + grädde, kanske.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

parsley
0

Har du funderat på äggmjölk? Den smakar inte o´boy utan mer som lite starkare drickchoklad.

Jag gör så här:

1 - 2 äggulor mixas med 50 g smör delat i tärningar och 2 dl kokande vatten och kakao efter smak. Smaksätts med vispad grädde. Den blir ganska ljummen, men det stör inte mig.

Jag använder inte vitorna eftersom någon sa att de måste hettas upp till 70 grader och stelna för att inte vara farliga. Med stela äggvitor i äggmjölken smakar den stekt ägg och innehåller mjällstora partiklar av stelnad äggvita som mixern inte rår på.

elinmarkusson
0

Jag gör äggmjölk och sätter kakao i, så ytterst lite äkta vaniljpulver. För vaniljpulver är ju sött i sig så man behöver inget sötningsmedel, tycker jag.

sepersl
0

jag bugar och tackar för recepten! Sitter nu och avnjuter en varm chokladdryck. Mums