Ister
Såg ister i affären idag. Ett par frågor.
Hur används ister? Till stekning enbart eller finns det andra sätt?
Finns det några invändningar mot det ister som säljs i 0.5kg förpackningar? Googlade lite och vissa säger att man ska undvika det, utan att förklara varför.

Jag steker i det. En vanlig invändning som finns är väl att grisfett är omega 6-rikt, eftersom det inte direkt kommer från grisar som fått äta sin naturliga mat, men det är inte några jättemängder om man ska tro fineli.fi

Ister är naturligt fett från djur. Det innehåller en hög andel mättat fett, och det är bra att äta. Det finns korv där man har blandat i ister, och man kan också steka i det.
Jag ser inget skäl att undvika det. Självklart avråder fettskrämmarna oss från att äta såna fetter, men naturliga mättade animaliska fetter är inte oxidationsbenägna och kräver inte antioxidanter. Jag misstänker att eventuella uppmaningar att undvika ister hänger ihop med fett- och kolesterolrädsla.
Smaken kan man ju tycka vad man vill om. Ister har ofta ganska stark smak.
Jag har en förpackning ister i kylskåpet men vet inte riktigt vad jag ska använda den till. Den var tänkt till att blanda i katternas mat, men de tyckte inte alls om det, så tips på användningsområden mottages tacksamt. 
#3 Endtyme
Farbror Frej har ett
förslag, smält ditt överblivan ister försiktigt på svag värme, blanda i havregryn så att fettet sugs upp.
Stoppa ner blandningen i tomma mjölkkartonger, packa inte för hårt.
Låt stelna(utomhus) när massan stelnat, häfta fast snöre att hänga i , skär med tapetkniv eller rakblad fönster runt om så att fortfarande kartongen bär hela anrättningen, ett miniatyrhus med fönster.
Häng sedan upp på skyddad lite buskig plats och du har en fågelmatstation som drar till sig talgoxar.
Mjölkkartonger tål väta, andra pappers-dito dråsar i backen vid fuktigt väder.
Årets talgbollar förefaller ratas av fåglarna, dålig kvallitet, kan tänka.
Ska köpa ett paket och se vad jag tycker om smaken. Det verkar inte som om ister har några fördelar över t ex kokosfett.

Nej, kokosfett är bättre. Men ister kan vara godare ibland, beroende på vilket kött man gör.
Istämmer med Wtn3 #1 och #6

Jag håller med PerH ge det till fåglarna.. själv tycker jag att det smakar vämjeligt.. tacka vet jag smör och kokosfett!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det ister jag hittat kommer från danska grisar, och detta faktum förstör min aptit så det får bli kokosfett istället. Istret kan också vara härdat, läs noga på förpackningen.

#9 Finns ingen vits att härda fett som består av stor andel mättat fett.
Danskt griskött är mycket godare än svenskt, som ofta smakar lite småhärsket…knepig smak och lättrinnande fett (fettet från danska grisköttet brukar stelna i rumstemperatur vilket inte det svenska gör). Har funderat på om fodret skiljer sig åt - potatis i Danmark och spannmål i Sverige - nån som vet?
Iåfall så föredrar jag även ister ifrån danska grisar.

På bondens marknad som finns lite överallt i Sverige köper jag ister från vildgrisar. Går kanske att hitta från vildsvin också?
Jag tycker det är jättegott att steka i när man någongång steker lite magrare kött. Om grisarna äter naturlig föda är det väl omega-3 rikt? Så har i alla fall jag tänkt…
Har samma smak för Smör och Kokosdito som Zepp 
Samt iaktager taloxarnas näbb, för ister.