Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8789 ggr
cnidaria
0

Försurad?

Funderar på om ni, som har hållit på länge med en strikt lchf-diet, känner av att syra/bas-balansen rubbats?  http://halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Sen undrar jag hur man ska tolka innehållsdeklarationen på kokosflingor, ibland står det 3,4 g kolisar, ibland 6,nåt. Kan det vara att den torkade kopran innehåller mindre å färsk kopra högre? Eller borde det vara tvärtom (tänker på torkad frukt)??? Tacksam för svar!

Zepp
0

Näe.. och med tanke på att tjafset med syrabasbalansen bara är en bluff för att få sälja lite olika dekokter så är det inte så konstigt!

Kroppen reglerar ph värdet inom snäva gränser.. och överskott åt något håll pinkar vi ut!

"Metabolisk acidos inträffar då sura metaboliter ansamlas i blodet alternativt bas går förlorad. Detta kan bero på en ökad bildning av sura metaboliter, till exempel myrsyra vid metanolförgiftning, oxalsyra vid glykolförgiftning, eller ketonkroppar vid okontrollerad diabetes (ketoacidos). Även diarré kan leda till acidos på grund av förlust av vätekarbonat och därmed inställer sig en störning i syrabas-balasen. Det kan också bero på en nedsatt utsöndring från njurarna av sådana metaboliter vid kronisk njursvikt (uremi)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Acidos

Jag tror det är olika cocos helt enkelt.. med olika vattenhalt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cnidaria
0

Tror faktiskt inte att dr. Berg, som för övrigt dog 1956, tänkte sälja dekokter…

Pasi
0

De finns många folkgrupper som levt väl på en kost utan en massa kolhydrater, bla våra förfäder.Flört Att tänka sig att en artriktig kost skulle ställa till trassel på nåt sånt sätt är lite absurbt, särskilt med tanke på att diande barn faktiskt är i lättare ketos mer eller mindre hela tiden…..om man nu inte ger dem sockervatten/mjölkersättning istället för riktig dimjölk så klart.
Vi har en god anpassning till sån här kost, precis som hunden.

Håller med Zepp - BLUFF!

Internettan
0

#1: "Överskott pinkar man ut". Är det 100 % säkert? Kan man lagra syror i celler, bindväv och skelett? Vissa anser det. Allt handlar kanske inte om mätbara akuta tillstånd i blodet.

Hur mäts syra-bas-balansen i

kroppen?

Urinens surhet representerar

vanligen facit på kroppens syra-basbalans.

Är urinen sur så har man ett

överskott av sura ämnen i kroppen.

Är urinen basisk så råder motsatsen.

Det som krånglar till bilden är just

bildningen av ammoniak. De njurar

som kontinuerligt utsätts för

ansyrning blir så vana att bilda

ammoniak att de bildar denna bas

även när det inte behövs. Det då

tillfälligt uppkomna basöverskottet

neutraliseras med den svaga syran

kolsyra, som finns i överskott och

ammoniumkarbonat utsöndras i

urinen och kan göra den basisk.

Även om urinens surhet vanligen ger

en ledtråd till om kroppen har ett

syra-eller basöverskott, kan bara en

mer fullständig urinanalys säkert

avgöra vilket som är fallet och

krånglet beror huvudsakligen på

ammoniumbildningen.

Urinens variationer är alltså en

hygglig indikation på vad man har för

balans för tillfället, men säger tyvärr

ingenting om hur stora upplagringar

av syra man har i kroppens olika

sura förråd, (i celler, bindväv eller

skelett). Tyvärr finns ännu inte

någon säker metod att fastställa

storleken av dessa upplagringar.

Försök har emellertid visat att om

man tillför ett basöverskott till en

person, som man förmodar har stora

upplagringar av syror, så fortsätter

urinen att under kanske ett halvårs

tid eller längre utsöndra ett

syraöverkott. Detta måste rimligen

komma från upplagringar i kroppen

och kan sägas vara ett indirekt mått

på upplagringar av syror, ett mått

som erhålls i efterhand.

Dessa försök tyder på att kroppen

kan upplagra mycket stora mängder

syror i sina reservlager och det kan

ta mycket lång tid att få bort denna

överskottssyra. Under hela denna tid

är emellertid surheten i blodet helt

normal.

Hur skall man då veta att man

befinner sig i balans? Ett riktmärke

kan vara att man då och då testar

urinen, tex med ett lackmuspapper.

Om man då ligger neutralt eller

enbart obetydligt på sura sidan,

tyder det på att syra-bas-balansen,

troligen befinner sig på en hälsosam

nivå.

http://www.carls-bergh.se/images/uploads/pdf/Syrabasbalansen.pdf

"Every point of view is a view from a point."

Mervi
0

Jag tror inte heller på detta. Efter 4 år med LCHF har jag inga symptom som skrevs på sidan om syrabalansen.

Internettan
0

Visst kan det vara så att hela grejen är bluff. Men om det ändå skulle ligga något i det: kan man inte tänka sig att olika livsmedel samverkar med varandra? Vi har ju erfarenhet av att folk mår dåligt av fett - när de också äter kolhydrater. Tar man bort kolhydraterna så funkar fettet.

Kanske kött - utan bröd eller potatis - inte är så syrabildande? Eller så kan kroppen klara av det på ett bättre sätt än när man blandar? För jag tror inte heller att alla som äter LCHF har problem med detta.

Eller så glömmer vi alltihop. Vad vet jag? (Och vad vet ni, egentligen?) Glad

ginnan
0

Vet inte vad jag skall tro eller tycka, har själv haft både gikt och njursten innan jag ramlade in på den här kosten för 2 år sedan.

Hade ofta problem med sur mage, får ont i bröstet, det strålar ut under skulderbladen i ryggen, smärtorna liknar ibland hjärtinfarkt. Detta hände väldigt ofta när jag hade stressigt på jobbet. Var till doktorn, inget fel på hjärtat utan fick äta loosec en kur. Blev bra omgående. Magsaften kommer upp i strupen, där finns tunna fina nerver som reagerar direkt på den sura magsaften fick jag höra av min doktor. Det är värst på kvällen och natten, men känner även av det under dagen.

Händer ibland nu också att smärtorna kommer tillbaka, trots att jag inte stressar, brukar då ta en omeprasol (samma som loosec) efter en halvtimme försvinner smärtorna.

Läste i en tidning om en kvinna som hade börjat att äta bastillskott. Hon var stel i lederna vilket jag också är ibland på morgonen. Testade på en sticka urinen, den visade 5.6 alltså det suraste som gick att mäta.

Har sedan tre veckor tagit en dos baspulver varje dag, och nu är  ph-värdet normalt. Skall testa detta ett tag framöver och se om det har någon inverkan.

cnidaria
0

#7 det är ju skönt om det går att återställa så enkelt.

Tänkte mej inte för när jag ställde frågan - ni har ju inte hållt på i så många år med den här kosten. Tidigare liv/mat kan ju vara faktorer som gjort att skelettet är urkalkat tex och det tar ju sina år.

Zepp
0

PH i urin och saliv säger inget om vilket ph du har i blodet.. säkraste sättet är att mäta PH i blodet!

Vi har olika PH i olika organ, och i magsäcken är det som allra surast!!

Det är framförallt folk med fel på njurarna som kan få problem med PHbalansen och Bulimiker som kräks upp maten!

"Ett av de mest välreglerade systemen i kroppen är blodets pH-värde. Det ligger hos friska i ett snävt område med cirka 0.1 pH-enheters variation. pH är "negativa tio-logaritmen av hydroniumjonkoncentrationen i en lösning", neutralt när pH = 7, surt därunder och basisk/alkaliskt däröver. I vardagliga sammanhang räcker skalan från 0 - 14 för att beteckna de flesta förekommande värden.

Blodets pH ligger i trakten av 7.3 - 7.4, vilket innebär att koncentrationen av de surgörande vätejonerna är cirka hälften jämfört med en neutral lösning."

För nördar, kroppens pH

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cnidaria
0

#3 vad jag vet så innehåller bröstmjölk laktos, den smakar lite sött, en del påstår även att det är därifrån vi får smak efter socker…

Nu gör jag "kokosbröd"! Skiter i om det är 6,nåt g. kolisar eller inte, det är i alla fall mindre än i mandel å jag gillar verkligen kokos - även utan socker!

Pasi
0

#10 Tillräckligt med laktos för att driva en hjärna?Flört

Mala09
0

Hej! Jag läser avochtill tråder fortfarandes even om jag har "lämnat" forumet.

Som typ 1diabetiker är det ständigt varning mot lchf pgav ketoacidos risk (och jag kan skriva under på att det inte är en trevlig upplevning-hadde det som barn/i tonåren) och senaste tiden har jag upplevd mycket halsbränna.Det har jag aldrig innan-så jag kollade lite om syre base i fall man kan motvirka en eventuell ketoacidos med basrik föda och tråden om diabetikern här som upplevde ketoacidos symptomer men med bra blodsocker etc, var intressant.Det du skriver #4 internettan gjorde att jag funderade på -har jag efter alla år med jättemycket kaffe, brist på magnesium och högt blodsocker och lite vatten (jag gillar inte vatten) gjort att jag har nu byrjat jobba med att utsöndra överskott av syra som har varit i celler etc?

Sp-i dag har jag ätit mer basrik mat.Och inte druckit kaffe på morgonen, det är otroligt, jag har varit PERFEKT i blodsocker hela dagen,5,6 5,7 5,9.Och har jättevondt i huvodet-migrén.Så jag tror det här är viktig.Tack -en nyttig tråd!

Internettan
0

#12:

Vad spännande! Man vet ju inte om det ligger något i det och man kan alltid pröva själv.

Mala09
0

Kan jo legga till at jag fortfarandes har vad jag nu tror är en parasit som resulterat i hudproblem.Det har antagligen kommit ut från min "innsida" efter min tarm har återställt seg efter 1 år utan gluten.Om det sura miljöet er bra for parasiter kan jo det i sin tur leda till sämre immunforsvar.(om man har glutenintolerans finns fickor i tarmen som parasiter kan gömma seg i så länge man äter gluten/spannmål)På celiac .com stod det en parasit kan bo i en cell och det kan i sin tur leda till att immunforvaret inte kan separera fex en insulinproduserande nödvendig cell och parasiten..som kan leda till typ 1 eller i andra fall alzheimers och andra diagnoser.Kvällen var inte bra-16 i bs-men jag märker det här betyder något viktig.Så i dag är det ingen kaffe och mycket gurka igjenGlad

Mala09
0

Her er den (till halsbränna tråden.)

Monnis
0