Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 7082 ggr
Maia
0

Maias glada tråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har varit så mycket ledsna trådar om att folk inte går ner i vikt och då tycker jag att vi ska börja året med något positivt. Här kommer min historia.

Omstart februari 2008

För ett år sedan, vid nyåret 2007/2008, började min då nioåriga dotter med godisstopp. Hon ville spara pengar och hennes far och jag stöttade henne genom att också sluta med godis. Jag passade på att sluta med allt kaffebröd och liknande samtidigt.

Efter en jul i ett formligt sockertöcken var det inte helt enkelt, men det gick. Ungefär den sjunde februari var jag mogen att ta tag i kosten som helhet igen. Jag skapade en tråd som hette ”Maia – återkomsten” eller något liknande, och började vistas på Kolhydrater i Fokus igen efter ett långt, långt uppehåll.

Det var inte första gången jag åt LCHF, utan jag åt lågkolhydrat-högfettkost redan 2005 och gick ner en del, men trillade dit sommaren efter då jag legat på samma vikt ett tag och trodde att jag skulle kunna börja äta lite grand som vanligt igen. ”Som vanligt”. Det vill säga lite bröd, lite glass, sådär. Som folk.

Men jag är inte som folk. Jag är sockerberoende. Och stressen under en otroligt hektisk tid på jobbet gjorde att jag inte klarade av att bryta beroendet och jag blev fetare och fetare.

Till sist nådde jag mitt all time high.

Gruppstöd

Det har tagit tid, men nu har jag insett att LCHF är den kost jag får hålla mig till, det är ”som vanligt” för mig. Men jag måste också erkänna att jag aldrig hade klarat av att gå ner i vikt utan det gruppstöd som jag fått genom vännerna från den här sajten.

En av de saker som är problematiska med att arbeta med en viktnedgång är att det oftast inte finns någon som orkar lyssna på ens tjatande om hur det går och hur man mår. Och just detta behövs för många av oss. Man blir lite egotrippad när man försöker få ordning på maten, och man behöver älta en del saker, och det kanske ens närmaste inte orkar med. de kanske inte ens ska orka med det. Vill vi egentligen att våra barn ska höra så mycket om vikt som de får göra idag?

Här på sajten var ingen fråga eller fundering dum. Om frågan redan fanns besvarad var det bara att gå vidare till en tråd om saken. Om det var en ny fundering fanns det alltid en eller annan likasinnad att diskutera med.

Före och nu

På bilden till vänster väger jag ungefär 92 kilo. Jag är 158 cm lång så det blir ett fyrkantigt intryck. Den första bilden är tagen sommaren 2007. På bilden till höger, däremot, väger jag cirka 69 kilo och den är tagen i början av november 2008. Idag väger jag mellan 65 och 66. Mitt midjemått har minskat 26 centimeter.

Jag berättade för en kollega att jag gått ner så mycket i vikt och han sa: ”Men Maia, jag har aldrig sett dig som överviktig.” Det var en fin kommentar. Jag tror att många kollegor inte sett mig som överviktig. För de har inte sagt något om förändringen. Men när man tittar på fotografierna, och när jag håller måttbandet på 106 cm runt midjan och kan dra det ner över höfterna och kliva ur det, ja, då ser jag ju.

Självbild

Jag får dock arbeta en hel del med min självbild för tillfället. Inne i mitt huvud är jag fortfarande fet. Varje gång jag ser mig i en spegel ser jag en överviktig person. Att se de här fotona var en ögonöppnare. Jag är inte tjock längre.

Varför just LCHF?

Det hade aldrig någonsin gått utan LCHF. Jag vet nu att jag är sockerberoende och otaliga var de gånger då jag försökte med Nutrillett, Cambridge, Viktväktarna, svält, tallriksmodeller och elände. Allt ledde bara till att jag blev hungrig, ilsken och i slutänden ännu fetare.

Jag har inte vägt såhär lite på över tio år och då lyckades jag hålla vikten enbart genom att leva på svältkost som gjorde mig till en fullkomligt outhärdlig person från och till under dagen. Framför allt för min familj.

Lunchen bestod av en påse Varma koppen och en tunn skiva knäckebröd utan smör och med 10%-ig ost på. ”Blir du mätt på det där?” sa arbetskamraterna. ”Jaha då!” svarade jag. För jag var inställd på svält och kände ingen hunger. Bara ett stort tomt oavbrutet sug.

Idag kan min lunch bestå av t.ex. en stor omelett på tre ekologiska ägg, fylld med broccoli eller spenat och fullfet ost. Stekt i kokosfett. Och, tja, ungefär fyra, fem gånger så mycket som den andra lunchen. Blir jag mätt? Ja, jag blir smällmätt. Och snäll.

Eller ja, snällare i alla fall. Skrattande

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Mervi
0

Vilken fin berättelse Maia. Ett bra sätt att börja det nya året. Och vilken skillnad det är. Ett stort grattis till dig.Glad

minnapinna84
0

Jag blir peppad när jag läser din berättelse! Jag SKA oxå lyckas!

Gud vad bra du är!! :)

Lycka till i forsättningen!!

[ngupa]
0

Vilken story! Glad

Visst syns det tydligt, jag ser ut som du gjorde och hoppas nå dit du är nu…. Cool

Härligt med sånna här berättelser som visar att det går tillslut.

Tack Maia

[cat_allis]
0

Härlig bild Maia- man ser verkligen skillnaden! Kul att du lägger ut den här tråden så att medlemmar som kämpar just nu, tvekar eller har tappat sugen får lite pepp att komma upp på banan igen!

Om du kikar själv tillräckligt många gånger på bilden så borde din hjärna sakteliga inse att du är en smalis nuförtiden! Flört

mikaelj
0

Hah, schyssta bilder!

Tilda-T
0

kul att läsa maia och vilken skillnad, sen känns det som att kan du så måste väl för 17 jag också kunna!!

GRATTIS!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

kaisakavat
0

Instämmer med alla ovanstående. Vilken underbar berättelse.

Och så himla roligt att du lyckats så bra. Vilken "reklampelare" för LCHF och en kick för oss andra!

Tack Maia! Skrattande

Johannika
0

Way to go Maia! En helt fantastisk förändring och väldigt inspirerande för oss alla! Tack för att du delade med dig!Skrattande

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

rebeckao
0

Vad härligt att läsa din historia!  Jag har precis börjat och hoppas nå dit du är idag! Tack, och stort grattis! :)

SuziQ
0

SkrattandeGrattis Maia. Hoppas jag får göra samma resa under året!

Effie
0

Kul att läsa det här, och kul att se bilderna.

Till skillnad från dig tittar jag mig i spegeln och undrar "vem är det där?". Lyckas jag ta mig ner 30 kg så skulle spegelbilden kännas rätt.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

bluegoose
0

Härlig läsning Maia! Skrattande

Karin20
0

Wow Maia, vilken skillnad och vilket resultat! Grattis. Grattis. Och jättetrevlig läsning och bra initiativ att skriva om lyckliga historier också!

//Karin

[Pennylane1]
0

Varför går inte JAG ner… jag ser ut som dig innan och kommer att så förbli känns det som.  Om dina kollegor inte ser skillnadedn måste de vara blinda! Visa dem kortet!

glitterfisk
0

Tack Maja för att du delar med dig! Och för att du alltid är så allmänt positiv och uppmuntrande på forumet. Visst är det viktigt att visa det positiva här.

Vad underbart att se bilderna! Och den förändringen är egentligen gjord under 2008?

Du inspirerar verkligen, och påminner om att det fungerar! Ska ta tag i mina kilon också….

Maia
0

Tack, alla! Det är roligt om jag kan inspirera nån. Jag vet själv att jag blivit mycket inspirerad av då-och-nu-bilder. Och det är nyttigt att tänka efter vad man åstadkommit. Jag menar, vad är ett år av ditt liv? Det är värt att arbeta på sin hälsa!

[tillbakalutat]

Raring
0

Härlig läsning, Maia!

En tanke som slår mig att det är skillnad på tjockisar och tjockisar (ursäkta uttrycket). Det finns rundlagda människor som bär sina kilon på ett sådant sätt att man inte reflekterar över det stigma som ändå finns i samhället. Självförtroende och stark personlighet? Jag känner ett flertal som jag, om jag tänker efter, skulle behöva gå ner 20-40 kg men det tänker jag inte på när jag umgås med dem utan kanske mer när någon annan påpekar det eller om någon av dem skulle oja sig lite om ömma fötter eller ryggont t ex. På tal om vad din kollega sa, menar jag. Och det intrycket har jag allt av dig - en kanonperson!

Pöss och kram och ett fett nytt 2009 Glad

Isa56
0

Grattis.

Det var roligt att läsa och känns så inspirerande för en nybörjare som jag.Tack för att du delar med dig.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Maia
0

#17 Skrattande

Det viktiga är att vi alla – oavsett vikt – ser just det där som du skriver om. Ser vilka vi är, på insidan.

Jag har lagt en bra seriestrip om det här på min blogg (vill inte stjäla den och klistra in här och bädda in den med html går ju inte):

http://tillbakalutat.blogspot.com

Vi ska inte döma oss själva så hårt. Andra gör det inte.

[tillbakalutat]

Magica1970
0

En fantastisk förändring, Maia! Det går liksom inte att förneka vad som är bra kosthållning. Jag blir matt bara jag tänker på din tidigare lunch …

Maia
0

#20 Hihi, och jag blir mÄtt när jag tänker på den nuvarande.

[tillbakalutat]

Magica1970
0

#21 Ja, det också :D

fia1
0

Tack för din utlämnande berättelse, vad du är bra på att skriva. Det är en väldig skillnad på kroppshållningen på bilderna, till höger ser man nån slags stolthet!

Tack, jag behövde verkligen få höra detta av dig idag!!

Emea67
0

Tack, tack, tack!

För din berättelse och bilder behöver bli peppad och det har jag verkligen blivit!

Tack ännu en gångSkrattande

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Wow Maia - den skulle ha skrivits som artikel och legat under Personligtrubriken och exponerats på startsidan.

Jättegrattis från mig som följt din kamp ända sen 2005…

Numer pensionär i Nynäshamn

Maia
0

Tack alla snälla. Jag önskar verkligen er (som behöver det) ett likadant 2009 som mitt 2008.

[tillbakalutat]

Luccy
0

Kyss Läckert Maia, precis vad jag behövde läsa idag för o peppas till en fortsättning. För här ståre stilla eller går upp mer än ner o ……….muttrar över rökstoppet som gjort sitt till o jag har inget eller dåligt med tålamod just nu o mutter, fnys.

Men Grattis Maia!!!! Berätta gärna mera om hur dina måltidet såg ut o hur du gjort med grädde o Creme Fraich osv.

Kram Luccy

tindra21
0

Sicken skillnad Maia…jättestort grattis från mig här kan man se en klar hälsovinstGlad

Go-D
0

Grattis Maia! Det var inspirerande att läsa. Jag ska också lyckas, det har jag bestämt. Jag är alldeles ny här och nu ska jag ge järnet! Så om ni andra hittar lite "dumma" frågor här kan de vara från mig…Glad

Jea59
0

Vad roligt o peppande att läsa din berättelse och vilken skillnad!

Du tog upp en viktig sak där när man ska gå ner i vikt och ändra sin kost, att man blir lite egotrippad, man behöver få prata om detta för det funkar som en slags peppning, så det är tur att detta forum finns som hjälper en på vägen.

Maia
0

#27 Jag kan säga en sak och det är att det inte går att gå ner i vikt med obegränsat med mjölkprodukter för mig. Grädde t.ex. och turkisk yoghurt och liknande blir aldrig något som dominerar en måltid. Snarare en krydda och ett tillbehör.

Jag har ätit mycket omeletter den senaste tiden och försöker att lyssna till vad kroppen är sugen på. Om jag vill äta omelett till lunch i tre veckor, spelar det inte så stor roll. Ägg innehåller ju så mycket näring att det är något av det bästa man kan äta. Jag åker till en gård i Lindome (ligger utanför Göteborg) och köper ägg (tipsad av en annan medlem) och de äggen är – konstigt nog – billigare än de billigaste skräpäggen på Coop.

När jag är trött på omeletter blir det mycket kött och smör.

Den senaste tiden har jag också gjort äggmjölk på kokosfett (silverpaketet) och äggulor. På morgonen lägger jag lite smör i en mugg, häller på en rågad matsked ekologisk kakao och häller på lite kokande vatten så att smöret smälter och kakaon går att röra ut. Sedan häller jag på halvannan deciliter äggmjölk och hett vatten i resten av muggen. Underbart gott! (Men jag är ju avvand från socker, så det kan förstås vara tuffare i början…)

[tillbakalutat]

Lenina
0

Grattis!
Jag är nybörjare här, prövade själv en kortare period med LCHF-diet efter att ha läst Skaldemans bok. Detta var för 2,5 år sedan, gick inte ner någnting och trodde att det var fel metod för mig. Mådde dock jättebra fysiskt men efter mer än 60 års hjärntvätt att man ine skall äta fett så vågade jag inte fortsätta. Har sedan läst Annikas artiklar och är nu beredd att försöka igen. Jag kan inte äta grönsaker mer än några enstaka p g a tarmsjukdom så det gäller att hitta på menyer så man inte tröttnar. Älskar ost men vet inte hur mycket man får äta egntlligen per dag. Jag är i samma storlek och vikt som Du var för ett år sedan. Härligt att läsa om någon som lyckats så fantastiskt bra, tack.

Lenina

Luccy
0
#31 Tack Maia för ditt svar, jag äter ungefär som du ser jag, mkt ägg här med, köper dom ekologiskt direkt från gård. Men mkt grädde, CF, blir det………hm , ska dra ner på det från imorrn, har varit inne på det förrut. Sockret har jag gjort mig av med redan från början, det var jag inne på redan i jan -08 då jag slutade helt med vetemjöl o socker. Inte får jag bort fetskriften heller, hehe. Tror det är jättebra att man är ego under sin viktnedgång, det krävs krafttag för dom flesta. Men vi får väl veta lite mera när du har lust o kommer på nått superviktigt nytt vi bara måste få veta.
Kram LuccyTungan ute
Luccy
0

SkrikandesVarför kan jag inte ta bort fetskriften……….allt annat går ju o ändra???

clajo
0

Bra att du delar med dig Maia! Som några tidigare nämnt, är det ju oftast de med problem som hör av sig - om det går bra har man ju inte så mycket att skriva av sig om kanske… God fortsättning! Glad

Maia
0

#34 Det är nog beroende på din webbläsare kanske? Jag tog bort den, men det var stor grad också och det fick vara kvar :-)

#35 Tack, Clajo! God fortsättning själv!

[tillbakalutat]

babybel
0

Vad härligt, Maia!

Verkligen inspirerande, och vilken skillnad på bilderna! Det är en kick för oss alla - oavsett om vi är härdade veteraner eller förvirrade nybörjare - att se hur bra man kan må och vilken skillnad det gör för fysik, självförtroende och omgivning…

Stort grattis  Skrattande

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Maia
0

#37 Fast omgivningen på den första bilden, en grillkväll på altanen, är ju LCHF så det förslår, hihi. Nej, jag skojar bara.

[tillbakalutat]

FruFilur
0

SkrattandeSkrattande

Jag läste det här inlägget igår, och blev bara så uppfylld av positiv energi.
Självklart blir det ju så att "hälsan tiger still", man hoppar ju inte direkt runt och skriver inlägg om att hurra, idag mår jag så bra, utan det är ju när det inte funkar och man vill ha hjälp/gnälla av sig man skriver, och då blir det ju en förskjutning mot det negativa hela tiden.
Kanske läge för oss alla att tänka på att skriva av sig lite när man är på topp också!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

kickelina66
0

Grattis. Roligt att du delar med dig av din historia. Stödet man får här på forumet är ovärderligt  när man ska göra en stor kostomläggning. 

Du har varit ett stort stöd  för mig under min viktresa förra vintern. utan stödet här på forumet hade jag inte klarat det. Nu har jag inte gått ner så mycket som jag skulle vilja men jag har heller inte gått upp i vikt vilket skulle ha hänt om jag  ätit sk vanlig mat. Min vanli´ga mat är numera LCHF och kommer så att förbli.

Maia
0

Det är verkligen härligt att höra alla positiva kommentarer (inte minst din Kickelina66). Vi ska veta att det är en stor vinst att gå ner ett par kilo och sedan inte guppa upp igen.

Jag tror att min viktminskning som tog fart ganska direkt i våras också hänger samman med att jag inte ätit fettsnålt sedan sommaren 2005. Min kropp var helt enkelt trygg med fettillgången. Det finns förstås inte några belägg, och det måste räknas som anekdotiska bevis, men två och ett halvt år med fullfettprodukter kan göra skillnad när man ska gå ner. 

Det finns många som har platåer medan kroppen verkar vänja sig vid att vara trygg. Det är som om den efter ett tag förstår att det inte är svält på gång. Sten-Sture talade om detta redan för många år sedan, men jag var ju så otålig… Dumt, eller hur?

Platåer

Det som är så dumt med platåer eller "viktväntan" är just att man är otålig. Antingen går man tillbaka till lite mer stärkelse, lite socker då och då, eller också kanske man ökar på med den lättätna mjölkproduktdelen av LCHF-kosten. Och då kanske man hindrar viktnedgången att komma igång igen när kroppen är trygg.

Gå ner i vikt…

Själv går jag faktiskt ner bäst när jag ligger mycket lågt i kolhydrater. Under fem gram om dagen. Envist. Och rejält med fett och inte snåla med proteinet. Jag gör inga bantarbiffar eller så, för det tycker jag inte är så gott, men det blir mycket ägg i form av omeletter. Och mycket att dricka. 

Kanske de som känner att de haft en platå ett tag nu skulle göra ett test och se om kroppen har tryggat till sig? Gå ner under fem om dagen i ett par veckor och se vad som hänt på vågen sedan.

[tillbakalutat]

Luccy
0

Kyss Maia dina härliga foton inspirerar till att skärpa till sig. Nu ska det bli ägg, smör o kött……………………basta.

Jag äter gärna enformigt det stör inte mig, tror jag, hihi. Men jag måste få resultat som syns. Kanske låter hysteriskt men har man sån värk som jag har så blir man tokig o vikten gör det inte bättre. Ligger på ca 35 kg övervikt.

Maia
0

Lycka till Luccy!

[tillbakalutat]

enanna
0

Grattis! :) Underbart inspirerande!

Efter en hel del sockeråterfall över helgerna, och några kilon upp, så var det perfekt tajming att läsa din text nu och se din fantastiska bild för att få en peppande spark i rumpan.

Tack för det.

iike
0

Grattis! Oj, vad Du gav inspirationer för mig, att forsätta med LCHF-kostenSkrattande

Maia
0

Vad bra att det blivit till inspiration!

Jag tänkte på en sak såhär på morgonen och det är hur viktigt det är att vågen inte är vår herre utan vår tjänare. Jag har till sist lyckats få ett ganska avslappnat förhållande till vågen. Om den visar upp på morgonen är det inte hela världen!

De flesta vågar diffar på nåt halvkilo utan att man egentligen gått upp. Min digitala våg kan visa upp till något kilo olika om jag nollställer den på riktigt mellan vägningarna.

Många blir deppiga av sådant här vågskvalp, och kanske till och med ger upp eller trillar dit och mofsar i sig nåt kolhydratrikt. Då kan man behöva vara utan vägandet ett tag.

En del kanske ska väga sig varannan vecka och inte alls emellan. Om vågen gör dig deppig kan det vara en bra idé.

[tillbakalutat]

Gutis
0

Grattis och tack för att du delar med dig. Nu blir jag ännu mer inspirerad. Började nu andra januari och har en lång väg att gå innan jag är i mål. Men att se folk som verkligen lyckas får mig att kämpa.

En dag i taget...

Maia
0

#47 Så har det varit för mig också. Men ännu mer värdefullt har det varit med den personliga stöttningen från folk som vet vad man pratar om och går igenom Skrattande

Lycka till nu Gutis!

[tillbakalutat]

BoelLouise
0

wow, grattis och TACK för att du inspirerar! Inga nyårslöften gjorda, men känns extra hoppfullt nu!

jezzi
0

Tack för en uppmuntrande och inspirerande historia! Grattis!

bullmagen
0

oj, vilken skillnad det är på bilderna! Nu blir jag ännu mer inspirerad.

Maia
0

#51 Skrattande

[tillbakalutat]

Maja2
0

WAOW…. grattis!!! Skrattande

Maia
0

#53 Tack. Det kan vara bra att ta upp lite positiva saker ibland, för emellanåt glömmer vi alla de som fått massor av vinster av LCHF.

Det är ju självklart att de flesta inlägg här handlar om saker folk vill fråga om och då blir det ju mest om problem med kosten. Men det skulle vara roligt om det blev ännu fler glada trådar. Som en del trådar idag, faktiskt.

[tillbakalutat]

Margareta
0

Jag älskar verkligen glada trådar - det är ju de som ger en energi att fortsätta det här - annars ganska tröstlösa - arbetet

Anninni
0

SkrattandeTack för denna tråd

Kiasara
0

Tack Maia! Jag blir glad av din glada tråd och inspireras till att göra något liknande en dag.

Maia
0

Jag vill passa på att berätta att det gått ett halvår. Jag guppar lite upp och ner på samma läge och mår väldigt bra.

Håll ut, alla ni som kämpar! Trägen vinner!

[tillbakalutat]

PiteCarina
0

Vad roligt att läsa Maia! Skrattande

[Karro]
0

Denna har jag missat helt underbar Maia!

Malusen
0

Härligt, hoppas fler vill visa lite före och efter Glad tack

Maia
0

Ja, fler glada trådar, hoppas jag på!

[tillbakalutat]

Malusen
0

Hoppas hoppas hoppasGlad

babo
0

Har missat detta också.

Margareta
0

Jag blir alltid glad av den här tråden

cattan
0

Tack Margareta, för att du visade up tråden igen, jag har missat den, trots att jag tycker att jag "läser allt2.

Jag får nog snart också en efter-bild att ståta med, och just nu är det lätt att hitta det positiva i lchf-maten och Maria, hur går det nu?

Maia
0

Det går bra för mig (du menade mig – Maia – väl, Cattan, fast du skrev Maria?). Den här maten lämnar jag inte!

[tillbakalutat]

cattan
0

Jag menade dig, men skrev in i word och Maia blev rödmarkerad, så ja… För mig går det åt skogen just nu, och efterbilden får vänta… Skäms

Margareta
0

Hallå igen cattan - såg du min fråga i en annan tråd?

Är du den catta som jag känner sen innan - jag blir så nyfiken.

Maia
0

#68 Haha! Ja, rättstavningsfunktionen i Word spelar ibland spratt med en! Varför går det inte så bra då? Vad är det som inte fungerar, Cattan?

[tillbakalutat]