"Köttbilen"-Ett projekt på väg!
Efter lite knorrande från folk med uppringt internet (28,8-modem antagligen
) så startar jag här en fortsättning på denna tråd.
Jag uppdaterar här hur det går…. och har ni önskemål om lämpliga produkter och ställen jag skall stanna på så kasta in en kommentar.
Kortfattad resumé:
Jag har tänkt öka tillgängligheten av bra kött (eko-, utedjur, vilt), fågel, fisk, ägg och mejeriprodukter. Hade tänkt åka runt i Sverige med skåpbil och framförallt sälja djupfrysta varor (ej ägg eller ost).
På kommande websida kommer tidtabell och aktuellt lager (vad jag har i bilen för tillfället) att finnas….samt kontaktmöjligheter om man önskar nåt speciellt stopp eller dyl.
Omkostnaderna kommer att blir relativt låga vilket möjliggör ett hyfsat lågt pålägg = bra priser.
En förhoppning är att detta skall öka handeln med ekovaror så pass mycket, på sikt, att en större andel av Sveriges produktion kommer att vara av ekoslag. Glada djur som får springa ute året om och som inte stressas för mycket vid slakt.
Det finns 4 faktorer som påverkar kvaliteten på kött mer än något annat:
- Hur djuret levt (ett djur skall kunna gå ute och få utlopp för sina naturliga beteenden).
- Vad djuret ätit (påverkar bla fettkvaliten på köttet, men även djurets hälsa).
- Hur mycket djuret stressats, speciellt stress kort före slakt.
- Hur köttet är behandlat efter slakt (lång hängmörning normalt bäst men det gör att köttet krymper och kostar därför mer per viktenhet)
Hittills ser allt ut att gå vägen, men det skall till lån, godkännande av bil, inköp av utrustning och fler leverantörskontakter innan allt löper på.
Planerad start - slutet av oktober (om nu inte myndigheter ställer till det).
Stopp-platser/-orter än så länge (tror inte jag missat någon):
Alunda
Avesta
Boden
Bollebygd
Bollnäs
Borås
Borlänge
Enköping
Eskilstuna
Falun
Finnerödja
Fjärdhundra
Fredrika
Gnesta
Gävle
Göteborg
Heby
Hedemora
Helsingborg
Hjo
Hofors
Härnösand
Högsby
Hörby
Jönköping
Kalmar
Karlsborg
Kristianstad
Landvetter
Linköping
Ljungby
Ljungskile
Lund
Malmköping
Malmö
Norrköping
Norrtälje
Nyköping
Nynäshamn
Oskarshamn
Ockelbo
Perstorp
Piteå
Rättvik
Saxnäs
Skellefteå
Skövde
Stenungsund
Stockholm Nord
Stockholm Syd
Strängnäs
Sundsvall
Säter
Söderhamn
Söderköping
Södertälje
Timrå
Uddevalla
Umeå
Uppsala
Valdemarsvik
Västerrås
Västervik
Växjö
Åkers styckebruk
Ev Åmål
Älvdalen
Örnsköldsvik
Östersund
Östhammar
Örebro
Phu!
Wow, i bokstavsordning också…
Är inte Örebro med? 

Oops, en miss av mig!
Skriver till den där uppe.
Jag har ingen aning om det har talats om Örebro tidigare, så det är inte alls säkert att det är någon miss!

Örebro fanns med på min karta faktiskt! magma, ser du min karta!?
*Letar dolda kameror*
Va, nej, karta, var?!

På väggen! Spela inte så oskyldig…spion där!
*haha* Hur har du rullat dina cigariller egentligen?!

Jag tyckte de var extra bra idag!?
Kanske därför jag åkt omkring i bilen med ett leende i hela ansiktet och tänkt - Fan, vad fint det var här! *Ovanligt positiv idag (OBS seriöst)…förstod inte varför, förrän nu*
HAHAHA! Just nu skulle jag behöva en smiley mer än vad som finns här. 
Så länge du inte försökt dig på grönkremlan är jag nöjd, man vet ju som sagt aldrig… Andra svampfynd idag måhända?
Pasi, jag saknar Södertälje på din lista. Blir jag tvungen att åka till Gnesta?

Nä, ingen svamp idag…nöjde mig med mina "cigariller"!
Jag har kört grejer till min far som bor på ett korttidsboende i väntan på en undersökning av trycket i hjärnan (inget fel på hans tryck…han är drabbad av metabolt syndrom, inget annat). Åkte på massa nya vägar…grymt vackert…..och tittade efter intressanta stenblock (lättroad…men så är jag ju man)
.
Pasi!
Jag ser att du har med både Avesta och Säter i din lista! Då passerar du Hedemora som ligger mitt emellan! Snälla du, gör ett stopp i Hedemora!

O så bra att du fått med Norrköping! Jag har länge trott att jag är ensam här men det måste tydligen finnas flera??
Åh, vad jag ser fram emot när du kommer igång! Det ska bli så skönt att få köpa kött av "glada" djur. Det är stor skillnad på kött från "glada" djur och industriuppfödda djur. Hemslaktat kött går inte att jämföra med industrislaktat…..
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Hej Pasi! Om du ändå åker mellan Östhammar och Uppsala får du gärna ta en sväng in i Alunda (exakt halvvägs mellan Ö o U) på en kopp kaffe!
(hoppas du har plåtmage, för det är väl många längs vägen som vill bjuda…
)
Nacka vore toppen, det verkar som att vi är flera som bor här och vill handla, efter vad jag har läst… (Fler från Saltsjöbaden oxå?)
Och Strängnäs……. (Annars åker jag till Eskilstuna)

Jag nämnde Gränna-Mjölby i samband med mitt önskemål om BARF-mat. Båda orterna ligger vid E4:an mellan Linköping och Jönköping. Vet inte om du fått några önskemål om var du ska stanna i Linköping och Jönköping.
Mina tips är annars
Tornby köpcentrum IKEA-Biltema i Linköping
McDonalds i Mjölby
Gyllene Uttern i Gränna eller en parkeringsplats med en förfallen fastighet vid Tranåsavfarten, E4 Gränna.
Torsviksmotet är en bra "stanna-till-plats" söder om Jönköping, om du inte tänker ta dig in på P-platserna runt A6 köpcentrum (isåfall när nog COOP-parkeringen att rekomendera).
Samtliga platser ligger i direkt anslutning till E4:an.
Jag och hundet håller koll på dig, ditt sortiment och dina planer.

Funderade på vilken väg du kommer åka från Örebro och söderut (eller om det är tvärtom…) eftersom jag och min sambo bor i Finnerödja som ligger precis i gränslandet mot västra götalands län… Vore mycket trevligt att få möjligheten att handla av dig!
/Fredrik

#19 Jag kommer antagligen att variera turrna för att på bästa sätt variera sortimentet. Men jag kommer alltid att åka genom Finnerödja, så jag sätter det som ett stopp!
#12 Klart jag gör det!
#13 Ja, det finns nog några till i Norrköping. Lägg upp en tråd om en Norrköpingsträff, vetja!?
#15 Jo, men då tar jag ett stopp där. Har nog både plåtmage och egen kaffebryggare med mig, hehe!
#17 Strängnäs markerat på kartan.
#16 Japp, Nacka är tänkt som stopp redan även om Sthlm än så länge endast är uppdelat i nord och syd (skall förtydliga det i listan).

Kanske en kaffepaus i Sorundaskogarna på väg till Nynäshamn?
Stockholm syd verkar ligga bra till för mig. Men vart då? södra förorten eller? Eller kan du slänga in ett Stockholm mellan. Då det skulle vara bäst för mig? Jag bor inte precis söder om stan.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Solna, Sundbyberg och Fridhemsplan/City är det optimala för mig.

ebet - Vill man köpa kött i Sorundaskogarna eller är det så att man har extremt smakligt kaffe där?
anki1 - Tanken var att köra norra och södra halvan av stockholm (delat av vattnet) olika dagar….tom under olika delar av turen, för att kunna ge stockholm ett bredare utbud av varor. Det blir nog 4-6 stopp i varje halva.Södra halvan ser ut att bli stopp på Gullmarsplan, Nacka och några till ställen (beroende på önskemål).
#23 Solna, sundbyberg…jorå, det blir nog stopp på alla platser, tror jag.
Återkommer om Sthlm-stoppen lite senare!
Damn, Stockholm är stort alltså!
#24 Se det så här istället: 20% av befolkningen bor här. Koncentrerat och bra för en försäljare. ;)
Helt suveränt med Solna/Sumpan, det betyder att jag inte behöver bekymra mig om att orka kånka långt. Har bussar från båda ställena som stannar utanför mitt hus.

Låter ju lysande! 

Hmmm. både och skulle jag tro. Men annars kan Fridhemsplan funka också. För kött ska jag ha hursomhelst.

ebet - Klart jag kan stanna till i Sorundaskogarna….jag har ju ändå vägarna förbi.
Vi får bestämma tid och plats via mail så att det passar både dig och mig, när det börjar närma sig en färdig turlista.

Kul. Börjar mala kaffet…..:)
Här kommer fler önskemål - Tierp eller Dragon Gate vid avfarten mot Älvkarleby (mellan Uppsala och Gävle)

Man behöver inte ha gammalt modem för att tycka den gamla tråden var för besvärlig. Jag har 8MB men Firefox, och av någon anledning tar nya KiF en otroligt lång tid att ladda om sig då. Lite fortare med Explorer, men då kan jag ju inte blocka reklamen…
Funderar på bra sätt att muta dig att stanna i Enskede, eftersom jag har börjat fundera på hur jag ska kånka 10-15 kilo fruset kött på tunnelbanan. Räcker det med kaffe, eller måste man slå till på en LCHF-middag eller rentav blåsa upp gästmadrassen? (Fast jag gissar att det finns LCHF:are med bekvämare gästfaciliteter i storstan).

#30 Sätter en nål vid avfarten till Älvkarleby då…även om Dragon Gate lätt lite åt det otäcka hållet!?
#31 Inga problem att stanna i Enskede…bara jag lyckas hitta var det ligger.

Dragon Gate måste vara det vi försökte stanna vid i somras, det verkade inte vara färdigt än men folk vallfärdade ändå som idioter. Själv ville jag bara ha en toalett, men jag fick hålla mig ända till Gävle. 
Och ja Pasi, det såg rätt otäckt ut, men inte på det sätt som du nog menar. Snarare kitsch med monstruösa proportioner!

Varför inte Mässan söder om Stockholm? där finns det ju gott om parkeringsplatser, det gäller bara att bestämma sig för vilken parkering (den är uppdelad i flera delar) och det är inte så långt ifrån Enskede, bor själv i Bandhagen som ju också ligger i närheten
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Älvsjömässan är inte helt dumt för mig, det stannar faktiskt en buss ganska i närheten som även stannar därhemma, närmare än tunnelbanan rentav.
Saknar ju bil dessvärre, om jag inte kan få någon annan att ställa upp och skjutsa.

#35: Om jag hade egen bil skulle jag nog kunna ge dig skjuts, dessvärre har jag inte det utan "parasiterar" på brorsan som har bil

Jag vet inte hur mycket en Dramaten rymmer (dvs en sådan där gammaldags, men numera trendig shoppingväska på hjul). Annars kanske det är ett tips för stockholmare. En rejäl ryggsäck rymmer också en del. Eller en säckkärra. Tror skåningarna brukar använda sådana när de åker över sundet för att handla öl.

#37 Ryggsäck är klart underskattat. Använder det ofta då jag handlar tungt!

Ryggsäck funkar inte för mig, har jag mer än nåt kilo i den blir nack/axelmusklerna jättearga och inflammerade och gör ont i flera dagar, oftast skickar de upp en präktig huvudvärk också. Dragväskor är lurigare - det känns helt ok medan jag drar dem, men dagen efter är det samma sak, inflammerade axlar och huvudvärk. Just nu lider jag t.ex. för helgens dragande av liten weekend-kabinväska ett par kortare sträckor.
ME är en jävla skitsjukdom.

Känner igen det. Men sedan jag har köpt en lyxig 'Andersen', en shoppingväska med stora hjul, som sitter brett, lite böjda handtag, så har jag inte haft problem (inte lika mycket i alla fall ) har hittat den i butiken Sakta. Den liksom följer efter mig utan att jag drar. Himla skumt.

Förslag om Uppsala: parkeringen utanför stora köpcentrat vid IKEA - det är nära avfarten Uppsala södra från E4, det går buss från stan och det finns plats för köttköpare att ställa ifrån sig bilar.
Passar oavsett om du ska norr- eller söderut. (Dessutom bor jag/vi om knuten
så där finns det både kaffe, kök/middag och ev övernattning.)
Motsvarande ställe är parkeringsplatsen utanför ICA Maxi/Lidl vid utfarten från Uppsala mot Enköping/Västerås/Eskilstuna/Örebro, om du passerar Uppsala på väg västerut.
Fabricati diem, pvnc!

Pasi, skulle inte du till Heby?
Jag bor mitt emellan Enköping och Heby. I Fjärdhundra.

#42 Jag kan stanna i Fjärdhundra om du vill.
greensis - Tack för tipset.
Hej Pasí,
tänker du komma förbi norra skåne tex Perstorp eller så?
Hälsning
Monjo

#44 Markerat på kartan!
Pasi, Haha Nacka skulle vara perfekt. Det är ju mitt i prick för min del. Jag hade ju bara lite svårt att förklara för en "utsocknes". Hur det ligger till rent geografiskt. (Stort leende.) Nu gäller det bara hur prisläget skulle bli.

Putt
HURRAAAA! Jag hittade lilla Piteå i listan!
Du är en klippa, Pasi!! 
P.S. Jag undrar lite, har ett förflutet på Miljö-och hälsoskyddsnämndens kontor här i byn… Kommer du behöva söka såna där 16:e paragraf-tillstånd (Livsmedelslagen) överallt i alla kommuner??
Vet att "fiskbilar" och andra kringresande brukade behöva det "på min tid" (fast det är ju ett tag sen..). Det kostar ju endel och skulle vara rätt omständigt… Eller får du nåt sorts "överallttillstånd"??

Du kanske kan söka tillstånd "in the state of Ketosis"? 

#48 Klart jag måste till Piteå….jag har ju aldrig varit där! Nu söker man bara tillstånd i hemkommunen så gäller det hela landet (om jag fått rätt uppgifter….men det tror jag). Kostar strax över 2000:-.
Nja, det undrar jag om det går. Det är intressant men jag kan kolla upp lite vad miljöfolket d v s inspektören säger, skulle vara kul att veta.
Pasi, det är verkligen kul initiativ av dig - är det realistiskt? Du skulle behöva ha ett antal bilar som scannar ett större område, eller?
Monjo

#51 Det var vad miljöförvaltningen sa då jag presenterade affärsidén (i 2 olika kommuner dessutom).
Så länge försäljningen håller sig under 8-18 ton per månad och leverantörerna ligger tätt så klarar man sig med en bil…..men sedan måste man utöka.
Större område är inte aktuellt, utan jag nöjer mig med Sverige!
Mobilt slakteri
Vet inte om det här hör hemma i den här tråden, men ville dela med mig av denna 2-minuters video då jag fann det intressant. Kanske det redan finns i Sverige? Har för mig att det kan vara problem med myndighetskrav, men det här har t o m USDA godkänt. Första mobila slakteriet i USA enligt videon.
Herre min je - som om inte Sverige är mer än nog!! Mil efter mil efter miil… Jag fattar inte ens att du vågar/mäktar sprida ut dej så mycket som du hittills har tänkt.
Men det är ju helt rätt att gå på offensiven!!
Bit över mycket - sälj hela köttstycket!!

Jag vill inte köpa köttstycken som Pasi redan har bitit i. 
# 55 Nu tycker jag allt att du är lite njugg, Aniara. I vår alltmer växande "grotta" får vi väl vara beredda på att dela…
#55 #56 Hohoho!
*fniss*
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

*Lol*

Hur framskrider planerna. Har du fått tag i någon bil än och hur blir det med firmanamnet har du fått besked från PRV eller är det för tidigt.
Pasi är så kul med människor som är kreativa, vilken kanonidé du har, grattis :)
Pasi, det vore bra med något sorts reklamblad som man kan sätta upp på jobbet eller lägga fram i fikarummet så att fler än LCHF:are kan handla.

Pasi och Sagajo - jag skulle kunna fixa det. En flyer eller så. Göra en pdf som den som vill kan skriva ut och lägga på lämplig plats. Berätta bara vad det ska stå.
Hur går det förresten med tankarna på loggan? Ska jag göra nytt förslag eller ändra nåt på den förra?
Och om du åker mellan Eskilstuna och Gnesta så kan du kanske stanna i Malmköping? Skulle nog kunna fixa fler kunder här. Och bjuda på lunch/middag/fika/kaffe. 
Absolut så skulle jag hjälpa dig att dela ut reklamblad här i umeå om du vill.
Har du nån hemsida pågång?
Om och när du tar vägen från Karlsborg till Jönköping,
varför inte stanna till i Hjo om och när du passerar.

Den mannen på AF som har hand om starta-eget åkte in på en kranskärloperation (han har metabolt syndrom) samma dag som jag hade möte med företagsanalytikern….så nu är de underbemannade på AF. Så jag sitter mest och väntar på besked (har väntat i 2 veckor nu), och får inte göra nåt direkt kreativt innan beskedet kommer. *Rullar tummarna*
#65 Jag tar Hjo på vägen mellan Skövde och Karlsborg, eller om det blir tvärtom. Eller om jag åker…hm…. asch, det finns med på kartan nu iallafall!
#64, #62 - Ja, kanske lite senare. Måste se först så jag klarar att tillhandahålla det som krävs för oss (LCHFare) i första hand.
Blir försäljningen för dålig så får man ta till så drastiska åtgärder!
Växer hela affärsidén för snabbt kommer bilen att komma tom på många stopp…och än värre blir det den dagen leverantörerna inte klarar att tillhandahålla varor i rätt takt (det värsta som kan hända). Lagom tillväxt kan vara viktigt, tror jag.
#63 Skritbra!
Jag tror loggan är bra…eller har du ett bättre förslag?
Nu finns Malmköping på kartan
….en ort jag faktiskt aldrig tidigare lagt märke till eller åkt igenom.*sorry*
Pasi, jag saknar Ljungby på din lista.

#66 I värsta fall får du skära ner personalen.
Hur går det med BARF-maten? Kalkonhalsar eller kycklingfötter vore kul.
#63 Jag tycker isådana fall att du ska göra 2 varianter. En att sätta upp på anslagstavlor och en sån där vikbar (tredjedel a4) som man kan lägga i lunchrum/väntrum och dyl som personer kan ta med sig hem.
Söder om Ljunskile och Norr om Göteborg, efter E6an ligger Stenungsund, vore kul om du kunde stanna där, annars kommer jag/vi upp till Ljungskile.. det är nära från oss..
Behöver du pausa är du alltid välkommen till vår lilla stuga.. på kaffe, mat eller annat som behövs.. Det mesta går att fixa, bäddsoffor finns.. 
Åå vad jag ser fram emot det här..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

#69 Inga vikbara reklamblad….denna uppsjö av reklamblad drunknar i alla andra reklamblad nu för tiden. Däremot kan man använda information….t ex om LCHF, kolesterol eller nåt annat bra ämne och trycka upp, där det bara sitter en klisterlapp med webadressen. En sådan folder fyller dubbel nytta på så sätt att den väcker intresse på ett annat sätt än reklam samtidigt som den kan göra nytta/förmedla budskap även om personen i fråga inte är intresserad av ekokött (ett reklamblad i det läget hade varit totalt slöseri).
#70 Jag kan lika gärna ta vägen genom Stenungsund då jag ändå åker förbi (spar på naturen förhoppningsvis). Nålad på min karta!
Inte så länge jag är ensam personal hoppas jag!?
Vi får se hur det blir med BARF…..skall kolla upp framöver.
#67 Slänger dit en nål i Ljungby oxå!
Joo kom på.. lite leverantörstips..
På Tjörn och Orust här utanför så finns det gårdar och slakterier och sånt med gräsbeteskött av lamm och nöt.. en del bra fågelgårdar (tror jag) och kanske ev gris (har för mig david har pratat om det)
//Ida

#72 Är de kopplade till kaprifolkött, kanske, eller fristående?
#73 Jag tror det finns både fristående och kopplade dit. kolla gröna gårdar oxå, de är en liknande org som kaprifolkött. Ica här nere tar in deras produkter (coop för kaprifol). De finns i Uddevallatrakten och ute på Orust. Sen finns det som sagt egna gårdar oxå. Ska fråga David, han har lite större koll än jag. Om jag inte minns fel tror jag han har pratat om kaninuppfödnig på Orust, men det är väldans osäkert.. Ska som sagt kolla.
//Ida
Här kommer ett par tips till:
Hoppas att de är något att ha, värt att kolla iaf. 
//Ida
#75, Dom där är snarare konkurenter till pasi, inte potentiella leverantörer. Det vill säga, dom är inte producenter utan återförsäljare.
Den första i alla fall brukar köpa in från gröna gårdar och bonnakött, och det kan ju pasi själv göra om han vill.
#76 ok.. som sagt.. jag har inte så stor koll.. det är företag som jag hört om att andra typ butiker osv köper in från.. så jag tänkte leverantör… det kanske är bäst att stryka dem *ler*
//Ida
#77, Dom första två beställer man från som privatperson i alla fall. Den tredje vet jag inte, den har jag inte hört talats om innan.
Jag känner en fårköttsleverantör i Sörmland (Gnestatrakten) om det passar. Hoppas du inte tappat bort oss på Mälaröarna och att vi lovat övernattning om du behöver.
Bromma-Västerort blir bra annars. Nord/Syd lät lite fjuttigt.
När du känner dig mogen Pasi - startar vi en ny tråd som vi binder fast så att den inte skuttar neråt. Vi måste ju ha koll på var du håller hus.
Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi: Har Heby blivit bortgallrat på vägen
?

#80 Sorry, skall fixa det!
Margareta - Vi skall nog fixa öarna på nåt sätt….!

Pasi:

Hur går dety Pasi? Verkar det som om köttbilen kommer i gång i oktober som tänkt? *längtar*

Jag hoppas att det blir av. 

#83 Jo, jag hoppas på det.
AF är lite sega….har väntat i 3 veckor nu.
Glöm inte att ratta till Perstorp, skånes minsta kommun!
Här är det vackert och otroligt billigt att bo, nära till X2000 och på bara ett par timmar är jag i Eskilstuna eller i Köpenhamn - mycket trivsamt.
Så Pasi, jag hoppas att du även kommer hit och jag tror att det finns många runtomkring som också kommer för att handla av dig.
Tar du med dig lite av Gusafskorven? Jag har inte sett den här omkring.
Din idé låter väldigt bra och jag tror att den kan bli lönsam…

AF är inte att leka med..
ser att du har satt upp Sundsvall på din lista! jag anmäler genast mitt intresse! har i dagarna beställt en halv gris från en gård i Delsbo, Christians gård tror jag det heter.. förhoppningsvis får jag det till veckan - ser verkligen fram emot färskt gårdsfläsk! :)
Behöver du fler leverantörer kanske Wålsteds gård i Dala-Floda kan vara ett alternativ, enligt vissa så har de "Sveriges bästa lammkött från lamm som aldrig har känt av stress"

paltkoma - Tack för tipset! Skall kolla upp det.
Skriver mest för att få tråden i "mina inlägg" - vill ju veta vad som händer.
Jag väntar och håller tummarna för att det ska gå bra för dig och att du ska kunna komma igång.
Du kanske har svarat på det tidigare, men hur funkar det? Får man stanna och sälja saker var och när som helst? Jag tänker på stora parkeringsplatser utanför köpcentra och sånt… Bara undrar!
/LO
Dansa kan man alltid göra!

#90 Som ambulerande får man nog det, men inte om man ställer upp bord och så….jag menar - inte är väl de ambulerande knarkförsäljarna på plattan olagliga!?
För t ex coops del kan det vara en fördel, det lockas dit fler folk som troligen går in och köper nåt. Affären i Otterbäcken tjänade t ex på att fiskbilen kom dit och sålde fisk aldeles utanför, har jag hört.
Vi väntar fortfarande och håller liv i tråden…
#91 "nog" verkar lite osäkert tycker jag. Och jag tror säkert att handlarn i Otterbäcken (råkar veta var det ligger t.o.m) gillar fiskbilen, men jag vet inte om Coop A6 Jönköping gör det, eller Göteborg eller Stockholm heller för den delen. Eller fiskbilen, jo, men en konkurerande köttbil?
Krovgubbar måste ju ha tillstånd att sälja korv på stan (väl?). Och det är ju lite samma princip (väl?, igen)
Vad vet jag, vill ju inte att du ska råka illa ut bara, för att någon tjurig handlare stör sig.
/LO
Käre Pasi, en glädjens tår trillar nästan ur min ögonvrå när jag hör (läser) om dina planer. Jag jobbar i Norrköping, så jag kommer definitivt att lägga beställning. Men du, jag bor i Valdemarsvik, som ligger mellan Norrköping och Västervik. Det kanske finns fler än jag som skulle uppskatta ett besök. Men som sagt, jag kan lurpassa i Norrköping också. Hur är det, hur har du valt orter och när kommer du *hugger med kniv och gaffel i luften*??
#94, Han valde orter i den här tråden. Han frågade helt enkelt var medlemmar härifrån bor, och där dom bor, dit åker han. 

#94 Självklart kan jag även stanna i Valdemarsvik, så får du välja orten som passar bäst just den tid jag råkar dimpa in. Valdemarsvik ligger ändå på vägen.
#93 Korvgubbar med hjul på försäljningsvagnen behöver inget specifikt tillstånd att sälja….inte heller glassbilen och liknande.
Men skulle Coop-handlaren tycka illa om idén så drar man till ICA….eller kanske än hellre IKEA, det kan öka deras försäljning något.

Vilken tur Pasi att hela Sverige är fullt av parkeringsplatser/försäljningsmöjligheter , får du inte stå på ett ställe är det bara att göra som du säger flytta till nästa!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Pasi! Och alla andra som är intresserade av "bra idéer" när man är i köttbranschen…
Har du sett den danska filmen "De gröna slaktarna"?? 

#98 Nä, inte vad jag kan minnas. Är den bra?
#99 Enligt mitt tycke så är den både finurlig och rolig. Ingen dussinfilm. Handlar om ett par killar (slaktare) som säger upp sig och startar eget - på eget vis.. och med alldeles egna produkter i disken.
Tål definitivt att ses, m bl a Mads Mikkelsen..

Är den lika bra som "Delikatessen"?
(Få inga idéer nu, Pasi!)
#102 Vet inte - har inte sett "Delikatessen" - är det nåt sevärt!!??
Och jag tycker visst att Pasi kan få fler bra idéer.. 

Jag får väl se båda filmerna och låta idéerna frodas!

Delikatessen är en underbart skruvad film som handlar om ett hyreshus i en post-apokalyptisk framtid med svår matbrist, där slaktaren längst ner i huset hyr ut rum åt inneboende som efter en tid mystiskt försvinner… tills den dag hans dotter blir kär i hyresgästen.

Kalmar??? 
Hur i hela friden ska du hinna med hela Sverige, eller är det ett flerårsprojekt som ska pågå året om?
vill också få in tråden i mina inlägg… ;-) Hoppas att det går bra för dig Pasi med alla myndigheter etc!

Nillas - Jag satte en nål även i Kalmar. Det blir så korta stopp som möjligt på varje ställe…så 100 stopp på 3 veckors körning borde inte innebära några som helst problem. Fast man vet ju inte.
Jag tänkte dra ett snöre mellan nålarna för att utröna körsträcka etc. Kommer bli intressant.
linda-pinda - Definitivt lättare att hitta när den ligger där.

Jag hittade inte Söderköping på din lista
Käre Pasi, ifall du behöver en gratis övernattning på din väg, så kan du sätta en nål i din karta (med en annan färg) i Valdemarsvik!

#108 Nu finns även Söderköping med på kartan.
#109 Tack, vad snällt!

Pasi. Det här kanske är gammal information men utifall du inte vet så…
Har just läst klart "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson som behandlar det okända fusket med maten.
Det är en tankeväckande och informativ bok. Man blir gråtfärdig, förbannad, konfundersam, förvånad
över hur totalt grundlurade vi konsumenter är!
I boken finns ett kapitel med lista och karta över matproducenter som säljer bra mat. Där finns bland annat mejerier, fågelfarm, dovhjortkött, fisk osv.
Om du vill kan jag skicka en lista över dom som är intressanta.
Gjorde ett sök på Google.se, och den här tråden kommer som huvudträff 3. Det är väl bra?!
PS. Det är väl ingen chans att du kör till Bergen (Norge) också?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

#112 Om det funkar med tillstånd för dem är det väl bara positivt för Pasi.
Själv kommer jag knappast att handla av en bil som håller sig i Stockholmsområdet och dessutom inbillar jag mig att Pasi kommer att ha högre kvalitet på sina varor

Men det betyder att firmanamnet inte kan bli Köttbilen eftersom det redan är taget. Så nu får alla bli kreativa och hjälpa Pasi med ett nytt namn.
Kanske Pasi:s ekokött

Den firman heter ju Köttbilen i Stockholm

Ja men det är ett AB, och då får man inte heta så lika. Det godkänner inte bolagsverket. Det hade varit skillnad om det varit en enskild firma då kan man ta samma namn om man gör tillägg med t ex i Stockholm, eller i Sundsvall etc. Det är i enskild firma så att man för att behålla ett namn måste betala registrering för alla län som man vill ha namnet i så att ingen annan kan ta det, och det kostar 800:-/län.

#117 "tänkte inte på det" - eller snarare, visste inte

#112 Attans!
Tror jag kommer ha bättre produkter!
#113 Tsss, Norge ligger ju inte ens i EU!
#115 Ja, det får nog bli ett annat namn. Gissar att de försökt med köttbilen men inte fått det godkänt. *Tänka tänka tänka…*
Riktig Mat-bilen!? Då har man ju alla möjligheter att utöka med även andra produkter om man så vill.
Nu går det iof att ha å, ä och ö i internetadresser, men det är inte vanligt. Det bästa vore väl att ha ett namn utan någon av dessa bokstäver.
Kottbilen blir ju liksom inte samma sak. Låter som något barnen byggt i skogen (de barn som nu är i skogen och leker med kottar, vilket väl tyvärr är färre och färre)
Men underrubrik på företaget borde i alla fall vara "en jävel på bra kött"
/LO

#119 Nej, men de ändå implementerat fler EU-förordningar här än i många EU-länder.
Vi har tex inte besiktning av bil här varje år, men EU-kontroll vartannat år…
Här i Norge finns det inte ens någon större diskussion om gräsköttets fördelar gentemot vanligt uppfödda grisar och kor. Sorgligt men sant.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Hehe, ni är roliga!
fj-100 #111 - Min bok är utlånad, men jag misstänker att jag redan hittat de flesta i hans lista (hoppas det iallafall)…..och några till. Men tack!

Förslag: Kottbilen, bilen som ger eko, Pasi, ekobilen, lowcarbcar, ekobilen, kottbilen och två små gula avatarer över o, utmanaren
"Ekobilen" tycker jag var ett hyfsat bra namn. Väcker ju funderingar också, vad just eko står för och kanske får folk att fråga eller ta reda på, samtidigt som det förstås är självklart för de som vill äta ekologiskt. Andra namnförslag (utan å, ä, ö):
"SMAKRIKET" (varianter: smakrikt, smakrik)
"MUNSBITEN"
"PASI'S MUNSBITAR" en annan variant på ovanstående
"LÄCKERBILEN" (variant: läckerbiten, läckerbitar - men har ju förstås ett Ä i namnet…)
Matkompaniet, Mums, Himlagott, Naturmat och Varubilen var upptaget.

#126 Döp inte bilen till läcker bilen, bara.
Får mig att tänka på läckage i avgassystemet, oljeläckage, trasiga kylare och jag vet inte vad.
Om Pasi pratar dialekt; varebilen.
Du får ta och göra en omröstning här på iFokus när det kommit in tillräckligt många bra förslag, Pasi.
Hur går det med mina kalkonhalsar och kycklingfötter, förresten? Jycken undrar.
Luleå? Bara en liten extrasväng från Piteå…

#128 Jag klämmer dit Luleå oxå!
Pasi, hur går det med tillstånd och sådant?

#130 Det kryper långsamt framåt.
Skall gå en kurs imorgon (för tillstånd…men jag har redan den utbildningen tror jag)…och prata med en ny arbetsförmedlare på ons, om uppstartsdatum….kolla lån och ytterligare några leverantörer.
Nästa vecka registrerar jag firma….om allt löser sig.
Pratade med en leverantör idag som kan tillhandahålla ren och älg. Älgen var ganska dyr i år pga dålig tillgång, kvoten har nog dragits ner….men ändå helt ok priser. Ren kan bli riktigt billigt (beror på vad man jämför med är klart)…kan nog hosta upp renfärs för under 70:-/kg.
De hade även renlever och ren-/älgben!
Oj - det närmar sig
Mitt, mitt, bara mitt!!!!
lchf-transport. Pasi, vet du var Väring ligger? vi behöver också bra mat!

Klart jag vet var Väring ligger…där har jag varit på fest många gånger…i min ungdom!
Jag klämmer en nål i Väring!

Det vattnas redan i munnen! 
Tack Pasi, det känns tryckt att du vet var en käring i väring bor. ursäkta stavningen.

Ååhh, jag vill ha renkött!!! 

Namnet, ekobilen, eller något annat med eko tycker jag låter perfekt. För att få bra omsättning så vill du även locka icke LCHF:are. Och EKO ligger i tiden….hummm… EKObilen ser riktigt snyggt ut.
Varor Har du gjort en marknadsundersökning här på KiF? bra idé annars så att du vet vad du ska ta in för varor och till vilket pris.
ex. på fråga
Vilket är maxpriset ni skulle ge för älgfärs
* skulle inte köpa alls
* 50 kr/ kg
* 60 kr/ kg
* 70 kr/ Kg
* 80 kr/ Kg

Pasi - jag har gjort om loggan. Skickar till dig.
Tycker du att vi kan lägga ut den här för kommentarer eller vill du ha den för dig själv så länge? 
Kul att höra att det rör på sig! *längtar efter riktig mat*
Ååååhhh, renkött….. mumma… När kommer du???
Håller alla tummar och väntar 
/LO

Renkött har jag aldrig gillat men Älgfärs hmmm… jag undrar hur Skotska ägg blir med Älgfärs 
#144 Älgfärs är jättegott! Är uppväxt på älg till 99%. 
Tycker att tacofärs och köttfärssås blir bäst med nötfärs, men köttfärslimpa, köttfärsbiffar och allt annat med köttfärs blir godast med älg!

#139 Nej, jag vill inte locka ickeLCHFare till att börja med. Måste garantera tillgången först och främst (tom bil skulle ge massor av missnöjda kunder vilket inte befrämjar mina mål)….sedan växa tillräckligt långsamt så att tillgång och inköp kan anpassas till försäljningen. Misstänker att LCHFrörelsen växer i en takt som även skulle passa köttbilen.
Jag är inte så säker att en sådan marknadsundersökning skulle säga så väldigt mycket*…dock räknar jag inte med att alla LCHFare skall köpa av mig (skulle aldrig klara av det mängdmässigt
), men de som tycker det är gott eller viktigt av annan anledning kommer att köpa. Och jag kommer som sagt att hålla så låga priser jag kan.
Kommer försöka göra inköp dels utifrån eget huvud men även vi respons från kunder….så alla önskemål, bra och dålig kritik tas emot.
*En undersökning skulle kanske visa att alla som röstar är villiga att köpa älgfärs för 60-70:- / kg och att ingen är villig att betala 100:- som det kommer kosta. Skall man då strunta i att ta in älgfärs och bara satsa på nån billig fläskfärs?
Om jag trots allt tar in älgfärs i sortimentet så vet man inte för fem öre hur många som kommer köpa. Alltså gav inte undersökningen något då ovissheten är lika stor som innan.
#140 Väntar lite med det. Skall prata med banken först….det är väl främst de som avgör om det blir start eller inte.
#142 Ja, ren är gottgott!
#144 Hjortfärs då?
#145 Hmmm, du glömmer hjortfärs, renfärs, lammfärs, kalkonfärs och kängurufärs i din jämförelse. Menar du att de smakar sämre?
Kommer du E4:an in i Skåne så skulle du väl kunna stanna till i Skånes Fagerhult också, så ska jag och dotra mi skaffa en ny frys så att vi kan förvara allt vi vill ha…
Hjortfärs.. renfärs .. kalkonfärs - har inte smakat det så vitt jag vet - mmm det finns mycket man vill ha.
Ja, jag har redan en extra frys som jag hade tänkt sälja, nu åker den ner i källaren istället och väntar på att få börja jobba…
Jag har lagt undan pengar så att jag kan handla av dig Pasi när du kommer till Uppsala, och plats i frysen finns det också!! 
så nu hoppas jag att dom sista pusselbitarna faller på plats för dig snart så du få komma igång…
en decembermånad med bara finfina grejer i frysen känns som en rimlig förhoppning 
Har du alla leverantörer du behöver i dom här trakterna?
Funderar lite på hur ofta du tänkte passera samma ställe?
Vad jag kommer att köpa får plånboken styra, köper gärna älgfärs för 100:- kilot men då blir det inte så stora mängder, kanske nåt kilo eller två. Kan tänka mig ha råd med i alla fall 500:- "bra mat" per månad när man inte behöver handla motsvarande produkter i butik.
Redan nu sätter jag undan en liten slant varje månad på "bra mat-kontot", kommer inte din köttbil igång kanske man kan ha det till nån annan slags eko-leverantör framöver.

#148 Inte behöver du en extra frys….jag menar - jag kommer ju inte så sällan att det behöver lagras upp flera hundra kg!
#149 Jag tror jag hittat de flesta intressanta leverantörerna som finns i vårt land, har dock inte kontaktat alla ännu.
#150 Tanken är att jag tar en rundtur varje månad.
Förhoppningsvis hittar jag billigare och billigare leverantörer allt eftersom, men jag tror att en ökning av den ekologiska produktionen skulle kunna få ner priserna rejält på sikt.
Jag kommer iallafall att göra vad jag kan (kontinuerligt) för att hitta bra men billiga produkter.
#147 Jag har markerat Skånes-Fagerhult på min karta.

Hej Pasi! Jag förstår att jag måste rensa frysen och bereda plats för lite nyttigt kött. Hur ser turen ut just nu? Ungefär när i tiden kommer du till norra Storstockholm (Märsta- Upplands Väsby - Sollentuna) för första gången? Jag längtar! *Hoppar upp och ner på stället*

#152 Svårt att svara på….hoppas väl på 28-29 november eller så.

ja men hur har det gått med all byreåkrati?! du verkar ju ha ett datum på lut där iaf!?

#154 Snackar med banken på tisdag….sedan är kanske det stora problemet att fixa utrustningen och få ihop den i tid (ihop med tillstånd då) till startdatum. Har ju inte råd att låta ett månadsslut förflyta, efter företagsstart, innan inkomst börjat ramla in.
Både lån och skatter skall ju betalas in!

De priserna som har nämnts tycker jag verkar bra. Är rimligt för min plånbok. Här i Saltis är vi 2 st KIFare som bor.

#156 Jag får väl lägga till Skara i listan!
#157 Saltis??? Samma som Saltsjöbaden? *Förvirrad norrlänning*

Ville bara säga att nu börjar den här tråden också ta uppemot en minut att ladda ner (på snabb bredbandsuppkoppling med modern dator), så när du sen kör igång kan du väl vara så snäll och starta en ny tråd och inte skriva i den här, för då kanske jag (och kanske fler med mig) inte ids läsa den!

#159 Ja, det skall jag göra!
Hur gick det på banken???
/LO

#161 Det gick jättebra på banken. Fick språka med en supertrevlig, intelligent kille….förhoppningsvis har jag påverkat honom så pass mycket att han börjar käka nyttigare kost….och kanske blir medlem här.
Tyvärr har jag inte fått svar från dem ännu, så jag fortsätter att hålla tummarna.

Underbar idé - speciellt om du gör stopp i Hässleholm
.
Funderar på om du kunna ha nyttja av att importera härifrån http://www.hanegal.dk/. Dom har bl.a. det underbaraste gammaldags saltade bacon - helt utan e-numre 
Lycka till med projektet
:-) Inge

Klart jag kommer stanna i Hässleholm.
Skall kolla upp hanegal. Det svåra med import är att man måste vara någonstans för att ta emot "gods"….jag kommer snurra runt hit och dit!:-S
Kommer du till Skärholmen (söder om Stockholm)
Pasi, det där du säger om att man måste vara någonstans för att ta emot gods - kan man tänka sig att det finns snälla LCHF:are som kan vara godsmottagare på vägen, så du slipper åka hem däremellan, för det verkar ju 17 så onödigt. Om Valdemarsvik är ett ställe du kan tänka dig att övernatta i mitt och makens stora hus, så kan vi vara godsmottagare, antingen här i samhället eller i Norrköping där vi jobbar. Vi är villiga att hjälpa till för att det ska fungera smidigt så att bra mat hittar vägen till våra köttgrytor. Ja, du behöver ju inte övernatta förstås, vi kan vara godsmottagare ändå.

#167 Tack det var snällt….men (där kom det olycksaliga men'et)
- Frågan är hur myndigheterna skulle se på det vad gäller temperaturkontrollsystem och annat!? Skulle troligen inte godkännas om ni inte har ett godkänt livsmedelsföretag.
#165 Klart jag kommer dit….så snart jag luskat ut var det ligger!
vars ä du? hur går det för dej och KÖTTBILEN. kom fi
nanskrisen emellan? skit i den kör nu!! vi är många som väntar.

#170 Banken sa njet eftersom jag inte har nåt eget kapital att satsa….de tillåter ingen att få lån utan minst 20% egen insats oavsett hur bra affärsidén är….enligt banktjänsteman.
Kör på plan B just nu ;-) ….jordbruksverkets bidrag för gynnande av ekologisk uppfödning och ökat antal arbetstillfällen på landsbygden (hm, här har vi ju skogsbygd mest!?). Tyvärr tar det ev lite tid innan man får svar från dem.
Vad tråkigt!!
Jag håller tummarna för mer positiva besked från Jordbruksverket!
vi äger en gård som vi inte brukar längre. vi skänker bort grödan till en granne. ekologisk uppfödning??
kan vi skapa nåt som inte banken kan reglera.

#170 Tråkigt. Men det finns fler banker. Har du kollat upp den med räntefria lån?
Finns det något jag/vi kan hjälpa till med Pasi? Hojta!

Kan du inte starta ett aktiebolag? och så får LCHF-ätare köpa aktier i bolaget? Så får du in ett startkapital?

Såg att någon föreslog import av bacon från danmark……varför inte hämta upp ett gäng fläsksvålar på samma gång så alla i vårt avlånga land får chansen att äta riktiga och kan bojkotta dom torra äckliga som säljs i butikerna.
Bara en ide' 

Hur mycket är 20 procent, det vill säga hur mycket eget kapital kräver banken att du har?
För egen del går jag back varje månad och kan tyvärr inte hjälpa dig, men om jag hade tillgångar skulle du få låna med mycket bra villkor!
Kanske någon annan här inne känner sig manad, och i så fall kontaktar dig via PM.
Fair Winds and Following Seas!

Tråkigt med banken. Har du funderat på någon form av kommanditbolag, AB eller ekonomisk förening, så du kan få in startkapital? Finns det någon på t ex kommunen som kan hjälpa dig med bolagsfrågor och ev stödformer? Kan du hitta någon annan finansiering än banklån? Några andra stödformer? Hur mycket kapital behöver du ha in ( du behöver inte svara i tråden om du inte vill)? Finns det någon realistisk möjlighet, via bidrag eller bolagsform, att skaffa de 20 % banken behöver som säkerhet?
Eller helt enkelt låta dina kunder betala in pengar för sina varor i förskott, så du får ett rörelsekapital.
Vem säljer bilen? Kan du få lån / leasing via det företaget? Andra banker / långivare?

kan du inte få starta eget bidrag
#179 Fast starta eget bidrag är väl ett bidrag som betalas ut månadsvis som en form av "lön" för att man oftast kke inte kan ta ut lön på en gång i ett nystartat företag? Tror inte man kan få starta eget bidrag i en klumpsumma…
Pasi - så knasigt.
Idag var jag så himla sugen på en rejäl karrebit av god kvalitet att marinera, slänga in i ugnen och sedan gnaga i mig, piece by piece. Men inte hade jag nån… 
Håller tummarna hårt utav h-e, för Plan B. 

Jag får starta-eget-bidrag så snart jag kommer igång….nästan 5000:-/månad innan skatt.
Så lågt bara för att mina stämplingdagar försvann bara för att jag hoppade på utbildningen i Strömsund….annars hade jag fått 15000 per månad och kunnat spara pengar sedan aug. Men som det är nu så finns inga pengar att spara.
Pengarna jag behöver för att starta upp är ca 170000 + en kredit för av fluktation beroende på leverantörer som vill ha kontant betalning etc. Så banken vill att jag hostar upp helst 40000…vilket är småpengar. Men eftersom jag blev lurad in på Kyutbildningen i Strömsund så gick mina pengar till nödvändig utrustning.
För övrigt vill inte Kymyndigheten ta ansvar för den dåliga kvaliteten på utb eller att det utlovades jobb som inte fanns….trots att de enl lag är ansvariga. Bra, då fick jag in lite dålig kritik för både utbildningar i Strömsund och statliga myndigheter.:-D
#180 Förut fick man starta-eget-bidraget i klumpsumma om man ville, och man kunde då anända pengarna som egen insats. Reglerna och därmed förutsättningarna har försämrats…vilket är konstigt då den nya regeringen vill satsa på företagande!?
Utöver det så får jag så lite så det knappast räckt till insatsen….men nästan.
#181 Stackare!
#178 Jag tror definitivt på Jordbruksverket, alltså planB…de har gett 100 tusentals kronor till företag med sämre idéer. Om inte jordbruksverket kan gå in och stödja så kanske det inte är meningen att det skall finnas någon köttbil….då är det bara att acceptera, tror jag.:-D
Men visst borde det gå att driva som aktiebolag eller intresseförening…..hm, skall fundera!
bertina - Så du göder upp grannarna?
För att de sedan skall räknas som ekologiska så krävs det att de slaktas på ekologisk klassat slakteri. ;-P

#182 Nutek? Bor du i något slags stödområde?

#183 Jag tror inte Öviks kommun räknas som högprioriterat stödområde….men är inte riktigt säker. Flyttar jag 2 mil norr så kommer jag in i stödområde A.:-D

# 184 Du får flytta, Pasi.
Pasi, har du provat med Sidensjö sparbank, om inte så rekommenderar jag ett försök.
Sidensjö sparbank är en fristående bank som går mycket bra, jag har bara positiva erfarenheter av dom.
# 182 Tack Pasi - skönt att du förstår… 
Som sagt: om vi är flera som "köper andelar", kan det vara en idé att fundera vidare på?
PASI; Har en fundering… Kan inte Almi gå in med en viss del av lånet…? Jag antar att du kke redan talat med dem, men OM du inte kommit på det är det ju värt att nämna! Har bekanta som funderat på att starta eget och fått positivt till en del av lånet hos bank om resten finansieras på annat håll och Almi brukar kunna gå in med resten om banken är positiv till en del…
158, Ja Saltis är det samma som Saltsjöbaden. Inte vill jag förvirra norrlänningar eller andra. Ber om förlåtelse.

Prova med Länsstyrelsen med…Jag fick en redogörelse från dom för en månad sedan och deras flora av bidrag är enorm.
Lycka till med verksamheten.
# 182 pasi, grannens gård är till salu, 2,995 000:- det är inte han som får vår skörd. vår skörd ger vi till en goding som köpte sin första kviga som var dräktig. det var av den kulliga norrlänska typen, du vet nog vad jag menar. den killen vill vi gärna hjälpa. men han tycker att granngården är för dyr. han har nu 8 kor med kalv, han bor fortfarande kvar i sitt föräldrahem. pasi du kanske kan bli min nya granne, och genomföra ett samarbete med vår goding? finula på den du.

Gislaved är inte med

Om 80 personer satsar 500 kr var så har du 40000 kr. Jag skulle definitivt göra det. Vi kan ju få dra av de pengarna efterhand när vi handlar hos dig. Eller nåt sånt.

Du kanske inte ens behöver flytta till stödområdet. Det kanske räcker med att lokalisera företaget dit?
Jag kan tänka mig att lägga insats 500:- mot att avräkna dem inom ett år (inte typ första månaden du är igång).

#194 Bra förslag, det är jag också med på. Vad säger du Pasi?
Hur går det?

Min far dog häromdagen efter en längre tids sjukdom så jag har inte varit helt inspirerad eller haft tid för företagstänk. Dessutom ser det dystert ut på den privatekonomiska fronten just nu eftersom jag har lägsta möjliga aktivitetsersättning (pga att jag hoppade på utbildningen jag blev lurad till), så jag fösöker finurla ut hur jag skall få råd till värme och el för tillfället…..och har ev en tillfällig lösning.
Sen väntar jag på svar från länsstyrelsen på vilka bidrag jag har möjlighet att söka. Deras kvarnar mals så långsamt så att om de varit ett privat köttfärsföretag så hade de kursat för länge sen.;-)
#186 Kanske kollar upp det (alla tips är välkomna).
#189 I värsta fall så….
#191 Jag väntar och väntar…..;-)
#192 Svårt att sköta en gård samtidigt som man är ute på väg, väl!?:-D
#195 Jag kommer inte att ha nåt kontor i första vändan så företaget kommer nog bara att kunna vara lokaliserat där jag är lokaliserad. Men jag är lokaliserad i skogs-/glesbygd och om inte fler flyttar hit och arbetstillfällen tryggas så kommer alla mackar och affärer att få slå igen….vilket skulle resultera i än färre arbetstillfällen, sämre service/kommunikationer och ännu större utflyttning.
#196,194 En intressant möjlighet, men bara för del av summan som behövs. Resten skulle förslagsvis kunna finansieras via bidrag då pengarna knappast annars kan återbetalas under första året.

Ledsen för din skull. Hoppas det åtminstone löser sig med värmen inför vintern
Pasi; sänder mina sympatier… Låter tufft för dig. Styrkekramar och hoppas allt blir till det bästa snart!
Usch va trist, skickar tröstekramar, hoppas det löser sig för dig.
kram, kram. jag
med dej. jag minns hur det känns. det kommer en ljusare tid. men allt har sin tid.

Tråkigt att höra. Hoppas det ordnar sig för dig.

Tråkigt att höra. Hoppas det ordnar sig för dig.
Så tråkigt och ledsamt med din far Pasi, det tar kraft och energi att mista någon av sina föräldrar hur det än ser ut.. så jag hoppas du får ro att göra och sköta det som behöver göras runt det.. En varm kram från mig.
En varm kram och många innerliga tankar tankar till dig! Tag hand om dig. Hoppas att allt löser sig!

Lite tips för privatekonomin ( känns lite taskigt att ge dem när du har annat att tänka på, men…)
Kolla om du har rätt till och får rätt bostadsbidrag (försäkringskassan)
Kolla om du har rätt till kompletterande socialbidrag (kommunens socialförvaltning).
Undvik att dra på dig skulder för obetald el och värme. Försök begära anstånd och ev avbetalningsplan istället för att bara strunta i att betala om du har ont om pengar.
När ens föräldrar går bort så finns det inget mellan en själv och evigheten.

Tråkigt att höra, Pasi! Varma tankar till dig.
Pasi! Trist när det är trist..
…åsså har dumsaker tyvärr en tendens att komma klungor.
Om det finns gott om råttor och småfåglar i dina omgivningar så kan du ha ett par kattor som värmer dig, ifall du måste snåla jättemkt med elen. Jag har en stor lurvig en som hjälper till, oavsett temp i lgh. 
Tjocka sockor kan köpas väldigt billigt (fula men varma) på Ö&B.
Kram på dig!

Det var ju egentligen inte medlidande jag sökte, ville mer ge en förklaring till att jag inte varit speciellt aktiv. Men tack alla!*ler*
#208 Endast ungdomar, "gamlingar", sjukpensionärer och ensamstående med barn får bostadsbidrag. Jag är dessvärre inget av det.:-D
Socialen vill jag helst inte förlita mig till….de ville inte ens ge matpengar i aug då jag inte haft någon inkomst på 3 månader. Som en av flera knäppa orsaker nämndes att jag borde gått till AF och anmält mig innan jag ens bestämde mig för att sluta utbildningen….något som AF däremot inte skulle tycka och skatteverket tyckte var heltknäppt (de hjälpte mig genom att fixa tillbaks skattepengar på 2 dagar, kanonbra!). Socialtjänstemännen i Övik lever i en egen liten värld och har en verkligt konstig bild över hur världen utanför deras sfär fungerar.
Fick jag välja så skulle inte ett enda öre av mina kommunalskattepengar någonsin gå till socialtjänstemännens löner, då de faktiskt lever på skattepengar lika mycket som bidragssökarna. Enda skillnaden är att de tar större summor och tror sig göra det med gott samvete eftersom de tycker de gjort ett bra jobb då de nekat flertalet hjälp. Kan även nämnas att de hellre låter det bli rättssak, till en relativt hög kostnad (30000:-?), än att de ger ut 3000:- i matpengar självmant. Sjukt välfärdssamhälle vi lever i tycker jag!
Jag tänkte ev skriva en tidningsartikel om detta i framtiden.
Regelsverige! Går för det mesta inte att passa in människor i dessa mallar. 

Ville bara säga att jag tror på din idé, Pasi!
(Och så ville jag berätta att vi är kommungrannar - fast jag bor i norra delen av Öviks kommun).
Kämpa på med din affärsidé som jag tror ligger helt rätt i tiden!

#212 Nä, dessutom kräver socialens regler att man bryter mot AFs regler etc. Blir lite knepigt då.
#213 Jag tror benhårt på idén….och jag vill definitivt trygga min egen tillgång på bra mat, så…..:-)
Öh, norra delen!? Jag trodde ju att jag bodde i norra delen, men jag kanske har fel?:-O
#214 *Skratt*
Minns när jag var ung, nyskild ensamstående morsa, arbetslös utan barnomsorg. Då krävde kommunen att jag skulle ha jobb innan de skulle fixa barnomsorg - och AF krävde barnomsorg om jag skulle få den "AMS-utbildning" jag så väl behövde.
Hm… 
Det var då jag lärde mig att "ljuga uttav bara h-e"! Sen gick det fiint! Allt fixat på två dar.. 
Numera är dock straffåtgärderna mot dylika kreativa tilltag betydligt värre än förr…

#215 Åååååh, jag måste alltså lära mig att ljuga…tyvärr en talang jag definitivt saknar.:-D

Pasi, vi kanske bor närmare varann än vi tror
! Jag har ca 1,5 mil till länsgränsen - vinner du eller jag
tävlingen om längst norrut i kommunen?

#217 Pratar vi bil- eller fågelväg? ;-)
Jag har ca 1,3 mil bil- men bara 1,1 fågelväg. Men vi kanske bör kolla på latituden istället (eniro)?

mamski - Nu såg jag att du skrev var du bor. Jag bor lååångt mer norrut, i Remmarn, du vet!;-)

Hur går det. Pasi? Mal kvarnarna fortfarade eller har allt avstanat?
Jag ställer samma fråga som #220 och hoppas det mal på sakta men säkert….

Jag har varit utan internet en tid och har precis fått igång nåt som liknar "uppkoppling", så jag håller på att gå igenom alla mail. Rensade ca 7-800 igår och hoppas hinna gå igenom resten idag. Men jag misstänker att jag fortfarande inte fått svar från länsstyrelsen och får då jaga på dem lite.
Hej! Så kul att se din "nuna".. man saknar dig emellanåt.. 
Lycka till med rensningen!
God Nyuppkoppling på dig Pasi!
..och nu när vi ändå tagit oss ääända hiiit - lååång tråååd igen
!!! - så önskar jag mig en ny och fräsch tråd, nya friska tag, och en önskan och förhoppning att du med det nya fräscha året ska lyckas med ditt underbara projekt
!
Och som du ju vet vid det här laget, så är vi många här som gärna hjälper till på olika sätt om och när du behöver…
så.. GOTT NYTT ÅR PASI
!
Håller tummarna att du skall hitta mail från Länstyrelsen med positivt svar. Gott Nytt År!

Trevligt att se dej här igen!
Satt alldeles nyss ute på trappen och tog en cigarett och undrade vart du tagit vägen :-)
Agneta
Nytt år nytt liv är ett uttryck som startas här hemma kanske även passar in på Pasi för vad vet man Länsstyrelsen kanske har fått en knäpp och hinner svara innan nyår!
Välkommen tillbaka Pasi - har saknat dig som vanligt men förstått att du haft goda skäl.

Åhhhh vad jag hoppas att detta funkar!! Skulle vara sk*tkul att kunna stöda din verksamhet - helt klart! Mammsen min bor längs planerad rutt, så via henne kunde jag då köpa fast jag bor på Åland!
Såg nu att du nog tänker stanna i Skärholmen, ta Kungens Kurva istället - mer parkeringsplatser där! Kan få mammsen min att fara dit så slipper du stanna i Rönninge också 

Vad bra att det inte var annat än bristande uppkoppling som hindrat dig från att hålla oss à jour.
Hoppas nu också att du fått något positivt besked från länsstyrelsen. Annars: Lycka till med jakten på dem! 
skit i uppkopplingar och länsstyrelser: GOTT NYTT ÅR!!! Det är nu det nya börjar, släpp det gamla. kul att du är med igen. du var en av dom som fick mej att ta detta på fullt allvar. 2009-lchf. hälsan är viktigast.

Inget besked från länsstyrelsen, tyvärr.
Skall erkänna att det är underbart att vara tillbaks och se alla trevliga avatarer igen
, upplyftande! Har full sjå med att läsa ikapp allt ni skrivit, men troligen är det omöjligt för ni är så himla aktiva.
Tänkte att jag startar en ny tråd så fort det händer nåt intressant….och hoppas det händer snart då jag tycker att alla borde ha chansen att smaka riktigt renkött ( och andra godsaker éklart), som enligt mitt tycke tom slår älg och andra hjortdjur.

Definitivt… Jag behöver ben till buljong! (ska dock köpa litet fruset ben tror jag. Hmm. Ska man också slänga i ett par fläskkotletter på ben…)
Säger som Margareta, det är trevligt att se din gula uppenbarelse här igen:) God fortsättning!

Just det, kul att se och läsa dig igen. Gott nytt år och god fortsättning på julen. Det låter supergott med renkött
//Karin
Jättekul att ha Pasi här igen - men det kanske är dags du startar en ny tråd och länkar till den här - den börjar bli väl lång…
Städtanten

Om städtanten kanske kan lugna sig en smula!?
Tänkte göra det så fort det händer något ytterligare. Just nu väntar jag (10 dagar hittills) svar på min fråga, om när jag får svar på min förra fråga, till länsstyrelsen.
Myndigheter mår bäst av att jagas med piska!

Hittar inte hemsidan som det pratas om kanske dålig på att läsa alla inläggen
Om den inte är klar eller om du vill ha hjälp har jag tonårings elever som läser webdesing som kan behöva nått verkligt att bita i

#239 Ja, det kunde vara ett bra project för dom. Är de bra på SQL?
#238 Ibland tror jag inte ens piskan har effekt på dessa oansvariga…jag menar givetvis trevliga arbetare. (de kanske kommer in och tittar
)

Vi har säkert någon som kan det med, de har iaf databaser som ämne också 

Då kanske vi skall sätta dem i hårt arbete framöver! *Muahaha*
Det är nog nyttigt om de får försöka med SQLen…..jag kan ju alltid ändra i efterhand.

Tja, jag har i värsta fall Databashantering den terminen som kommer… =)

säg bara till vad du vill att de ska göra och räkna med att det kan ta ett litet tag :-)

#244 Webhotellet jag kikat på stödjer ASP och PHP och står för databasserver - MySQL eller SQLServer.
Hm, jag måste nog designa databasen och lägga en struktur för sidorna först eller?
Ser att Borås är på listan och då handlar gärna jag. 
#237 Okay då
synd om dom med långsamma uppkopplingar bara.
Vilket web-hotell har du tittat på Pasi?
Jag har två billiga och bra förslag där jag använder SQL-versionen.

#246 Det ser vi fram emot!
#247 Du menar såna som jag (ligger i snitt på ca 90 kb/s)?
Tror de hette Box…avgörande var stabiliteten, att de aldrig ligger nere (de har fått bra betyg). Vilka är dina förslag?
Det är inte bara jobbigt med dom som har långsamma uppkopplingar. Även med snabbt bredband så tar den här sidan flera sekunder att öppna, antagligen är det iFokus som inte har tillräckligt hög uppkopplingshastighet.
Ett par sekunder kanske inte verkar så farligt, men när man är van vid att alla andra trådar öppnas direkt utan väntetid så känns det mycket. 

#249 Jag skall fixa ny tråd snart, jag lovar!
(själv läser jag annat under tiden…har alltid 2-3 olika flikar uppe. Det ger mao massor av tid över för läsning av studier och artiklar och har därför en "bildande" effekt!
)

Pasi
En kravspec borde de klara av att utgå ifrån vi kan ju altid testa det först om du känner att du vill testa. Kan nog få deras lärare att låta eleverna jobba i lite grupper så kanske du kan få mer än ett förslag att titta på

Älskar barnarbete!
De jobbar 7 dagar i veckan 12 timmar om dagen, och lite extra på helg?
Viktigast att kunna administrera tidtabell och lager (och att lägga till nya typer av varor och nya leverantörer såklart) via admingränssnitt i web samt att det presenteras på ett bra sätt för besökare på sidan.
Jag hatar föresten att skriva kravspecar.

en beskrivning av vad du vill att det ska klara av och hur du vill kunna adminsrtera det blir bra. LIte längre än det du skrev nu borde räcka att starta med sen kanske de kan få din mail eller så så att de kan ställa frågor och få lite åsikter under projektets gång

#253 skall ägna en och annan tanke till det den kommande veckan!

Kul att det börjar röra på sig här.
Hoppas myndigheterna får tummen ur snart, så det händer något där också.
Heja, heja Pasi!

Hur kommer djuren att slaktas?
Är själv veg men resten av familjen äter kött.
Vill gärna att de ska äta kött men är starkt emot industrislakt.
Är det månne så bra att köttbilen kommer med "humant" slaktade djur?

Målet är att välja så bra slaktat kött som möjligt….men tyvärr finns det inte hur mycket humanslaktat som helst (beror på vad man menar förstås). Men det är lättare att påverka saken genom att bli kund hos slakterierna/återförsäljarna och utgå därifrån, än att sitta hemma i sin stuga och knorra.
Om man kan komma så långt att 50% av allt svenskt kött är ekologiskt uppfött då tvingas även slakterierna med (ekologiska slakterier skall iallafall undvika onödig stress hos djuren).
Glöm inte de gröna gårdarna i bohuslän de som föder upp och säljer gräskött. Underbart gott kött säger familjen och jag känenr en god doft när man hanterar o lagar detta kött. Det är något helt annat, går inte att jämföra på samma dag ens…

Jag tror humanslakt är olagligt. 
hur går det?
på hur många sätt kan man dö?

#248 Jag har bl.a. Box och är väldigt nöjd med dem.
Pasi, tid att byta tråd nu? 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ska du starta som enskild firma bör du nog vänta till efter 1 juli med starten, och det är bara för att du då får förlängt bokslut och det kna nog underlätta en del 
När tror du att du kan ge preliminära priser på produkterna, eler du kanske inte har bestämt vilka du ska ha?
Skulle gilla ett stopp i sandviken eller Valbo, är prierna bra kan jag nog få med en hel hög kunder till dig. 

De har äntligen ringt från länsstyrelsen
…..de sa att jordbruksverket var jätteintresserade av affärsidén. Jag fick tom bidragsansökningspapper till mest lämpade bidraget på bara 2 dagar efter att de väl kontaktade verket.
Tänker fylla i allt i helgen.
#259 Vi skiter i lagen, va!?
#260 Man kan bara dö på ett sätt
…och det är genom att hjärnan slocknar. Vad som försigått slocknandet varierar däremot.
#261 Jag har hört en del bra om dem.
#262 Snart, jag lovar!
#263 Jag är ännu långsammare.
#265 Jag lägger till sandviken eller Valbo i listan när jag startar nästa tråd …."Köttbilen ett projekt med (bi-)drag"
Jag tror nog att jag startar upp företagandet så fort jag har möjlighet….om inte annat för att trygga min egen tillgång på bra mat.
Det kommer inte att finnas några fasta priser då jag kommer köpa det som är bra och prisvärt från flera leverantörer…… utbudet och inköpspriser kommer att variera en hel del. Men själv kommer jag hela tiden att försöka få producenter etc att hålla lågt pris bla genom att hela tiden välja de detaljer som är billigast hos resp leverantör (det kan variera, kan jag lova). På sikt kommer nog priserna att sjunka då de ev kan öka sin produktion och dyl.
Det verkar som om Värmland inte finns med på din karta.

#267 Det verkar inte som om värmlänningarna är så mycket för kött med gräddsås.
Det rör på sig, yippeah!

Grattis till att det äntligen verkar lossna!
Snarare är vi ganska lågmälda och lovar mer än vi kan hålla. Men visst älskar vi kött o grädde.

Och förhoppningsvis kommer min blivande sambo att få jobb till dess att du dyker upp i Sundsvall första gången! =)
Härligt Pasi!
pasi, hur går det? frysen börjar att ha flera tomma fack. det är dags att fylla på.

#274 bertina, du får ursäkta min slöhet. :-D
Jag har läst igenom alla papper för bidragssökning och upptäckte att man inte kan få bidrag för begagnad utrustning….men det känns onödigt att köpa en ny bil för 6-700000 så jag kontaktade min handläggare som efter lite överläggande (svar i går) kom fram till att man kan få bidrag för begegnat också.
Tyvärr är min inkomst så dålig just nu att jag inte har råd med petitesser som mat och värme….så jag kanske får försöka skaffa nån inkomst i några månader för att sedan starta upp det hela…..grubblar på lämpliga lösningar just nu.
#276 Pasi - Vill du ha förslag på inkomstbringande verksamhet?
i väntan på bättre tider, så kunde du bli cirkelledare på studiefrämjandet vuxenskolan. i skövde söker de ledare. kanske även i din stad. kämpa på

#276 är det olagligt, skicka via PM!
#277 Skövde är min riktiga hemstad…tror jag iallafall. Jaha….då söker jag då.
Hoppas du kommer igång i god ordning, letar alltid efter bra matprodukter till hyggliga priser!
åh vad roligt
har inte läst alla inlägg.. men jag tycker att "den glada köttbilen" låter som ett fint namn. lycka till!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Lycka till Pasi i jakten på arbete. Väntar på att du skall komma igång med köttbilen så småningom.

Pasi va kul är du från skövde ja o syrran som ätit lchf i snart 3 år bor i skövde.
Jag kan tro att kusten runt Stockholm skulle uppskatta din Köttbil också! (Kanske Stlm Nord/Syd ligger i närheten.)
Varför inte starta en LCHF/tränings-coachlinje per telefon - ett 0900-nummer och annonsera på sökmotorer typ Yahoo och Google??? Inte mycket investeringskostnader och kan ge ett rejält tillskott i kassan. Jag är alldeles säker på att inom några månader har du ett rykte som bara sprider sig och sprider sig och sprider sig… Jag tror att det kan va en jättehit! Särskilt just nu (tänker då på LCHF) - när LCHF får så mycket mediauppmärksamhet tack vare böcker m m. En linje som du kan behålla hur länge du vill… som ett extra-tillskott till ekonomin eller huvudinkomst…
Du har så mycket kunskap och framför allt erfarenhet att du helt säkert kan fixa en coach-linje! En enkel webbsida krävs (om du annonserar på internet) - och ett telefonnr. Ta det direkt med Telia, inga mellanhänder. F-skattesedel har du ju, eller planerar du ju redan att skaffa. Se'n ere ba' å svara…!
"Pasi's carbline" ring 0939-000000 (19:80/min)!
Ba'ett tips! ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
1# Pasi
Vilket bra initiativ! Tror att detta är en suverän idé!
Lycka till och hoppas jag få handla av dig i höst!
Synd att man inte bor i Sverige längre…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Kul om projektet lyckas. Så LYCKA TILL!
Ah! Har inte läst denna tråd på ett tag, underbart att det börjar röra på sig!!!!! Längtar nåt otroligt efter att köttbilen ska göra sitt första Östersundsbesök! 
Ser att det är lite svart på kartan norr om Timrå och Härnösand; samt söder om Örnsköldsvik. Ådalsborna kanske skulle uppskatta ifall du stannade till hos dem med.

#286 Nä, inte ännu.
#287 Nja, så långt har det ju inte gått.:-D
#289 Ja, hur kunde jag missa Ådal…denna metropol!
Menar du det lilla samhället med typ 3 hus ute på en av holmarna norr om Härnösand….där det bedrivits lite gruvdrift och prospektering en gång i tiden om jag inte minns fel?
Ådalsbor är väl alla i Ådalen - dvs älvdalen kring Ångermanälven - eller är jag helt ute och cyklar.
I så fall beror det på att jag är ättling till en Nolaskogsar och vi kan inte Sörlannet så bra
Husen jag tänkte på var väl Kramfors, Bollstabruk och Sollefteå.
Visste inte att de brutit malm i Härnösand, vilken av holmarna är det?

Vilket spännande projekt! Hoppas verkligen det går vägen! Jag bor strax norr om stockholm (akalla/kista) och handlar gärna av dig! Jag kan ta mig till någon av de närliggande norrorterna :)

#292 De har sprängt gropar lite varstans i den trakten. Jag kan slå upp det imorgon om du vill ha lite mer preciserat (tror det står med i en bok om äldre tiders gruvdrift i trakten).
#293 Jag tror det blir många stopp i Fjollträsk för jag har hört att det är stort.
Ja, gärna om du har tid
Fins det nån väg som går förbi Delsbo med, Pasi? :)
Eller alternativt Ljusdal om det är dagtid? jag jobbar ju hela dagarna i Ljusdal så det lär väl va måndag - fredag bilen åker, och även dagtid så bäst med Ljusdal.. :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

"hoppar upp och ner av lycka"
Åker du förbi Järna snacka med Saltå de säljer eko kött från gårdarna här omkring Vi har jätte mycket gott i våra trakter
Jag kommer gärna till Borlänge och handlar (bor i Gagnef) - och undrar också om det ser bra ut på kycklinghals och -fot fronten?
Mina vovvar är alltid sugna på sånt ;-)

Skellefteå tycktes jag skymta i listan! Jag anmäler mitt intresse!
hoppas att affärerna går bra..
Då kan du köpa in en till bil som du stationerar i skellefteå då kör jag runt och säljer kött av finaste kvalitet i den :D låter som en bra idé tycker jag 
fullt utbildad långtradarchaufför så de ska nog inte vara några problem för mig att fixa jobbet :D
Lycka till med allt ser framemot skellefteå besöket!

Rita - Jag kommer ju definitivt till den trakten. Kan ju välja ort efter vilken dag och tid det handlar om.
Anna - Kanske kan bli aktuellt.
#298 Om jag lyckas få tag på ekokyckling så skall jag fråga om halsar och klor.
#299 Jag tror idén kommer slå ut, så väl att mer bilar och mer anställda kommer att få anskaffas ganska snart…..ev tung lastbil.
Men rent miljömässigt så kommer rundturerna att tjäna på småbilar…men för att fylla dessa med varor då mängden vuxit till, är det mer ekonomiskt och miljömässigt att göra det via rundtur med stor bil.

Daniel - Nåt specifikt ställe du vill veta (står massor…allt för mycket för att jag skall kunna återge allt), tänkte då kanske i trakten runt din bostad?
Boken heter Arkiv för norrländsk hembyggdsforskning XVIII 1972, Utgiven av Länsmuseet-Murberget i Härnösand, av Gustaf Gustafsson. Finns nog på biblioteket…eller antikvariat.

#301 om de nu blir så att idén slår ut så pass så är ställer jag upp att köra en av dom bilarna om jag inte innan dess fått tillbaks mitt förra jobb där jag stormtrivdes.. kör gärna tung lastbil eftersom att jag har utbildningen för det. jo miljömässigt & ekonomiskt sett så fullstora ekipage bättre än små speciellt om de handlar om längre sträckor.
men som sagt ja är intresserad om de blir verklighet 
Tack Pasi, det duger gott med litteraturreferensen.
Jag bor 70 mil söderut, så jag tror inte gruvdriften som fanns häromkring är upptaget i 'Arkiv för norrländsk…..'

#304 Öh, jag som trodde du var en äkta norrlänning.
Fjollträskare?

Så lurad man kan bli jag trodde att han var Härnösandsbo!?????
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
hahahahahaha…. Så kan det gå Pasi och Tilda 
men Pasi hur går det för dig? börjar papprena komma på plats?
snart dax för en ny tråd ju 

#307 Just nu söker jag jobb på annat håll eftersom det kan ta 1-3 mån innan man får bidrag och därefter tar det minst 1,5 månad för lån och uppstart….och jag har inte en ekonomi som håller mer än 1 mån (223:- om dagen…testa att leva på det ni
)….så jag är tvungen att hoppa på nåt jobb i kanske 6 mån innan jag kan starta upp (allt pga de nya arb.löshetsreglerna som egentligen skall gynna arbetsmarknaden *himlar med ögonen* och länsstyrelsens sega svar som tog 2,5 mån).
Jobb finns alltid - svårare att hitta ett som man får lön för.. 
Såg just en annons från ett företag som söker "Hungrig säljare".. Då undrar men ju lite ofrivilligt vad jobbet egentligen innebär, om man måste komma hungrig dit..
Kanske nåt för dig Pasi? Om du har så lite pengar så är du nog mer än kvalificerad - d v s utsvulten.

#309 Jag är inte född till säljare….mer forskare över mig, kombinerat med lite "service", dessutom tycker jag inte om att gå hungrig.
#310 Det hade jag nog på känn - har rätt svårt att tänka mig dig som ståendes demonstrerandes dammsugarmunstycken på nån mässa.. 
Ändå ska du ju snart sälja en hel massa kött till alla oss andra och det kommer ju gå hur bra som helst. 
Eller någon påhoppare i en matvarubutik som försöker sälja något plastigt vitamintillskot…!

#311 Jag skall ju bara tillhandahålla köttet, egentligen frakta det…för det säljer sig själv, kan man säga. Jag hjälper bara köttet att ta betalt för sig.
lammfijol/fårfijol eller kalkonlår som är rökt…mums och så finns det rådjurskött…Dessa saker saknar jag….om du får tag på det så finns en köpare i sundsvall/timrå.
Hoppas att allt löser sig fort nu för nu blev jag så sugen på mmm kalkon!!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)

#314 Tyvärr kommer det antagligen ta ett tag till uppstart pga att tiden sprungit iväg så långt att jag först måste jobba för att ha råd med uppstart.
Men jag skall försöka fixa det du önskar….känner en rökare som gör grymt goda grejer (imponerade tom på mig). Han kan även göra rökta produkter utan nitrit om folk är intresserade…blir lite grått, men desto nyttigare.
Nitrit i cigaretter?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#315 Jag äter hellre grått, rökt kött än det röda. Min mamma brukar röka åt mig ibland, och smaken är ju underbar! Det är ju faktiskt naturligt för köttet att bli grått vid tillagning…

#316 LOL
En duktig rökare är a och o 
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Det vore ju underbart om man kunde få handla lite restdelar till hunden! Jättebra projekt!

Jag skulle jättegärna handla allt från den här bilen men med min ekonomiska situation just nu så är det hunden som får de bästa bitarna. Hur blir det med Barfen?
Hur går det Pasi? blir det någon köttbil?
Jag undrar oxå om det blir något?

Projektet får stå i garaget så länge.
Liten summering:
Jag kontakade Länsstyrelsen (som man skall göra) för att fråga vilket jordbruksverksbidrag som var lämpligt att söka.
Fick inget svar på flera månader trots fler brev, mail och påringningar men de tyckte i alla fall inte jag skulle söka på eget bevåg utan vänta på deras svar.
Efter ca 3,5 månad ringde de och sa att de kontaktat jordbruksverket som var mycket intresserade. Dagen efter mottog jag alla ansökningshandlingar (jordbruksverket var snabba).
Skrev ansökan och skickade in.
Efter ytterligare 3 månader så fick jag reda på att jag var för gammal för att söka det bidrag som de själva rekommenderat mig att söka. Till saken hör att om jag fått svar inom rimlig tid så hade jag innehaft "rätt" ålder.
Jag skickade en respons på detta till ansvarig på Länsstyrelsen, men har inte fått vare sig bekräftelse på att de mottagit detta, eller nåt svar.
Länsstyrelsen "sucks"!
Vet inte om jag längre känner för att starta nån verksamhet i detta landet….
Så nu läser jag på Mittuniversitetet i stället.
Vilken byråkrati! Otroligt.. men tyvärr rätt vanligt.
Stackars gamla Pasi! 

#326 - Gamla!?
….tssss!
Lycka till med studierna. Synd bara att ett sådant fint projekt inte gick att genomföra. Härregud hur gammal är du???

#328 För gammal!
Hehe
, jag kanske har möjlighet att driva igång allt under studietiden, eftersom jag kör distansstudier.
Just nu är jag innerligt trött på svenska myndigheter och deras bevisliga inkompetens…men vi får se framöver.

Ibland dyker jag hit… Lycka till, Pasi!

Intressant projekt, hur går det?

JO-anmäl.
Vad är det för j-a samhälle vi lever i egentligen. Hoppas allt är väl med dig i allafall.