Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 5967 ggr
berndt
0

Transfetter

Undrar om någon enkelt och entydigt kan förklara vad de mångomtalade
transfetterna egentligen är(utom att de är ohälsosamma och bör
undvikas).

Har hört och läst att de finns i smör
men inte numera i växtmargariner?

Samtidigt har jag förstått att
smör är en naturlig produkt och betydligt hälsosammare än de
konstgjorda växtmargarinerna. Jag använder bara smör nuförtiden, men varför läser jag då att smör har transfetter? (tidningsartikel, finska Helsingin Sanomat)

Verkar ju paradoxalt, tycker jag. Nån som kan förklara tydligare?

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Zepp
0

Skilj på naturligt transfett och industriellt!

Transvacensyra finns i mejeriprodukter och har visat sig ha hälsofördelar!

Industriellt transfett finns inte i naturen och kroppen känner inte igen det tror att det är vanligt fett och bygger in det i din kropp.. men där fungerar det inte så bra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

berndt
0

man kan alltid lita på Zepp för att svaraSkrattande

närmare om Transvacensyra, hur skiljer sig det från transfett och vilka är hälsofördelarna, var påvisade?

(har fått en fråga som jag lovat söka svar på )

Sockerberoende.

Zepp
0

En annan faktor är att det enligt en del studier, bland annat av den omfattande amerikanska Nurse's Health Study och den finska undersökningen Alfa-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention Study, framkommit att naturligt förekommande transfetter från idisslare inte är skadliga på samma sätt som industriella transfetter. I båda undersökningarna fanns det ett samband mellan intaget av industriellt framställda transfetter och förekomsten av hjärt- och kärlsjukdomar, medan det fanns ett samband mellan transfetter från idisslare och minskad förekomst av hjärt-kärlsjukdomar, även om detta samband var mer osäkert.[3] De naturliga transfettsyrorna i mjölkfett, CLA och vaccensyra, har i djurförsök visat sig förebygga vissa cancerformer och ateroskleros.[4]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett

CLA (Conjugated Linoleic Acid), konjugerad linolsyra, är en transfettsyra som används som kosttillskott, framförallt vid bantning. Flertalet studier visar att CLA kan ge ökad fettförbränning, i samband med fysisk aktivitet, utan att muskelmassan minskar. Vissa studier indikerar också att muskelmassan kan öka utan att personen i fråga lägger på sig mer fett. De långsiktiga hälsoeffekterna av ett ökat intag av CLA är inte kända, men försöken på råttor indikerar att preparatet kan ha en positiv påverkan på förhindrandet av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Huruvida detta gäller även för människor är inte visat.

Senare forskning har visat att CLA har flera negativa effekter (bla annat diabetesliknande försämring av insulinkänsligheten), och de positiva effekterna har inte gått att replicera[1][2].

CLA finns naturligt i nötkött och mjölk. Kor som äter färskt gräs istället för har visat sig producera mer CLA. I takt med att jordbruket har effektiviserats har därför personer i den industrialiserade världen fått i sig allt mindre CLA.

http://sv.wikipedia.org/wiki/CLA

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Transfett betyder att kolkedjan som fettet består av är böjt på ett ställe. I naturligt transfett (CLA osv) är denna böjning alltid på samma ställe och känns därför igen av kroppen och skapar därför ingen särskild reaktion. I onaturligt transfett (ofullständigt härdade vegetabiliska fetter) sitter böjningen lite varsomhelst och detta känner inte kroppen igen och kan därför reagera med att skapa en inflammation.

berndt
0

Tack - nu kan jag ge svaret vidare med gott samvete! Flört

Sockerberoende.