Vadkramper/volymökning
Varför är det bara i vaderna man får kramp och inte i nån annan del av kroppen? Dessutom har jag fått väldigt kraftiga vader sen jag började med lchf, och jag har inte tränat mer än tidigare. Kan kramperna och volymökningen på nåt sätt höra ihop? I så fall önskade man ju att man kunde få kramp i resten av benen och armarna också på natten
.

Jag lovar dig att du inte önskar dig kramp i resten av benen. Själv får jag kramp var som helst och när krampen sätter in på insidan av låret kan jag bara skrika av smärta och gråta. Har du tur kommer du upp ur sängen men just lårens kramp brukar inte släppa i första taget. Det händer att jag har ångest när jag är i sängen bara av rädsla för kramp.
Det finns många bra trådar om kramp här men jag har provat allt och det som har någon verkan fungerar bara temporärt på mig. Genom att byta metoder kan jag hålla det någorlunda i schack.
Vad jag alternerar mellan är tips från andra här på KIF;
Seltinsalt i maten
Dolomitpulver
Magnesiumtabletter (av bra kvalitet)
Vatten (dryck), stödstrumpor, massage mm har bara marginell effekt på mig.
Sedan har jag förstått att det är MYCKET svårt för oss att jämföra dessa problem varandra. En del har små problem med kramp och andra kan lösa dem med tipsen ovan. Det finns många tips och åsikter men hur mycket man än läser om det så verkar det som om det är ett gåtfullt fenomen där man inte vet mycket om orsaken.
Själv har jag bara haft problem med kramp vid hårdträning eller uttorkning tidigare i livet. Mina problem med kramp har ökat med LCHF! Det är min övertygelse.
Hoppas någon av tipsen ovan kan hjälpa just dig.
jag har också fått mycket kramper! men mest i ovansidan av fötterna. jättejobbigt när det kan komma när man tar ett steg och sedan inte kan sätta ner foten…
jag försöker med mycket vatten och har märkt skillnad om jag är varm eller kall runt stället där krampen kommer. varma strumpor eller långkalsonger under byxorna..
lycka till :)
Aniara4 skapade en tråd om "växande benmuskler" för en tid sen.
Letar.. Här!
Själv har jag kramper ibland, men vet inte om vadmusklerna har växt nåt särskilt. Tror inte det…
Mer att alla muskler har stärkts med LCHF.
Däremot kan jag säga att i mitt fall är det INTE BARA benen jag har krampkänningar i. Det börjar i vaderna och ifall jag inte kommer mig för att behandla - jag dricker dolomitpulver (mg+kalk) - så sprider det sig t ex till bröstkorgsmuskulaturen.
Detta har hänt mig i några omgångar. Började med hugg i sidan under revbenen när jag andades, blev värre och värre och gjorde till slut mycket ont. Större och större "område" också.. ytligt och ömt när jag trycker där..
Från början visste jag inte vad det berodde på - så jag blev lite skraj. Till slut kom jag på att känslan faktiskt var lite lik vadkramperna, att det var som om musklerna var ihopdragna och protesterade när jag andades in..
Så jag började ta in dolomitpulvret igen. Redan nästa dag lindrades det och sen försvann det helt.
Har gått igenom det här några varv, så jag vet att det handlar om typ samma. Dolomitpulver hjälper varje gång. 

Jag äter magnesium och det hjälper bra. Jag trodde att det bara var vaderna som krampade på folk eftersom jag inte har hört talas om annat, men nu när jag vet hur det ligger till är jag ju glad att det bara är vaderna som spökar för mig ibland. Mystiskt ändå med volymökningen. Jag kan inte säga att jag har märkt av det nån annanstans på kroppen.
Man kan få Kinin utskriven av en läkare om man har problem med kramper. Det har jag fått.

#5 Urzula T
Snälla berätta mera. Jag lider ganska mycket ibland och måste hitta en lösning. Tar det bort problemen eller smärtan? Fungerar det 100 %?
Någon mera som provat Kinin?
*lite desperat*

Kinin är inte speciellt nyttigt…
Själv tror jag att det är en släng av "rigor mortis" (likstelhet!). Jag tror att det uppstår syrebrist i musklerna och därmed kramp. Syrebristen beror på för lite ATP (energimolekyl), som utvinns ur glukos. Kan ju även tas från fett samt protein, som vi vet, men på natten när vi kanske sträcker på oss, så hinner inte muskelcellerna med att producera tillräckligt fort. Efter en tid på lchf är kroppen oftast van vid att nyttja alternativa energikällor och därmed upphör oftast problemen. Testa med, typ en liten potatis, före sänggående, å kolla om det hjälper.
Själv går jag upp å stretchar vaderna när jag känner att det är på gång. Vakna med kramp gör jag inte längre. Andra menar att det saknas magnesium i systemet och blir hjälpta av att äta lite extra av det.
Själv fick jag vadkramper i början av min lchf period. Efter ett tag bestämde jag mig för att pröva Dolomit, men jag tyckte inte att det hjälpte direkt. Sedan lästa jag på och insåg att mandlar innehåller magnesium. Då struntade jag i Dolomiten och körde mandlar istället. Första veckan käkade jag nog en så där 20-30 mandlar varje dag. Kramperna försvann och har inte kommit tillbaka. Numera äter jag ca 20-30mandlar på en vecka, i förebyggande syfte liksom…