Hög språknivå på KiF!
Något jag har slagits av på detta forum är att det är ovanligt hög standard på språkbehandlingen i inläggen här! Jag är aktiv på ett flertal andra fora och alla håller en väsentligt lägre nivå och många som gör inlägg är knappt skrivkunniga.
Jag har inget emot att folk som skriver som krattor gör inlägg - tvärtom! Alla ska känna sig välkomna och inte behöva skämmas om de inte är så duktiga på att uttrycka sig i skrift.
Men jag undrar hur det kommer sig att så väldigt många som skriver här är så språkligt bevandrade?
Blir man intelligentare av att äta LCHF, eller krävs det en viss intelligens för att inse det fina med LCHF?
Nja, det där var väl lite drastiskt, men är det nån som kan komma med nån hållbar förklaring?

Svenska språket i skrift har jag alltid varit bra på, långt innan jag började med lowcarb, haha.

Högre genomsnittsålder när det gäller matfrågor? Eller slumpen kanske… personligen jag hade väldigt lätt för grammatik och svenska språket i plugget, och jag råkade bara hamna här. 

#0 Jag har också reflekterat över det samma!

Vi kan väl slå oss för bröstet och härmed besluta att det är en kombination av båda dina funderingar. Dessutom är det väl en majoritet av äldre i detta forum och som alla känner till så kommer ju visheten med åldern. Sedan finns det en mängd andra orsaker men det vore väl förmätet att rabbla alla dessa.
Tja… iofs är kanske medelåldern en smula högre här än på andra ställen, men jag har ändå träffat på rätt många medelålders män som stavar illa, helt struntar i interpunktion och bygger meningar som blir helt obegripliga, men de lyser med sin frånvaro här!

Dels kanske det har med ålder att göra, dels har jag för mig att det gjordes en enkätfråga för kanske något år sedan, där vi konstaterade att medlemmarna hade ovanligt hög utbildningsnivå. Iofs kanske det också är kopplat till ålder. Tonåringar har per definition ingen högskoleutbildning, och de äldre som använder internet kanske i regel har högre utbildning än de äldre som inte vågar ge sig på det?

Även jag har lagt märke till att ovanligt många gör välskrivna inlägg härinne. Men jag tror man ska akta sig för att vara för snabb med att dra slutsatsen att de som skriver lite sämre skulle vara mindre intelligenta.
Det vore synd att skapa för mycket prestationsångest. Övning ger färdighet!
Kaka söker maka?
En stor del tror jag kan handla om att man inspireras av varandra! Oavsett stavning o d, så inspirerar ett "välformulerat" (och särskilt då trevligt formulerat) inlägg till att man själv håller sig på samma 'trevliga/välformulerade nivå'.
(Men detta handlar förstås inte om rättstavning o d - utan mer om tonen i trådarna…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#8 Till viss del tror jag att du har rätt, för det är ju inte så att alla bara har en enda språknivå eller stil som de kan uttrycka sig på. Om alla andra skriver "d e ql lol" eller struntar i stor bokstav och punkt, så anpassar man sig förmodligen mer eller mindre efter det även om man KAN skriva hela meningar.
#7: Naturligtvis var det där intelligens bara ett skämt!
#8 o 9: Jag försöker nog "hålla stilen" var jag än skriver och jag tänker som så att "som man ropar får man svar". Alltså, om andra är plumpa i sina inlägg i en tråd så hoppas jag på att locka fram seriösa och vettiga skribenter genom att inte sänka mig till en lägre nivå, vare sig språkligt eller i tonen.
Sen kan man ju använda sig av vissa språkliga grepp som man lånar ifrån andra "forumtraditioner" för att nå vissa effekter i ett inlägg.

Medvetenhet skulle jag summera det med, oavsett skribentens ålder. Om jag tillåts vara fördomsfull så tror jag inte att de som uttrycker sig "d e ql lol" är så överdrivet intresserade av artriktig föda och att ifrågasätta våra hälso- och kostråd. Ett visst mått av ifrågasättande och analytisk förmåga har nog ett statistiskt samband till språklig korrekthet.
Många frågor här berör området kost och hälsa. Kroppen är en komplicerad apparat. För att sätta sig in frågorna och kunna bidra till diskussionerna så behöver man vara relativt skärpt. Som bieffekt så ger det ett relativt bra språk.

Håller med PatrikHaggl…
Med den här kosten så måste man ju tänka en hel del själv och t o m förstå lite om % fastän man kan använda sig av "min mat".
Medvetenhet, bildningsnivå och inga hoppande blodsockernivåer…. 
jag tycket dem på dom andra forumena skriver jättedålit
sär skrivningar o allt.
#15 word!
#15: Förresten, du är inte trovärdig, för du satte punkt i slutet av meningen. Jag tror du skämta med oss aprillo!
asså, håler me Bjorne, på de här forumet e alla jetteskarpa
å de har vi blitt äftersom vi eter så bra mat

Redan som liten skolpojke fick jag reda på att jag kunde så många "fina" ord, det var så dom enklare själarna sa när dom menade att man hade ett stort ordförråd, får väl skylla på föräldrarna och ohejdad vana för det var långt innan LCHF var uppfunnet och på den tiden kunde man i princip stoppa i sig vad som helst utan att det märktes
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ja, att läsa böcker innebär ju oftast att man får ett bra ordförråd och bra språk. Hörde en kvinna häromdan som berättade att hennes som inte hade blivit antagen till polishögskolan för han körde på ordförståelsetestet. Men det är klart, sa hon, han läser ju bara sportsidorna i tidningen…
Så hörde jag en 15-årig tjej som inte förstod vad "omtyckt" betydde… *tar mig för pannan*

Jerker63> Tjejen kanske pryade på Livsmedelsverket.
#21 *ASG*

Som gymnasielärare i svenska skulle min gissning vara åldern. Det är sorgligt vilka dåliga förkunskaper elever har när de kommer från grundskolan. Hittade några uppsatser från när jag gick i åk 8, som min klass skrivit, och nivåskillnaden är stor, jämfört med dagens elever. Dessutom skriver säkert ni som är äldre än jag (38 år) ännu bättre! Svärfar t.ex. som bara gått i skola till åk 7 är en klippa på stavning (och slår mig med hästlängder i allmänbildning).
Själv skriver jag oftast fort och fel på nätet och i mejl. Så är det för mig vid kommunikation.
Gissa om jag tänker läsa genom detta inlägg hundra gånger innan jag publicerar…
Jag är, och har alltid varit en språkpolis, oavsett kost. Jag tror att det goda språket här till stor del beror det som påpekas i #12.
Kul tråd!
När det gäller tonen här på Kif pratade vi mycket om det när forumet var nytt. Många av våra medlemmar använder inte dator i andra sammanhang än möjligen mail och är helt nya i detta med forum/chat/nätkonversation. De har ändå sökt sig hit för att internet var enda chansen att få hjälp med kosten. Jag har haft rena nybörjarkurser i datorvana i vissa fall. Min inkorg har de hittat tack vare det automatiska välkomstbrevet som går ut till alla nya medlemmar.
Möjligen kan den diskussionen ha bidragit till att folk som kan skriva gör det istället för att "chatta".
Jag tror som det redan sagts att forumen över nätet fostrar sin stil. Här skriver vi så gott vi kan. Vi hade språkpoliser ett tag som hackade på dem som inte kan och det lyckades vi tack och lov stävja och jag hoppas sannerligen att vi inte har sådan nu - medlemmar som inte vågar skriva pga språkpoliser alltså.
Jag hoppas också att vi kan behålla "så-gott-vi-kan" och inte falerar till chatspråk - då blir sajten mer av en intern sekt än vi önskar.
Det är svårt ändå för nya med ord och termer som vi rör oss med - det är därför ordlistan finns.
lr? :-)
Numer pensionär i Nynäshamn

Vad var det nu Tegnér sa:
Vad du ej klart kan säga vet du ej
med tanken ordet föds på mannens läppar
det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta
Kommentar:
Ursäkta det där med "mannens", Tegnér levde på 1800-talet.
Vi som är klara i knoppen och vet vad vi vill säga har också förmågan att göra det. Att livsmedelsverket inte kan säga det man vill har också sin förklaring…
/SSS
Jag talar endast dåligt och luddigt om jag har munnen full av (lchf-) mat!
*grrumppffhhhnmmnnamnnngrumpfhh*
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Andina> Jo, men det är ju det som är det fina med skrivandet. Jag har övat upp min simultanförmåga till den milda grad att jag kan tugga och skriva samtidigt.
Det måste helt enklet handla om bristen på kolhydrater i vår vardag 
Jag är inte så aktiv i mitt skrivande här på kif men desto aktivare i mitt läsande och har ätit enligt LCHF i drygt 3 år nu, (en omställning som för övrigt min mage är mycket taksam för).
På denna förhållandevis ganska långa tid så har jag sett mycket olika forum på nätet men alltid återkommit till kif. Det är lättast att få information med faktakällor här och det är oftast lätt att förstå inläggen. I längden tycker jag att det är jobbigt att läsa meningar där man får gissa sig till innebörden. Men jag är långt ifrån någon språkpolis och kan själv göra riktiga tabbar gällande stavning, syftning, särskrivningar mm.
(#28 - Mina fingrar är upptagna med annat när jag äter. Simultankapacitet är en bra egenskap i skrivande lägen! Grattis!)
*Övning ger färdighet*

Språkpoliser vill vi inte ha. Det finns dessutom en hel del personer som är dyslektiker och som gör så gott dom kan. Men det syns ju oftast rätt klart om det är dåligt språk eller något annat, som snubbel på tangenterna.
Däremot tycker jag det är helt okej att gnabbas lite om det blir oavsiktligt roligt, som det ibland kan bli, med t.ex. särskrivning 
Medarbeterare på Kost
Jag har inte svenska som modersmål så jag skriver säkert fel, men jag hoppas ni förstår ändå vad jag menar.

Nej Mervi, det där får du förklara
.
Jag är finsk-talande, eller var det en gång och har bott i Sverige 40 år. Det är tur att jag inte hörs när jag skriver.

Vi har skrivit om det förut i andra trådar men det kan tas upp ännu en gång: Detta forum är helt outstanding vad det gäller högt i tak och med snabba kordinatorer som plockar bort dom som inte har något här att göra,troll tex.
Det har funnits trådar där det disskuterats riktigt hårt, men för det mesta inte otrevligt, mellan sådana som har olika åsikter. Blir det för hett så finns det alltid dom som kyler ner temperaturen.
En stor ELOGE till Margareta och hennes hjälpredor ni gör ett fantastiskt jobb som får över 10 000 pers att funka ihop i ett sådant här sammanhang med bara en gemensam nämnare : LCHF, för i övrigt är vi alla väldigt olika!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag skäms faktiskt lite över mitt språkbruk, försöker hela tiden förbättra det, eftersom det är något jag måste vara mycket bra på, eftersom det är en väsentlig del i mitt yrke. Ordförrådet är på tok för litet och jag behöver plugga betydligt mer grammatik, för att komma in på djupet. Jag får skylla på att svenska inte är mitt modersmål. 
*ställer mig upp* Hej, jag heter maxiq och är språkpolis. 
Men jag sitter oftast på fingrarna och låter bli att rätta fel även om jag som Medarbetare har den möjligheten. Enda gången jag är inne och petar i någons inlägg är om ett stavfel gör att sammanhanget blir obegripligt eller om det är ett större stavfel av misstag i rubriken eftersom det syns så väl. Jag gör det i all välmening och påpekar det aldrig för skribenten.
Annars är jag en sådan typ som inte ens kan ordklasserna och har inte läst en bok sedan de tvingade mig i gymnasiet. Jag har istället begåvats med en förmåga att kunna ta ett fullskrivet A4 och direkt kunna peka ut stavfel och meningsbyggnadsfel utan att egentligen läsa det. Fråga mig inte hur det går till, jag är lika förbryllad själv!
Jag älskar att leka med språket och löser korsord så jag håller igång formuleringarna och ordförrådet. Jag läser också igenom alla mina inlägg innan jag publicerar dem och en gång till efter publicering eftersom jag skulle skämmas ihjäl för mig själv om det fanns något stavfel. Medvetna stavfel kan jag dock göra för att skoja till det. :-P
Annars håller jag med trådskaparen att det är en mycket hög nivå på språket här men jag är också rädd för att det kan skrämma bort de som vet med sig att de inte skriver så bra. Vi är ju trots allt snart 11 000 medlemmar men det är bara några hundra som skriver.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#28 - Jag tycker det är bra att du inte petar för mycket bland stavfelen som vi inläggare gör. Det känns faktiskt ganska skönt att se att vi alla är människor som både stavar fel och slinter på tangenterna ibland. D v s att jag "är som alla andra" - inte felfri…(fast det är det nog ingen som tror i alla fall) ;)
Skulle det inte finnas språkliga variationer och "personliga stavningar" så tror jag att det kan vara svårt att känna att "man passar in" i sammanhanget - och då är det nog lättare att göra som du, sitta på fingrarna.
* * *
… Däremot är jag petimäter (vill alltid stava "petimeter" - som ju i så fall skulle vara nå'n slags längdmått… mindre än millimeter?) nog att reagera och ibland irritera mig på engelskinfluerade och märk liga sär skrivningar… Fast ibland blir de förstås riktigt roliga!
Jag tycker det är pinsamt när jag själv missat ett stavfel eller särskrivning och tiden gått ut för redigering, då får jag rätta mig själv.

Det är nöje och en komik man får bjussa på ! 
Själv rättar jag mig extremt sällan, då det i allmänhet är så uppenbart att man snubblat eller att den som läser ändå förstår vad som menas. Då kan t.o.m. lite slarvfel vara en del av charmen…
Medarbeterare på Kost

#0 : Och så tror jag att jag just fick lära mig pluralformen av "forum".. 
Lustigt, jag har bara 9 års grundskola i ryggen. Varit ute i yrkeslivet sedan jag var 15½ år.
Men, jag har alltid varit en bokmal och älskar att läsa, allt, vad helst jag kommer över- fakta som skönlitteratur. Svenska språket och för all del engelska med, har alltid intresserat mig. Jag är, enligt närmaste, en 'ordmärkare'…….
I år ska jag bli 38 år, högre medelålder på detta forum? Usch, nu kände jag mig plötsligt väldigt gammal….
Jag fattar aldrig att jag faktiskt har fyllt mer än 16……. 
/Monica
#35: Tack Tilda-T, det värmde! 
Skogs-tolva: jag vete 17 om det är så värst hög ålder här, eller också så ser jag inte skogen för alla träd… (Fyllde 37 i januari:)
Jag har alltid skrivit mycket och läst, läst, läst ända sedan jag lärde mig hur det gick till.
Min egen teori till den allmänt höga "standarden" på språkbruket här, är att de som hittat LCHF kanske till viss del gjort det just tack vare ett intresse för det skrivna ordet? För att man läser, är nyfiken och vetgirig?
Vad gäller den omtalade undersökningen gällande medlemmarnas utbildningsnivå, så är jag långt ifrån övertygad om att utfallet är överensstämmande med verkligheten. Snarare så tror jag, att de med högre utbildning är mer benägna att delta i en sådan undersökning än de med lägre utbildning… 
#41: Ja, det är en av två korrekta pluralformer av forum. Man kan också säga flera forum. Fora är den latinska böjningen då forum är ett latinskt ord. Så jag valde givetvis den i det inledande inlägget för att stila lite… 
De välskrivna inläggen på KiF är en av anledningarna till att jag håller till här. Jag tycker det är jobbigt att försöka följa med i trådar som vimlar av interna förkortningar och obegripliga stavfel och ger vanligtvis upp halvvägs.
Men framför allt är det en väldigt trevlig och positiv ton här. På vissa forum är man ju van vid att folk tävlar om att vara så oförskämda som möjligt (de som någonsin besökt Flashback vet vad jag menar) men här blir man nästan chockad om någon är lite snäsig. 

#44: Jag gissade det 
För att vara språkvetare kan jag pinsamt lite latin..
Bättre vara språkvetare än sängvetare!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#47 - Har du blivit söderkis, Maxiq?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Jag tror på enkla förklaringsmodeller.. någon har från början lagt ribban högt och där har den blivit kvar.. sen har andra som gillar stilen blivit kvar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#48: Nope, fortfarande en norrkis!
#49: Men om ribban ligger för högt så kanske de som inte har lika lätt att uttrycka sig men ändå har massor att säga inte vågar. Utan att behöva hemfalla till språkets avarter så vill jag uppmana alla som vill säga något här: Gör det! …och strunta i språket!
"Man bör inte använda utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel"
Gunnar Sträng
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Naturligtvis är det härligt att läsa skönklingande svenska, men jag tycker också att alla ska kunna uttrycka sina åsikter, även på detta forum. Det finns många kloka dyslektiker. Kram Bubblor
Det har helt klart att göra med maturitet. De som e tillräckligt vakna för att se, sortera & ta till sig info som kommer i deras väg är åxå de som skriver i detta forum.
Det afspeglar sig även i deras sätt att uttrycka sig i deras bruk av nitid fraseologi. Det sätt man skriver på idag i div. fora, gör budskapet i texten till en abstrus bokstavssoppa.
/L
#52: Apropå att lägga ribban… 
#49 Så tror jag också att det är.
Jag var den som helt klart skrev mest i början när jag startade iFokus (jag har tyvärr lett poängligan för hela iFokus vid ett flertal tillfällen, tack och lov syns inte den poängen längre).
iFokus AB ställer krav på seriositet när man startar ett forum och jag ville leva upp till det genom att försöka skriva korrekt själv. Jag kom från en chatvärld där jag stördes av förkortningar och slarvigt skrivande. Jag upplever det som svårläst och motbjudande och förstod därför ganska enkelt vad iFokus ledning menade.
Mitt val av Medarbetare har påverkats av förmågan att uttrycka sig så att så många som möjligt förstår. Därför har väl hela forumet präglats av folk som bemödar sig om att inte bara skriva ut orden utan även använda versaler och gemena på ett adekvat sätt.
Det är skönt att läsa riktiga meningar, riktigt kommaterat och dessutom intressant innehåll. /Bubblor
När jag chattar med mina kompisar så håller jag en helt annan nivå på språket. Jag använder aldrig stor bokstav, använder ofta förkortningar, "å" får ersätta både "och" och "att" samt styggelsen "oxå" istället för "också". Jag har dock inte gått ner mig i lr-träsket ännu men jag har under stora våndor börjat hindra mig själv från att backa tillbaka och rätta stavfel.
Det intressanta är att jag kan sitta och skriva ett inlägg på korrekt svenska här eller på något annat forum samtidigt som jag chattar utan att blanda ihop de båda språkstilarna. Människan är en konstig maskin…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#56 Önskar jag också kunde lära mig det - har fått några gliringar för mitt formella språk 

Min gode vän sa: "Det är varje generations förbannade skyldighet att fördröja språkets förfall och i första rummet står försvaret av det ursprungliga skrivna ordets korrekta mening och nyans". Behöver jag förklara att han är officer? Tyvärr har vi inte en chans, naturen har sin gång, men som sagt, man kan ju streta emot bäst man kan.
Ha att så gött!
#58: Skriftspråket har ju aldrig varit särskilt bra på att återspegla talspråket. Under 1900-talet har skolan dessutom sysslat rätt intensivt med att utrota dialektala särarter och "rätta" folks användning av språket. Så din väns åsikt att man bör "försvara det ursprungliga skrivna ordets korrekta mening" saknar egentligen grund eftersom inga ords "korrekta mening och nyans" har sin grund i skriftspråket utan i talspråket.
Jag är bördig från Värmland och där finns ett talande exempel (bland många) på hur skriftspråket tvärtom har förvanskat ords korrekta mening och nyans. Där finns ett berg som har en av landskapets mest använda skidanläggningar. På kartan heter detta "Hovberget", uttalat håvberget av såna som jag, inflyttade till Värmland. Lyssnar man på Värmlänningar så säger dom "Hôvberge" och de som har den korrekta dialekten, Torsbyborna, säger "Hô-ôvberge", och översatt till svenska så blir det "Huvudberget", ett namn som berget fick av sin form. När kartritarna kom till Värmland i slutet av 1800-talet och frågade vad platserna kallades begrep de inte vad infödingarna sa utan skrev felaktigt ner "Hovberget". Vet inte om kartritarna tyckte att berget hade formen av en hästhov?…
Utanför Forshaga, där jag till stor del växte upp, fanns bilskroten "Inge i Halla". Om man åkte dit fann man en vägskylt som visade vägen till "Hallen". Dessbättre är denna skylt nu ändrad till "Halla" eftersom Halla inte är ett dialektalt uttal av Hallen… *L*
Så fel det kan bli om man försvarar det skrivna ordet utan att tänka efter först…

#59: Ett annat exempel är när Rösjön blir Rödsjön, Rö betyder nämligen vass och är inte en förkortning av röd.
Intressant detalj i historien, när judarna vandrade ut från Egypten gick dom över Röda Havet? varför göra en sån omväg, var det inte troligare att dom gick raka spåret genom träskmarkerna där det växte en massa vass? dvs Röhavet, passande nog finns det där en vik som blir helt torrlagd om det blåser åt rätt håll, men när vinden vänder kommer vattnet tillbaks med en farlig fart, inte nyttigt för t ex Faraos armé
#60 Om man läser Exodus The Case får man lite moderna infallsvinklar på Uttåget ur Egypten. Sidospår kanske - men ändå…

I Pernå i Finland där jag bor har vi en stor myr/mosse som heter Röjsjö. Eller egentligen två, vi har Stor-Röjsjö och Lill-Röjsjö. Kanske har dom i tiden har varit insjöar.
(Varifrån månne verbet "röja", i betydelsen rensa upp, kommer?)
Håller med trådskaparen om att språket här på KiF är vackert. För oss finlandssvenskar har det stor betydelse att vi kan ta del av det rikssvenska utbudet. Här hemma är det rätt tunnsått med svenska…

Jerker63> Att namn på bergsknallar och sjöar förändras i tid är ju skälvklart. Vad min vän (som dessutom är Taube fantast) men ger jag här ett exempel på:
Ormbunken skakar till och slår ut bladen och den lilla kalven skuttar i hagen där lärkan sjunger.
Evert skrev:
Ormbunken rister sin ringlade topp,
slår upp sina gröna små vingar.
Lillkalven kesar och dansar galopp
i hagen, där lärksången klingar.
Det var väl närmast så han menade då han talar om nyanser och jag håller med honom och är i denna åsikt oomkullrunkerlig!
Skulle lägga in en smileis här men det fungerar inte.

Hög språknivå på KiF, löd rubriken. Det kan man inte tro då jag nu läser min tidigare text, (#63) men faktum är att när datorn "hänger sig" och det tar ett par minuter att skicka något, ja då händer detta. Har någon mer än jag iakttagit detta fenomen?
#63: Jo, att språk, namn etc. förändras är ju inte konstigt, men nu pekade jag på att de som då, med det skrivna ordet och en syn på sig själva som språkvårdare, istället tvärtom förvanskar språket. Det var min poäng!
Men annars är det nog betydligt vanligare att talspråket tar sig in i skriftspråket och "förflackar" detta. Men om inte så hände skulle vi fortfarande skriva på fornnordiska med runor…
Hörde nyligen på radion om striden mellan förespråkare för och motståndare till plurala verbformer. Tydligen var Piraten en av de sista förkämparna för dessa och Selma Lagerlöf en av de första som vågade bryta mot den normen. Det gjorde hon först i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, om än bara i talspråket.
Frankrike är ett intressant exempel på hur det kan vara om man är allt för konservativ i skriftspråket. Vi svensktalande som försöker lära oss att läsa och skriva franska kan tycka att det är nog så krångligt att hålla reda på stavningsreglerna kontra uttalet, men även fransmännnen själva har stora problem med det. Många fransmän klarar helt enkelt inte att stava på sitt eget språk. En god vän studerade för ett par år sedan på universitetsnivå i Frankrike. Hon slogs av hur stora problem hennes studiekompisar, infödda fransmän, hade med stavningen. Hon fick ofta hjälpa dem…
Men utan dessa lustiga regler skulle inte Hergé ha kunnat roa oss med de båda porträttlika detektiverna Dupont och Dupond… *L*
För övrigt anser jag att "oomkullrunkelig" är ett fint gammalt ord som används alldeles för lite! 
#59 och Inge i Halla är auktoriserad tomte, vet du det?
Språknivån må vara hög men särskrivningarna grasserar likväl härinne (inte precis i denna tråd menar jag) som annorstädes! *brrrrr*
#66: Ja, just det! Det har jag ju hört. Hade inte tomtarna kongress i Forshaga för några år sedan? Jag bor inte där själv sedan 30 år, men får rapporter eftersom jag fortfarande har släkt där.
jo jag har för mig det och han är iallafall flitigt förekommande i massmedia!

#62 alldeles så, mången mosse har varit en sjö 
Svenska är inte mitt modersmål och ni har säkert märkt så många fel i mina inlägg. Jag har inget emot att ta råd från språkpoliser, utan jag VILL att de skall tillrättavisa mig. på Det sättet får jag hoppas på att jag förbättrar mina kunskaper i svenska. Ni får gärna jaga språkfelaktigheterna i mina inlägg som känner er träffade 
#70: OK, då tar vi den här meningen:
Ni får gärna jaga språkfelaktigheterna i mina inlägg som känner er träffade.
Det blir lite meningsbyggnadsfel och en slags felsyftning.
Förslag på alternativ:
Ni som känner er träffade får gärna jaga språkfelaktigheter i mina inlägg.
Eller:
Jaga gärna språkfelaktigheter i mina inlägg om ni känner er träffade.

nu retar jag mig inte alls på inlägg frpån folk som har ett annart modersmål och som skriver fel pga det (kan fnissa lite i smyg om det blir kul kanske,
)
men när folk (konsekvent) skriver ja i st. för jag och annat slappt och hållningslöst så retar det mig en smula får jag erkänna!

#72 Att "konsekvent" utesluta stor bokstav i början av en mening, är inte det slappt?
jo en smula ;-)

Got ya!
#71 Har har noterat det. Tack!
jag har inte påstått att jag är perfekt! Men om jag skriver flera meningar på rad så har jag stor bokstav initialt, men av nån anledning inleder jag med liten i dessa sammanhang, vet inte varför!!

Pennylane, personligen tycker jag att det är något skumt med perfekta människor. 
visst är det!
Detta med stor bokstav i början av meningar och namn tycks vara något man allmänt slarvar med.
Jag har tagit emot flera tusen anmälningar till LCHF-magasinet senaste halvåret.
De som skriver sina namn på en lista med penna använder konsekvent stor bokstav där skall vara.
De som fyller i formulär på hemsidan är inte lika noga. Jag kan inte säga någon %-sats, men det är nog mer än 10% som konsekvent fyller i med små bokstäver även sina egna namn.
Jag är petimeter när det gäller adressetiketter och vill inte skicka iväg ett så "ostädat" register till tryckeriet - så jag städar. Det är ett digert jobb vissa dagar.
Min slutsats är att internet är inte lika viktigt - medan penna - så sitter skoltakterna i, man kanske ser framför sig den röda bocken i kanten på ett annat sätt?
Vad tror ni?
När vi kommunicerar skriftligen via Internet, och i synnerhet när vi gör det via chattar och forum, gör vi detta i viss mån på talspråkets villkor. Ordväxlingen är inte sällan rapp och oöverlagd, och replikväxlingarna flyktiga, precis som när vi talar. Därför är det inte konstigt att gamla tiders ideal, t.ex. om stor bokstav efter punkt, inte alltid efterlevs. Själv ägnar jag skifttangenten ingen uppmärksamhet alls när jag chattar.
Dock kan vi än en gång konstatera att ingenting är nytt under solen. Den rediga interpunktion vi gärna vill hålla oss med i modern svenska är ett ganska ungt påhitt. De som skrev på det så väl ansedda språket latin skrev sällan ut stor bokstav efter punkt. Där var stor begynnelsebokstav reserverad för egennamn.
Dock tycker jag att det är viktigt, t.ex. på ett forum som KiF, att försöka stava så rätt man kan. Det underlättar för andra som söker efter inlägg via sökmotorer. Den som söker kan ju inte gärna gissa rätt på hur ett visst ord ser ut när det är felstavat.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#81: Jo, jag råkade ut för det på ett annat forum, hon hade stavat fel genom hela inlägget och när jag sökte på begreppet fick jag givetvis inget napp varför jag frågade henne. Då blev hon skitilsk, hon var tydligen övertygad om att jag gjorde mig lustig över att hon stavat fel!

#80 Jag tror det är lite som Raphanus säger, om man är van att chatta och strunta i shift-tangenten är det lätt att man struntar i den i andra sammanhang också. Det är ju också ett extra moment att trycka på TVÅ tangenter för att få fram en bokstav, medan det inte är någon större skillnad i ansträngning mellan att skriva stora eller små bokstäver för hand.
#80: Ett litet tips till Margareta (och alla andra): Om du har möjlighet att exportera namnen och adresserna till Word så kan du enkelt konvertera inledande gemener till versaler. Markera allt som ska konverteras och tryck Shift+F3 tills det ser ut som du vill. Även i Excel finns möjligheten men det är lite mer komplicerat där.
Visst har folk blivit slappare med att använda versaler på rätt ställe när de skriver på internet (eller heter det Internet?). Om du skickar adresserna som de är inskrivna till tryckeriet kanske någon lär sig att alla handlingar har konsekvenser när de får tidningen i brevlådan. ;-) Annars har jag för mig att tryckerierna brukar konvertera allting till versaler innan de printar adresserna på kuverten så du kanske har jobbat i onödan. :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jo jag vet Maxiq - det är så jag gör - men det är lite trickigt och känns lite onödigt.
Är det möjligtvis i den här tråden man ska fiska rätt på medlemmar och Medarbetare till Språk iFokus?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Går du med håven? 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#87 - Nja, inte just här på KiF kanske. Alla har ju ätit sig så smärta här, så de faller nog genom maskorna.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
De har ju ätit sig smarta också så de platsar nog på Språk.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
En annan sak med slarviga meningar är ju att man lastar över på läsaren det man inte orkar fixa när man skriver. Det är så mycket lättare att läsa korrekta meningar och att inte behöva gissa vad som menas.
OBS! Detta är ingen kritik av dem som har svårt att skriva, bara en kritik av lättja.

Jag tycker det är svårt att läsa en text som är skriven på "talspråk". Alltså där det bli de, jag blir ja osv. Ett slags förkortningsskrift som mina ögon inte är vana vid och som jag faktiskt tycker är rätt fult!
:-)
Att man inte kan svenska är helt ok, någon kan vara dyslextisk och alla skriver vi fel ibland osv. Men att konsekvent kapa ord ser tokigt ut. Tycker jag.
Jag kan hålla med att de 'kapade' orden kan vara lite störande för 'läsflödet', ibland, men jag störs ändå inte särskilt mycket av det. Jag kan nog 'kapa till' orden emellanåt också.
Däremot har jag väldigt svårt för dem som skriver med enbart gemener/små bokstäver och inte använder sig av den lilla pricken "Punkt". Då får jag ofta läsa om texten mer än en gång för att klura ut vad som egentligen är skrivet.
Och det är väl också ett 'talskriftsätt'… för vi säger ju inte "punkt" när vi talar… (utom när vi 'sätter punkt' för något… möjligtvis). Här biddere många punkter!
Håller med Andina i #92. Jag behöver punkterna för att veta när jag skall andas, eller egentligen för innehållets skull. Det är nog ingen tillfällighet att man börjat med interpunktion eller vad det heter.
Ni som är språkintresserade - har ni sett att vår trogne Kif-medlem Raphanus har startat ett helt nytt iFokus-forum om språket?
http://sprak.ifokus.se/ väldigt spännande och lycka till Raphanus
nu har jag kommit på varför jag (troligen) inleder med liten bokstav jämt. Men inte gör det på de därpå följande meningarna. Facebook!! Där står ju namnet först och man fortsätter oftast ( jag och de flesta av mina vänner iallafall) som om namnet inleder meningen. Japp! Där har vi det! Jag tänker inte jobba stenhårt på att ändra detta beteende heller, så det så! 
Jag försöker medvetet försvenska utländska låneord som: beanäs, hollandäs, jos etc. Ska man använda låneord så tycker jag att man ska stava på svenska åtminstone.

#95 Bearnaisesås är inget låneord, det är ett namn på en maträtt. Det är ju redan försvenskat med ändelsen -sås. Det är väl yttesrst få som skulle säga sauce Bearnaise. Vad är det som är så svenskt med "beanäs"?
Beanäs var nytt, nog måste väl r:et med iallafall? Bearnäs fast det ser dumt ut. Bara Bea är bättre i så fall.
Jos försökte dom ju införa och var med som alternativ stavning till juice i SAOL men det slog aldrig och nu är det borta igen.
Bearnaise utan sås - tycker jag är enklast - vackrast och bäst.
Du har så rätt Margareta!
Bearnaise utan sås - kändes konstigt när jag läste det så jag var tvungen att läsa om meningen igen… :)
Bearnaise tycker jag är det bästa alternativet också!
*S* Nu vaknar språkvårdaren inom mig till liv… "Bearnaise utan sås"… Jag förstår givetvis precis, men det ger mig en association…
Jag sjöng i en kör där körledaren brukade säga - när vi skulle sjunga nåt, vi förut bara övat på till pianot, à capella (dvs bara med röster, inga ackompanjerande instrument) -
"Nu tar vi och sjunger det här utan musik!"
Sjunga utan musik, bearnaise utan sås…
Hm… 
tycker också bäst om bearnaise fast skriver bea nån gång ibland av bekvämlighetsskäl
Bra att ni förstår vad jag menar :-)
Jag tycker ordet "sås" är underförstått i ordet bearnaise. Sen kan man diskutera om det verkligen är just sås. När vi gör egen är det mer kräm… definitionsfråga alltså.

Jag antar att jag är ganska ensam om att mitt svenska, skrivna språk har försämrats med åren, då? Under åren, som ung, så hade jag inga problem med stavning, meningsbyggnader eller annat, men sms och chattar gör att det har blivit så vanligt med "konstigheter" att man nästan känner sig hjärntvättad och vet varken ut eller in längre.
Jag stavar, för det mesta, fortfarande rätt och jag särskriver sällan ord, men ibland är jag osäker på om jag formulerar mig rätt. Kanske inte kan skylla just det på sms och chat. Upptäckte härom dagen att jag inte visste om jag skulle skriva " som jag" eller "som mig"…
I övrigt är det bara att hålla med om att språket här håller hög standard. DOCK har det i vissa fall en tendens till att bli obegripligt med massa fackspråk, latin och, för en del av oss, såna ord och formuleringar som förr användes av byråkrater och politiker. En massa "flotta" ord som man knappt hittar i lexikon… Annars, som sagt var, bra! =)
Här på KiF ere flott som gäller:
Flott: subst. - smält fett, ister, späck, talg, olja, flottyr, stekflott 
/L
Å andra sidan finns ju en LCHF-gren inom svenska försvaret - nämligen inom flottan - vars manskap brukar kallas ''flott-ister'' 
/L
Nu har du roligt Lynxx! Jag med! :)
Det finns en yrkesgrupp som är ännu mer LCHF:are: Flottare

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#103 Jag har svårare att förstå hur köttfärssås fått sitt namn med tanke på att det är en köttgryta (kött med sås).
En ung dam ville i tiderna tala fint och berättade att hennes fästman var i kungliga fettan.
# 107 - Man har inte roligare än man smör sig 
-------
Ja tror den höga nivån på KiF beror på att vi e så fetgiriga + Fett & Etikett!
#108 Fast ja tycker Marinen låter flottare. Menig som tjänstgör i kabyssen betecknas Mat(r)os
#110 - Fetta & Dolme e Värmländska maträtter.
En lat kock ligger i hängmattan & såsar.
By the way - undrar om bearnaise sås på hösten el. våren?
Finns väl en sv. film som heter ''Sås om i himmelen''?
/L
#111 Och glöm inte den välkända vårvisan "Glad sås om fågeln i morgonstund".
Glad sås passar till det mesta, inte bara till fågel. 
En redig klick SMÖRjmedel till dom som gnisslar om LCHF's verkan 
Mer ''försvarsmakten'' - fLottakåren….
/L
PS
…måste vara knepigt att veta vem av dem man menar, när alla heter Lotta :-/
DS

Apropos språk.
Jag pratade med Loffe idag.
Han utställde sin konst i församlingshemmet i Vittskövle.
Jag har set honom "Live" 2 gångar innan men det är förste gången jag pratat med honom och kan berätta att han är lika mysig i verkligheten som på film.
Förste gången var, då vi både spelade på samma kväll i en klubb i Köpenhamn i 1968. Han i Hansson och Karlsson, jag i The Bodies. Bägge på trummor. Han kom naturligtvis inte ihåg kvällen men berättade att H o K hade spelat på Montmartre en hel vecka så högt, att det hörtes, ända till Rådhusplatsen.
Sedan såg jag honom då han var konferencier på Hörbys kulturfestival för ca 2-3 år sedan och jag sade att jag hade berättat hans historia vidare om korvgubben och alla hade tyckt den var rolig.
Den går så här:
Det är svårt med svenska språket för en invandrare. Loffe gick till en korvgubbe och beställde en korv med senap.
Hur micket senap du ska ha?
Bara lite. Mycket mycket lite.
Hmm. Mycke sade han ju mest, och han kom på ganska mycket senap.
Loffe: "Är det inte lite mycket"
Haha sade Loffe. Ja den är bra men nu ska du få en mera:
Samma korvgubbe hade en skylt där det stod: KORV OCH LÄSK 15 Kr.
Det är ju billigt sade Loffe. Jag menar korv och läsk för endast 15 kr. så jag beställde en korv med läsk.
Vilke läsk du önskar?
Jah, öh en coca cola.
Det blir tjigofem kronor.
Men det står korv och läsk för 15 kronor på skylten!
HAHA. DET ÄR BARA REKLAM!
Ang. språket, nån som vet om det går att få in nån stavningskontroll här?? Märker tyvärr att jag ofta har för bråttom när jag skriver och därför missar stavfel och "tappar bokstäver".
Vet ju hur irriterande det är att läsa en sådan text, jag själv reagerar ofta på det och tycker det ser hemskt ut när jag läser min egna inlägg fulla med fel. 
du kan ju redigera själv i efterhand, det gör jag hela tiden!
till exempel nu nu lägger jag till detta i efterhand: tryck på hantera inlägg och ändra inom en timme
Du kan ju alltid skriva texten i ordbehandlaren först - den har ju stavn.kontroll
Se'n ere ba att kopiera & klista in i KiF 
/L
Det är ju sant förståss, smarta ni ska va då!! 
ja du frågade ju faktiskt! 
Det har slagit mig att Kif:are både skriver och äter relativt flott… För att återknyta en smula till tidigare lustigheter.
/M
#119 - De e en biverkan av LCHF - tyvärr ngt man får ta - & gilla läget helt enkelt.

/L
inget illa ment, men medelåldern är nog ganska hög på detta forumet ( jag vet naturligtvis inte men verkar så på dem flestas inlägg ) och således är här fler från generationer som inte skolkade i skolan och satt hemma och spelade CS istället för att gå på svenskalektionerna.
Eller ?
ps, För er som inte vet vad CS är, så är det ett dödsmördarspel ( enligt aftonbladet ) där man skjuter ner varandra och skriker ord som NOOB, PWN etc och kryddar det med diverse könsord och insinuerar att dem andra spelarnas mammor jobbar vid gatuhörn.
What! Läste just på FB att en kompis lille son satt i baksätet och spelade CS, visste ju inte vad det var… det förvånar mig storligen! Hon är förskollärare och jag trodde hon höll koll på sånt!!
nej! Var tvungen att gå tillbaka och kolla! Det stod visst DS, phu… eller är det lika illa?
Nej, DS är en spelkonsol, dvs Nintendo DS:) Alltså inte Counter Strike.
PHU igen! Tack! Vad jag känner mig mossig haha