OT - Bästa handkrämen?
Jag undrar om någon av er har tips på en bra handkräm?
Kokosfett/olja.
För en snabb-scrub på händerna kan man använda litet socker (enda gången det kan vara bra!) och olivolja och liksom "tvätta" händerna med. Det blir både rent och mjukt och fint!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

ACO mjukgörande hudkräm med 42% fett. Den parfymfria. Inköpt på Apoteket.
Tveklöst den enda som är riktigt bra! Provat många sorter under årens lopp.
Väljer den parfymfria, för händer har man till mycket. Mathantering till exempel. Ej gott med parfymsmak i maten.
De två poängerna med ACO:s 42%-iga är att det faktiskt märks när man smort in den och känns inte torrt igen på en gång, som med så många handra krämer. Den har en faktiskt effekt, inte en placebo och kladdar ändå inte. Den andra poängen är den nämnda, den finns i parfymfri variant.
Mycket, mycket nöjd med denna hudkrämen.

#3 den innehåller säkert mineralolja, eller?

Helt underbart för händer och ansikte är AD-droppar som man använder till bebisar, (OBS!DE VATTENLÖSLIGA!!, ej Oljebaserade, man måste säga till i kassan på apoteket). innehåller nästan identiska ingredienser som Esteer Lauders (hur det nu stavas) Face Serum som kostar 700:- för en pytteflaska. Ad droppar kostar typ 50:- och räcker att använda varje dag i ett halvår.
Bara några droppar till ansikte och händer innan du går och lägger dej, och du kommer att bli förvånad!
Detta måste vara det bästa tips jag själv någonsin fått, och det enda jag använt de senaste åren.
Nästan vilken som helst som inte innehåller paraffin (parafinum liquidum, petrolatum, vaselin osv, kärt barn har många namn) och BHA eller BHT.

#4 elocinave skriver: den innehåller säkert mineralolja, eller?
Svar: Jag vet inte vad mineralolja är men har ett vagt minne att jag någonstans läst att paraffin är just det du säger, mineralolja. Och att det i sin tur är dåligt. Och vad jag utläser (gissar) ur din fråga så är mineralolja något negativt.
I så fall var det synd. När jag för en gång skull inte var en ambivalent, funderande och velen en, utan en säker och jättepositiv en, så var det kanske ingen bra grej ändå?
Men verksam är den i alla fall.
Är det inget bra med mineralolja? Paraffin (om det är samma sak) står som sjätte ingrediens på tuben.

#7 kolla på www.dermanord.se I länklistan till vänster hittar du en länk ang. mineralolja och ja, det är som Wildrat säger: kärt barn har många namn.
Dermanord har fina produkter dock ganska dyra. Ibland köper jag därifrån men de flesta krämer samt andra produkter till mig och barnen köper jag på hälsokost. Mitt favoritmärke (till ett ganska så rimligt pris) är Weleda www.weleda.se

Tack #8 elocinave
för länkarna. Har varit inne och kikat. Inte utan att det lät lockande med havtornslotionen.
Tyvärr så alla gånger jag provat hit och dit med olika krämer så har jag aldrig tyckt det velat hjälpa så särskilt bra mot torrhetskänslan (torrhetsfaktumet) på händerna. Det är bara ACO:s feta som jag gillat och som ger reell effekt.
Nej, då var det inget bra med paraffin. Dök upp lite i bakhuvudet när du väl ställde frågan. Har nog stött på det tidigare. Inte bra med "den där oljan" med de många namnen.

#5 Tack för tipset :D Jag har precis slutat med ansiktskräm. Efter flera år med världens torraste problem- och stresshy så är den näst intill perfekt! Stramar inte och är självrengörande (tvättar bara av med ljummet vatten på kvällen och porerna renar sig också själv). Lch5!
Lush har en del bra grejer och de har butiker över hela landet. De har även posstorder. De använder bara naturliga ingredienser och testar inte på djur. www.lush.se
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Vaselin = paraffin, mineralolja. Eller hur?
Klövervaselin kör jag också med ibland (sällan numera för all del).
Men inte har man blivit fotomodell för det inte, som Tyra.
Men till mera allvarets sida. Fick mig en ny tankeställare kring det här nu i alla fall. Kanske inte överger just ACO:s 42% om jag inte hittar en fullgod ersättare. Men finns ju andra burkar och flaskor man kan bli bättre med att studera innehållsförteckningen på, och utesluta om det är paraffin eller synonymt ämne däri.
Kollat din länk också anki1 (#12). Bra produkter verkar det som.
Så var det Tyra då:
Jag har länge haft problem med torra händer! Jag har fått smörja in dom 5-10 ggr/dag. Jag har provat otaliga handkrämer och nu äntligen hittat en som hjälper. Jag är nere på att smörja in händerna 1-2 ggr/dag.
Krämen heter Cano Derm och tillverkas av ACO. Helt suverän!!!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#14 Thea
Ja, den har de på jobbet (sjukhus). Letar upp den ibland fast det är väl inte meningen att vi ska ha den till handkräm. Är istället en annan sort de sätter fram på tvättställena runt om på avdelningen. Den heter visst Dax och är någon form av lotion som inte hjälper ett skit. Märks knappt att man smort in sig, händerna är fortsatt torra.
Canoderm däremot, den ger effekt.

Ät mer fett också. Smorningen kommer inifrån (såvida ni inte har vattenallergi?)
Jag märkte på min hud efter ett halvår på LCHF att jag för första gången i livet hade SLÄT, len hud.. inte torr, knottrig, atopisk hud på överarmarna och hälsprickor o dyl var ett minne blott.
Jag tror mycket på att "skönhet kommer innifrån".. eller.. Det märks vad du äter…
Däremot har jag psoriasis, och det som gör de torra märkena smidiga LÄNGE är en amerikansk kräm; fruit of the world SkinCare Cream Vitamin E. Finns att köpa online. Har aldrig testat tuben, bara burken. (ifall det är nån skillnad) Luktar mysko dock. Vetemjöl? Inte testad på djur
Jaja, mina bidrag till erfarenheter..
#9 För ett par år sedan hade jag alltid torra och nariga armbågar. När det var riktigt illa var jag så torr att det gjorde ont. Ingenting hjälpte förrän jag testade en kräm från Weleda som jag fick i provpåse. Kommer inte ihåg vilken det var men det mest fantastiska var att den botade mina torra armbågar. Sen dess har jag aldrig haft problemet igen. Tyvärr kan jag inte använda Weledas produkter då de är alldeles för starkt parfymerade för mig men de är hur bra som helst, väl värda pengarna.

Jag använder Naturéns bodylotion och den är verkligen super!
Vet inte om det är paraffin i den men till skillnad från många andra krämer så blir man inte torr igen dagen efter om man glömmer smörja in sig.
/Kviga

Kan hålla med om att Csnoderm är jättebra. Använder den själv till min ena fot där jag har mycket eksem, dock är den för fet för händerna tycker jag.
Hittade igår en kräm på Apoteket som heter Vera by CCS och den var bra. Går snabbt in i händerna.
Mina torra armbågar har blvit mycket mjukare sedan jag började med LCHF.
jag säger bara KAFFESUMP !
Det är super bra ! man tar lite fuktig kaffe sump som man peelar o gnuggar händerna i … o sköljer ordentligt o det är super bra !
billigt är det oxå .. man kan använda det på resten av kroppen !
Lycka till !

Jag använder samma som Birma, ACO mjukgörande 42%. Jag vet att man borde undvika petroleumprodukter, men det är verkligen den enda som funkar på mina torra händer. Jag kan absolut inte ha något med parfym, då får jag eksem direkt, och jag undviker att diska, handtvätta etc. Mitt stora problem nu är att hitta ett oparfymerat schampo som inte gör håret konstigt. Nu använder jag Gliss Liquid silk, det gör håret underbart men händerna blir mindre underbara varje gång jag tvättat håret…
#5 Det måste jag testa! Tack för tipset!
Weledas havtorn handcreme. BÄST! Och jag har kräsna torra händer på vintern. Bara fett blir för lite fukt för mina händer. Jag behöver emulsion av något slag och Weledas är den bästa jag provat.
Intressant tips. Men hur funkar det med fettlösliga vitaminer i vattenlöslig blandning undrar jag. Varför ska man inte ta de fettlösliga AD-dropparna till hudvård?
Jag håller med dig, Lush har bra grejer, men jag är väldigt allergisk mot utrycket "naturliga ingredienser". Det är så många som använder det och det betyder inte ett skit egentligen. Gör man creme så behövs ett emulgeringsmedel och de flesta emulgeringsmedel får man fram med mycket kemi, knappast naturligt. Alla schampon innehåller tensider som är kraftigt manipulerade fetter. Äkta "naturliga" tvålar får man genom att blanda lut och fett. Jag säger inte att det är dåligt men blir så irriterad när butiker och tillverkare kallar det naturligt.

Själv avskyr jag Lush och deras luktförpestande av hela gallerior för att inte tala om CENTRALSTATIONEN i Stockholm! Jag får tänka på att inte gå in genom huvudingången på framsidan, för jag mår jättedåligt av lukten bara av att gå förbi.
En gång fick jag en bok i julklapp, som luktade Lush. Det visade sig att den en vecka tidigare legat i samma resväska som en annan (inslagen) julklapp…
Jag vet inte hur "naturlig" doften är, men jag vet ingenting i naturen som har en sån otroligt dominerande och genomträngande doft!

Mary Kay´s handvårdserie "Satin Hands"
Helt klart det bästa hudvårdsmärket som finns. www.marykay.se
Lush dofter är oftast deklarerade som "parfym" och det behöver ju inte vara ett dugg naturligt. Till skillnad från Weleda som doftsätter med eteriska oljor, som för all del kan skapa besvär av alla möljiga slag de också.

Det där med AD.droppar lät mycket intressant. Finns ju en A-creme i hälsokosten som är helt fantastiskt bra, kanske det här är ett alternativ, då den är rätt dyr.
Spenol, som bönderna använder för att göra kornas juver och spenar mjuka, funkar jättebra också på människohänder. Dryg och skön, finns på lantbruksbetonade affärer och ofta på Apoteket. Babylotion från Gunry är också skön.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Brukar smörja in händerna med ghee/talg när jag tillverkar sådant. Helt omöjligt att inte bli kladdig då, så då brukar jag passa på. Blir väldigt mjukt (även efter "kladdet" försvunnit)
Har blivit av med kraftig vintertorrhet på händer och i ansikte sen jag la om kosten - får se om jag klarar mig undan i vinter med, annars får jag väl smälta lite fett och smörja in.. 
Undvik kommersiella produkter med kemikalieblandningar - det må kännas mjukare men i längden är det troligtvis uttorkande.

Den här tråden blev en tankeställare minns jag då den var aktuell. Hittade tillbaka nu med sökfunktionen. Men från nyvunnen kunskap (och nog pålitlig sådan) till att det riktigt ska sätta sig och praktiseras i verkligheten. Nej, ibland går det trögt. Varit svårt att överge ACO:s 42%-iga från apoteket. Ibland tänker jag på det där med mineralolja och att det inte är bra. Bättre sent än aldrig. Nu har jag gjort slag i saken och skickat efter flera olika oljor och lotioner på nätet (från Bodystore, de har flera olika märken). Allt är dyrare än produkterna i dagligvauhandel och på apotek, men sådana verkar å andra sidan bygga på vaselin/paraffin/mineralolja.
Skickat efter vegetabiliska produkter som bygger på jojobaolja, mandelolja, aprikoskärnolja etc. Någon är animalisk, EMU-olja. Det var någon vecka sedan jag fick hem varorna. Det tar nog lite tid att utvärdera. En av dem är fri från parfymdoft, en bodylotion Urtekram. Vill ha något helt doftfritt, åtminstone till händerna om man stunden efter kommer att hantera matvaror. Hm, egentligen kanske det räcker med kokosolja förresten, vilket jag också beställde i samma sändning. Sådan man steker i men som ju också kan användas till huden. Ska bli kul att testa produkterna i alla fall. De kommer säkert att räcka ett bra tag framöver. Smörjomani som man har, särskilt nu i vinterkylan när huden blir så torr.
Jag använder ghee. Ja ni får tycka vad ni vill men det är ett gammalt recept för torr hud och jag kör med den.

Jag brukar ha Locobase Repair som finns på apoteket till allting, (läppar, sårskorpor armbågar osv) tycker den är kanon. Efter denna tråden så försökte jag googla upp innehållsförteckning, men jag lyckades inte, så jag vet tyvärr inte vad den innehåller, förutom att det är dryga 60% fetthalt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Du behöver inte köpa ngn handkräm om du har Cocosa hemma! Endast en liiten "flisa" räcker till båda händerna och man blir inte kladdig. Håller händerna mjuka läääänge! Jag använder den Cocosa som är utan kokoslukt.
Min man provade oxå och nu propagerar han för denna på sitt jobb!
Jag beställde 2 st burkar från Bodystore för 149, och det blir en väldigt billig hand/hud/matkräm!
//Fat makes Me fit//

Jag använder kokosfett på ben och armar ibland, men på händerna räcker det inte till. Sen sist har jag börjat gå på hudkliniken för mina handeksem och fick då Canoderm på recept (intressant nog innehåller den "fraktionerad kokosolja"). På ljusbehandlingen har de en "krämbuffé" där man kan välja en hudkräm från pumpflaska, och efter att ha provat igenom de flesta tror jag att jag föredrar Propyless.
Till utvärtes bruk duger det gott med kokosfettt i silverpaketet.
Är också underbar att använda istället för kladdiga oljor när man får massage.
Som många påpekat är kokosoljan perfekt som handkräm och som hudkräm.Men jag tycker inte alltid att det fungerar optimalt. Ibland börjar händerna klia av oljan tycker jag.
Mitt tips är L'Occitane som är en helt fantastisk handkräm. Den går in i huden snabbt, kladdar inte, luktar gott och går att ha i handväskan eller fickan hela dagen. Nackdelen är förståss priset, den kostar betydligt mer än kokosfett. Fast om jag inte ska köpa godis och läsk och helt undviker frukt kan lyxig handkräm få lov att vara min stora "synd".

Sholl mjukgörande kräm för spruckna hälar. Funkar fantastiskt bra på mina händer.Har nog provat det mesta. Har jätte-problem med mina händer.
Har även börjat smörja mina händer med smör och sedan på med plasthandskar. Brukar ha så 30min till en timme. Vegetabiliskt fett har inte funkat, så jag tänkte animaliskt kanske gör det. Vi är ju djur.

Mineralolja, lite missvisande namn faktiskt, är i själva verket sprungen ur råolja, alltså ofullständigt nedbrytbart organiskt material. Många olika namn; mineral-petro-paraffin-vaselin-ozokerit-polyisobutene-E905-isododecane-isohexadecane-isoeicosane-isoparaffin-osv! Dessa lägger sig som en hinna på huden, tränger väl inte ner och gör någon nytta direkt. Efter ett tag har det dunstat-tvättats bort och man behöver stryka på igen. Vet ej om det är dåligt, men det kanske känns bättre att smörja in sej med äkta fett/olja. Den lägger sej oxå som en skyddande hinna, men den tränger även in å kan tillföra lite smidighet/nyttigheter under huden oxå. Så glöm all reklam om antirynk-medel, det är bara en illusion, sorry…använd kallpressad mandel-jojoba-kokos-sesam-macadamia etc. istället, mycket bättre, samt inmundiga mycket fett!
Den bästa handkräm som finns är Biotherms. Kvalitet.
Tycker absolut att ni som använder kräm med mineralolja och tycker att det fungerar, kan fortsätta med det. Här är en läsvärd länk om mineralolja http://rocketqueens.blogg.se/2007/july/mineraloljor-for-kosmetisk-anvandning-yay-or-nay.html

Torrsprickor på mina finger klarar jag bäst med vanlig Nivea. Annars är Medevi-salvan "Rumpräddaren" en kanonbra och naturlig salva. Känt från Vättern Runt-cykelloppet.
A-creme tycker jag är bra. Funkar både att använda som den är till torra ställen på kroppen. Eller att blanda ut med lite vatten för en mer body-lotion-konsistens.
Jag undrar också var men endast skulle använda vattenlösliga AD-droppar (#5)?
Idag provade jag dom jag hade hemma, alltså oljebaserade AD-droppar i mitt ansikte.
Gick lätt att smörja på, får se hur det verkar i längden.
Gör min egen handkräm baserad på bivax, honung, olivolja, lavendelolja och örter från min örtagård. Läker småsår och torr hud mycket fort.
mosad avocado är perfekt till både ansikte, händer och fötter!
jag använder weledas produkter som är utan parfym
#5 Blev intresserad av ditt tips och gick till apoteket idag för att köpa AD-droppar men fick till svar att a-vitaminet var bortaget sen några år tillbaka och att det nu bara var D-droppar. Några vattenlösliga fanns inte heller, den var oljebaserad.
För det är väl a-vitaminet som är intressant, eller?
Samma erfarenhet som piri-piri, men på mitt apotek fanns vattenbaserade i alla fall.
Jag köpte ändå, tänkte att D-vitamin är ju så bra för immunförsvaret, kanske man kan bli immun mot rynkor?
Hur som, jag kör några droppar morgon o kväll, har inte märkt något ännu, men det luktar ganska skumt.
#45 Olja sägs "tynga ner" huden och orsaka fler rynkor. I t ex ögonkräm brukar det inte var så mycket fett.
#46 Vilka örter använder du?

#50 Sindri
Det du skriver om att olja tynger ner huden och orsakar fler rynkor var intressant. Ingenting man visste eller själv kunnat tänka ut. Möjligen något man hört ibland, det om att inte smörja alls för då slutar huden producera eget fett.
Men har nog ändå mest trott att fett mjukar upp, och att i och med det skulle det motverka rynkor och torr hud. Men det har kanske betydelse vilken sorts fett. Eller är det fett vilket som helst som är rynkframkallande tro. Inte hört om det med just oljor tidigare tror jag. Hur menas med tynger ner huden?
Trott att man i och med denna tråd lärt sig att det är just mineraloljor som är dåligt för huden (enligt många inlägg i alla fall) och att vegetabiliska oljor är bra. Men är fett/oljor oavsett sort, rynkbefrämjande? Blev konfunderad.
Kanske animaliska fetter är bättre. Mer likt vårt kroppsegna. Sett att exempelvis försvarets hudsalva baseras på det, adeps bovis. Men det har man ju mest till läpparna. Sedan finns emu-oljan, den som jag skickade efter (#32), efter att ha läst lite om den tidigare. Hittade något om att den var bra pga att fettet däri liknar mer vårt eget, och tas upp bättre eller hur det var. Mineraloljor, vegetabiliska oljor, animaliskt fett/oljor eller inget fett alls? Vad är bäst tro. Inget fel med rynkor, men inget man direkt vill >^..^< underlätta att det framträder ändå.

Jag har haft enorma problem med sprickor på fingrarana, och törs nog säja att jag har provat alla både hand- och fotsalvor.
Det som till slut räddade mej var vanligt smör! Smörj in lite och torka bort överskottet med hushållspapper. Jag är sprickfri sedan ett par år nu!
Sindri
Jag använder främst rödmalva, läkemalva, johannesört, lavendel och ringblomma.
Åh, härligt, jag gjorde lite för några år sedan, det var kul, men det är ju så mycket man vill göra…..
#51 Jag vet inte var jag hört det, men vet att t ex ögonkräm inte skall innehålla fett för att man inte skall få påsar under ögonen.

#54 Sindri - tack för svaret. Kanske ligger det någonting i det där som någon har sagt. Alltid svårt att veta. Men jag får nog för egen del fortsätta smörja ansiktet i alla fall (med fettinnehållande produkter) för det stramar, drar och känns torrt så här i kylig vintertid. Känns åtminstone behagligt att smörja in huden, sedan svårt att veta om det är bra eller inte.