Mjölk?
Hej alla!
Jag har ätit LCHF i drygt två veckor (jotack, - 2 kg) och läst en hel del här på forumet och lärt mig en massor. Tack alla ni som delar med er!
Men ett livsmedel har jag aldrig sett nämnas - mjölk. Jag dricker ett glas mellanmjölk varje morgon. (Jag dricker varken kaffe eller te.)
Finns det någon här som dricker mjölk? Med tanke på min viktnedgång verkar det ju funka i LCHF.

Jag dricker inte mjölk själv, men till barnen när de var yngre köpte jag helst gammeldags ekologisk mjölk - den är inte homogeniserad (sönderpiskad i små partiklar för att inte grädden ska flyta upp) dessutom är den fet o bra o har framställts "utan gifter" (ekologiskt odlat foder till korna). Annars är ekologisk röd mjölk näst bäst, tycker jag… 

Välkommen hit LatMask och grattis till en bra start!
Allt som fungerar är BRA LatMask. Om Du vill ha ett glas mjölk och det fungerar så är det ok.
Den dagen det INTE fungerar, testar Du antingen med mindre mjölk, fetare mjölk eller ingen alls.
Enkelt va?
Numer pensionär i Nynäshamn
Grattis till minuset, vilken start. Du behöver inte ändra en fungerande konsept.

Välkommen hit, LatMask. Grattis tll de 2 kilona! 
"still lost in space and time"
Tack alla för välkomnandet!
Ja, då fortsätter jag med min mjölk, eftersom det känns bra och verkar fungera.
Jag har just ätit frukost (OK, frukostlunch, då!) med omelett på tre ägg + en halv dl vispgrädde. Smaskens, och så behagligt mätt man blir! Det tycker jag är en av de stora fördelarna med LCHF, att man blir mätt men inte övermätt. (Paltsvimma, som man säger i mina gamla hemtrakter - DÄR har ni en verklig kolhydratbomb!)

Mellanmjölken är bättre än standardmjölken ur vitaminhänseende iom att den är vitaminberikad har jag fått lära mig - Undrar hur det är med gammeldagsmjölken, har den kvar sina vitaminer el försvinner de i processen?
Ren "Komjölk" som mina barn kallade mjölken som vi mjölkade ur vår ko i ladugården under de år som vi hade självhushåll var ingen höjdare att dricka enligt våra barn som föredrog mjölk från tetra sk "Köpemjölk". - Är det köpemjölk el komjölk? var den ständiga frågan. Själv gillar jag faktiskt att dricka ett iskallt glas silad komjölk, godare finns inte än den egenhändigt handmjölkade, silade, kylda mjölken. Även bröd, bullar, fil, ostkaka, ost och allt annat som vi gjorde av mjölken är det godaste som finns. Än i dag så kan saknaden av smakerna komma över oss inkl saknaden att producera själv - För det var något visst med att producera allt som vi åt trots allt även om det var urjobbigt och tröttsamt.
H Cina -27,5 kg som står still i vikt just nu
Även jag älskar "komjölk" och har tur att få mig en dos ibland eftersom sonen mjölkar regelbundet… vet inget om hur det är med vitaminerna.
Numer pensionär i Nynäshamn

Trolcina… jag har däremot lärt mig att man vitaminiserar mellanmjölken därför att de fettlösliga vitaminerna (t ex A-vitamin) försvinner tillsammans med fettet då man tar bort det, och de vitaminer man då tillsätter som ersättning är syntetiska. Därför föredrar jag standardmjölken, då jag tror att kroppen har svårare för att tillgodogöra sig syntetiska vitaminer. Men jag törs ju inte svära på att det verkligen förhåller sig så, man läser och hör ju så mycket s k "fakta", och jag har inte forskat närmare i det…
Gammeldags mjölk borde ju vara bäst, eftersom den inte är homogeniserad. Homogenisering innebär ju att man slår sönder fettpartiklarna, och jag tror att fettet fungerar bäst i sin ursprungliga form. De fettlösliga vitaminerna borde ju vara kvar i den mån fettet är kvar Tyvärr hittar jag den sällan i affärerna häromkring. Dricker å andra sidan sällan mjölk nuförtiden…
"still lost in space and time"

Homogeniseringen gör att fettpartiklarna kan gå genom tarmen vilket inte vore nån fara på taket om det inte slank med en och annan protein (endast kroppsegna har där att göra) och ett annat ämne som ställer till det lite i ådrorna (konstigt namn som jag inte minns). Jag har nog skrivit om det i tråden om boken "Nu räcker det!"
Det där minns jag att det var stort hallå om i slutet på 70-talet. Det tysnade snabbt. Jag gick i alla år och undrade om det låg nåt i det. Och det gjorde det ju.
Trollcina, man ska eventuellt sluta tillsätta de syntetetiska vitaminerna i mjölk. På goda grunder. Man tror nu att syntetiskt A orsakar benskörhet.
Det finns bara en regel som alltid håller - mickla inte med min mat! Naturlig mat finns inte att få för en vanlig dödlig längre, men det bästa man kan göra är nog att köpa så narurlig mat som möjligt. Gammaldags mjölk alltså.