Insändare
I vår lokala tidningar var det idag en insändare som klankade ned på oss som äter mycket kött. Det var ett svar till "barn ska inte äta socker", men tyvärr missade jag den insändaren.
I alla fall beskrev signaturen "normalviktig" att människan inte är skapad för att äta kött pga tarmarnas längd och jämförde människan med apan som är vegetarian och inte överviktig. Det stod en massa andra grejer med, men har inte tidningen bredvid mig. För första gången kunde jag läsa och le och känna mig nöjd över att jag i alla fall trivs utmärkt med min diet! Tacka kött och fett för det!

Tom apor jagar ibland. De är smarta och vet att de inte klarar sig utan kött hela livet.
Fast nu är det ett bra tag sedan jag såg detta, så vad som triggade jakten minns jag inte.
Såg en dokumäntärfilm om hur just apor…de visade gorillor och shimpanser, babianer…hur de kunde bli riktiga rovdjur och hur de organiserade jakten i flocken.
Dessutom äter de ju en hel del insekter och parasiter också.

Intressant att skylla fetman på köttet…och att jämställa oss med apan. Visst kommer vi från samma släktträd, men jag såg ett tv-program där de undersökte dna från en liten mask som lever i varma vukaniska källor och vi hade massor av dna gemensamt med den, över 70% tror jag det var. Trots det så är vi inte lämpade att leva på svavelföreningar! ;D

Den moderna DNA-forskningen har klarlagt att våra förfäder levt på en ren jägardiet. Det kan man se på benlämningar från neanderthalare etc. De var alla storviltjägare. Tarmsnacket är ren lögn. Vår matsmältningsapparat har betydligt större likheter med vargens än med fårets.
Sten Sture

Hej Glowing,vi har nog samma ortstidning du och jag.Jag läste också om att köttet ruttnar i våra tarmar för att vi inte äter fibrer,vi har inget immunförsvar mot parasiter i kött och vi får sämre tandhälsa

Och det beror på vilken apa man jämför med… Gorillan är vegetarian, medan schimpansen är blandkostare…
"still lost in space and time"