Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2295 ggr
sophia007
0

Oljor

Var och handlade och hittade i butiken olivolja i tusen och en former, rapsolja, solrosolja, jordnötsolja, "matolja" och linfröolja. Vilken är den bästa av dessa de gånger jag vill ha olja isället för smör? Och är det olivolja igen så undrar jag vad som är näst bäst… Flört

Rapsolja fanns även som kallpressad ekologisk variant framtagen av en lokal aktör, kan den vara bättre än den "vanlga kommersiella" rapsoljan?

Niklas
0

Jag har läst att rapsolja är minst onyttig. Huruvida den kallpressade är bättre vet jag inte.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

vixen
0

Jag skulle nog säga Olivolja. Även om kvoten omega 3/6 är sämre än i rapsolja, innehåller den mer enkelomättat fett och är mer värmestabil.

magma
0

Cocosolja. Men var man hittar cocosfett i flytande form, det vet jag inte! Det du ska leta efter är en olja med så lite fleromättat fett som möjligt, det brukar också kunna stå hur mycket omega6 den innehåller. Så lite som möjligt är bra… Cocosolja är en olja som fungerar mycket bra vid upphettning och inte bildar en massa onyttigheter (transfetter?).

Margareta
0

Det kokosfett jag beställt från internet är hårt i kall form men bli rinnande i rumstemperatur, det är nog därför man kallar det olja…

Numer pensionär i Nynäshamn

MegN
0

Margareta: då har du varmare inomhus än vad jag har Skrattande. För mitt kokosfett är fortfarande hårt fast jag förvarar det i rumsvärme.

Angående rapsolja så skulle jag absolut vilja slå ett slag för den där du nämnde. "ekologisk" och "lokal aktör" tycker jag plockar så många poäng att jag inte ens skulle tveka att köpa den! Och från alla håll har jag fått höra att kallpressad är bättre.

Själv använder jag olivolja till sånt som det inte gör något om det smakar oliv (är inte så förtjust i olivoljesmaken), rapsolja om det måste vara neutral smak (t.ex i majonnäs - den blev INTE god på olivolja!), men mest kokosfett och smör. Angående smör köper jag numera en viss del osaltat smör eftersom jag tycker det blir väldigt salt med normalsaltat smör i de proportioner jag stundtals kör med. Är det kryddsmör så går det ju an, men när jag smälter 50-60g smör och värmer 2-3 äggulor i så smakar det näst intill ettersalt! Då använder jag hälften normalsaltat och hälften osaltat, så blir det lagom sälta för mig!

MegN
0

Finns det någon lista någonstans där man kan kolla förhållandet omega3-omega6 i olika oljor?? Skulle vara intressant!

Själv äter jag mycket linfrön, hela som "godis" (jag tar en tesked ur en burk jag har på köksbänken) eller krossade som müsli i yoghurt (de perioder jag tillåter mig att äta yoghurt som trots allt har 4% kh). Men jag har aldrig köpt (eller sett?) linfröolja på butiken. Jag gillar smaken på själva linfröna, men vet inte om linfröoljan har kvar något av den smaken. Den kallpressade rapsoljan smakade verkligen inte bra ensam (testade att "hutta olja" när jag var ny lchf-are, och rapsoljan smakade som dammet i spannmålsförrådet - en doft från barndomen men inte en av de angenämare).

Margareta
0

Har ni testat majjo på kokosfett?

MegN
0

Jag frågade tidigare om det inte gick att göra på smör, borde smaka gott tycker jag. men fick svaret att eftersom smör blir hårt i kylen (där det måste förvaras) skulle det inte bli majonnäs utan något annat… Så då kanske samma sak gäller för kokosfettet…?

Jag pratade då om att göra ghee (smörolja) men det har ännu inte blivit av. Enligt Svenska Smörs webbplats gör man ghee (som har bättre hållbarhet än vanligt smör och alltså är vanligt/populärt i varmare länder) genom att koka osaltat smör i minst 30 minuter. Då har man kokat bort allt vatten som finns i (det som utgör resten av smöret). Därefter ska den hålla sig flytande, har jag hört. Har som sagt inte hunnit prova det än.

Apropå att koka smör hände en märklig sak med smör som jag hade smält. Jag hade räknat fel på ett recept och smält på tok för mycket smör, så jag hällde upp det i en burk och ställde i kylen. Sen när jag kollade efter (eh… gick och tjuvåt direkt ur burken menar jag) så hade det bildats en sorts mjölk i botten på burken. Undrade lite vad den "mjölken" egentligen bestod av,  så jag smakade på den men eftersom det var normalsaltat smör smakade den bara ettersalt…

Men är det ingen som vet var det kan finnas någon sammanställning över omega3-omega6 innehållet i olika oljor? Jag skulle gärna vilja se den!

Pasi
0

Rapsolja är inte så farlig om den inte utsätts för syre eller värma över 25 grader…så om ni har intagit rapsolja så är det bara att sluta andas och hålla kroppen väl kyld!FlörtSkrattande

Margareta
0

Livsmedelsverket har sammanställningar på sin hemsida…

MegN
0

Hittade inget matnyttigt (!) eller lättläst åtminstone. Fann dock att linfröolja innehåller omega-3 men inte omega-6 (om jag nu tolkade det rätt. Det stod i omvänd ordning som att omega-6 ingår i följande… omega-3 ingår i följande… och linfröolja fanns bara i omega-3 stycket).

Där rekommenderades rapsolja och linfröolja (och flytande margarin…! Det senare gör ju att man tar det övriga med en nypa salt…).

Däremot var det cyanidvarning på linfröna… Nu äter jag ju visserligen inte såna mängder som angavs (10 msk per dag - mot 1-2 som rekommenderades). Men ändå…? Cyanid? Då tänker jag på Agata Christie…

Margareta
0

Jag har en excel-fil men den är otymplig, inte särskilt databasvänlig…men det kan vara något för Dig Meg att bita i…
Jag har inte din mailadress tillgänglig (ny dator och har inte flyttat mailfilen) men om du skickar mig den i ett PM så skall du få titta på den.

hemul
0

MegN: vänta till juli du - då flyter kokosoljan. Ghee är inte heller flytande så här års. Ungerfär som kokosoljan. Mjukt, men inte flytande. Om man inte har varmare inne än vad jag har, förtås. Räcka ut tungan

Margareta
0

Min rinner, men vi har varmt inne i det här huset, det är väldigt energisnålt, jag skall flytta hinken till kallförrådet, där är det som i mitt gamla kallskafferi.

Kia
0

Jag hittade en affär i Malmö som ligger mitt i centum som säljer diverse oljor. De säljer alltså bara oljor. Gick in en gång men då jag hade brått hann jag inte titta så mycket. Får ta mig i kragen att gå dit..

Piltson
0

Dagen Rössnerkommentar handlar om kokosolja. Den kan läsas på adress:

Rössnerkommentaren del2 kapitel XXVII

Samma varning som förra veckan.

Margareta
0

Flört

DaMum
0

Men oavsett vilken olja man nu väljer så är det klart bäst om den är kallpressad, det har jag bestämt hört från månget håll och även läst mig till. Har tyvärr inga bra länkar dock.

Kokosolja och kokosfett är samma sak, den smälter redan vid 25 grader och kan därför kallas olja. Även den ska vara oraffinerad.

sophia007
0

Jag har bestämt mig för att köra på den lokala, ekologiska varianten av kallpressad rapsolja. Eftersom jag är "duktigare" på andra områden hoppas jag det går bra ändå! :)

vegetarian
0

Absolut kallpressad Rapsolja! Allt annat ,förutom olivolja den kallpressade, är bara skräp!

vegetarian
0

Dessutom har Änglamark, Konsum,en god ekologisk rapsolja.

Pasi
0

Hur gör ni för att undvika att de fleromättade fetterna ska oxidera i kroppen?
Eller tror ni inte att de gör det vid 37 grader bland fria radikaler och syre?
Nyfiken på vad som driver tanken att rapsolja skulle vara bra….Glad

hemul
0

Reklamen? Räcka ut tungan

Pasi
0

Hoppas att den gör att oxidation undviks, hehe!Skrattande

bocco
0

Ät lite antioxidanter samtidigt för de skyddar oljan mot oxidanter (fria radikaler).

navarro
0

Skall gôra Coleslaw och har haft smör kokande pa spisen i 20 minuter nu, det skall ta 30 min för att bli Ghee. Tänkte prova det till att göra majonäs. Ar det någon av er som har gjort Ghee tidigare och kan råda eller avråda från något?

BigBr
0

Nä men jag har köpt färdig Ghee och använt till majo och det blev jättegott.

Recept på ghee

Mervi
0

navarro, berätta hur det blev!

hemul
0

Jag gör ghee regelbundet. Det tar betydligt mer än 30 minuter. Jag har på lägsta värme för att inte proteinerna i botten ska brännas. Brukar inte ta tid, men uppåt två timmar skulle jag gissa. Beror väl på hur mycket man har också. Brukar köra ett par kilo åt gången.

magma
0

En liten nyfiken fråga- varför gör man Ghee? Håller det sig flytande, eller vad?

navarro
0

Jag gjorde bara 30 minuter pa lagsta, men eftersom jag har ungefar +15 grader inomhus (har upptackt att det ar battre for astman, men lite mer klader gar det bra och duntacke pa natterna, forr var jag aven allergisk mot duntacke), sa det ar inte flytande. Smaken gillar jag, det ar lite notsmak. Jag gjorde "salsa rosa" med en knivsudd ketchup, en liten skvatt konjak, droppar tabasco, cayenne, droppar citronsaft och en knivsudd senap. Det blev tyvarr ingen majonas till min coleslaw, men det blev nagot som kan liknas vid potkäs och jag anvande som kryddsmor, detta var halften av det halva kilo smor som jag anvande. Nasta gang skall det bli pa ett kilo och langre tid sasom du beskriver Hemul! Att majonasen inte blev perfekt beror nog pa att jag inte stoppade upp och provade konsistensen utan korde pa for full fart med mixern. Nu vet jag ju detta till nasta gang ocksa. Idag har jag satt pa mig ett par "gamla byxor" och de ar for stora overallt. Gar omkring och njuter!

Pasi
0

Det har lång hållbarhet, även i rumstemperatur. Saltmängden minskar. Mjölkproteinet och -sockret försvinner. Mindre temperaturkänsligt….går att steka varmt. Det känns mer indiskt!Räcka ut tungan Eller finns det fler anledningar?

SvartKaffe
0

Har man en indisk butik i närheten så brukar man kunna köpa gula plasthinkar med ghee till en rimlig kostnad. Har inte gjort det på flera år men jag kanske skulle masa mig iväg och handla, det finns ju en del skojiga kryddor och teer också.

hemul
0

Förutom vad Pasi sa, att det är hälsosammare att steka i eftersom proteinerna är borts och inte kan brännas, så är det oerhört praktiskt när man väl vant sig. Jag har en stor glasburk stående bredvis spisen. Bara att ta en slatt. Inget bök med kladdiga smörpaket in och ut i kylen.

Enda nackdelen är att det inte är lika lätt att se när det är lagom varmt som med smör. Beter sig precis som olja.

Monsun
0

Coop har en kallpressad KRAV märkt linfröolja som till på köpet är ganska billig. Kommer inte ihåg just nu vad den heter men den står tillsammans med de vanliga oljorna. Linfröolja ska väl vara extra hög på Omega 3. Kallpressat ska innehålla mer nyttigheter än varmpressad (nyttigheterna dör vid upphettning): Så linfröolja ska man undvika att värma upp.

monica

Pasi
0

…Eller att stoppa i en varm, syrerik miljö som en människokropp. Det oxiderar även där.
Vi klarar inte att tillvarata mer än en bråkdel av vegetabiliskt omega3-fett (ALNA) eftersom det behöver omvandlas till animaliskt omega3 (ex EPA, DHA). Det kroppen behöver är EPA och DHA från fisk, skaldjur, kravsmör, omega3 /ekologiska ägg, vilt och gräsbetande kreatur.Glad