D-vitamin
Är det någon här som äter extra d-vitamin, s k D-pearls 20 mikrograms tabletter?
Det står att man ska ta en tablett om dagen vilket motsvarar 800 IE. På flera sidor om hur man förebygger Depression ska man ta mellan 2000 IE-4000IE.
Eller gäller bara den rekommendationen de som redan har en Depression?

Och hur lång tid tar det att märka skillnad i humöret ?
Jag äter ca 3500-4000 IE om dagen (egentligen en tablett om 50000 IE var 10-14:e dag ca, nu under de mörka månaderna). Det finns bra trådar om D-vitamin här på KiF. Ska se om jag hittar någon av dem. Återkommer i så fall.
P.S. Jag är inte depressiv och mig veterligt mår jag också bra i övrigt.
Inte en förkylning på över ett år - vilket jag tror jag kan tacka D-vitaminet mycket för.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag tar också 4000 IE om dagen på vintern och känner mig inte trött och har inte varit förkyld heller.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

The Heart Scan Blog föreslår 6000 IE, dvs 7-8 "pärlor" per dag. Se länken.

Tar under vintern 3 tabletter á 2000 IE per dag.
Fungerar utmärkt.
Ca. 5000 IE om dagen här, men jag använder inte d-pearls eftersom det hade blivit alldeles för dyrt att köpa så lågt doserade tabletter och ta flera på en gång. Det finns billigare alternativ.
Bry dig inte om vad det står på förpackningen, 4000 IE är riskfritt enligt flera pålitliga källor och dosen dom anger är eventuellt för liten för att ha effekt.
Tar 50 000IE var tioende dag, det blir 5000IE/dag. Lagom för mig som täcker mig med slöja och som inte solar på sommaren.

Var och vad köper ni era tabletter/pärlor, eftersom jag betalar 129 för en månads användning?
Holistics D-vitamin med 2000 IE/kapsel finns hos en del hälsokostbutiker eller på www.ortagubben.se 90 kapslar 135 kr (plus frakt)

Här finns exempelvis 2000 IE 100st för 105:-. De är billigare än Holistics, men de senare kan också beställas här om man vill:
Jag köper mina Holistics på Naturligt.se för 122 kr.
Jag tar mellan 3-5 D-Pearls/dag…hmm det blir 2400-4000 IE /dag. Den lägre dosen om jag äter sill eller annan fet fisk.
Köper mina via länk hos Kostdoktorn.se.

Tack alla för bra svar 
Jag använder D-pearls och t.ex. nu då jag höll på att få en förkylning så åt jag 6 om dan, och jag blev helt frisk på nån timma - det bröt alltså inte ut, vilket jag är helt säker på att det skulle ha gjort annars. 
I vanliga fall äter jag kanske 3 om dan nu på vintern. 3.-4.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!