Avstegs-känslig vs Snabb/Långsam effekt?
Kolhydratkänslig - Funderar på om det kan vara så här…:
* Om man går ner flera/många kilon snabbt och lätt när man övergår till LCHF-kost - så blir man mer kolhydratkänslig och går lika snabbt och lätt upp kilon igen, alternativt får snabbt tillbaks andra symptom man lyckats bli av med genom kosten, så fort man lägger till lite extra kolhydrater.
* Om man går ner i vikt mer långsamt så blir man inte lika kolhydratkänslig och viktuppgången blir inte lika markant, alternativt symptomen kommer inte tillbaks lika snabbt och lätt.
Vad tror ni, kan det vara så?
Kanske snurrar frågan i mig, eftersom jag går ner i vikt väldigt lååångsamt men jag märker inte heller några direkta "försämringar" när jag någon gång gör "avsteg" och äter lite mer kolhydrater.
**Hur är/har det varit för er, hur reagerar era kroppar -oavsett vilken form av lchf ni äter?
**(Min dator vägrar låta mig göra en "undersökning" av det här så jag listar upp frågorna så här bara…:)
Snabb viktnedgång/hälsoförbättring - reagerar omgående vid minsta avsteg från lchf-kosten
Snabb viktnedgång/hälsoförbättring - reagerar knappt eller inget alls vid något enstaka avsteg
Lååångsam viktnedgång/hälsoförbättring - reagerar omgående vid minsta avsteg
Långsam viktnedgång/hälsoförbättring - reagerar knappt eller inget alls vid något enstaka avsteg
Vet inte - har inte testat att göra avsteg
Vill inte avslöja så personliga saker offentligt/Tycker det är en ointressant fråga
* * *
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

3
3
3
Ohj, hjälp - är det kanske precis tvärtom mot vad jag 'hoppades' på?! Att ju trögare viktnedgången/hälsoförbättringarna är desto kolhydratskänsligare är man. Kanske inte så ologiskt ändå…
Men få se om det kommer in fler svar och vad resultatet då blir.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
2
Men jag har ju inte haft stor övervikt. Gick på 2,5 månader ner 6,5 kg.
Den senaste månaden har det blivit en hel del hemmagjorda tryfflar, fruktkaka osv , men har ändå gått ner 0.5 kg

Ny som medlem men har läst här dagligen under en längre tid.
Började med LCHF i februari och gick ner 12 kg på två månader.
Sen har jag fortsatt neråt långsamt så totalt har jag gått ner drygt 15 kg från 174cm/92kg. Men den stora vinsten har ju varitatt jag sluppit 35
års magkatarr och IBS. Min upplevelse är en kombination av 1 och 2.
Jag gör planerade avsteg ibland och äter en pizza och ett par öl bara för att det är så gott. Då går jag upp ett par kg direkt men det försvinner på 2-3 dagar. Känner naturligtvis av det men har inga större besvär.
Men straxt före jul åt jag ett päron och god ost och dagen efter höll jag på att gå av på mitten. Ska tillägga att jag normalt äter ca 20-30 g kollisar om dan utan att räkna eller hålla extremkoll.
Jag har också relativt liten övervikt. 5-10 kg, beroende på vem du frågar.
Ingen ohälsa att tala om tidigare heller….

Svårt att säga. Jag gick ner ganska snabbt i början, och sammanlagt 15-20 kilo första året. Men sen har jag stått still i vikt ett helt år (har fortfarande en påtaglig övervikt och stl 48). Gör jag avsteg ökar jag 1-2 kilo, som försvinner på någon vecka om jag bara vinner den efterföljande matchen med sockerdjävulen, och det gör jag ju till slut även om det ibland kan bli ytterligare ett felsteg i sviterna av det första.
Vet inte vilket alternativ jag skulle välja alltså.
4.
totalt -9kg. fyra på några veckor när jag började i maj, åt sen lite för mycket Kh totalt, striktare sen augusti ytterligare -5kg. Två veckor i Turkiet i november åt nästan som vanligt med frukt, bröd o lite potatis. Märkte inte nåt att jag ändrade kosten, hade heller inga övergångsbesvär i början. Tror inte jag är så känslig.

5; "Vet inte - har inte testat att göra avsteg."
Vet inte heller p g a att jag inte går ned alls trots att jag nu hållt på sedan slutet av maj - 09.
Däremot mår jag förträffligt och är mycket stabil i humöret….

4.
Är en sån som inte går ner i vikt mer av denna kosten än med kolhydratkost. (Har ingen direkt övervikt att tala om heller i och för sig)
Märker överhuvudtaget inte av några avsteg heller. Har jag ätit LCHF en tid och plötsligt äter "vanlig kost" händer ingenting mer än att jag får gaser i magen precis som jag alltid hade förut. Jag kan dessutom äta kolhydratkost under en lång tid (flera månaders avsteg) och sedan gå tillbaka till LCHF utan att få några omställningsbesvär igen. Det är som om "en gång omställd -alltid omställd". (Fast kanske om man glömmer LCHF i tre år - då kanske kroppen behöver ställa om sig igen..)
"Every point of view is a view from a point."

4. Har exakt samma erfarenhet som #12
Gott nytt 2010 önskar jag alla!

2. Tappade närmare två kilo i veckan ett tag, men det enda som hände vid avsteg var att jag fick tillbaka ett par (vatten)kilon. Men jag hade inga hälsoproblem tidigare heller, förutom övervikten, så det fanns inga krämpor som kunde komma tillbaka, men å andra sidan hade jag säkert fått dem om jag levt på kolhydrater i 25 år till.
4
Långsam viktnedgång (men slut på snabb uppgång efter rökslutet) med snabba hälsovinster. Gör i princip inga avsteg, onödigt när det inte smakar. Har tex aldrig gillat julmust.
Nu är det inte så många som svarat - men, tittar man procentuellt på de inkomna svaren så ser det ut så här, hitintills:
1) Snabb viktnedgång/hälsoförbättring - reagerar omgående vid minsta avsteg: 7 %
2) Snabb viktnedgång/hälsoförbättring - reagerar knappt/inget alls vid något enstaka avsteg: 18 %
3) Lååångsam viktnedgång/hälsoförbättring - reagerar omgående vid minsta avsteg: 32 %
4) Långsam viktnedgång/hälsoförbättring - reagerar knappt/inget alls vid något enstaka avsteg: 29 %
5) Vet inte - har inte testat att göra avsteg: 14 %
:)

Kategori 3 är störst alltså, jag får vara glad att jag inte tillhör den, skulle jag må så illa som vissa gör vid avsteg skulle jag nog föredra att vara fet, kan inte tänka mig ett liv där jag inte får ha tortillas och majs när det vankas tacos någon gång varannan månad.
Nu är ju svaren så få hittills, men kanske visar det i alla fall på "trenden"…? Få se om det kommer in fler svar så småningom.
Själv är jag, som sagt, mer en 4:a. Även om det går långsamt så är jag glad att 'avstegen' inte tycks ge några nämnvärda negativa "bieffekter".