Fettmätning
Jag är ledare i en studiecirkel om lchf, och nu har det dykt upp en fråga som jag inte kan svara på.
En av deltagarna har en syster som har gått ner 26 kg, varav de första 22 på nån lågfett-lågkolhydratkost (vet ej vilken). Sen gjorde hon en kroppsfettmättning med Tanitavåg innan hon började med lchf. Då gick hon ner 4 kg på en månad och stod sedan stilla i 8 månader. Hon åt alltså lchf strikt enligt egen utsago i 9 månader. Sen gjorde hon en ny fettmätning med samma Tanitavåg, och då visade den 7,2% mer fett på kroppen.
Kan någon hjälpa mig med detta? Min spontana reaktion var att om hon hade ätit lågfett innan, kanske kroppen "sög åt sig" det fett den kunde när hon började äta lchf, och att fettprocenten skulle ha gått ner om hon hade ätit lchf en längre tid. En person som bantar så, kanske dessutom har en historia av bantningskurer bakom sig, och därmed en otrygg kropp som tar tid på sig att normaliseras. Spekulationer!
Vad tror ni? Det är svårt när man får såna här frågor, för det kan skrämma en del av de redan fettskrämda deltagarna….
Systern som går i min grupp är redan fettskrämd så att det räcker, och detta kan vara droppen som får bägaren att rinna över, så att säga. Då går hon tillbaka till Cambridge-veckor och light-kesella.
HJÄLP, snälla ni!

För det första.. oavsett vilken metod man går ner på så innebär det att man på något sätt förbrukar mer energi än vad man äter.. antingen att man svälter eller att hungersignalerna normaliseras!
Sen så är de flesta sådana vågar rätt osäkra, de mäter det elektriska moståndet genom kroppen samt vikten och sen räknar det ut en ungefärlig fettprocent som skall vara statistiskt signifikant på en normalbefolkning!
Man kan nog räkna med att resultatet kan fela mellan +- 25 procent, om det sämmer alls.. ponera vad som händer om du dricker en liter vatten eller är uttorkad.. motståndet förändras genom kroppen på grund av vattnet!
Sen så blir man inte fet av ett visst livsmedel.. utan man blir fet av i stort sätt vad som helst om man äter för mycket av det.. gäller fett som protein och kolhydrater!!
Lättast att förklara för dina elever är att säga.. vi ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett.. vare sig mer eller mindre.. såsmåningom, när kroppen uppreglerat sin fettoxideringsförmåga är det inte helt ovanligt att kroppen tar en del av energin från fettdepåerna och då brukar även aptiten sjunka en aning.. man går ner i vikt!
Sen så får man räkna med att vid all viktnegång så förlorar man en del muskler.. det krävs mindre muskler för att bära en lättare kropp.. varför man skall se till att åtminstone hålla ett minimum av proteinintag.. rör man dessutom på sig under viktminskningsperioden signalerar man till kroppen att bibehålla så mycket muskler den behöver!
Det är altså viktigt att poängtera att det är andelen fett som skall vara högt inte mängden på tallriken.. jag brukar säga att ett halvt kilo potatis om dagen motsvaras av 50 gram smör.. men om man ersätter fettsnåla matvaror med fetare så behöver man sällan ens tillsätta mer smör förutom det som man steker med och ingår i såsen!
"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tror din spekulation är rätt men för att vinna över din fettskrämda elev behövs nog lite annan info också. Fråga personen vad hon tänkt äta när hon gått ner i vikt. Kommer hon fortsätta äta dietmaten för att inte gå upp igen eller blir det för tråkigt? Den största fördelen med LCHF är ju att man kan BÅDE gå ner i vikt och äta god mat som man blir mätt på. Visst det kanske tar längre tid men å andra sidan håller man sig frisk och minskar risken för bla cancer och diabetes.
LCHF är ingen mirakelmetod dvs att man går ner jättemycket jättesnabbt utan miraklet ligger i att äta gott, äta sig mätt, hålla sig frisk OCH gå ner i vikt. Det verkar folk ha svårt att fatta…
Du kan ju ta ett exempel med TV4 experimentet som nyligen avslutats. Vem kommer fortsätta gå ner i vikt och vem kommer gå upp igen? Den som kan fortsätta äta likadant resten av livet eller de som måste svälta och/eller träna nästan på elitnivå för att behålla det de nu vunnit?
Menar du att fettvikten hade ökat med 7,2 procentsteg eller att fettvikten hade ökat 7,2%? Jag antar att du menar det förra. Om du menar det senare så ligger det inom felmarginalen.
Hur mycket fettprocent hade hon och vad vägde hon? Om hon ökat 7,2 procentsteg så tycker jag att hon borde ha märk det på andra sätt, tex midjemåttet (eller andra mått). Om hon inte märkt något sådant så skulle jag tvivla på att hon räknat rätt eller kommer ihåg fel.

#1 Jag sa till henne att man inte kanske kan lita fullt ut på fettvågar, men det gick inte hem. Hon menar att Tanitavågen är stensäker. Ja, ja. Vad säger man? Om det hade varit ett BodPod-ägg, kanske….men det är ju som du säger: motståndet i kroppen förändras väl beroende på vätskemängden också.
#2 Jag brukar ju trycka på just detta, att lchf inte är någon diet eller quick fix, utan en hållbar livsstil. Tyvärr håller inte alla med om det, utan de är mera intresserade av att snabbt gå ner i vikt, oavsett metod. Jag vet inte hur hon kommer att äta i fortsättningen, men jag har ju försökt tala om för henne att det handlar om en livsstilsförändring. Hon har ju redan märkt fördelarna med lugnare mage och mindre hunger. Jag har tidigare tipsat om TV4, men nu efter att ha sett finalen törs jag inte göra det, eftersom lchf-Anna hade tappat 1,7 kg i muskelvikt. Det gör inte MIG något, men den här tjejen kommer att gå i taket. Hon tränar MASSOR själv och är livrädd för att tappa ett enda hekto muskler.
#3 Hon sa bara att fettet hade ökat med 7,2 %, så jag vet inte. Jag vet inte vad ursprungsvärdena var, men som jag fattade det så hade hennes fettmängd ökat från X till X+7,2 %. Det är väl samma som att fettvikten har ökat med 7,2 procentsteg? Så fattade jag det. Hon sa inget om hur kroppen kändes i övrigt. Däremot blev hon ju livrädd och började skrika och varna sin syster när hon sa att hon hade börjat med lchf. Jag kanske ska be att få se systerns värden, före och efter, så att jag kan ställa korrekta frågor.
Det känns som om argumenten om förbättrad allmänhälsa inte går hem i detta fall. Hon vill ha siffror på att hon inte ska tappa muskler och lägga på sig fett, och jag kan inte ge henne några långtidsstudier som hon frågar efter. Jag brukar hänvisa till evolutionen. 

Det låter inte speciellt troligt om jag förstår dig rätt
-22kg med nån diet som vi inte vet nåt om
-4kg med lchf och samtidigt en ökning i fett med 7,2%
Dvs bara muskler skulle ha rykt.
Nej nej så funkar inte kroppen om den inte utsätts för mördande svält.
Antingen är det båg du fått dig till livs eller så svalt hon sig och åt inte alls lchf.

Det är ingen ide att tjafsa om saker man inte kan påverka eller kontrollera.. dessutom så behöver inte alla äta LCHF och om man äter mer än man behöver av nästan vad som helst så går man upp, vad, skillnaden är hur kroppen reagerar på det man äter och vissa är känsligare!
Såg som så att du lär ut hur man äter LCHF.. det finns ingen garanti för att det funkar på alla, och tränar man och äter tillräckligt med protein tappar man mindre muskler än om man inte tränar.. så fort man slutar träna så försvinner de ändå.. så det gäller att träna hela livet!
Kroppen bygger o bibehåller en viss musklemassa till stora delar som skall motsvara vad man behöver vid den belastning man utsätter den för.. går man ner kraftigt i vikt behöver man mindre muskler för att bära en lättare kropp.. vill man ändå behålla den tidigare muskelmassan får man bära en ryggsäck som motsvarar den vikt man förlorat!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

heja zepp kloka ord…!! sp sant det så att det kanske inte passar alla att äta efter vissa riktlinjer o det måste man nog prova sej fram…..de e ju ingen sekt man gått med i…..