Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4713 ggr
misspresident
0

Majonäs?!

Jag har precis börjat köra med strikt fakir, håller mig under ett gram kolhydrater per dag och äter cirka 100g fett per dag. Jag äter enbart kött och ägg. Men jag undrar om man får lov att äta majonäs när man kör strikt fakir?

Wildrat
0

Det bestämmer du väl själv… Den innehåller ju iaf inga mjölkprodukter och det är ju de man brukar vilja undvika.

Wtn3
0

Senap och vinäger är väl egentligen inte sådant som inkluderas när man talar om strikt fakir, men att de små mängderna som finns i färdig majonnäs skulle kunna utgöra ett viktnormaliseringshinder har jag väldigt svårt att tro.

misspresident
0

Nä det är ju sant, jag skulle nog bara äta cirka 10g eller så till min frukost men jag tänkte lite på att den innehåller socker. Man kanske skulle göra egen majonäs, vet ni hur länge en sådan håller i så fall?

www.metrobloggen.se/lchfdelux

Wtn3
0

Den jag gör på rapsolja, äggulor, senap, vinäger, citronsaft och kryddor håller typ två veckor i kylen.

TinaFS
0

Majonnäs är jättelätt att göra själv och - så mycket godare. Min majonnäs tar alltid slut fort så jag har inte kollat hur länge den håller, troligen minst två veckor.

Babz
0

Vill du göra egen majonnäs utan vegetabilisk olja i, kan du använda ghee (smörolja = skirat smör där saltavlagringara i botten är borttagna) istället. Annars precis samma recept som majo på olja.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

JAUS
0

#6 Majonnäs gjord på smör är inte majonnäs utan snarare beanäs, däremot går det att göra majonäs av kokosfett.