Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2282 ggr
makkemia
0

Vegetarian.....

Hej alla här på forumet!

Jag är ny här och känner mig ganska vilsen. Har egentligen inte koll på vad jag gör känns det som. Vill iallafall försöka denna metod. Jag är vegetarian MEN (som Tony säger ) äter ägg och fisk.En undran jag har är hur mycket jag ska äta……hur mycket fett ….osv…Har någon koll  på om man kan äta quoorn ..alltså veg produkter. Om någon har recept så tar jag gärna emot dem. Godis slutade jag med redan 1 juni 2006, men man blir ju sugen på något gott iallafall. Glass och kaffebröd åt jag iallafall, så suget finns ju där.

Kul att vara här och jag hoppas att jag lär mig snart hur det ska gå till egentligen.

Makkemia Skrattande

Vargalyster
0

Organisk kokosolja är bra att äta!

Mervi
0

Välkommen hit!

Om du inte läst på start-sidan artikeln LCHF för nybörjare så kanske du skall börja med det.

Att ange exakt hur mycket fett man skall äta är inte lätt. Man brukar rekommendera 75% av energi-intaget skall komma från animaliska fetter.

Jag har varit vegetarian och ätit quorn men det innehåller väldigt lite fett så man får tillsätta fett tex. smör för att få rätt balans.

Quorn-filérna innehåller: 13,7 % protein/100 gram, 5 g kolhydrater/100 g det ser bra ut så länge ,men fettmängden är helt uselt bara 2,1 g fett/100 g. Om du äter quorn tillsätt mycket fett.

Lycka till!

catlin
0

Hej Makkemia! Välkommen!

Jag har ätit LCHF sen i somras, och jag började också som icke köttätare (men som du, ägg och fisk). Jag gjorde några rätter på quorn, tex fläskfärslådan (se recept - veg) men de innehöll ändå (för mig) för mycket kolhydrater, tydligen, för jag hade svårt att gå ner i vikt. Det blev i stället lax på längden och på tvären. I ett halvår åt jag lax, tonfisk och någon annan fisk, men hade svårt att hålla mig mätt på annat än laxen.

Fisk är bättre än quorn skulle jag säga, så satsa framför allt på den.

Vi är alla olika, så hur mycket kolhydrater som passar dig kan bara du experimentera dig fram till själv.

Ang mängden så beräkna en normal portion av proteinet, och ersätt kolhydraterna med en liten mängd ovanjordsgrönsaker och mycket fett. Gör feta såser på grädde och creme fraiche till stekt lax, smält smör och häll på kokt fisk osv. Titta gärna i recept - fiskrätter här intill, jag kan särskilt rekommendera laxpuddingen som är en höjdare!

Fråga på, bara! Och lycka till!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

makkemia
0

Tack snälla ni för tipsen. Jag fortsätter att läsa och lär mig mer eftersom.

Makkemia

magma
0

Välkommen hit! Kul med ännu en vegetarian här på forumet, det breddar lite s a s… Glad

odezza
0

Välkommen hit, makkemia! Många här har blivit av med sitt sötsug genom att utesluta kolhydrater i form av potatis, ris, bröd och pasta (all säd). Hoppas att det kommer att lyckas för dig också! Tyvärr har jag inga bra tips, förutom dom du redan har fått, då jag inte är vegetarian.

Du skriver att du äter fisk och ägg. Äter du ost och grädde också, dvs mjölkprodukter?

"still lost in space and time"

makkemia
0

Hej Magma och Odessa…tack för era inlägg. Ja jag äter ost och grädde…….Jag gjorde glass idag…….vispade upp ett ägg och vispade ner 1/2 dl grädde och skivade jordgubbar….sen fick det frysa en timme eller så. Jättegott blev det ……undrar om det var ok att äta det ???

Mervi
0

#7 Ta hallon nästa gång, de är bättre, mindre kolhydrater. Jag brukar göra glass ibland och använder vanilj som krydda. Jättegott.

Kia
0

Välkommen hit :)

Glass? Blir det gott det där med bara ägg och grädde. Tänker på om det är ngt man kan bjuda på eller ge som alternativ till barnen?

magma
0

Hade du inte i något alls för att göra det sött, utöver bären? *nyfiken* Hade du i ett helt ägg eller bara äggulan?

Frodekatt
0

Jag är samma sorts "vegetarian", dvs äter fisk i viss mån och skaldjur.

Jag har ätit så här en vecka nu, så jag har inte hunnit tröttna på "ensidigheten" men jag har å andra sidan aldrig varit särskilt varierad i min kost. Skillnaden är att tidigare var det stor betoning på kolhydrater.

Det lustiga är att flera av mina favoriter finns med på "tillåtna listan", som hallon och avocado. 

Nu äter jag bl.a. hackade ägg med smör + litet grädde, avocado med grönmögelost, räkor och tonfisk med creme fraiche.

Min favorit som jag äter som kvällsmat varje dag är: frysta hallon som micras och blir varma, blandas med keso, 10%-youghurt, 3%-youghurt, vispad grädde, litet solrosfrön och litet kokosflingor.

Jag gör chokladmjölk, med bara mjölk och kakaopulver, och saknar inte sockret alls där! Har också kommit på att jag kan blanda litet kakaopulver i the med mjölk, det blir en spännande smak.

INGEN som känner mig kan begripa att jag kan vara utan socker och mjöl. Jag begriper det inte ens själv. Men jag är inte sötsugen, trots att jag hela mitt liv ätit massor av godis och fikabröd. Nu tycker jag att paprika och tomat är söta, alldeles lagom.

Min man firade födelsedag idag och alla utom jag åt tårta. Jag slickade av fingret med tårtgrädde på och tyckte det var äckligt sött!

odezza
0

Välkommen, Frodekatt, roligt att läsa att du inte har något sötsug, och det redan efter en vecka!

I början brukade jag göra choklad genom att blanda kakaopulver med vispgrädde, och fylla på med mjölk, och värma. Inget socker. Jag tyckte det blev jättegott, och behövde det som "tröst". Men det behovet har försvunnit nu för mig, det var jättelänge sedan jag drack det.

justanne
0

Jag har också den upplevelsen. För bara en vecka sedan var tanken på kaffe och macka det som drev mig ur sängen på morgonen. Och nu saknar jag den inte ett dugg (och då syftar jag på mackan - kaffet har jag inga planer på att försaka).

Måndagsförmiddag innebär på mitt jobb möte med ostfralla. I morgon ska jag göra tvärtom. Äta osten och slänga brödet. Vilka miner ska inte detta ge? Skrattande

odezza
0

Brukade du slänga osten förut då, justanne? Flört

justanne
0

Absolut. Det är ju måndagsmorgnar… då är föresatserna som störst ju ;)

makkemia
0

Hej igen alla glada. Jag tackar åter för alla inlägg. Jag har tydligen missat att se när man har fått post. Generad  Ja jag hade ett helt ägg som jag vispade upp och sen i med grädden och vispade lite till. Sedan tinade jag jordgubbar och mosade och blandade i ….in i frysen en timme ungefär. Ja jag tycker ju allt *gott* är gott , så jag har väl inte så stora pretantioner.

Har fått tips på att hallon är bättre ochså ser jag ……tar det nästa gång.  Glad

MegN
0

Hejsan makkemia! Det är intressant att höra hur vegetarianer följer LCHF-kosten, eftersom jag själv betraktar den som en "rovdjurskost" (å, jag ääälskar kött). Men om du äter både fisk, ägg och ost m.m. tycker jag du verkar ha en hel del att välja på.

När jag var nybliven LC-are tog jag ofta keso med grädde i som efterrätt (tills jag började försöka dra ner på mejeriprodukter eftersom jag är känslig mot mjölksockret). Och så lite hallon i som smaksättning.

Vad gäller mängden fett tycker jag att det är väldigt svårt att få i sig så mycket att det är "onödigt mycket"… Fett är mättande (utom i form av grädde, som jag kan dricka som det är - men det är väl pga mjölksockret som följer med). Enda fallet när jag kan få i mig mer fett är när jag kör kokosfett (vissa säger kokosolja men de har kanske varmare inomhus än vad jag har, mitt kokosfett är hårt) i te eller bara varmt vatten. Då kan det t.o.m bli såna mängder på en dag att jag mår halvrisigt av det (om jag alltså ökar för snabbt från lägre fettmängd).