Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6241 ggr
Nelson
0

Kladdig kokoskaka

Hello!
Här kommer ett sprillans nytt recept som jag testade mig fram till i helgen. Jag vill inte äta så mycket nötter så bröd är fortfarande lite svårt att fixa till men kokos går det att göra mycket med.

Smält en stor klick smör i en skål tillsammans med ca 4 bitar mörk god choklad.
Blanda i 3 dl kokosflingor, 3 ägg, 1-2 tsk bakpulver.
Häll smörchokladen över kokossmeten och blanda.
Häll på vispgrädde, 0,5-1 dl, och rör väl.
_(Ju mer smör och grädde man har i desto kladdigare blir den. Men jag har inte testat stora mängder så prova dig fram från mindre till mer)
_Häll smeten i en form. Jag använde en låg burk á la tupperware, en sån jag HADE mjöl i. Det blir en fin avlång form på kakan.
Kör i 2,5 minuter på full effekt i mikron.

Räcka ut tungan Klart!

Blir riktigt smarrigt. Serveras gärna med vispad grädde, mascarpone eller färska hallon. Mmm…
Det går också att göra en liten. Dela bara receptet på tre och kör i en liten skål. Nästa år tror jag att jag ska ge mig på att göra en LCHF-semla.

susanne.s
0

Guud så gott det lät! Hur många kollisar blir det? (Dreglar redan efter en bit)

mezza
0

mumsig…..

Anterrabae
0

den måste man ABSOLUT prova.. snacka om lördagsgodis.. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

korseett
0

ska testa! sedan blir det betyg

shintaida
0

Ojsan, vad jag slickar mig om munnen!!

// Shintaida

Nelson
0

Jag tänkte på en sak till. Vill man kan man ha i en halv tsk vaniljsocker/proteindrinkspulver med vaniljsmak/vaniljstång beroende på vad man tål. Det är också gott.

Hoppas det smakar!

LC-Skorpionen
0

Är det någon som hunnit prova kokoskakan än? Jag får besök idag och funderade på att testa kokoskakan! Den låter väldigt god!

Bookjones
0

Nelson,

det låter himmelskt gott men min micro funkar inte så bra (värmer ojämt) dessutom har jag microfunderingar efter allt jag läst här om sistone. Så… kan man göra detta i vanlig ugn? Isåfall hur varmt? Hur länge?

Gabi <----inte så bra på att baka

Mervi
0

Tack för detta, skall prova i helgen.

korseett
0

kan rekommendera att inte göra som jag.. bytte ut chokladen mot kakao och jag hade antagligen för mycket för det smakade vidrigt… och sedan vart det nog lite för mycket smör för det blev så salt. Kanske osaltat smör fungerar bättre? Vilket använde du Nelson?

Så håll er till receptet…

Nelson
0

#8: Ehh… Ja du… Det här med micro har jag också läst om och ska försöka minska om jag kan. Jag hoppas att kakan går att göra i ugnen också. Tänkte testa det ikväll så jag kan höra av mig och berätta hur det går. Jag har för mig att det var någon som hade gjort en liknande kaka i ugnen…

#10: Jag tror jag skrev en stor klick smör i receptet och nu inser jag att det kan betyda väldigt olika saker för oss här. Det beror ju lite på hur långt ifrån fettskrämdheten man har hunnit… Glad
I orginalreceptet så var det några matskedar smör så det kanske är en bra idé att testa med det och lägga till mer nästa gång om man tycker det blir för torrt.

Jag ska använda den här kakan som tårtbotten i helgen. Då utan choklad i och så ska jag fylla den och bre på Chokladmousse. Mmmm… Det tror jag blir gott. De andra ska tydligen äta sliskig prinsesstårta… Det slipper jag!

Bookjones
0

Hey Nelson! Testade du i ugnen nån gång? Känner för att göra nåt smaskens och kokos med choklad låter perfekt.

Gabi

Anterrabae
0

Jag har testat i ugnen då vi inte har micro.

Kort tid, hög värme.. skulle gisssa 225-250 grader och tid tills den nästan stannat. (som vanl kladdkaka) *rekomenderar*

Jag hade för lång tid i lägre värme och resultatet blev en "chokladomelett med kokos" Mindra lyckat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lillianna
0

Jag testade oxå men jag tyckte det blev en besk smak, gissar att det var kokosen. Konsistensen var helt ok men jag skulle nog vilja ha mer kletigt och mer smak.

Men det var kul att testa. Vi gillar ju alla olika saker.

/Lillianna

~ Lillianna ~

ledigeller1
0

Hej , bakade denna i går men hade den innre lite för länge i mickron, typ 4 min, men den blev kanongod, dock hadde jag i en ½ dl sötningsströ.Ja jag vet men det är min första vecka.Serverade den med lite rörd turkisk yoghurt med bara en gnutta sötströ, mums, till och med barnen tyckte om den.Men ja undrar om man inte kan byta ut hälften av cocosen mot nötter och utan strö, och då få en typ av bröd. Måste testas.

Miyu
0

orkar nån räkna ut kolisvärde för hela smeten?

mikaelj
0

… vad är problemet med en mikrovågsugn nudå?

Det är betydligt skonsammare än att t.ex. koka broccoli, det enda som är bättre är att ångkoka.

En mikro exhalterar vätebindningarna (2,4 GHz) i vattenmolekyler och gör alltså att det blir varmt.  Det finns ingen "reststrålning" kvar när du stänger av mikrovågsugnen.

LenaK63
0

Jag har hört att micron tar död på näringsämnena! Ville gärna veta om det är fel.

Pasi
0

#17 Vissa molekyler tar åt sig ganka mycket av energin. Energi med blandning av olika ämnen alstrar ofta andra ämnen (energi används ofta i kemin för att skapa nya ämnen, som du säkert vet) man kanske inte tänkt sig. Ingen verkar ha forskat speciellt ingående på detta.
Vid vanlig kokning så delas energin upp ganska jämnt.

Sedan finns det flera foskare som varnat för läckande strålning från mikro som oftast är många gånger högre än från en mobiltelefon etc.

Fetrik-Snubbe
0

Hade det varit någon ordning å micro fan så hade den tagit kål på kollisar. :P

Pasi
0

#20 SkrattandeDet kanske den gör i vissa fall - Akrylamid av stärkelse t ex…..akrylamid är ju ingen kolhydrat!Flört

Fetrik-Snubbe
0
MsJess
0

Härlig konsistens det blev! Men jag tycker inte att mångden chklad räckte, kakan smakade inget annat än kokos.. Ska prova med mer choklad nästa gång =)
Jag hade i ca 50g smör, gräddade i 3 min  i en muffinsform av silikon och dom blev jätte saftiga och mycket fluffiga!