mellanmål
Hej!
Jag är rätt ny på det här med LCHF och letar efter tips på vettiga mellanmål! Jag behöver äta något på eftermiddagen för att stå mig fram till middagen, inte mist pga min mage som inte mår bra av att jag äter med för lång tids mellanrum. Tidigare har jag brukat äta en frukt eller knäckebröd med skivad banan eller så på. Vad kan vara ett vettigt LCHF-alternativ? Vill gärna ha tips både på sånt jag kan fica till på kontoret och sånt jag kan ha med i väskan för att äta på tunnelbanan hem!
Tack på förhand!
Maria
Vad sägs om att äta en större lunch? Ha i mer smör i maten, t.ex.
I den kosten behöver du inte mellanmål. Ät när du är hungrig av det som är tillåtet. Att fixa matlådor och värma på jobbet är inte svårt alls.
Om du måste ha mellanmål så är ostrullar el ölkorv enkla saker att ha med sig. Nötter kanske om du klarar lite mer kollisar.
Babybellostar är smidiga att ha med sig. Kokta ägg är alltid bra att ha i kylen.. lite majonnäs på lr lite bredgott. :)
Som #1: Ät mer fett! Jag äter ett mål runt 11 på förmiddagen, sen ett mål runt 20. Ingen speciell frukostmat, utan vanliga "kvällsmål".
Har alltid gräddsås eller majonnäs till maten. Ju mer fett, desto mer mättnad!
http://thebroilercontest.blogg.se/
#5 Blir du mätt av 2 måltider om dagen?
Inga problem att hålla sig mätt när man äter >1000 kcal/måltid…. :-)
Jag äter vid 12-13-tiden och resten vid 19-20-tiden.

Så mikaelj du lever på 2000 kcal om dagen ?
1500-2500 kcal, i snitt 2000 kcal/dag senaste 14 dagarna.

Det är en sak som kan räknas till bonusarna med den här kosten.. man behöver inga mellanmål.. och man kan anpassa måltidsintervallet med hjälp av portionsstorleken!
På vardagar då man måste vara social och äta på bestämda tider kan jag äta tre-fyra gånger om dagen.. på helger där man kan få lov att vara asocial äter jag oftast två måltider!
Bägge alternativen bygger för min del på att jag alltid äter rejäla frukostar med riktig mat!
I början kändes det lite konstigt.. lite som om man förlorat en nära vän.. att inte ständigt tänka på och fylla på med mat i tid o otid.. det var lite som en abstinens!
Jag har den fördomen.. efter att ha läst här på forumet att det främst är män som gillar att äta få gånger.. det kan ju även tänkas att det skiljer något lite mellan könen vad gäller metabolism oxå???
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TS skriver ju att hon inte kan gå för länge mellan måltider för att magen inte mår bra av det, och det är ju möjligt att det kommer att ändra sig efter ett tag på lchf men eftersom hon är nybörjare tycker jag att det är onödigt att BARA säga att "du behöver inte äta mellanmål" och sen låta det vara bra med det.
Som tidigare skribenter tipsat om så är nötter, ölkorv, ägg, babybel eller ostrullar med smör bra mellanmål. Annat som jag kan komma på:
*keso
*lembas eller oopsies med pålägg (recept finns på sajten)
*brieost
*en burk makrill i tomatsås
*oliver
*en burk tonfisk (det finns små burkar á 95 gram att köpa i trepack, de tycker iallafall jag är lagom)
*skinkrullar med färskost
*avocado
*salami med låg kh-halt (finns ju små "hela korvar" som är lite roligare att äta som de är än vanligt smörgåspålägg)
*färsk blomkål med lite creme fraiche- eller färskost-dipp
*fläsksvålar, finns t.ex. Mr Chipps på Willys, dippa ev. i creme fraiche
Ölkorv är förresten väldigt gott att dippa i majonnäs.
Jättebra tips nimh.
jag tycker inte att man generellt kan säga att man inte behöver äta mellanmål på den här kosten för alla är vi olika.
Jag behöver mellanmål, trots att jag äter fett och dricke rgrädde ur förpackningen.
Tänket tipsa om en enkel grej som funkar såväl för sig själv som mellanmål eller frukost, som sidogrej till kött eller som pålägg på något kolhydartsnålt bröd
koka ca 2 ägg
mosa de kokade äggen med en gaffel, rör sedan i majonäs (passar bra med en mild majönös sort), krasse och salt och peppar. Så att det blir en kletig röra.
Hur gott som helst och funkar till det mesta. går att ha med sig i en burk!
På sommaren när det är säsong kan man köpa en burk färska hallon och ha med sig. Eller varför inte göra det enkelt genom att ha gurkbitar med dig, kanske till och med tillsammans med någon dipp i en burk.
Eller tärna upp en ost och ha med dig. Det finns många alternativ!
Jag håller med att man inte kan säga att man inte behöver mellanmål. Jag måste äta mindre, och oftare, för min mage klarar inte mer. Om jag skulle äta 1000 kcal på en måltid, då skulle jag inte klara av att jobba. Det står mig upp i halsen då. Inte vet jag om det ändras ju mer man håller på med denna kosten, men just nu verkar det osannolikt att jag inte skulle klara mig utan mellanmål.
Jag äter lunch vid tolv på jobbet, åker oftast direkt till träning efteråt, pendlar dessutom så träningen börjar tidigast vid halvsju-sju. Är hemma och äter kvällsmat tidigast halvnio. Då måste jag äta däremellan.
Jag har hittills ätit keso blandat med grädde, ibland har jag haft i hallon/blåbär/jordgubbar, ibland har jag blandat me dlinfrön och ibland med kanel.
Brukar också äta turkisk yoghurt med grädde, mycket godare än jag nånsin kunnat tro!
Bra tips med en makrillfiléburk i tomatsås, ska testa!
Kanske inte så kul att sitta med en burk tonfiskröra i tunnelbanan.
Babybelost däremot är ju enkelt och klarar sig ett tag utan kyl.
Om du tår nötter så kan du ju ha med dem i en liten plastpåse.
Oopsies passar som "kontorsfika", t.ex. med Bregott och Brieost och varför inte lägga på en skiva salami också och 2-3 Ruccolablad som garnering. Förmodligen kommer andra på kontoret att ta efter. Om salami upplevs negativt av omgivningen (lukten) så ta lite lufttorkad skinka med fettranden kvar.