Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8744 ggr
johannapanna
5

Negativt om LCHF?

Hej

Är ny här och nyfiken på denna kosthållning. Finns det några nackdelar eller negativt med den?

Iansmamma
0

Man kan uppleva lite anpassningsbesvär i början, som trötthet, huvudvärk. Men det går över. Värsta nackdelen tycker jag är omgivningens ständiga kommentarer. Annars kan jag inte komma på några nackdelar alls. :-)

mejeri
0

Inte för mig. Dom som hoppat av har väl sagt att dom inte klarar att vara utan bröd el pasta t tex. Jag utesluter gärna sånt som ändå inte kroppen behöver

Wtn3
0

Att det kan vara svårt att äta ute både pga att det mesta är smygsockrat, och att omgivningen är oförstående. Sen finns lite övergångsbesvär som #1 nämner. Men när man väl är omställd kan jag inte komma att tänka på några nackdelar, till och med inom idrotten där det mer eller mindre varit ett axiom att kolhydratladdning är nödvändigt för att prestera på topp börjar man se att det inte stämmer. Björn Ferry som vann OS-guld i skidskytte äter enligt LCHF.

Fiana
0

Utöver det som sagts upplever en del det som svårt att "fusk" får stora konsekvenser för många eftersom det inte bara är lite extra kalorier du kan motionera bort eller så.

Zynell
0

Jag håller med om att övergångsfasen är värst. Det är nog där många väljer att ge upp eftersom det är jobbigt i början, men håller man bara ut så går det till slut över. Eller så trappar man ned dvs inte går över på en gång så blir det kanske lättare för kroppen.

Min övergångsfas pågår fortfarande eftersom jag trappar ned. Dvs först tog jag bara bort potatis, mjöl, bröd osv. Läsk och godis väntade jag med. Jag märkte ingen större skillnad när allt bröd och andra kolhydrater försvann. Det är nu när sockret är nästintill bortplockat som jag märker skillnad genom huvudvärk. Jag har inget större sockerbehov i varje fall - inte som för ca 3 veckor sedan då jag behövde ha något varje dag för att inte strypa någon. Skäms

shigne
0

Jag är inne på min 6:e dag idag… Jag känner mej inte trött precis, men orkeslös och det luktar aceton om mej. Inte bara andedräkten utan även när jag blir varm eller svettas.

Men jag känner att det får både jag och min omgivning stå ut med - för jag tror benhårt på det här!

Dessutom känner jag att det är inte lika gott att röka, så det lutar just nu åt att jag slutar helt med tobak!

Jag vet inte hur det ser ut på vågen etc. det hade jag tänkt ta sen.

raphanus
0

Jag började med LCHF i samma veva som jag slutade med kaffe, så jag kan inte säga vad som var verkningar av det ena eller det andra, men bland annat drogs jag med kraftig yrsel ett tag. Dock företog jag min dubbla omställning under industrisemestern när det inte var så mycket folk och rörelse på jobbet. Belöningen kom när alla kom tilbaka frpn sina semestrar och frågade vad som hade hänt, eftersom jag hade blivit smal.

Adur
0

Jag äter ganska liberal LCHF (ca 50 g kolhydrat per dag) och har inte upplevt några nämnvärda nackdelar. Jag tycker det är en kost som är lätt att hålla i vardagen och som gör att man mår otroligt bra.

En lite krånglig detalj är möjligtvis att de flesta måste trimma in sin egen nivå. Det finns inget färdigt program att följa, utan du måste prova själv hur du vill äta och vad du mår bäst av.

Vissa tappar t ex aptiten om de äter alltför strikt. Då kan det vara läge att öka kolhydratintaget något. Bara som exempel. Andra går inte ner i vikt om de inte begränsar mejeriprodukterna ordentligt, och det kan ju upplevas som trist.

Men nackdelar… njaee. Glad

vimsig
1

Jag har ätit LCHF sen den 6/1 i år och mår super.

Efter omställningen så är det två saker som jag tycker är lite jobbiga:

Omgivningens kommentarer, så nu säger jag att jag är glutenallergiker (vilket jag troligen är, men inte så mycket).

Om man t ex blir sittande på ett sjukhus i flera timmar för att vänta på läkaren och inte har med sig varken ölkorv, glada-ko-ostar eller mandel/nötter, då blir det lite jobbigt.

Sjukhusets cafeteria hade inget jag kunde äta. Men man lär sig!

Men det är bara bagataller. Det är så mycket fördelar!

Zynell
0

#9 Ja det är lite konstigt att det endast finns "skräp" om man vill ha tag i något snabbt för att äta. Det goda och nyttiga är svårare att få tag i. Man måste nästan ta sig till en bakgård/mindre gränd för att hitta detta osynliga nyttiga, känns det som. Jag befinner mig ofta på t-centralen och är värdelös på att försöka få med mig något att äta hemifrån. Vad finns det att välja på? Jo, godis, godis, bröd och socker, dvs återigen godis.

Andina
0

#9 - Betr sjukhus - när jag var tvungen att åka in på sjukhuset med min man och inte hann ta med mig "färdkost" - så var pressbyrån oftast öppen och där kunde jag åtminstone köpa ost. Så det gjorde jag. Och det fungerade bra efter omständigheterna. Kaffe och ost.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Zynell
0

#11 Vad bra! :) Alltid nått i varje fall.

Coturnix
0

Negativt, hm…att jag blir så ledsen när jag ser människor som är sjuka och vet att de skulle kunna må bra. Att det blir jobbigt att säga till barnen att de ska svara som det förväntas av dem på "närings"proven i hemkunskapen och på idrotten. Att Mejeridisken är överfylld av värdelöst skräp och jag får leta efter råvaror som är just bara råvaror. Att jag blir arg när tom frysta grönsaker är indränkta i marinad…att det är svårt att hitta kyckling som inte är "mörad" eller "marinerad… Att jag blir förbannad när sjuka människor som är på sjukhus, instutioner, serveras sockermat…
Annars har jag ingenting negativt att säga.

Zynell
0

#13 Det är ett intressant ämne. Varför är vi så självförstörande när vi innerst inne vill bara må bra.

Coturnix
0

#14 Framför allt för att vi själva "vet" något som fungerar och har en gigant att brottas mot. Helt enkelt av en underlig "nedärvd" drivkraft att vi bryr oss om andra. Nej jag mår bra och det är verkligen en förutsättning för att orka, kunna förändra och bry sig om andra.
Det självdestruktiva, nja det är nog ändå marginellt. Men jag ville ju nu i denna tråd hitta det negativa! ;)

johannapanna
0

Tack allihop för era kommentarer!

Jag har alltid ätit väldigt strikt fettsnålt och low carb. massa frukt och grönsaker, bara fett från fet fisk, kött, nötter, avokado.

Har i flera år haft magroblem bl a ibs och en annan tarm-motorik rubbning som gör att tarmen inte jobbar som den ska. Ibland inte alls, ibland för snabbt. Ger mig mycket makramp och ibland får vi akut åka till sjukhuset för att få mer smärtlindring. Läkarna ger ju bara piller. Inga tips.

Alltså så tänkte jag efter att läst att många med magproblem blivit hjälpta av denna kost att detta måste prövas.

För mig känns det jättekonstigt att äta så mycket fett. Känner mig flottig. Har använt grädde ganska mycket och smör.

I går tex till frukost, 10% turkisk yoghurt med kokosflingor, cashew, mandel, solrosfrö, linfö, kanel, lite blåbar. Några skivor ost.

Lunch, omelett med tonfisk i olja och grädde och ost.

Middag kycklingfile med gorgonzola grädde och mos av brocolli med grädde.

Mellanmål, nötter o ost.

Är detta ok?

Äter ju små mängder iom att jag har problem med magen. Har inte kommit upp i en normalstor portion än efter mitt senaste maganfall då jag gick ner 6 kg. Fick dropp och näringsdrycker innan. Nu när jag äter lite igen har jag gått upp 3 kg. Vill ju inte bli smalare, inte heller fetare utan ha en stabil vikt utan magproblem.

oj, vad mycket jag skrev…

MimLan
0

#16 Low carb kan aldrig innehålla "massa frukt".

Jag skulle rekommendera mat till frukost, snarare än ett fokus på mejerier. Det mättar bättre och ger bättre näring.

Annars tycker jag att du mest skall känna dig fram, ditt syfte är att få en fungerande mage, så du behöver inte fokusera på vikten. Har du svårt att få bukt med problemen kan det vara en poäng att äta strikt, utan grönsaker, ett par veckor så att det läks ordentligt och därefter sätta till en sak i taget för att se hur du reagerar på det.

johannapanna
0

du har rätt. Frukt är kolhydrater men jag såg dem som nyttiga med massa vitaminer mineraler o likn.

Tack för ditt inlägg!

Anders-S
0

Nackdelen är att man mår så bra att man blundar för att det kan finnas långsiktiga risker.  Dessa beror troligen inte i första hand på lågkolhydratkosten i sig utan på att den mat som finns att tillgå är så förstörd och utarmad på näringsämnen att man kan råka ut för konsekvenser som beror på näringsbrist.

Detta accentueras om man bantar. Man riskerar inte brist på energi utan på brist på mineraler, spårämnen och vitaminer och jämvikten dem emellan. Människan är ett ekosystem med många komplicerade funktioner.  Om man har haft tarmproblem kan det innebära att man redan har ett nedsatt näringsupptag.

Om man tränar minst 30 minuter varje dag upprätthåller man en god förbränning som gör att man kan äta mer och då kan man också få i sig mer essentiella näringsämnen.

Prova sällskapsdans eller någon annan form av rolig motion samt styrketräning.

Försök gärna från början att få en bra kvot på de fleromättade fettsyrorna, linolsyra/EPA.  Kvoten skall vara så låg som möjligt.

Enklast förbättrar du kvoten genom att äta vildfångad fet fisk, t.ex. makrill, sill, sardiner eller lax, gärna som en förrätt.  Välj tonfisk i vatten eller fryst istället för vegetabilisk olja.

Personligen skulle jag välja ekologiska eller åtminstone GMO-fria mejeriprodukter, t.ex. svenska Meze istället för tysk yoghurt. Jag skulle hoppa över de nötter som innehåller mest linolsyra och helt skippa solrosfrö och linfrö.

För att undvika förstoppning är det viktigt med viss andel rå föda och färskvatten. Jag brukar föreslå att man äter cole slow, råriven vitkål blandad med gräddyoghurt, för att hålla igång magen. 

Problemet med att hitta lämplig mat i offentliga sammanhang, uppvägs av att det som van fettbrännare är enkelt att fasta upp till en vecka. Man blir inte hungrig och man behöver faktiskt inte äta hela tiden. Viktigt är dock att se till att dricka tillräckligt med vatten för att undvika uttorkning och förstoppning.

johannapanna
0

Jag klarar inte äta kål, lök, paprika tyvärr. Lider också av att magen är trög. Tömmer inte helt. vet inte hur jag ska få fart på den. Kaffe hjälper ibland men gör också mig "stressad" och skakig när jag dricker för mycket.

MimLan
0

#20 Det kan vara bra att du då undviker ost, det ger lättare hård mage hos en del.

Reagerar du på samma sätt med kaffet, om du dricker det med grädde eller om det intas i samband med mat som innehåller fett?

Fokusera på att få till fett i kosten eftersom en fettsnål kost mestadels motarbetar tarmen. Tänk på att det kan ta lite tid och tålamod för en tarm att läka, och börja fungera igen så det kan ta sin lilla tid att reda ut vad du verkligen tål och inte tål eftersom din tidigare kost ställde till det i sig och en irriterad tarm är känsligare än en frisk. Det kan vara bra om du för dagbok över hur du äter för att kunna se trender i hur din mage reagerar på olika sorters mat framöver.

Fiana
0

Har också kraftig ibs även om min snarare jobbar för fort istället för får långsamt - men kramperna i magen och smärtorna är de samma.

För mig är frukt rena döden för magen, leder alltid till problem förr eller senare om jag försöker äta det (och har så varit även på "vanlig" kost). "Råa" mejeriprodukter lika så, ger mycket smärtor och konstigt "sug" i magen. Tål du inte kål lök och paprika så är det nog troligt att det är bra att vara försiktig med mängder av broccoli och blomkål också (de är ju faktiskt också kål). Nötter kan också ställa till det.

Mötte en gång en sköterska som faktiskt hade lite koll (till skillnad från de flesta läkare och dietister som visar sig ha komplett noll koll) - de hon påpekade var just vikten att äta lite och regelbundet - går det tillräckligt lång tid mellan måltiderna kan ett glas vatten sätta igång smärtorna. Och att hålla sig långt borta från spannmålsfiber och frukt (samt lök och kål växter förstås). Ofta med ibs tål man faktiskt inte alls det som ska anses vara "nyttigt" - fullkorn och massa fiber skapar mycket smärtor hos många oavsett ibs typ och kan förvärra både diarré och förstoppning oavsett vilka de "officiella" råden är.

Apropå din diet så är det betydligt mer GI än LCHF. Cashew är en av de kolhydratsrikaste nötterna tyvärr.

För magen skulle jag byta ut frukosten helt mot någon slags riktig mat eller oopsieliknande "brö" (utan massa jox som linfrön eller liknande i) - ta bort hårdosten som är duktigt stoppande helt och dra ner på grönsakerna. Försök lägga till kokosfett succesivt det är mycket bättre än fibrerna på att få magen att arbeta lite snabbare utan att skapa fibrernas gaser som leder till smärtor hos ibs patienter. Inte för mycket på en gång bara då kan man må illa av det - men en tesked i taget eller så - funkar att tillsätta i t ex te (gärna rött te - rooibos - koffein är också retande för magen) - smakar inte något om man tar en utan smak, men man får vänja sig lite av den olijiga utan man får.

Om du strikt håller dig borta från irriterande spannmål och frukt (och fröer som linfrön och de flesta nötter) - kan du säkert efter en tid tåla mer av grönsaker och mejeri.

Så även om det inte låter kul och att kosten blir lite tråkig så tror jag din mage skulle kunna må mycket bättre om du tog bort ett antal saker ur din diet (och skulle nog också få bättre resultat på vikten också).

marialan
0

Nattliga kramper kan en del få och det är ibland svårt att få bukt med. Har själv ganska stora problem med det och lider faktiskt. Det finns numera inget förslag till bot som jag inte provat (förutom kinin). Har hållt på 10 månader så det kan väl knappast kallas övergångsbesvär.

johannapanna
0

Tack snälla ni för era tips!

Million
0

Det enda problemet jag har är att min mens är oregelbunden fortfarande, efter ett helt år Skrikandes

Verkar som att jag måste äta mer kolhydrater för att den ska bli normal men det blir inte så bra i min mage då..

haneit
0

För mig är den stora fördelen med den här kosten viktminskningen och kontrollen över sockerberoendet. 

Jag mår inte alls speciellt bra på den här kosten, blir trött och orkeslös och det går aldrig riktigt över. (Har ätit den i ett år nu) Jag mår mycket, mycket, mycket bättre på kolhydratmat… Om jag skulle göra det i längden vet jag däremot inte, och jag äter lchf ändå för att jag vill gå ner i vikt och hålla den…