vardags dryck.
tjena.
är något så grymt sugen på juice el dyl.
vad funkar enl lchf?

Vatten. (Inte vad du ville höra, jag vet.)
Om man inte har problem med sötningsmedel (vilket många har) kan man ju dricka lightsaft eller C-vitaminbrus.
Men jag skulle misstänka att juicesuget är en variant av sockersug, så brukar det vara för mig i alla fall!

Jag dicker kolsyrat vatten.. numera behöver jag ingen smak heller.. det är bubblorna som gör det!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
misstänkte detta men hoppades verkligen att det fanns något.
inget is te el dylikt som kunde funka?

Iste brukar innehålla mycket socker. Du kan ju prova att kyla vanligt te, kanske med en gnutta citron i, men det kommer INTE att smaka som sånt man köper!
Om du gör det själv av bara rent te och isvatten så går det fint. Men köpevarianterna kan du nog glömma…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Bubbelvatten med smak kan vara rätt ok också, fast jag har börjat tycka att de smakar så förfärligt syntetiskt allihop.
nej iste från affären får jag nog försöka glömma.
ska kolla med te boden i stan och se ifall de har något alternativ som kan smaka gott även kallt.
hittar jag något så lägger jag upp det i min blogg.

Jag brukar dricka lite juice till frukosten. Det jag dricker då är Eldorado grapefruktjuice som jag köper på Willys. Den innehåller bara 6,5% kolhydrater och har en frisk smak.

Investera i en kolsyremaskin och lite "vatten"-smaker så gör du billigare mineralvatten själv. Med en knivsudd havssalt eller bikarbonat smakar det precis som loka, ramlösa etc samt att man får i sig mineraler.
Sodastream och Aga har smaker för vatten utan socker eller sötningsmedel, finns säkert fler, finns på de flesta stora matvarubutikerna som ica maxi men även på typ onoff
Kan tipsa om Agas päronsmak! Smakar riktigt gott med lite havssalt en, knivsudd till en halvliter, man får prova sig fram, men liite lite salt eller bikarbonat ger vattnet mer studs. 
Aga essencer i smakerna Päron, Persika och Lemon/Lime
Sodastream Mywater finns i smakerna Lemon Lime, Strawberry Lime.
Friggs har ett rött blåbärste som är enormt gott både varmt och kallt…
Iste med sötningsmedel? Nu får jag flashback eftersom det var min favoritdryck när jag bodde i USA. Kanske ska ta upp det igen.
Sodastreama Fun Light är också helt ok.
Jag följer sötningsmedel debatten, men är inte övertygad om att det är så illa med det. Ur viktnedgångssynpunkt så tycker jag att det är överdramatiserat. Har själv förlorat vikt både med och utan sötningsmedel och en god vän går ner i vikt och dricker 3 liter cola light om dagen.
Atkins' patienter fick också äta sötningsmedel och rapporterade framgång med både viktnedgång och minskat sötsug. Han varnade dock för aspartam en del, precis som många andra.
Iste gjort på formosa oolong fungerar fint utan sötningsmedel, på sommaren gör jag kanna efter kanna med kylt te som jag sedan häller citronsaft i vid serveringen.
Iste på grönt te vill jag däremot ha sötning i, annars smakar det "fel".
Yogi-thé (ört-théer) finns ju i många goda smaker - som borde fungera att göra iste av . Lite dyra kan tyckas, men de är dryga. Jag brygger ofta 1 liter thé på 2 eller 3 påsar som får stå och dra en längre stund i en termos.
Blev inspirerad nu, så jag ska nog plocka fram nå'n god sort och prova att göra iste av… Behövs sötning så finns ju alltid Stevia - som jag alltid använder istället för socker.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Dricker citron- eller lime-vatten till vardags. Riktiga törstsläckare!
Jag gillar vatten men ibland vill jag ha bubbelvatten gärna med smak. Jag investerade således i en sodastream smaksätter gör jag med essenser från eter och essensaffären på vallingatan i stockholm efter tips här på KiF. Kösbär är favoriten!
Ört-teer och roiboos-te med olika smaksättningar. Mång ört-teer funkar både varma o kalla.
Vatten kan man smaksätta själv på olika vis t.ex. citron, lime, basilika, gurka, pomerans-skal, etc i oändlighet.
Lite märkligt att en del förordar sötningsmedel, det om något är ju verkligen inte bra för kroppen?
Brallan - Stevia är en ren naturprodukt (alltså ingen kemikalie-/kemiskt framställd produkt), inga kolhydrater m m - och ska vara lämplig bl a för diabetiker m fl. Och eftersom sötman är väldigt koncentrerad så behöver man bara ta lite åt gången.
Är man inte svårt "sockerberoende" så kan Stevia vara ett bra alternativ. Det finns de vars sockersug triggas igång av sötsmak - oavsett från vad - och för dem är inte Stevian så lyckad då heller. Men det finns även de som har svårt med sockersuget men som inte triggas igång av Stevian men däremot av andra sötningsmedel eller sötma. Det är alltså väldigt individuellt hur vi klarar av och tycker om sött eller inte sött.
Jag anser inte att någon "förordar sötningsmedel" - ingen rekommenderar att man ska ha sötningsmedel - men om man ändå vill ha mer sötsmak så är alltså Stevian ett bra alternativ enligt mig.
Jag, personligen, har inga problem med sockersug - däremot tycker jag om sött - och Stevian är för mig det enda alternativet till socker. Många använder Sukrin också - det har jag inte provat (ännu)…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jaha, ok jag har aldrig hört talas om Stevia
.
Syftade inte på det utan på att man kan läsa i olika trådar om Fun light produter och iiknande.
Brallan - För min del så är det ett val. Även om jag tycker att sötningsmedelskräcken är överdramatiserad så känner jag till att det finns belägg för att sötningsmedel inte är fantastiskt för kroppen. Hade vi dock undvikit allting som någon i forumet tycker är ohälsosamt så hade vi inte haft mycket kvar att göra här i livet. :)
I mitt fall så är valet enkelt. Jag vill njuta av mat och när jag inte gör det så har jag svårt för att hålla kosten. Min prioritet just nu är att gå ner i vikt, och det blir lättare för mig att hålla min kost om jag dricker gott. Gå ner i vikt är det bästa jag kan göra för min hälsa just nu. Jag har dock gjort en förbättring på detta området också och dricker runt hälften vatten idag, vilket jag inte gjorde förut. Detta har kommit utan förbud vilket gör att det inte påverkar min inställning till kosten.
En annan sak är att när man börjar en diet så är man ofta rädd för alla saker man inte får äta och förändring. De flesta som behöver gå ner i vikt dricker redan light produkter och att ta bort dem på en gång kan skrämma många från att äta LCHF öht. Nyckeln för de flesta som är i behov av LCHF är att ta bort kolhydrater från kosten. Börjar man med det och lyckas så har man kommit långt och man kan komplimentera med mera senare.
Man får också lov att välja att äta saker som inte är 100% nyttiga för en. Man äger sin kropp och man gör sina val. Ibland kan man inse att "det här är inte det bästa jag kan äta idag, men jag vill fanimig göra det oavsett vad någon säger om en studie på 80 sidor". Det är t o m tillåtet att förkorta sitt liv på det sättet. Alla måste inte ha som mål att leva så länge som möjligt. Man kan välja något som gör det kortare men som gör det värt att leva.
Roarkish: Var och en sin lyckas smed, men med tanke på hur mycket socker som Cola light innehåller, så är det sannerligen ingenting jag skulle rekommendera den som vill bli av med ett beroende och/eller gå ner i vikt. Dricker man 3 liter läsk om dagen är man, i min bok, beroende. Den senaste stora studien - det var väl bara häromveckan den publicerades - visade på att viktminskning motverkades kraftigt av lightläsk, personerna i studien gick upp MER med lightläsk än med sockrad dryck (vill jag minnas i alla fall). Det är absolut inte läskens förtjänst att din kompis går ner. Man kan ju undra hur mycket som inmundigades innan, av både dryck och annat, för allting är ju relativt.
Klart man gör sina val Roarkish, that goes without saying.
Jag tycker defintivt inte att sötningsmedelskräcken är överdriven, snarare tvärtom.
liza: Cola light innehåller inget socker.
Absolut att man blir beroende av Cola drycker.
Har du en länk till den studien? Jag har druckit light läsk hela tiden på LCHF och har gått ner 17kg. Jag är inte intresserad av att dricka 1-2 liter vanlig Cola om dagen för att vinna ett argument här dock. :) Då kan jag ju lika gärna en påse chips eller en burk pepparkakor om dagen. Att jag skulle gå ner med en sådan diet finner jag osannolikt.
brallan: Kan du hänvisa mig till den infon som får dig att tycka att sötningsmedelskräcken är underdramatiserad? Jag tycker att den är överdramatiserad när det gäller viktnedgång framför allt. Ingen i min umgängeskrets har reagerat negativt på att dricka light drickor när det gäller viktnedgång. Det är säkert så att vissa reagerar negativt, men jag är inte övertygad om att det är så illa som jag läser i många forum. Jag letar dock efter mer info så dela gärna med dig om du har den.
Och ja, det goes without saying i min värld. Men eftersom detta är ett svenskt forum så tycker jag att en påminnelse om att man äger sin egen kropp var på sin plats. Det glöms lätt vem som äger vad i Sverige. :)

iskallt hemmagjort sodavatten får bli mitt tips.
tråkigt kanske, men å andra sidan tycker jag vatten blir godare och godare ju längre tid man ätit denna kost (har hållit en strikt lågkolhydratlinje i ca 6 veckor).
vill gärna göra ett snabbt påstående och hävda att mina smaklökar blivit mycket mer subtila med denna kost.
tyckte mig vid ett planerat avsteg känna fler och kraftigare smaknyanser då jag smååt ur en doritospåse, har tidigare varit än stor doritosålskare. denna gången kände jag dock en mängd smaker som inte alls var angenäma eller tilltalande.
summa summarum: subtilare smaklökar - godare vatten.
Jag gillar verkligen nyponté. I somras bryggde jag rätt mycket, ställde i kylen och det var faktiskt väldigt gott att bara dricka som det var. Går säkert att ha i nån ört, citron el. något om man känner för det, men jag gillar det naturellt.
Det ser ut som hallonsaft så det kanske triggar sötsuget hos någon som är väldigt väldigt sötsugen(?) men jag har inget problem med det. Rött, gott och väldigt uppfriskande.
I sommras gjorde jag "flädervatten", flädersaft fast utan socker. Smaksätter vatten lite gran, ganska gott.
Hej Roarkish
Glöms det lätt vem som äger vad i Sverige? Vad menar du med det?
Jag har inga länkar att dela med mig av angående sötningsmedel, men det går väl att få fram på internet kan jag tänka mig om man är intresserad. Jag dricker/äter inte sötningsmedel själv så jag har ingen lust lägga tid på att leta efter det. Jag dricker inte vanlig cola/läsk/saft heller så jag har ingen anledning söka efter alternativ i min vardagskost och det är jag glad för. På julafton t. ex drack jag julmust och då var valet lätt på den vanliga julmusten i stället för lighten.
#8, 6.5% kolhydrater är rätt mycket i dryck. Ta ett glas på 3 dl så är du redan uppe i 20 gram.
brallan: Jag har googlat och letat efter info om sötningsmedel och det jag har hittat har inte varit så negativt som åsikterna är i diverse forum. Det är därför jag kallar situationen överdramatiserad. Det var därför jag undrade vilken info det var som tippade vågen för dig. Det är givetvis ok om du inte vill leta upp det eller inte kommer ihåg det.
Jag är också nyfiken på den studien som Liza hänvisade till när människor gick ner mer med vanlig cola än cola light. Om det är sant så skulle det ju betyda att om jag bytte ut min cola light mot vanlig cola (eller pepparkakor) så skulle jag gå ner mer än vad jag gör nu, och det går ju emot det mesta som low carb och LCHF står för. Att sötningsmedel är en större bov än socker när det gäller viktnedgång vore ju en sensation.
ska inte svära o har inte nån hänvisning. Men tror att undersökningen va sån att den visade på att man äter mer om man dricker light. kanske inte funkar på samma sätt om man äter LCHF.

Vanligt vatten smaksatt med gurka, lime, citron och då och då med bär av olika sorter som silas bort. Det är vad jag dricker samt en del hengjort bubbelvatten förstås utan smak.
Vid festliga tillfällen kan jag dricka öl med lågt innehåll av kolisar, torrt vin eller pepsimax.
Ja, som vanligt får man ta det jag säger med en nypa salt, minnet är alls inte vad det har varit. Visst är det så att light-colan inte har socker, endst sötningsmedel. Ber så mycket om ursäkt. MEN citerar här dr Eenfelt (kostdoktorn) angående Cola light:
"…Coca Cola light är beroendeframkallande på grund av koffeinet, men kanske också på grund av sötningsmedlen Aspartam och Acesulfam K.
Kan man bli "dum i huvudet" av Cola light? Kanske. Vetenskapen på området är svårgenomtränglig då den pekar åt olika håll. Men sötningsmedlet Aspartam kan påverka hjärnfunktionen. I större mängder har det diskuterats om det kan ge huvudvärk, sömnbesvär, inlärningssvårigheter och känslomässiga störningar.
Dessutom har personer som dricker lightläsk i studier fått lika stor viktökning som de som dricker sockerläsk. Det finns även studier som pekar på än mer viktuppgång av sötningsmedel.
Jag föreslår en avgiftning för säkerhets skull. Och kanske byte till mineralvatten?"
Borde tipsa om malva-te (hibiskus). Det har väldigt stark smak och är syrligt. Funkar både varm och kallt. Och så blir det rött, lite färg kan alltid pigga upp.
Det är ganska vanligt att malva finns i te-blandningar, så butiker som blandar te själva har förmodligen malva löst, även om det inte alltid finns i burk ute i butiken.

En halv deciliter äppelcidervinäger + 9.5 deciliter vatten. Är en suverän törstsläckare som också fungerar utmärkt som sug-dämpare. Jag dricker minst en liter sådant om dagen och har märkt en betydade minskning i så väl sug som "buller" i magen:-)
Fortsättning # 32 Tyvärr hittar jag inte hela studien, men kostdoktorn anser jag vara en pålitlig källa, så ni kan lita på att studien finns.
liza:
"Vetenskapen på området är svårgenomtränglig då den pekar åt olika håll."
Precis så som jag tycker också.
"Men sötningsmedlet Aspartam kan påverka hjärnfunktionen. I större mängder har det diskuterats om det kan ge huvudvärk, sömnbesvär, inlärningssvårigheter och känslomässiga störningar."
Diskuterats, men inte påvisats.
" Dessutom har personer som dricker lightläsk i studier fått lika stor viktökning som de som dricker sockerläsk. Det finns även studier som pekar på än mer viktuppgång av sötningsmedel."
Jag antar att detta är studier med högkolhydratskost, eftersom det är svårt att gå upp i vikt med LCHF. För LCHF borde det kanske sägas att man får långsammare viktnedgång med light läsk än utan light läsk på LCHF. Nu har jag iofs dragit ner på light läsk, men i början drack jag flera liter om dagen, och det var då mina kilon försvann. Jag menar inte att man går ner mer på light läsk, men det verkar inte vara en väldigt stor broms, om ens någon alls.
Så, inga nyheter här, men detta är varför jag kallar det överdramatiserat. För det första finns det många fler sötningsmedel än aspartam. Du kan hitta en mängd trådar bara i detta forumet där sötningsmedel sägs vara en orsak till både hälsoproblem och viktnedgångsproblem. Det är inte bevisat i studier, och jag tycker att det är en förutfattad mening att lägga fram det som en vanlig orsak till dessa problem.
Jag tror också att det är mycket viktigare för människor med kolhydratsproblem att lägga av med kolhydrater än det är att sluta med light drickor.
That said… ska man vara försiktig så skall man nog lägga av med light drickor. En sak är ju absolut säker och det är att vatten inte är skadligt för oss. Jag står kvar där jag stått de senaste månaderna, vilket är oövertygad om sötningsmedels påstådda faror. Om det finns info som är mer övertygande som någon har så dela gärna med er. Jag skulle gärna vilja veta huruvida sötningsmedel är något man kan unna sig.
Jag kom just på att jag inte druckit light läsk på två dagar…

Det säkraste är kanske att undvika sötningsmedel också. Just när det gäller Aspartam så dycker det hela tiden upp tester som visar att det ökar risken för canser. men å andra sidan dyker det även upp tester som visar att det gör det inte alls.
Så här får man väl gransak källorna och se vem som har beställt studien i fråga och sedan lita till sitt get omdömme.
#36 grattis till två dagar utan light läsk :-)
Tycker att ingefärsvatten, gjort på färsk ingefära och med lite pressad citron i är jättegott både varmt och kallt. Jag använder sötningsmedel i det eftersom jag gillar det sötsura. Men många dricker det utan sötning.
Jo, rött te, kryddat löste, är också toppe både varmt och kallt. Kanske ite så lämpligt på kvällen, för det är uppigande. Ska också få fart på matsmältingen??

ingefära tycker jag också är gott. Men även ett par kardemummakärnor som får stå i en kanna vatten över natten är överaskande gott. Även till iste!
chocolatina: rött te är inte riktigt te, så det innehåller inget koffein (tein är samma sak som koffein, förresten). Rött te ska vara utmärkt att dricka vid sänggåendet. Det där med matsmältningen vet jag inget om, men det skulle inte förvåna mig ett dugg - och då vet jag inte om det ändå är så lämpligt att dricka vid sänggåendet :D Kan annars varmt hålla med om att rött te är gott, jag älskar det. Men köp antingen ekologiskt (dyrt!) från hälsokosten eller ordentligt smaksatt. Risken är annars att det blir blaskigt, eftersom många oseriösa handlare köper in både gren och löv och mixar det. Det är bara löven som ger den fina Rooibos-smaken - lite syrlig. Rooibos är förresten en buske, som bara växer i Sydafrika.
lizaohma
Med rött te menar jag inte Rooibos. utan just "rött te". Det är vanligt te som fermenteras långsamt under lång tid. Har nog sett att det kallas Pu-errh, men de som säljs i tepåsar smakar inget. Det ska vara äkta vara, och det kryddade smakar jätte gott. Blir inte heller dyrt, eftersom det går utmärkt att brygga teet två gånger
Men puerrh är ju bara grönt, vitt eller svart te, vad jag vet och läst? Vet du någon tehandel som säljer rött på nätet - vill gärna prova??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej vet tyvärr ige näthandel som säljer det.
Vi är i Las Palmas över vintrarna och här köper jag det i vanlig teaffär som löste. Finns naturellt och i flera blandningar med "riktiga" blomblad / kryddor i. Alltså inga syntetiska smaker. Favoriter är Kryddat och Tibetana, fast det sista är lite väl "blommigt" kan jag tycka ibland.
Försöker länka till Wikipedia, pu erh har fermeterats på ett speciellt sätt och ganska länge. Googla så fins hur mycket info som helst.