Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1222 ggr
DaMum
0

Ayur Veda

Är det någon som har lite koll på det här med Ayur Veda? Jag har för mig att jag hittade något test på nätet nån gång, detta visade att jag var lite av varje, Kappa och Vatha och Pitta och Hitta och Ditta… Tror det hette något i stil med "tridosha".

Tror ni det ligger något i det där? Det är ju inte helt omöjligt tänker jag, eftersom våra förutsättningar faktiskt är väldigt individuella.

Skulle vara kul att veta lite mer om det.

Baerta
0

Ayur Veda? :S

Sotlugg
0

Jag har en bok om det som heter "Perfekt hälsa" och som är skriven av Deeprak Chopra och handlar om det här Utgiven senast 97 av Norstedts och mitt ex är en pocketbok. Jag tycker det ligger nåt i resonemanget men tillämpningen är så himla krånglig att jag aldrig gett mig in i den. Däremot har försökt tillämpa vissa delar. Till exempel att jag som har mkt pitta (vilket ord) i mig skall vara noga med att varva ner mellan aktiviteter, hålla mig i svalka när det är varmt och njuta av naturen för att stressa ner.

Kriss
0

JAG tror det är gammal indisk läkekonst.

DaMum
0

Intressant det här… Jo, det är gammal indisk holistisk läkekonst, det är jag säker på.

Kommer förresten ihåg när jag skulle fråga en hälsokonsulent om det här och jag råkade säga Kappa, Vatha och Phitta… alltså, jag uttalade Ph som F…. Generad Som hon skrattade!

Men det är vissa grejer som förbryllar mig. Om jag går tillbaka till det där testet som jag nämnde först (och som jag inte minns var det finns) så skulle man bl a kolla om man kunde nå runt handleden med tumme och pekfinger. Hade man kraftig benstomme så var man si, och hade man tunn benstomme så var man så… Och jag minns att jag för XX antal kilon visst kunde nå runt med fingrarna, men nu gör jag inte det. Så den spontana frågan är alltså om man kan gå från att vara en dosha till en annan…

marsan-3
0

Här är en länk till ett företag jag känner till. Jag vet att de hjälper många människor med fibromyalgi, utbrändhet etc men vet ej riktigt hur det funkar. har varit på en behandling som var "intressant".

DaMum
0

Tack marsan-3. Synd att jag inte bor i Luleå… Den där behandlingen du gick på, var den dyr?

marsan-3
0

jag har gjort ett sk oljebad en gång dvs att de gör en dam av en kikärtsdeg, som de sätter på ryggen och där häller de olja som ska vara kroppstempererad och så ligger man så i ca 45 min…Det andra jag provade var en mkt behaglig ansikts behandling- men priserna ligger på 500-700kr per gång och det har jag inte råd med. Men hade jag varit sjuk och inte fått hjälp inom den traditionella sjukvården så hade jag med stor sannorlikhet vänt mig till Ayurvedan. Läs Deeprak Chopras böcker så förstår man mycket om hur kroppens celler är uppbygda och annat intressant.

SvartKaffe
0

Jag tror det finns mycket klokskap i Ayur Veda men att det inte är så lätt att "översätta" hela konceptet för västerlänningar.

Något som jag tror är viktigt (för mig i alla fall) är att försöka få i sig alla "smakerna" (sött, surt, beskt etc) i kosten under dagen. Jag får ofta ett obestämbart sug efter något annars, typ rotar igenom skafferi/kyl men hittar inget jag vill ha.

Jobbade på universitetet ett tag och "tog hand om" en indisk tjej som var utbytesstudent och vi lagade mycket rolig mat tillsammans. Jag fick smaka på traditionell indisk mat och hon blev förälskad i svensk smulpaj med äpplen.

De använder många av sina kryddor som husapotek och jag tar än idag gurkmeja om jag får inflammerade nagelband. Man blir gul om fingrarna men det hjälper å andra sidan ganska snabbt. De dricker ibland "te" på vatten och kryddor med en släng mjölk i vid småkrämpor. Skrev en del anteckningar men de har försvunnit i nån flytt sedan dess.

susanne.s
0

Det här med alla smaker vid en måltid är gammal kinesteori också. Jag fick veta att vanlig huvudsallad står för sött så det kan man ta till maten kanske för att täcka det behovet. eller inte för det kanske triggar sockerbegäret. Hmmm

Amiechan
0

Men det finns mycket som smakar sött nuförtiden om jag vill ha alla smakerna med :) Förr smakade de inte sött, men numera har mina smaklökar förändrats :)

susanne.s
0

Sant jag hatar salt numera. Tycker det bara bränner på tungan. Kryddor går bra.

Baerta
0

vad är holtisk??

AnnaAP
0

Baerta:menar du holistisk?

korseett
0

Holistisk synsätt menas med att man ser hela människa och inte vissa enstaka "problem". Jag använder mig av det holistiska synsättet. Vi är en organsim, inte Lena med en armbåge med skrovlig hud eller Lisa med en dålig tarm eller Hugo som är en deppig människa. Man ser hur det hänger ihop i människan, en händelse i ens liv kan förändra huden, de inre organen, psyket och allt hänger ihop. Förstod du Baerta?

Vi ser hela Lena, hela Lisa hela Hugo. Den allmänna sjukvården har jag fått uppfattningen om, efter alla mina turer där, ser bara en sak och försöker komma till rätta med symptomen istället för det som är den verkliga orsaken.

Kanske Lisa var gravid när tjocktarmen spökade första gången för livmodern och fostret tränger undan platsen för tjocktarmen så att den inte kunde fungera normalt. Och i samband med graviditeten åt hon mycket kolhydrater, för det var bra enligt barnmorskan, och sedan efter barnet kom så har aldrig tarmen funkat ordentligt igen. Ni kan det vara så att Lisa hade glömt bort att det var då det började och tänkte inte på det förrän hon började arbeta igen och upplevde det hela som "stressmage". För när hon gick hemma tänkte hon inte på hur ofta hon gick på toaletten men på jobbet tyckte hon att det var förargligt att gå på toa så då lade hon märke till det. Dessutom kom hon på att en gång i månaden före bebisen var hon alltid lite dåligt i magen. Livmodern svullnar upp och trycker på tjocktarmen som inte kan arbeta ordentligt

Det är här jag som terapeut kommer in med det holistiska synsättet. När man kommer till problemen så blir jag och kunden detektiver och till slut kan vi komma fram till när förändringen skedde och vad och behandlingen går in på kärnan istället för att mildra symptomen.

Oj va långt det blev!Skrattande

DaMum
0

Långt, men mycket bra!

Pasi
0

Bra förklaring!Glad

korseett
0

tack! det är inte lätt att förklara alltid men det gick tydligen bra…

DaMum
0

Jag ska se till att Baerta läser förklaringen när hon kommer hem igen. (Hon är på helgkollo för tillfället).

Hoppas ni har överseende med hennes frågor, hon är nyfiken i en strut.

korseett
0

här är inga frågor konstiga eller dumma!

arne_andersson
0

Ayur Veda är nog ganska fantastiskt.

Såg ett TV-program om det för en tid sedan- De tar inte mycket betalt heller så fattiga indier kunde botas och de blev botade. Inte som i skolmedicinen att man dämpasr symptomen, utan man botade dem. Man använder inte mediciner eftersom de har biverkningar utan man har massage och oljor och örter och som sagt en helhetssyn på människan-

En svensk läkare -Doctare- har berättat i TV att hon blivit botad från sin astma på ett Ayur Veda-sjukhus i Indien.

Hennes kollegor på Karolinska är frågetecken.

korseett
0

det finns många bra örterapeuter i Sverige. Den nordiska örtmedicinen är minst lika bra som den indiska.