Ost.
Idag skulle jag göra ostsås lite snabbt o lätt att ha i köttfärs o blomkålsgratäng. Jag kokte ihop lite grädde o ost, det blev ganska OK, men lite väl salt. Är det nån som vet om det finns nån ost som är mindre salt än de vanliga?
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på goda ostar. Skriv gärna hur feta de är o om de är starka el lite milda i smaken. Det är ju gott med både starkt o milt, det beror ju på vad man ska ha det till.
Jag är heltokig i ost! (vill egentligen försöka äta fakir, men osten kommer emellan
)
Jag brukar köpa Boxholms kryddost (tyvärr ganska dyr) som är lagrad 8-12 månader och har 31g fett, 1g kolhydrater. Jag skär stavar av osten och äter med lite annan plockmat, som salami, oliver och kanske någon annan ost, som brie (väldigt god att rulla in i olika salami).

Boxholms vanliga gräddost gillar jag

Jag köper St Olofs gräddost, 59,90kg. Lite stor förp bara, c:a4,5kg och finns på Citygross

Prova att höja syran med Puck eller Philadefia som dessutom är bra konsistensgivare. Puck har dessutom en förmåga att bli väldigt lik en klassisk bottenredning!
Jag gillar oxå Boxholms vanliga. Jag får nog ta o smaka på den med kryddor, det låter ju gott. Jag brukar oxå göra lite plockmat, det är bra o lätt att ta med till jobbet ibland.
Finns St Olofs gräddost bara i så stora förp? Det var ju billigt o bra annars. Går det att frysa den?
Funkar Puckost som Philadelphia? Behövs det vanlig hårdost i (för smaken) om man gör ostsås el räcker det med Puck? Philadelphia är ju gott som dip men ger ju inte smak när man reder med den. O när man gör ostsås är det ju ostsmaken man är ute efter. Var köper man Puckost? Jag har inte sett den i "min" butik.