Magsjuka...
Hej hopp i påsk!
Jag har haft magsjuka nu i 4 dgr. Jag undrar vad man ska äta?
Pratade med vårdcentralen och dem rekommenderade blåbärssoppa och vitt bröd. Jag försökte efterfråga andra alternativ utan socker. Men personalen menade på att man behöver sockret. Rekommenderade även avslagen cola för att det var bra för magen.
Jag köpte faktiskt blåbärssoppa och cola men det bär emot…
Tips tas tacksamt emot! Jag måste ju få i mig något. Just nu lever jag mest på te och vatten. För det gör så ont att äta.
Ja, blåbär ska ju vara bra vid magsjuka, men det går ju knappast hand i hand med LCHF.. :) Se annars till att vila ordentligt och dricka vatten.
Krya på dig!
Erik
Ät blåbärssoppa! När du känner dig fit-4-fite igen - så återgår du till "normal lchf-mathållning" igen!
Man får inte bli för nitisk - man får se efter vad som bör prioriteras först. Och i det här fallet skulle jag prioritera att låta kroppen återhämta sig coh må bra för att sedan återgå/fortsätta äta på det sätt jag upplever att jag mår bra av (d v s Lchf).
Krya på dig!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

äggstanning, kokt fisk och kyckling, os. blåbärssoppa samt vitt ris ges till magsjuka, även potatismos, men där går väl gränsen!
äggröra och kokt fisk
finns det dock inte osötad blåbärssoppa?
Det finns osötad men den innehåller aspartam istället. Dock bara en 2-3 gram kolisar, smakar helt ok!
Erik
osötad och innehåller aspartam? det går ju inte ihop sig…. den kanske heter osockrad eller utan vanligt socker? annars vore det väl emot "reglerna" kanske minns fel vad den hette - aspartam är nog ingen höjdare om man åkt på magsjuka
Haha, jag kom på det såhär i efterhand.. Men jag har för mig att det står något snarlikt på förpackningen. Utan tillsatt socker hette det visst.
Erik
jepp, jag hade rätt det finns även en som heter just "osötad" det är pulver - den är väl inte kanon heller om man tittar på innehållsförteckningen men det är i alla fall varken socker eller sötningsmedel dock modifierad stärkelse - 4 g kolhydrater per 100g färdig soppa
Förtjockningsmedel (modifierad stärkelse och guarkärnmjöl), blåbär, maltodextrin, syra (citonsyra), vitamin C. Färdig soppa innehåller 8,5% blåbär.Innehåller socker från bären.
(för jämförelse ekströms vanliga blåbärssoppa i pulverform:
Socker, modifierad stärkelse, torkade blåbär, maltodextrin (potatis), syra (citronsyra), vitamin C. Färdig soppa innehåller 5% blåbär
13 g kolhydrater per 100g soppa
man ska nog inte tänka främst på kolhydraterna kanske vid magsjuka men socker är ju lösande i sig, och är man van vid lchf mat kan ju magen reagera extra på om det blir mycket mer kolhydrater än man är van vid.
En fråga engående blåbär. Antar att det är själva bkåbären som är bra? Jag ska googla, för jag har massa blåbär i frysen sedan sommaren(som ej blivit förbrukade eftersom jag har gått över till LCHF). Kanske kan koka ihop något?
Tanken är att blåbär ofta gör magen lite trögare. Fast det där är individuellt.
Men absolut, mosa ihop blåbären du har, det är lååååååångt bättre än det du kan köpa.
Den där innehöll ju maltodextrin dock, det är ju lika illa som socker. Det är säkert bättre att köpa blåbär i sin rena form om man nu vill ha i sig det utan konstiga tillsatser.
Erik
Har du egna blåbär ät dessa.
Jag hade magsjuka för en månadsedan, har inte varit så sjuk på 15 år.
Jag åt först den osötade blåbärsoppa,i inlägg 7(det var min släkting handlade när jag ville ha osockrad bläbärsoppa, hade tänkt mej den i pulver), och naturel 3% yogurt.
Man är inte direkt sugen på fett efter en rejäl magsjuka.
Blåbär med keso och lite lövbiff var det jag började med efter en par dagar med bara blåbärsoppa och yogurt.
Krya på dej

Prova med Verums hälsofil med probiotika i den kan göra susen för en irriterad mage. Smaksätt med dina blåbär. Annars äggröra, omelett, kokt fisk, kokt kött och lite fett till det.
inte säker på om det är rätt men har läst många gånger att färska blåbär som sådana är lösande för magen medans blåbärssoppa av någon anledning istället är stoppande
#8 innehållsförteckningen på blåbärssoppan utan tillsatt socker:
Vatten, druvjuice, blåbär, förtjockningsmedel (modifierad stärkelse och guarkärnmjöl), aroniajuice, kostfiber från cikoriarot (inulin), syra (citronsyra), vitamin C, sötningsmedel (aspartam och acesulfam K), arom.Innehåller en fenylalaninkälla.Innehåller socker från frukten.Innehåller 7,5 % blåbär, 8,5 % druvor, 1 % aronia och 0 % tillsatt socker
Det är helt enkelt mer druvor(druvjuice är ofta tillsatt alternativt sötade produkter - massor av fruktos :( ) än blåbär plus sötningsmedlen och samma totala kolhydratshalt som i den osötade - jag tror jag hellre tar maltodextrinet då :)
Usch, stackare! Jag var oxå magsjuk härom veckan och hade huvudbry om vad jag skulle börja äta.. Till slut kom jag fram till att Verums hälsofil med barnmats-blåbär funkade kanon! Kokt torsk med smält smör var oxå bra =)
Hoppas du mår bra nu! Glad påsk!

När jag hade magsjuka för ett tag sedan (inga kräkningar utan diarréer) kollade jag vad sjukvårdsupplysningen på nätet hade att säga och där stod att man, när magsjukan lättade, kunde börja äta sin vanliga mat…. så jag drack lite äggmjölk förutom vatten och te tills jag blev bra…. sedan åt jag mat som vanligt när jag blev hungrig igen.
Jag brukar inte vara magsjuk så ofta, men upplevde att jag var förhållandevis pigg under tiden och tillskrev det att jag går på fettförbränning och därför inte saknade sockret.