VILDSVIN
Jaha, nu har jag ätit 2 skivor pålägg av vildsvin.
Jättegott.
Finns inte med på minimat?
Hur gör man då?
Eller är det någon som vet vad jag ska skriva?
Tack på förhand // Ellen
Skriv in det som vanligt fläskkött?

ok, tack

Nu har jag samma fråga och undrar lite om det verkligen är som fläskkött. Tycker det verkade mycket magrare. Men det kanske inte är så kinkigt iofs, nåt gram hit eller dit… eller?
#3 Riktigt samma är det säkert inte men hittar man inga exakta siffror så…
Vildsvin lär ha en bättre omega-3/6-kvot än industrigrisar har.

väldans gott i alla fall

Jag har mer och mer börjat ersätta gris med vildsvin. Man hittar fryst färs för 59 kr / kg om man letar i Malmö. Det tycker jag är ganska billigt om man jämför med vanlig industrifläskfärs. Har också utgått från att det är bättre omega3 halt i den. Förhoppningsvis har djuren haft det bättre också…

Måste man leta i Malmö, går det inte bra att du talar om var någonstans man hittar det.

city gross brukar ha ett stort utbud av frysta från vilt har jag srtt
#10 de va nog ja…. 
Lustigt, jag skrev en fråga till Marliana igår och nu är den borta.
Jo, jag undrade om du vet att köttet verkligen kommer från vilda vildsvin. Även det andra viltköttet förstås. Mycker intresserad för City Gross öppnar snart här. Fast det kanske inte hjälper. Vi har ju Willys, men inte har de nåt vilt inte. 

hemul
nej, jag vet inte mera än vad som står på hemsidan jag länkade till och den ser ju bra ut…
Svårt också att bedömma kvalité när det gäller fryst kött och malet (som jag köper mest av ekonomiska skäl). Men gott var det och jag kan bara jämföra med det jag köper sommartid på "Bondens marknad".
Har inte hittat bättre alternativ.
Jo, jag läste, men det står tyvärr inget om köttets ursprung vad jag kan se.

Har nu haft ett långs telefonsamtal med en ansvarig på Åke P.
I stort sett allt de säljer är vilt från naturen. De kan inte säga att det är till 100 % då hjort och ren utfodras på ett sätt eller annat (t ex i vanlig renskötsel).
Även andra vilda djur får stödutfodring i form av grönsaker o dyl på vintern när det är kallt. Detta sker helt utanför företagets direkta kontroll av bönder och betalas av större bolag (?). Jag frågade speciellt om soya eller andra icke arttypiska produkter och det lät han mycket övertygad om att det aldrig användes.
Anledningen att de inte får kalla sig ekologiska är för att de inte kan garantera att vilda djur inte äter av odlingar och att utfodringar är vanliga på vintern. De stränga regler som finns slår tydligen snett mot vilt.
Men de lovade att vildsvinen också är fritt levande i olika skogar och inget annat än vilda.
Kan inte mycket om ämnet men jag kände mig trygg med de bra och raka svar de gav. De var mycket förstående för frågan och hjälpsamma.
Det låter ju bra. Vad bra att du ringde!

då ska jag köpa sådant när jag åker hem till föräldrarna till påsk
Fasiken vad bra ni har det i Skåne! Jag har hört att Willys har lever och annan inälvsmat där också. Det har jag ALDRIG sett här.
marialan, du vet väl att späcket på utegrisar är sprängfullt med D-vitamin? Det borde ju gälla vildsvin också.

Marialan, om den fins kvar, "viltbutiken" på amiralsgatan mellan föreningsgatan och kungsgatan, Så har dom underbara grejor när det gäller vilt. Jag har T.O.M. köpt björnkött där en gång.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

#19 nej, det visste jag inte! Bara fördelar tydligen…
#20 Kul att du nämner den. Är min absoluta favoritbutik!!!
Ibland när jag inte har råd till annat tröstköper jag lite korv - kanske en enkel chorizo för 40 kr (2st). Men aldirg har jag ätit godare korvar. Blir lyrisk när jag tänker på dem!
De säljer även bäver, krokodil och annat smått och gott men det har jag inte vågat prova….

Krokodil kan du prova, det ät gott, lite åt kycklinghållet till. Jag handlade mycket där förr när jag bodde i Malmö och Lomma.Men det är 20 år sedan.
Då var det en äldre gubbe som hade den. Hästfilé var nåt jag ofta köpte. Talade dock aldrig om att det var häst och ingen kunde tro att det inte var oxfilé.
Sedan fasan, duva är ju bara så gott. Även kanin å hare. ag vet inte om dom nya ägarna har samma sortiment.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
Jo, det är mer D i späck än i fet fisk, bara de har fått gå ute så.