HJÄLP!!!
Jag har köpt raclette ost…men jag har inget raclettejärn…Måste man ha det? Kan man steka osten i vanlig stekpanna?….I smör då eller i torr panna? Eller är det helt kört när jag inte har ett sånt här järn?

Ingen aning men raclette järn är väl en sån där liten pyttig stekpanna som man gör omelett i?
Prova med smör det är nog godast!!
(Själv har jag visst blivit hjärntvättad smör och kokosfett det fanns det ingen som skulle tro för ett par månader sedan allra minst jag själv!!)

Kollade lite på Tastelines sida (kan rekommenderas - står mycket trevligt där!) och där hade dom en grillpanna och smälte osten på folie. Jag antar att poängen är att osten skall smälta och det finns säkert många lösningar på det.
Jag hade nog INTE stekt (värmt) den i smör…
God lycka i köket - och låt oss veta hur det gick!

Jag hade nog inte stekt dem på aluminiumfolie (kan ge nervskador, tror jag)!
Varför inte smälta i ugn!?
Oj, kan ni förklara för en som inte begrip: vad är Raclette ost?
En rostfri form/bunke och in i ugnen?
Vi fick en sån där raclettegrunka med stekbord på ovansidan en jul men den gick till loppis när vi testat den ett par gånger. Det tog sån tid… fast det var ju gott med smält ost. Men jag kan lika gärna slänga det på grönsakerna i ugnen medans jag steker min köttbit.
Jag tycker det funkar bra att smälta ost i vanlig gjutjärnspanna. Man får ta det på ganska svag värme, för då rinner fettet ur osten ut och det fastnar inte. Sen kan man pilla loss ostkluttarna och äta dem som snacks eller till mat.
Vissa ostar funkar bättre än andra. Ju fetare ost, desto bättre blir det.

Tack för alla svar!!
Jag provade i vanlig stekpanna(järn)….det ville gärna fastna i botten fast jag hade smör i….jag tror att jag hade för hög värme…ska prova nästa gång på lägre värme….annars blir det nog att lägga osten direkt på grönsakerna i ugnen….det är nog det lättaste.

Min raclettgrill blir varm som tusan! Lite marinerade eller naturella räkor ovanpå och sedan doppa i osten!!!