Etiketthälsa
Läst 43755 ggr
Rustibus
2009-09-10, 14:39

Räddad av en potatis

Det var ett bra tag sedan jag skrev här,men tänkte dela med mig av mina erfarenheter av att äta LCHF.

Jag började i slutet av December 2008 framförallt för att gå ner i vikt.Jag tillhör dom som bara har några kilon att gå ner,och jag har i stort sett bantat i hela mitt liv för att försöka hålla vikten.Jag hade stora omställningsbesvär som höll i sig ganska länge.Efter ca 4-5 månader gick jag upp några kilon,och efter det pendlar det ca + - 2 kg,lite beroende på tid i Månaden och vad jag ätit.Jag höll mig till väldigt strikt LCHF första halvåret,sällan mer än 5g kolhydrater per dag.

Jag har haft flera hälsofördelar med att äta så här,och det är anledningen till att jag har fortsatt trots ingen viktminskning.

Framförallt så blev jag av med mina stora sömnproblem som jag hade dragits med i ca 10 års tid efter att ha gått in i väggen rejält med utmattningsdepression,panikångest och sömnproblem som följd.

Men nu till det intressanta,efter att ha ätit så här i ca 6 månader började jag sakta men säkert att må sämre igen,vitamin eller mineralbrist kanske ni tänker,men jag har tagit tillskott under hela tiden så det är inte troligt.

Mina symptom var väldigt lika dom jag hade när jag var utbränd,Apatisk,extremt trött,huvudvärk,ofokuserad,ingen sexlust,stora problem med sömnen igen,väldigt trögtänkt,minnesförlust och deprimerad.

Det första jag prövade att ändra på var att äta mer grönsaker,men jag fortsatte att må sämre ändå.

Sedan snubblade jag av en händelse över en artikel om Tryptofan-Serotonin-Melatonin.Vilka spelar en stor roll för vårt välbefinnande,och ni som har haft Depression eller varit utbrända och kanske ätit SSRI preparat,vet att det är just serotonin man ger mot Depression.

Och i denna artikel tog dom upp hur man ska äta för att hjälpa kroppen på traven med att bilda dessa hormoner själv,och det visar sig att den behöver kolhydrater för att tillsammans med Tryptofan bilda serotonin.Tryptofanet i sig är nog inga problem att få i sig med LCHF,då det finns i bl.a ägg,rött kött och kyckling.Sedan stod att det skulle vara en stärkelserik kolhydrat,vilket kan vara orsaken till att grönsaker inte är tillräckliga som kolhydratkälla när det kommer till detta.

Och tipset var att varje kväll innan man lägger sig ska man äta en kall kokt potatis,för att kroppen ska kunna bilda serotonin under natten när man sover.

Sagt och gjort,jag har prövat detta nu,och jag kan säga att det var som att "dra upp rullgardinen",min hjärna har börjat fungera igen och jag känner mig inte längre som en zombie,efter bara 4 dagar så är det en markant skillnad.Tilläggas bör att jag inte har ändrat nånting annat i mitt sätt att äta,jag äter fortfarande LCHF,förutom den där lilla potatisen innan jag lägger mig,och viktigt var att man BARA tar potatisen och inget protein eller fett till.

Jag är fortfarande övertygad om att LCHF är den rätta vägen,men detta tycker jag visar på att vi alla är olika,och kanske är det så att vi som är i riskzonen för utbrändhet och Depression behöver hjälpa våra kroppar lite på traven,eftersom vi förmodligen förbrukar serotonin i högre utsträckning än andra,det är iaf min teori.

Hoppas med detta kanske hjälpa andra därute som kämpar med att hitta en balans med kosten Glad

chapp
2009-09-10, 15:06

Intressant…

Det betyder att det inte behövdes så mycket stärkelse för att göra susen, vad finns det i en liten potatis, kanske 10 gr bara? Då ligger du på en nivå om 15 gr kolisar/dag istället för endast 5 gr. Många säger ju att dom mår bättre med lite mer kolisar än den rena "fakir-kost"-nivån, 5 gr. 5 gr är ju väldigt lite.

Har du någon länk till artikeln om seretonin?

Maja2
2009-09-10, 15:14

men visst är det så att kokt kall potatis saknar stärkelse?

Elorin
2009-09-10, 15:41

att en liten kall kokt potatis till natten är toppen vid lättare Depression eller lågt humör, kan jag intyga. Åt det i flera år efter att jag hittat boken "Potatis inte Prozac".  Hade provat allt möjligt annat mot klimakteriedeppigheten. Potatisen gav det klart bästa resultat - och var det billigaste dessutom. Vid resor hade jag med mig kalla kokta potatiser i bagaget Skrattande.

Har även vänner som haft samma erfarenhet!  MEN TA INTE FÖR STOR POTATIS - då kan det bli mardrömmar pga för mycket serotonin!

Här kan du läsa lite mera  http://www.serotonin.nu/articles.asp?ID=102

Det lilla kolkydrattillägget tycker jag inte man ska avstå från om man behöver hjälp!

Mervi
2009-09-10, 15:50

Detta var jätteintressant.

mikaelj
2009-09-10, 16:02

men visst är det så att kokt kall potatis saknar stärkelse?

Nej. När du kokar potatis bryter du ned stärkelse till simpla kolhydrater människor kan spjälka. När potatisen sedan kallnar återbildas en del av dessa till obrytbar stärkelse igen.

Det är därför kallnad kokt potatis har lägre GI än varm kokt. Lägst GI har okokt potatis, men då får du inte heller i dig någon energi från den.

Maja2
2009-09-10, 16:17

Ahaa Skrattande

Trrkek
2009-09-10, 16:29

Oj, vad spännande! Som den medicinstudent jag är ska jag förstås genast kasta mig in på PubMed och leta upp undersökningar om saken =)

Andina
2009-09-10, 16:35

Ja, det här tycker jag låter spännande! Ska bli intressant att följa tråden. Min mamma har ätit depressiva medel i många år - med blandat resultat - få se vad som kommer fram av din 'forskning' Trrkek!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

LenaKa
2009-09-10, 18:13

Detta ska jag testa för mina sömnproblem som inte blivit avhjälpta med LCHF.

Får man ta lite smör på päran… jag tycker ju inte om potatis i sin ensamhet. Eller flingsalt kanske?

Mycket intressant detta.

:-)

flikkan77
2009-09-10, 18:23

Låter intressant detta. Äter antidepp och lite annat sedan flera år tillbaka men inget hjälper fullt ut.

Kanske kan potatis få mig att må bättre. Dessutom är det min älsklingsrätt i alla dess former. Även kall med lite salt på. Glad

Men hur stor bit potatis är en liten bit?

"You just have to belive..."

sarag
2009-09-10, 18:50

Ja, det var intressant!

Har du gått upp i vikt elelr står du på samma ungefär?

Rustibus
2009-09-10, 19:03

Tror inte du ska ta smör till,för det stod uttryckligen att du inte skulle ta nåt protein,och det gäller nog även smör,om man nu ska tänka LCHF tänk och inte mixa kolhydrater med fett o protein för då går du upp i vikt,det är vad jag tror iaf.Jag tar bara lite örtsalt på och det går utmärkt,man kanske inte får se det som en "gourmetmåltid"Flörtutan nånting som man gör för att må bra,sedan är det ju en så liten bit man tar.Jag delade en normalstor bakpotatis i 4 delar (den enda potatis jag hade hemma),och har ätit en del varje kväll,vet inte om det spelar nån roll,men jag har alltid sett till att det har gått minst 2 timmar sedan jag åt nånting senast innan jag äter potatisen,bara för att jag inte vill blanda kolisarna med fett eller protein,vill ju inte gå upp i vikt,men jag har svårt att tro att man går upp av denna lilla bit potatis,om man nu inte äter ganska många gram per dag redan,då blir det ju en annan sak förstås.Obestämd

Jag har inte märkt nånting på vikten än så länge,det enda är att magen protesterar lite,har fått lite mer gaser och lite tendens att vara hård i magen,men jag hoppas att det bara är ett omställnings besvär.

bustas
2009-09-10, 19:23

Mikalelj: Vad händer med "innehållet" om man steker den kalla kokta potatisen?

Elorin
2009-09-10, 19:38

Jag har inte boken tillgänglig så jag minns inte exakt vad det stod men jag försökte alltid ha ca 3 timmar från middag till potatis-intag. Annars skulle det inte ha någon verkan.

Jag såg den som medicin och tog aldrig något till. Dock vill jag minnas att enl boken kunde man ta nåt till och ändå få resultat.

Ibland blev middagen sen och då avstod jag nattpotatisen. En gång i veckan kunde jag hoppa över och ändå må bra. Men blev det två uppehåll då dök humöret direkt Skrikandes

10) LITEN potatis betyder ca 2.5cm i diameter.

Lycka till ni som tänker testa!

Zepp
2009-09-10, 20:45

Om jag inte mins helt fel handlar det om att Insulin stiger och sjunker.. det är så det är tänkt att göra inom normala intervaller.. med betoning på "normala"!

Det är därför som vissa.. ofta kvinnor behöver en viss nivå kolhydrater för att må bra.. antar att det handlar om att det behövs insulin för att ta upp de aminosyror som bildar Seretoninet!

Vad man kan fundera på är hur det fungerar.. är man frisk o något så när normalviktig så är det nog inget problem med lite kolhydrater och lite naturliga svängningar i insulinnivån.. är man däremot överviktig och till delar insulinresistent.. måste man reducera kolhydraterna kraftigt för att insulinnivåerna skall pendla mellan normala intervall.. tror jag iallafall!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

chapp
2009-09-11, 10:47

Pernilla (på hemsidan www.seretonin.nu) verkar lika såld på SSRI som vi är på Lchf. Alla blir saliga på sin metod antar jag!

I alla metoder (även lchf) finns ett visst mått av placebo-effekt. Den är verklig och ska inte underskattas. Vi behöver något att tro på, också.

Det är bara när metoden är dyr som man ska dra öronen åt sig, tex homeopati. Det är ju ruskigt dyrt. Potatis är billigt, liksom fet mat.

flikkan77
2009-09-11, 11:18

#14 Tack för det exakta måttet. Det är alltid svårt att veta vad andra tycker är en liten bit. Glad

"You just have to belive..."

Internettan
2009-09-11, 11:25

Bara man aktar sig för Storpotäten blir det nog lagom. 

Den anses ha förstört en hel generation! Skrattande

(http://www.youtube.com/watch?v=WTZ43x9Gii8)

"Every point of view is a view from a point."

vinteralvan
2009-09-11, 12:06

Wow, jag har haft problem med huvudvärk 4-6 ggr/v och trötthet sedan i april. Ska prova med potatis och se om jag blir bättre.Glad

haneit
2009-09-11, 12:26

Internettan:

Jag älskar Vilse i Pannkakan!!! Glad Och alla Staffan Westerbergs barnprogram!

vinteralvan
2009-09-11, 12:31

För mig är det precis tvärtom, tycker att alla hans program är jätteläskiga och min man fick till och med mardrömmar som barn av Vilse i pannkakan.

Internettan
2009-09-11, 12:32

#20: Det gjorde jag också när jag var liten, fast det var nog med en "skräck-blandad" förtjusning. Inte "skräck" kanske - men lite knepig stämning, kände jag nog. Det är denna knepiga stämning som dröjt sig kvar när jag tänker tillbaka på dessa program. Men Staffan Westerberg är en del av min barndom, definitivt!

"Every point of view is a view from a point."

parsley
2009-09-11, 12:51

#18-22 Staffan Westerbergs barnprogram utgör ett kollektivt generationstrauma.  Flört

I boken slut på sockersuget - Desmasison rekomenderar författaren att man ska äta en bakad potatis innan sängdags, för att på så sätt uppnå en inre frid. Det fungerar. Jag har testat.

Det har sagts förut och det kan sägas igen. LCHF är individuellt. Var och en måste hitta ett sätt att äta som passar en själv. Det finns inga måsten.

Rustibus
2009-09-11, 13:06

Jag funderade på en sak till angåeende detta,någon nämnde att man inte skulle ta för stor bit potatis för man kunde få mardrömmar av för mycket serotonin,men då undrar jag, lagras serotonin i kroppen?

Man tycker ju att kroppen bara borde tillverka det den behöverObestämd,eftersom detta bara är ett sätt att ge kroppen de delar den använder för att själv tillverka det serotonin den behöver,så känns det lite konstigt att den skulle göra FÖR mycket bara för att den kan det.

Ruska
2009-09-11, 13:32

Hm, jag blir aningen orolig här. Påverkas anti-depressiva mediciners effekt av LCHF? Jag har psykiska besvär sen barndomen och äter Cipralex dagligen. Lågdos om det har nån betydelse. Det har jag gjort i några år.

Jag har ätit LCHF i ca ett halvår och mådde kanon i början men de sista veckorna har jag sovit och sovit och blir inte pigg. Jag bör nog nämna att jag för tillfället kämpar mot en envis förkylning. Självklart blir man tröttare och segare då, men iaf!

Bör jag vara orolig över serotoninet? Medicinen tillför ju inte serotonin, utan verkar återupptagningshämmande i hjärnan. Om LCHF skapar en brist på serotonin, som jag redan har dåligt av, sitter jag verkligen i klistret!

Det kan iofs förklara mitt plötsliga begär efter mörk choklad. För mej var choklad medicin innan Cipralex. Choklad frigör positiva ämnen i kroppen, som dom flesta redan vet, antar jag.

Nån som har erfarenhet av att äta antidepp och LCHF?

[Pennylane1]
2009-09-11, 13:39

skulle en kvarts bakpotatis vara en "liten bit potatis" !? Det tycker jag blir en rätt normalstor potatis, en liten bit potatis skulle jag se som en kvarts vanlig potatis?

missaz
2009-09-11, 13:47

#26 Det där med "liten bit" är nog väldigt individuellt… Själv tycker jag också att "liten bit" är mindre än en kvarts bakpotatis, men det är ju bra att få specifiserat vad som menas med "liten bit" så man vet om man tänkt prova. Glad

Jennix
2009-09-11, 13:57

"25 Jag har stor erfarenhet av Depression, ångest och humörsvängningar sen jag var liten, och jag har också läst "Potatis, inte Prozac".

Jag har inte provat detta med potatis, för jag upptäckte Skaldeman innan dess och kände dessutom att jag ville avtända rejält och avgifta mig från alla kolhydrater direkt.

Jag åt Cipralex under de första åren av min kostomläggning och tyckte inte det gjorde vare sig till eller från.

Den stora skillnaden för mig var att jag mådde så märkbart mycket bättre i humöret av att inte äta socker eller sötningsmedel! Jag tror att mycket av mina besvär har med detta att göra, men också med att jag åt tomma kalorier i form av pasta och bröd plus att mina mag/tarmproblem antagligen gjorde att jag hade näringsbrist.

Sen märker jag också hur extra D-vitamin gör mig ÄNNU piggare och mentalt skarpare. Flört

Det är svårt att förklara för någon som inte mått lika dåligt som jag, större delen av livet - men jag har verkligen fått ett LIV och mår bättre nu än jag nånsin har gjort.

Men jag vet inte, varför man har Depression och ångest är ju också individuellt.

Jag äter inte anti-depp medicin idag iallafall, och för några år sen var det en risk att jag skulle få äta det resten av livet. Jag har ju jobbat med KBT också, och det har varit en stor hjälp den sista biten. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

JAUS
2009-09-11, 13:58

Kan man ta lite kall pasta istället?

vinteralvan
2009-09-11, 14:00

#14 står det 2,5 cm. Det tycker jag är en liten bit.Glad

missaz
2009-09-11, 14:17

#30 Ja, det tycker jag med. Glad

haneit
2009-09-11, 14:26

Jag ska helt klart pröva detta! För jag har känt av min ångest på senare tid igen, och det har jag inte gjort på länge. Och varit oerhört trött…

Det kanske är så att för vissa av oss är inte lchf det bästa för psyket… Men kan man avhjälpa det med en liten potatis till kvällen så är det ju enkelt gjort! Glad

Internettan och Vinteralvan:

Det enda jag verkligen tyckte var obehagligt var en inspelning av "Örat mot jorden". Den blev jag rädd av. I övrigt har jag bara tyckt att barnprogrammen har varit fantasifulla och eftertänksamma. Jag tyckte jättemycket om dem… Jag har alltid tyckt mycket om det som var vemodigt…

kiwi66
2009-09-11, 15:16

Är det nån som vet vad en sån liten potatisbit kan väga?

Skalad, kokt och kall, vad kan näringsvärdet vara?

Lynxx
2009-09-11, 15:38

Kul å höra att en 'Knöl' kan vara till nytta - för n gångs skull Flört

/L

nisse02
2009-09-11, 15:51

Vilken fantastiskt intressant tråd ………….. kokt potatis till natten, det ska prövas Skrattande

Tack för jätteintressanta inlägg och länkar

AnnaLundgren
2009-09-11, 16:11

Detta var spännande, och härligt att potatis kan användas som "medicin". Allt utom fästingar har någon nytta;)

frigge
2009-09-11, 16:11

detta kommer jag att prova oxå

[Sias]
2009-09-13, 00:53

Lite från boken "Potatis inte prozac"

"…..personer som är överkänsliga mot socker har  i regel låga serotonin-nivåer. För att höja nivåerna behöver du mat som innehåller mycket tryptofan". Sedan följer en lång lista på sådan mat. På topp återfinns kyckling, fläsk, cheddarost, köttfärs, tonfisk, keso, lax. Rena rama LCHF-maten!

"Äta potatis till kvällen" - från boken;

"Om du äter protein till varje mål höjer du nivån av aminosyror i blodet, även av tryptofan. Tryptofanet bara väntar på sin chans. Om du äter en bakad potatis eller ett par kokta innan du går och lägger dig höjs insulinnivån och tryptofanet kan ta sig in i hjärnan. Serotoninet produceras under natten. Det kanske t o m får dig att drömma på ett sundare sätt.  

Måste det vara en potatis? Nej, det kan vara vilken typ av kolhydrat som helst som äts utan något protein - ett äpple, havregryn (utan mjölk), en rostad brödskiva".

"Potatis höjer inte bara insulinnivån utan tycks även ge känslomässig tröst och trygghet".

"….det finns forskning som visar att personer med låg serotonin, särskilt kvinnor som har begär efter kolhydrater, faktiskt omedvetet försöker medicinera sig själva ur sin Depression genom att äta sötsaker, vitt bröd och pasta".

Mervi
2009-09-13, 08:34

Jag skall testa detta, är ofta lite missmodig på hösten. Måste bara komma ihåg att köpa potatisen, det är inte lätt då det inte ingår i mathållningen längre.

Låter som en billig medicin. Jag har aldrig ätit något antidepressivt då jag inte varit så nere. men om jag kan bli lite piggare och gladare så är det värt att prova.

[Pennylane1]
2009-09-13, 10:33

rostat bröd! Men utan smör då antar jag?

Viktor-88
2009-09-13, 10:43

#38, Sias

Om det bara är tack vare insulinet som tryptofanet kan utiliseras fullt ut i avsett ändamål i hjärnan, så borde en bit vitt fiskkött eller valfri mjölkprodukt göra susen. Bortsett från att även en del av dessa proteiner kommer omkonverteras till kolhydrater så är fördelarna uppbenbara, man får samma insulinspik på mindre mängd kolhydrater.. 

:)

[Sias]
2009-09-13, 11:56

#41  Mitt inlägg, 38,  är utdrag från boken "Potatis inte prozac" - den bok som nämnts i flera tidigare inlägg här i tråden.  

Jag har inte några kunskaper alls om detta - men ville ändå dela med mig av det från boken - speciellt  det som berör sockerkänsliga, eftersom det verkar vara många här på KiF som hör till den skaran.  

Om jag förstått rätt - av det som nämnts här - och står att läsa i boken -  så är det kvällsmålet det handlar om, vad man äter på kvällen innan man går och lägger sig/sover, att det målet mat ENBART skall vara kolhydrater -  inte blandas ihop med något annat - för att ge den hjälp som Rustibuss beskriver, har erfarenhet av.

Fundering; -Kan det här gälla speciellt den som är sockerkänslig?

subcalva
2009-09-13, 12:21

Gammalt husmorsknep för att somna lättare är ju att dricka ett glas varm mjölk innan läggdags. Funderar på om det triggar på samma sätt?

promenixan
2009-09-13, 12:30

kalla kokta potatisar är jättegott, och frågan är om jag verkligen klarar av att bara äta en liten bit? Förr var det mitt godis, jag kunde äta 5-6 potatisar på stående fot, eller på knäckemacka…

Men jag hade velat prova. Får väl helt enkelt ta och koka bara 1 liten potatis om dagen Skrattande

Sajtvärd för mitt eget liv

Jennix
2009-09-13, 12:53

Jag hittade ju till lågkolhydratkost via DesMoines på något sätt, eftersom det var pga sockerproblemen, men jag måste säga att jag inte tycker det stämmer för mig.

Jag är oerhört sockerkänslig och har nog alltid varit det sen jag var barn, haft beroendet och humörsvängningar och allt.

Med en lågkolhydratkost så har jag fått bukt med mina sockerproblem, framför allt av att SLUTA med allt sött och sånt som höjer blodsockret för mycket.

De gånger jag har fuskat med potatis har jag inte märkt av något, vare sig bra eller dåligt direkt - men jag har inte gått ner i vikt av det heller. Flört

Nej, det som verkligen har funkat på min Depression har varit att ta bort allt sött och när jag äter en hög dos D-vitamin så har allt blivit dubbelt bättre. Skrattande

Men som sagt var, alla måste testa själva.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lizaohman
2009-09-13, 13:08

RUSKA:

har du provat med magnesiumtillskott - det är ofta brist på magnesium när man har chokladnoja.

chapp
2009-09-13, 13:29

Jag tycks ha en behandlingsresistent chokladnoja - äter magnesium men är lika glad i choklad för det. Det enda som hjälper mig mot chokladfrossan är att upphöra med chokladätandet! Efter en vecka är jag botad men det kommer tillbaks igen vid första tuggan. Och det är inte själva kakaon, eftersom 99% choklad inte framkallar noja. Det är helt klart sockret för min del.

Som Charlotte Erlandsson-Vad-hon-nu-heter-sson brukar säga i tidningen: ät lite sött om du känner dig nere! Hjärnan piggnar till direkt.

haneit
2009-09-13, 15:18

Lite intressant att det stod att man kan försöka "medicinera" sig själv genom att äta en massa sötsaker. För jag har varit oerhört sötsugen på senaste tiden, och till och med fallit för det ett par gånger. Och jag har känt mig ganska nere. (Har varit deprimerad tidigare) Kanske min kropp som velat tala om något…

Jennix
2009-09-13, 16:01

#47 #48  Är inte det samma sak som att dricka alkohol för att hålla baksmällan borta?

haneit
2009-09-13, 16:05

Vad menar du då? Jag läste det här:

"….det finns forskning som visar att personer med låg serotonin, särskilt kvinnor som har begär efter kolhydrater, faktiskt omedvetet försöker medicinera sig själva ur sin Depression genom att äta sötsaker, vitt bröd och pasta".

Och tänkte att mitt sockersug på senaste tiden kanske berott på att min kropp velat medicinera sig.

Jennix
2009-09-13, 16:28

#50  Jag tror inte man blir fri av en Depression för att man äter socker. Snarare tvärtom. Jag tror sockret kan skapa en obalans i hjärnan som ger depressionsproblem.

haneit
2009-09-13, 16:46

Jag tror inte heller att man blir fri av det. Däremot precis vad det står, att ett sockersug kan vara kroppens sätt att desperat försöka få upp serotoninnivåerna. Att det sedan blir fel på andra sätt är ju en annan sak.

Rustibus
2009-09-13, 19:03

På tal om choklad så läste jag nånstans att det innehåller om det var tryptofan eller serotonin,och att många kvinnor kan få sug efter just choklad eftersom serotoninnivåerna sjunker i samband med PMS.

Jag tror att det är många kvinnor som kan vittna om detta underliga sötsug som alltid dyker upp en gång i månaden,och det är väldigt irriterande.Kanske det funkar med en liten pära istället för att bota PMS sötsugGlad

[Sias]
2009-09-13, 23:07

Tyvärr kan det lätt bli missförstånd när man återger bara vissa delar från ett kapitel i en bok,  som jag gjorde i mitt inlägg 38.  Olyckligtvis har det blivit så här……

#48  "Lite intressant att det stod att man kan försöka "medicinera" sig själv genom att äta en massa sötsaker".

Så står det inte! Det står OMEDVETET försöker -  ingenting om att man KAN/ska  försöka medicinera sig själv genom att äta en massa sötsaker.

Min personliga uppfattning om - och erfarenhet av att vara kolhydrat-slav är att det enda som gäller för att må bra, både psykiskt och fysiskt och slippa suget -  det är att medvetet avhålla sig helt från sötsaker, sånt som ger sockerkickar.

Sötsaker, allt sånt som ger sockerkickar, ger för mig - som är sockerkänslig - välbehag för stunden, men gräsliga obehag efter en stund, rena baksmällan. Oro, otålighet, retlighet - plus en mängd fysiska besvär. Och omättligt sug efter mer. 

Men - jag klarar av att äta ett äpple till kvällen utan att få några obehag.    

#47 "ät lite sött om du känner dig nere…." Det  tror jag inte kan gälla för personer som är sockerkänsliga, överkänsliga mot socker - har speciell kroppskemi. Utan är riktat till människor som inte är drabbade av detta.

[Sias]
2009-09-13, 23:26

#50 " tänkte att mitt sockersug på senaste tiden kanske berott på att min kropp velat medicinera sig". 

Min erfarenhet är att sockersuget alltid finns där - att det kan slå till utan förvarning, att inrotade vanor kan spela stor roll för att sockersuget återkommer. Festligheter som förknippas med visst, t ex. Sockersuget något man bara kan hålla  i shack genom att avstå från att äta - och dricka - sånt som triggar suget. Och genom att skaffa sig nya vanor, som ger välmående på alla sätt - och glädje.

Min uppfattning är att det inte går att medicinera - ändra på  denna speciella kroppskemi som sockerkänsliga, överkänsliga mot socker har - genom att låta suget styra.

haneit
2009-09-13, 23:46

Det var ju just så jag uppfattade det hela. Att mitt förnyade sug var kroppens sätt att försöka medicinera sig. Precis som citatet sa… Inte att jag medvetet skulle äta socker för att medicinera mig själv. Varför envisas alla med att missförstå vad jag säger!!? Skrikandes

Detta eftersom jag har mått sämre den senaste tiden, och även känt av min ångest, vilket jag inte har gjort på länge. Jag har för övrigt inte heller haft något sug på väldigt länge, men nu har jag det. Och drog slutsatsen att min kropp på något sätt ville höja serotonin-nivåerna.

Lasselars
2009-09-14, 00:02

Bitten Jonssons sockerberoende program innehöll tidigare ivf att man skulle äta en potatis innan man gick och la sig.

Om jag kommer ihåg rätt så var det för att tryptofanet skulle ta sig genom hjärn-blod-barriären eller något sådant.

Hur som helst så fungerade hennes program ganska bra tycker jag, om det var den kraftigt förbättrade kosten med stora mängderna grönsaker och protein med begränsade mängder kolhydrater och krav på att äta en viss minimimängd fett om dagen (2 matskedar smör eller raps- olivolja/kokosfett) till varje mål eller om det var kvällsperan det vette katten.

Tror faktiskt jag ska ta och börja testa att ta en potatis till kvällen…

Zepp
2009-09-14, 00:09

Jag har funderat en hel del på detta med "Potatis istället för Prosac", för jag får rent ut sagt inte det hela att gå ihop!!!

Först kommer vi till biologin.. insulin krävs för att ta upp aminosyror ur blodet främst ut till musklerna!

Vid intag av protein spjälkas dessa till fria aminosyror och tas upp i blodet.. insulin utsöndras för att dessa skall tas upp i cellen, framförallt till muskelvävnad, men det utsöndras även glukagon, så att blodsockret inte skall sjunka!

Tydligen är det som så att Tryptofan inte påverkas i samma grad av insulinet, så halten Tryptofan stiger proportionellt till andra aminosyror, då detta tydligen tas upp sist av Asyrorna!

Därmed ökar benägenheten att dessa i stället tar sig igenom hjärnblodbariären och omvandlas till Serotonin och sedemera till Melatonin!

"Serotonin levels can be increased by eating low-fat, high-carb meals and snacks throughout the day, but only after a protein-rich breakfast. The high-carb, low-fat meals and snacks stimulate insulin production, which removes all amino acids from the blood that are competitive with tryptophan, allowing tryptophan to cross the blood-brain barrier and metabolize into serotonin in the brain. Without a high-protein breakfast (or lunch if breakfast is not eaten), eating high-carb, low-fat snacks will result in blood sugar swings and fatigue."

"Serotonin levels can not be increased by diet alone. For example, increasing foods rich in tryptophan (e.g., meats, proteins) does not increase serotonin levels, due to competition with other amino acids.[56] What is required to increase serotonin production is an increase in the ratio of tryptophan to phenylalanine and leucine. Fruits with a good ratio include dates, papaya and banana. Foods with a lower ratio inhibit the production of serotonin. These include whole wheat and rye bread.[57] Research indicates that vigorous aerobic exercise improves mood through BDNF expression, there is however no direct evidence that this is caused by an increase in serotonin levels.[58] Research also suggests that eating a diet rich in whole grain carbohydrates and low in protein will increase serotonin by secreting insulin, which helps in amino acid competition"

Det är väl här som det känns mer än lite fel.. är detta inte kontraproduktivt.. eller sockersug.. eller en förklaring till sockersug?

Och biverkningarna är heller inte att förakta!!

"However, increasing insulin for a long period of time can sometimes onset insulin resistance, which is related to obesity, type 2 diabetes, and lower serotonin levels."

http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin#cite_note-Young-55

Altså nu börjar det likna något.. orsaken till låga serotoninnivåer kan vara för högt intag av kolhydrater.. varför börjar detta mest likna SLVs kostråd med mycket kolhydrater.. ät mer av det du inte tål!!

Vi kikar lite i en av referenserna.. den här var intresant;

"Serotonin may be associated with physical health as well as mood. In otherwise healthy individuals, a low prolactin response to the serotonin-releasing drug fenfluramine was associated with the metabolic syndrome, a risk factor for heart disease, suggesting that low serotonin may predispose healthy individuals to suboptimal physical as well as mental functioning."

http://www.cma.ca/multimedia/staticContent/HTML/N0/l2/jpn/vol-32/issue-6/pdf/pg394.pdf

Med andra ord så är låga Serotoninivåer i hjärnan en del av det Metabola syndromet.. varför man borde angripa orsaken i stället för symptomen!

Hur angriper man det metabola syndromet.. och låga serotoninnivåer???

Jo de är delvis samma.. ändra livstil, undvik mängder av kolhydrater, slopa snabba kolhydrater, vistas i solen, motionera!

Det handlar med andra ord om att normalisera insulinnivån i stället för att höja den.. få hormonerna i balans och svänga inom normala intervall!

Med andra ord så tas inte heller de andra aminosyrorna upp i tillräcklig omfattning i musklerna på grund av någon form av insulinresistens, som påverkar inte bara glukosen utan även aminosyrorna.. skall man då tillföra ännumera glukos.. man skulle kunna tro att det är någon form av SLVs alster eller teorier så befängt verkar alltihopa!

Eller för att citera en känd engelsk författare.. Enda sättet att bli av med en frestelse är att falla för den!

ariaam
2009-09-14, 00:31

Har bokmärktGlad

haneit
2009-09-14, 01:24

zepp:

Jag vet bara att jag inte har mått så här på länge… För tillfället känns det som att jag har konstant PMS. Jag är ovanligt gråtmild, ilsk mest hela tiden och har känt av min ångest igen…

Om jag inte visste att så inte var fallet skulle jag tro att jag var gravid. Men nu är jag inte det. Kanske någon hormonförändring pga kosten…? Inte det minsta kul i alla fall…

Jag ska testa med potatisen till kvällen och se om det hjälper…

Zepp
2009-09-14, 01:35

Testa du med potatisen.. det är trots allt en skillnad mellan att äta en liten bit potatis och att äta massor vid varje måltid!

Annars så är sämsta tillfället att äta kolhydrater just på kvällen.. kroppen ställer då om sin metabolism och går in för att bygga o laga och har svårt att hantera blodsockernivåer just då.. så man får förlängt höjda insulinnivåer!

Och som sagt vad man behöver inte äta potatisen på kvällen.. utan det går bra med stärkelse eller druvsocker som mellanmål efter en proteinrik måltid!

nisse02
2009-09-14, 01:52

Det spelar väl egentligen ingen roll hur det hänger ihop …. jag

menar bara ….. man måste ju inte förstå precis allting rent biologiskt vad som händer i kroppen med precis allting   Skrattande

Nu har jag testat potatis flera kvällar (en liten kall kokt potatis) och jag mår bättre redan. Ett kanonbra tips tycker jag.

Tusen Tack för det tipset Rustibus Glad

Zepp
2009-09-14, 02:12

Altså.. om man som LCHFare tar en potatis gör säkert varken till eller från men som allmänt råd att äta mer glukos som bot mot nedstämdhet verkar vara helt uppåtväggarna om det nu är seretoninbrist det handlar om då detta verkar hänga samman med metabolt syndrom och Insulinresistens!

Vi vet ju sedan länge här på forumet att vissa inte kan ligga för lågt på kolhydraterna för då mår de dåligt och någon annan kan få väldigt lågt Blodtryck. det verkar vara att insulinet blir för lågt och det har fler funktioner än att sänka blodsockret!

Det är tillomed som så att det skall stiga och sjunka fast inom normala intervaller för att fullgöra sina uppgifter.

Ruska
2009-09-14, 10:51

JENNIX:

Ok, jag förstår att du vet vad du talar om. Jag kan hålla med om att socker och sockerbegäret och medföljande påverkan på systemet säkerligen är en del av problematiken, även för mej. Men jag tror inte att ens 100% avhållsamhet från sött kan bota min underliggande Depression. Socker må förvärra situationen men det är inte socker som gjort mej deprimerad från början.

ZEPP:

Kan du ta om alltihop på enkel svenska? Eller snarare sammanfatta i några rader som alla kan förstå? Mycket intressant, hur som helst men jag blir bara mer och mer förvirrad.

chapp
2009-09-14, 11:17

Enda sättet att bli av med en frestelse är att falla för den! Underbart citat, Zepp. Jag begriper inte heller alltid vad du skriver men litar på att du har dragit rätt slutsatser i stort.

Man borde göra en vetenskaplig undersökning:

en grupp äter potatis, en grupp morötter, en grupp ägg, en grupp choklad.

Alla får veta att det hjälper mot deppighet. Hur tror ni det skulle gå? Jag tror att det skulle finnas folk i alla grupper som ansåg sig mindre deppade efter behandling. Men kanske skulle potatis-gruppen vinna, vad vet jag?

chilisalsa
2009-09-14, 12:44

Man ska inte förringa att en del av den upplevda effekten för en viss individ kan vara placeboeffekt… Men även om så skulle vara fallet så är det ju kanonmedicin för just den individen förutsatt att man håller sig till den där minipotatisen ! Flört

Medarbeterare på Kost

mikaelj
2009-09-14, 12:47

bustas,

Det bryts ned till glukos igen, förmodar jag.

[Sias]
2009-09-14, 13:23

TACK Zepp, så bra förklarat (som alltid).

Håller fullkomligt med om att: "om man som LCHFare tar en potatis gör säkert varken till eller från men som allmänt råd att äta mer glukos som bot mot nedstämdhet verkar vara helt uppåtväggarna om det nu är seretoninbrist det handlar om då detta verkar hänga samman med metabolt syndrom och Insulinresistens".

Och jag hoppas verkligen att ingen fått uppfattningen av mitt inlägg #38 att boten mot nedstämdhet är att äta mer glukos. 

Vill gärna veta skillnaden - om det nu finns någon - mellan  Metabolt syndrom, insulinresistens och sockerkänslighet, överkänslig mot socker, speciell kroppskemi (som bl a nämns i böckerna Potatiz inte prozac, Sockerbomben).

"Vi vet ju sedan länge här på forumet att vissa inte kan ligga för lågt på kolhydraterna för då mår de dåligt och någon annan kan få väldigt lågt blodtryck….."

Det skulle vara intressant (bra) att få den informationen samlad - kanske i en separat tråd. Hur man mått - före efter, mer kolhydrater. Vilken typ av födomnen man börjat äta mer av, etc. När man äter mer kolhydrater, om det är vid något speciellt mål.  De som har kunskaper om, och de som erfarenhet av detta dela med sig. Kanske finnas med bland "Vanliga frågor"?

#56 Heneit "Varför envisas alla med att missförstå vad jag säger!!?" Orsaken till mitt inlägg #54:  Ett förtydligande, så att inte någon skall uppfatta mitt inlägg #38 som ett råd att börja äta mer sötsaker.  Handlar absolut inte om det!

storost
2009-09-14, 13:45

Min fru har nu provat det också. Ätit en liten potatis (45 gram) och nästa dag……hon var som total förändrat. Pigg och vital. Mycket tack för tipset.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

ashe
2009-09-14, 14:00

Har i mångar år (före LCHF) ätit mackor på kvällen. Utan dem en stor rastlöshet och ångest.

Nu lever jag utan dem, men intressanta funderingar om potatisar mm. Jag tror nog att det kan fungera för att höja humöre. Tvivlar dock på att jag kommer att testa. Vill inte hamna i kolhydrat-träsket igen.

En liten bit 80% choklad drar igång sug för flera dagar. Vad skall då en bit potatis göra.

Att det fungerar behöver ju inte betyda att det är bra för mig…

Rustibus
2009-09-14, 14:34

Ville bara tillägga att för mig var det här en stor vändning,det är verkligen en jättestor skillnad för mig,sen hur det funkar rent praktiskt har jag inte en aning om,men jag har väldigt stor erfarenhet av att vara deprimerad,utbränd och jag har levt på sömn tabletter och även prövat anti depressiva mediciner,vilket är rena rama rävgiftet för din kropp enligt min åsikt.Och jag kan säga att sedan jag började med min potatis så är jag som en ny människa,jag vaknar UTVILAD,vilket inte har hänt på flera månader med strikt LCHF.

Många tycker nog att det låter lite "placebo" att säga att en liten potatis kan göra så stor skillnad,och jag måste erkänna att jag är brydd själv,jag kunde väl aldrig drömma om ett så fantastiskt resultat.men kanske är det inte så konstigt ändå,speciellt inte om man har ätit väldigt strikt LCHF en längre tid,och man faktiskt är en av dom som behöver en liten mängd kolhydrater för att må bra.

Och som när det kommer till de flesta tips så är vi alla olika,och vad som passar bra för nån,kanske inte alls passar nån annan,men det är en liten ändring som kan göra stor skillnad om man som jag upplever att man faktiskt inte mår så bra på denna kosten.

Jag är iaf övertygad,och jag kommer att fortsätta exprimentera med det här lite grann.kommer nog att testa att som zepp sa äta päran efter måltid istället,för att se om effekten kvarstår.Vet inte om det har nån betydelse,men när zepp sa nåt om proteinrik frukost var viktig,så tänkte jag på att sedan jag började med LCHF så har jag ätit samma frukost hela tiden(tråkigt,jag vetFlört)och det är kokta ägg,varje morgon i 9 månader,och kanske det också spelar en roll i det att jag fick en så markant skillnad,att jag äter bra protein till frukost,mest spekulationer,jag vet.Jag vill bara dela med mig av detta till andra,för jag är själv så lycklig över att äntligen må bra igenGlad

lizaohman
2009-09-14, 14:37

Nej, aldrig att jag börjar smaska pärer för att få bukt med ett metabolt syndrom :) men jag anser att just sömnsvårigheter är ett svårt problem, som jag själv brottas med från och till. Mina egna tankar därvidlag:

* en god näringsbalans (läs LCHF) lindrar oro, därför gynnas nattsömnen

* lite motion varje dag verkar kanalisera ångest/oro, därför gynnas nattsömnen

* spikmatta lindrar värk och gynnar avslappning, därför gynnas nattsömnen

* johannesört är bättre än lyckopiller (prozac) enligt studier, därför gynnas nattsömnen

* magnesium är bra för nerver och klapprigt hjärta, därför gynnas nattsömnen (så länge det finns brist)

* om det inte funkar alla nätter, så ska man absolut titta på de underliggande orsakerna till störd nattsömn - kan någon ge mig ett annat jobb :D

[Pennylane1]
2009-09-14, 14:40

# 70 "En liten bit 80% choklad drar igång sug för flera dagar. Vad skall då en bit potatis göra."

tja potatis har ju ändå rätt mycket mindre kolisar än choklad och det handlar om en liten mängd… kanske 25 gram som har 3-4 gram kolisar… varför skulle det ge MER sug?

chapp
2009-09-14, 15:05

En tio-grams chokladbit (85%) innehåller 2 gr kolhydrater. Inte mycket. Jag tror det är det psykologiska sötsuget som drar igång. Alla positiva minnen man har av chokladätning… Plus den lilla, lilla sockerkicken.

Men när man får en stor förändring av humöret av en liten förändring av kosten, då undrar man ju om det inte är mycket placebo-effekten som är inblandad. Inget fel i det! Placebo-effekten är inblandad i det mesta vi gör, tror jag, eftersom vi är kännande, tänkande varelser. Hoppet är det sista som överger människan, som det brukar heta. Att vara realist är liktydigt med att vara deprimerad.

Zepp
2009-09-15, 02:03

Den enkla förklaringen;

Vi äter protein som spjälkas till aminosyror som tas upp i blodet varav Tryptofhan är en av aminosyrorna.. samtidigt utsöndras Insulin och Glukagon, Insulinet för att Aminosyrorna skall tas upp i cellerna.. speciellt i muskelcellerna!

Problemet eller knepet är att olika Aminosyror tas upp olika snabbt och Tryptofhan tas upp långsamast.. varvid halten tryptofhan i blodet inte sjunker medans de andra gör det.. då är blir det lättare för Tryptofhanet att komma in i hjärnan när de andra inte är i vägen o blockerar!

Och nu kommer kruxet.. insulin utsöndras så fort halten Aminosyror stiger i blodet.. det är altså inte kolhydrater som behövs utan Insulin.. kolhydraterna bidrar inte med något.. förutom att de oxå höjer Insulinet.. men även detta som en reaktion på mängden glukos i blodet.. altså borde det gå åt till att sänka blodsockret!!

Skall man få den eftersträvade extra höjningen så lär man få äta snabba kolhydrater detta kan som alla vet leda till en extrem insulinhöjning och ofta en eftersläpning med förhöjt insuilin som då skulle kunna bidra med att skicka in de andra aminosyrorna i musklerna så att Tryptofhanet blir kvar i blodet!!

Ett annat sätt skulle kunna vara att bli diabetiker eller insulinresistent.. vilket brukar leda till förhöjda insulinnivåer.. men det är inget jag rekomenderar som terapi mot nedstämdhet!

Slutsats;

Insulinet som utsöndras vid stigande aminosyrenivåer i blodet skall räcka för att trycka ut de avsedda aminosyrorna i musklerna.. det måste vara fel slutsatser man dragit!

Med andra ord skulle man kunna säga att om man inte äter kolhydrater så skulle inte aminosyrorna tas upp i cellerna.. vilket är helt fel och strider mot kända biokemiska kunskaper om mäniskans metabolism!

Sen kan man undra varför det skall vara kall potatis.. som redan nämnts så har vi svårare att tillgodogöra oss stärkelsen i kall potatis!

magma
2009-09-15, 02:18

Vilken uppståndelse en liten oskyldig potät kan åstadkomma!Tungan uteSkrattande

Jag hade spanat in tre kokta småpotäter som låg i kylen, men nu ikväll så var de spårlöst borta! Och nu orkar jag inte koka potatis. Misstänker att mannen antingen slängt dem eller snott med dem till jobbet inatt…*mutter* Jag som tänkte jag skulle ha provat en!

vinteralvan
2009-09-15, 10:53

Det är svårt att komma ihåg att koka potatis, det är ju inget man brukar göra längre.

haneit
2009-09-15, 10:57

Jag testade igårkväll. Jag vet inte om jag känner mig så mycket piggare, men däremot drömde jag väldigt mycket. (Som det stod att man skulle göra om man tog för mycket) Och jag tycker att man sover bra när man drömmer, så det känns som att jag har sovit bra i alla fall. Ska testa några fler dagar…

[Pennylane1]
2009-09-15, 11:03

hur mycket tog du?

haneit
2009-09-15, 14:35

Det var en liten, avlång potatis som var ca 5 cm lång och kanske 3 cm bred på det bredaste stället…

frigge
2009-09-15, 17:40

ja jag håller med.

jag har testat några kvällar nu och för första gången på väldigt länge har jag drömmar som gör att jag vill somna om o drömma vidare

Hoppfull
2009-09-15, 18:05

Vilken intressant tråd! För mig som blev precis som TS beskriver av LCHF, men frisk så fort jag lade till lite kolisar, OCH lider av för lågt blodsocker känns detta helt rätt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Sias]
2009-09-17, 09:59

Rustibus Tack för det du delat med dig av.

Det är så sant, tycker jag, som du säger;  "Och som när det kommer till de flesta tips så är vi alla olika, och vad som passar bra för nån, kanske inte alls passar nån annan, men det är en liten ändring som kan göra stor skillnad om man som jag upplever att man faktiskt inte mår så bra på denna kosten".

Min erfarenhet är att små förändringar i LCHF-kosten  kan göra stor skillnad - göra så att man mår bra, på olika sätt. Genom att ta hänsyn till hur man mår, tänka på VAD man mår bra av att äta, istället för att i alla lägen sträva efter att vara super-strikt LCHF-are, jaga kolhydrater.

För mig har "Inte må bra av denna kost" handlat om matsmältningsbesvär. Länge trodde jag  att det handlade om "tål iinte" - men när jag till slut inte klarade av någonting av det som vanligtvis ingår i LCHF-frukost började jag undra om det verkligen var enskilda födoämnen kroppen protesterade mot. Så småningom förstod jag att min matsmältningsapparat inte mår bra av strikt LCHF-kost.  Efter drygt 1 år med LCHF  började jag äta mycket  mer grönsaker, framförallt råa och gröna bladgrönsaker, samt rå färsk frukt (äter nu enbart frukt till frukost/på fm och ett äpple till kvällen). Håller mig i övrigt till LCHF. Mår bra av "min LCHF-variant"  - även när det gäller vikten. De kilon jag gick upp med strikt LCHF, försvann rätt snabbt. Gasigheten, diarreérna, pösiga magen, etc.  Närhet till toa inte längre ett måste. Piggare. Bättre humör.

Det här handlade ju inte om "må bra av Potatis" - kände ändå för att dela med mig. Ursäkta intrånget i tråden!

haneit
2009-09-17, 16:29

Sias:

Jag tycker att det är oerhört intressant att man är så olika när det gäller hur man behöver äta för att må bra. Men det är ju inte så konstigt egentligen…

Hoppfull
2009-09-17, 16:31

#83 Det här är ju ganska viktigt! Att man inte alltid mår så bra av den alldeles strikta kosten just för att vi är så olika. En del av oss mår bättre av kolhydrater i viss mån, men utan att för den skull äta en massa skräp som light och margarin. Vi måste alla hitta just vår variant även om nu majoriteten mår som bäst av LCHF i dess rena form.

dejsi
2009-09-17, 16:48

Värt att göra ett försök. Annika D sa nånstans att vissa kan behöva mer kolhydrater. En potatis är bättre än artificiella medikamenter iaf. Tack för tipset Skrattande

JAUS
2009-09-18, 09:13

Är inte en bit ost ett bättre alternativ?

[Sias]
2009-09-18, 10:24

#87 JAUS 

Ost inget alternativ. P g a att det ska vara någon typ av SAMMANSATT KOLHYDRAT.

I mitt inlägg #38 - återgett från boken "Potatis inte prozac" -  missade jag tyvärr att få med ordet SAMMANSATT, ett mycket viktigt ord i sammanhanget - så här ska det vara;

"Måste det vara en potatis? Nej, det kan vara vilken typ av sammansatt kolhydrat som helst som äts utan något protein - ett äpple, havregryn (utan mjölk), en rostad brödskiva".

Rustibus
2009-09-18, 10:29

Potatis och ost kan väl knappast jämföras tror jag,då det ju är just stärkelserik kolhydrat som gör tricket.Som sagt,jag vet inte hur det fungerar rent vetenskapligt,men uppenbarligen så är det nåt i potatisen som gör att jag kan både sova och fungera som en normal människa igen,och det mest logiska i mitt tycke är förklaringen om hur kroppen använder kolhydrater för att tillverka serotonin och melatonin,och detta sker nattetid.

Det som är intressant är ju varför vissa verkar kunna fungera alldeles utmärkt utan några som helst kolhydrater medans andra inte kan.Men vi är ju som sagt alla olika,så varför skulle inte våra näringsbehov variera också.kanske vissa har en effektivare förmåga att tillverka dessa ämnen,eller så förbrukar vissa serotonin i större utsträckning än andra.

Har inte en aning,men intressant är det iafGlad

Hoppfull
2009-09-18, 11:43

#89 Precis detta har jag funderat på jag med! Jag blev ju som du väldigt sjuk av ren LCHF, min utbrändhet blommade upp igen och jag var så orkeslös till slut så det var hemskt!

Nu i efterhand har jag ju sett på mina blodprover att mitt fastesocker sjönk med LCHF från normal till en aningens för låg nivå och den har blivit kvar trots att jag slutat med kosten.

Personligen tror jag att det handlar om att vår kemi skiljer sig åt. Vi har olika kemisk sammansättning och den gör att vi reagerar så här olika på kosten. Sedan tror jag att en oerhört viktig faktor till varför vi reagerar så olika är vad man kommer ifrån för förutsättningar. Det skiljer sig åt hur kroppen reagerar beroende på om man överätit och då kanske med dåliga kolhydrater i fokus eller om man aldrig överätit utan kanske tvärtom underätit och aldrig gillat "dåliga" kolhydrater (då menar jag de sämsta som socker, margarin och kanske stora mängder pasta och vetebaserat bröd).

Därför är det viktigt tycker jag att man är lyhörd för människors reaktioner på kosten och har i bakhuvudet att vi finns som nog behöver lite kolhydrater för att vara friska. Och för oss triggar det inga sug eller ger sådana bekymmer.

DesK
2009-09-18, 11:56

Kanske är det så att de flesta människor skulle må bra av att dra ner på kolhydraterna, men att många av de som gör det drar ner för mycket på kolhydraterna?

Det gäller alltså att hitta en lagom nivå och min bergfasta övertygelse är att om man med hjälp av kosten kan bota en sjukdom eller ett dåligt tillstånd så är detta mycket mycket bättre än att använda diverse kemiskt framställda preparat.

Det gäller alltså att hitta sin egen linje, som ju många här på KiF skriver om att de har gjort  Glad

Désirée
tidningensyre.se

JAUS
2009-09-18, 12:00

Jag menade att om det är insulinhöjning som man är ute efter så höjer ju mjölkprotein det. Men jag äter gärna lite frukt innan läggdags så länge det inte hindrar min viktminskning.

Hoppfull
2009-09-18, 12:02

Ja, jag är övertygad om att många äter alldeles för mycket dåliga kolisar. Många äter ju faktiskt mackor till middag, något jag aldrig riktigt förstått mig på…

Sedan är det nog väldigt individuellt hur mycket eller lite man behöver dra ner på kolisarna, för vissa måste de ju helt minimeras medan för andra handlar det om mindre justeringar.

Instämmer tillfullo att det är oerhört mycket bättre att kunna äta sig frisk istället för att fylla sig med kemikalier för att uppleva sig frisk (för det är ju oftast bara symptomlindring ändå)!

evacarina
2009-09-18, 12:02

#90 Hur åt du? Över eller underätit?

Jag har alltid tidigare överätit "mat- o saltkolhydrater" men däremot inte ofta "sötsakskolhydrater. Men det kanske inte spelar så stor roll. Har också legat  lågt i mitt fastesocker några gånger jag testat och tror att jag behöver  lite mer kh för att må bra.

Tänkte testa potatis, men glömmer ju att koka dom…

Zepp
2009-09-18, 20:21

Är det bara jag som är skeptisk till att kolhydraterna bidrar till serotoninproduktionen.. jag är nog mer inne på att vissa helt enkelt mår bättre med lite mer kolhydrater!

Kanske rent av de som har lite svårare att hålla ett normalt blodsocker???

DesK
2009-09-18, 20:24

#95 Det var ungefär så jag tänkte när jag skrev mitt inlägg #91

Désirée
tidningensyre.se

Zepp
2009-09-18, 20:30

Bra då är vi två iallafall.Skrattande

Jennix
2009-09-18, 21:00

#91 "Kanske är det så att de flesta människor skulle må bra av att dra ner på kolhydraterna, men att många av de som gör det drar ner för mycket på kolhydraterna?"

Ja och nej. Jag tror att konstgjord mat och raffinerat socker eller sötningsmedel är dåligt för alla. Jag tror att de flesta äter för mycket snabba kolhydrater av dålig kvalitet.

Jag tror att vissa mår bra av lite mer kolhydrater än andra, men jag tror inte alls att många drar ner för mycket på kolhydraterna. Vissa mår alldeles utmärkt med inga kolhydrater alls och de flesta mår jättebra med mindre kolhydrater.

En liten skillnad i formulering måhända men ändå. Flört

DesK
2009-09-18, 21:15

Jag tror att konstgjord mat och raffinerat socker eller sötningsmedel är dåligt för alla. Jag tror att de flesta äter för mycket snabba kolhydrater av dålig kvalitet.

Instämmer! Det var som vanligt jag som var lite otydlig och utgick från mig själv, jag äter och har alltid ätit väldigt lite socker i förhållande till de flesta andra.

Så, Jennix, lite skillnad i formulering ja  Flört

Jag instämmer med Zepp i inlägg #95

Désirée
tidningensyre.se

evacarina
2009-09-18, 21:48

#95 Visst kan det vara så.

Men det här med att äta en liten potatis gällde väl även dem som inte åt LCHF? Boken det kommer ifrån är ju inte skriven direkt för oss som inte äter kolhydrater.

Rustibus
2009-09-19, 00:22

#95 Angåeende blodsockret,så kollar jag mitt blodsocker regelbundet med egen mätare,införskaffade den nämligen för att jag ville kolla hur det verkligen låg till eftersom jag just mådde väldigt dåligt på strikt LCHF.Och det visade sig iaf i mitt fall att mitt blodsocker är väldigt stabilt hela tiden,ligger mellan 4,6 och 5,0 och det bör väl räknas som ganska normalt tror jag.

Sen varierar säkert det också från fall till fall,men för mig beror det nog inte på att jag har svårt att hålla blodsockret stabilt.

Om det däremot har nåt med insulinnivån i blodet att göra är ju svårare att avgöra då man inte kan kolla det själv,om jag förstått det rätt.Eller så kanske man behöver en annan apparat.

frigge
2009-09-19, 12:01

alla männsikor är olika. gener och så är olika. om en släktträd är från norden sen långt tillbaka ska man nog äta annorlunda än någon som har ett långt släktträd från kina osv.

Det gemensamma som alla människor bör följa är att äta naturligt. Allt skit i våra produkter på ica gör oss sjuka. Alla reagerar olika på vissa ämnen.

Annika dahlqvist skriver på sin blogg om en som reagerar hårt på glutamat t ex

Andina
2009-09-19, 15:21

Här en artikel om mat som gör hjärnan glad (inte helt lchf - men ligger delvis lite i linje med denna tråd ändå):

Mat som gör hjärnan glad - Sund.nu

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Hoppfull
2009-09-19, 17:03

#94 jag har underätit hela mitt vuxna liv och aldrig någonsin varit en frossare, tvärtom.

Jag har helt sonika fått börja äta kolhydrater igen för att hålla mitt blodsocker på en rimlig nivå, det blir "svim-lågt" annars. Riktigt så lågt var det inte innan jag åt LCHF men det är ju inte mycket att göra åt den saken nu.

Jag har även fått plocka bort en del annat så jag försöker hitta en egen diet som får just min kropp att fungera så bra som möjligt.

Håller helt med frigge om att alla bör sträva efter naturlig mat, man blir mörkrädd när man ser vad en del föräldrar stoppar i sina barns växande kroppar Tyst

Jennix
2009-09-19, 17:12

Varför har du slutat äta kolhydrater helt då? Det finns få som äter LCHF utan kolhydrater, de flesta äter helt normala mängder kolhydrater men av bra kvalitet.

Hoppfull
2009-09-19, 17:15

Normala mängder kolhydrater? Hm, det var en nyhet för mig att LCHF:are äter lika mycket kolhydrater som de som äter "traditionell" kost.

När jag slutade äta kolhydrater var det för att jag började äta LCHF, det jag läste och tog del av då gick ut på att minimera intaget av kolhydrater vilket även jag gjorde.

Jennix
2009-09-19, 17:20

#106 Antar att det beror på vad man menar med normalt. Men att ta bort socker, spannmål, potatis och ris betyder ju inte att man slutar äta kolhydrater helt. Flört

Det finns ju kolhydrater av olika kvalitet också. Jämför någon som äter bröd men inga grönsaker och någon som äter grönsaker men inget bröd. Det är en stor skillnad, och även de som äter Vegetarisk LCHF har sänkt mängden kolhydrater totalt när det tagit bort de kolhydrater som är sämst som t.ex. socker, bröd, ris osv.

Det är som sagt var FÅ som äter helt utan kolhydrater, och de som gör det gör det oftast under en kort period. Det är knappast standard LCHF.

Hoppfull
2009-09-19, 17:29

Jag förstår nog inte riktigt vad du vill… jag känner inte till många LCHF:are som äter normal mängd kolhydrater, kosten heter ju till och med low carb… och normal mängd tolkar jag och antagligen de flesta andra utifrån vad gemeneman ätar av kolhydrater.

Vad var det du ville med din fråga om varför jag slutade äta kolisar?

Jennix
2009-09-19, 17:31

#108 Du skrev att du var tvungen att börja äta kolhydrater igen, och det lät som att du trodde att LCHF innebar inga kolhydrater alls. Det finns andra som trott samma sak, men det stämmer inte.

Hoppfull
2009-09-19, 17:35

Ok.

[Pennylane1]
2009-09-19, 20:14

men Jennix… jag undrar också över att du säger att de flesta LCHF:are äter normal mängd av kolhydrater? Även om de är av bra kvalité så stämemmer det ju helt enkelt inte…. "Normal" mängd är ju flera hundra gram per dag eller så, det är ju inte LC då… Obestämd

[Pennylane1]
2009-09-19, 20:23

ok såg att du modifierade det sen… helt normala mängder trodde jag var vad de flesta äter per dag… jag tror 98 % av befolkningen skulle säga några hundra gram om man frågar vad som är normalt…

Kajsa1971
2009-09-21, 11:33

Tack!!

Potatistricket fungerar faktiskt, och jag är evigt tacksam till dig Rustibus för att jag slipper börja varje morgon med att tänka att det inte går, att jag inte orkar mer och att jag inte vill leva så här längre (helt utan orsak och anledning för övrigt).

Glad

Många kramar till dig!

thezood
2009-09-21, 14:31

Det funkar faktiskt. Helt galet! Jag käkar havregryn istället, dock. Någon som har en uppfattning om hur mycket havregryn som motsvarar en liten potatis?

chapp
2009-09-21, 17:38

Tänk om läkarna kunde börja ordinera kalla potatisar istället för ssri (antidepp)? Attans vad läkemedelsbolagen skulle bli sura. Det är statiner och ssri de lever (gott) på.

Rustibus
2009-09-21, 18:00

Vad glad jag blir att andra också blir hjälpta av detta. Var precis därför som jag ville skriva om detta.Glad

[Sias]
2009-09-21, 18:42

Jennix #109 "…..trodde att LCHF innebar inga kolhydrater alls. Det finns andra som trott samma sak, men det stämmer inte".  Ja, jag har trott det - trodde det rätt länge efter att jag läst Skaldemans GI Noll - och börjat kolla här.  Uppfattade det mer eller mindre som att det var rödflagg för kolhydrater, oavsett var de kom ifrån.

Fast jag måste erkänna att innan det - så trodde jag att kolhydrater fanns mest bara i stärkelserikt; Produkter av säd, ris, majs, potatis, socker.  Sånt som jag inte ätit på många år - så LCHF skulle ju bli en enkel match, trodde jag. Men när jag även skippade frukt & grönt, för att det innehåller kolhydrater - då blev det genast svårare, inte på så sätt att det var svårt att bara äta kött & fett - utan för att matsmältningen protesterade allt värre.

Det här med kolhydrater/LCHF har gjort mig fundersam i stort sett sedan jag började med LCHF - för dtygt 1 1/2 år sen.  Om det verkligen är så att det inte är någon skillnad på var kolhydraterna kommer ifrån? Om det inte kan vara så att de hälsovinster (inkl viktminskning)  som uppnås med LCHF kan bero på att de stärkelserika födoämnena inte ingår alls i kosten - inte för någon? (grönt äter ju en del).

Jag undrar också om det här med att ersätta kolhydraterna med fett - vad som gäller när man, som jag, äter en hel del grönsaker och även lite frukt. Vilken mängd fett rekommenderas då?

Hoppfull
2009-09-21, 19:10

När man pratar generellt om livmedel benämner man ju inte grönsaker som kolhydrater, inte baljväxter heller, kolhydrater betraktas ju som en egen grupp. Jag tror att en del av förvirringen kommer ur detta.

Även jag uppfattade LCHF som en jakt på kolhydrater där man skulle komma så lågt som möjligt. Det diskuterades återkommande hur lågt man behövde ligga för att bli frisk och gå ner i vikt och man jagade kolhydrater i alla livsmedel. Det lades upp cirkeldiagram på hur lågt man borde ligga, vilka grönsaker som innehöll vad, vilka ostar och frukter som var ok osv. Men det var ju då det, kanske har LCHF ändrats sedan dess och man äter annorlunda nu.

Personligen är jag rätt övertygad om att de stora hälsovinsterna kommer ur att man plockar bort så mycket skräp ur kosten snarare än att det man äter är så fantastiskt. Men det är helt min egen åsikt och det spelar inte så stor roll så länge människor blir friska av kosten! Däremot spelar det roll för hur man bemöter dem som INTE blir friskare eller går ner i vikt av kosten, tycker jag alltså.

Jennix
2009-09-21, 20:53

#117 #118  Jag tror det har mer med att göra VEM som kommenterar och vilka åsikter den personen har. Det finns inte och har aldrig funnits en definition av LCHF som alla står för. Det kan betyda massor av saker för olika personer.

Men generellt sett har det aldrig betytt NOLL kolhydrater för alla.

Hela forumet består av individer, så man kan aldrig få ett enhetligt svar.

Själv är det socker och stärkelse som är bovar för min del, det räcker inte med att bara ta bort skräpmaten. Men det betyder ju inte att det är så för alla.

Vissa äter t.ex. massor av korv och bacon, det gör inte jag och tror heller inte att det är det nyttigaste man kan äta…

Jag tror absolut att det spelar roll varifrån kolhydraterna kommer, och jag äter hellre en ren morot än att låta kolhydraterna finnas tillsatt i t.ex. korv. Men det är bara jag det.

chapp
2009-09-22, 09:07

För mig finns hälsan i det jämna blodsockret, inte i att skräpmaten togs bort. Jag åt inte så väldigt mycket skräpmat innan. Däremot åt jag mycket bröd, tex knäckebröd. Det gjorde mig sjuk. Kunde somna efter middagen och vakna nån timme senare, frusen och olustig. Då avr det bara att gå ut till skafferiet och ta sig en fix, förlåt, en knäckemacka.

chapp
2009-09-22, 09:12

Jag fick en tanke - skulle det inte kunna vara så att vissa personer äter för lite när de går över till lchf och i förlängningen blir nedstämda av det? En ständig underkonsumtion av mat som gör en lite nere och orkeslös? Bara undrar. Jag vet att man lätt kan underäta eftersom hungern (eller snarare suget) försvinner.

Ruska
2009-09-22, 10:40

Nedstämdhet i samband med LCHF kan nog oxå bero på att kosten känns ensidig i jämförelse med hur den såg ut innan. I alla fall om man äter strikt. Själv lyxar jag till det med ekologiskt kött, mört och smakrikt som attan men ändå sitter jag där vid tallriken och känner mej less och vill inte ha. Jag blir trött på att allt innehåller kött, fisk eller ägg i nån form. Ibland får jag kväljningar!

Hoppfull
2009-09-22, 10:42

Så kan det ju oxå vara rent fysiologiskt… och man blir nog tvungen till slut att inse att det finns människor som inte mår optimalt på LCHF hur gärna man än vill bortförklara det på andra sätt Flört

chapp
2009-09-22, 13:58

Det finns aldrig bara en förklaring, såklart. Men undernäring kan vara en förklaring till nedstämdhet. Och ensidigheten och kanske en bitterhet över att behöva ändra kosten, vad vet jag? Det orättvisa i att inte kunna äta vad andra äter. Jag vet folk som inte klarar lchf bara pga de inte fixar att avvika från normen vid matbordet på jobbet. Eller att behöva säga nej till de hemgjorda kakorna, ett nej som är "osocialt".

Det finns självklart människor som inte mår bra på vilken kost de än prövar, för att de är sjuka, har bestående sjukdomar eller syndrom (funktionsnedsättningar).

Och bara detta att hitta sin egen variant av lchf, det tar ett tag.

[Sias]
2009-09-22, 14:33

Tack! Jennix m fl som här förtydligat kolhydratdelen i LCHF. Det fick mig att börja tänka, -"Jag äter Mindre kolhydrater & mer fett, jämfört med vad de flesta vanligtvis äter och t ex jämfört med tallriksmodellen. Plus att jag avstår allt med socker, tillsatser, färgämnen och allt stärkelserikt"  - istället för att tänka: -"Jag undviker att äta kolhydrater, äter mycke fett" -  som jag oftast också sagt.

#120 Känner igen det du beskriver. Jag trodde under många år att något med "blodsockret" var orsaken till att jag mådde så gräsligt, med en mängd hemska besvär, var helt utslagen (orkade gå högst 2-3 meter).  Men tack vare en kinesolog fick jag veta att orsaken - för min del - handlade om att jag inte tål vete, inte ens ett uns vetestärkelse   inte heller råg, havre, korn). Att vete (säd) gav en kraftig negativ reaktion på sköldkörtel - som utlöste den mängd rent gräsliga besvär jag hade.   Kinesologen sa att det var mycket vanligt, vanligare än man kan tro.  Det här har jag berättat mer utförligt om i annan tråd.

Hoppfull
2009-09-22, 14:53

#124 Håller helt med dig om detta plus att det finns de som mår bra på helt annan kost än LCHf och mår riktigt uselt av LCHF…

lizaohman
2009-09-22, 16:13

Det Hoppfull måste väl ändå sägas vara att dra alla över en kam, eller nån annan liknelse… Det finns lika många definitioner på LCHF som det finns Kifare, det törs jag lova. Och vi har ju alltid sagt att vi är alla olika och har därför olika behov. MEN därifrån att säga att det finns de som mår riktigt uselt av LCHF, det vågar jag säga är fullkomligt nys. Jag tror inte att du kan plocka fram en enda människa på jorden som mår dåligt av att äta rätt fett och att söka fram en hälsosam och personlig kolhydratsnivå - där kolhydraterna inte består av vete, stärkelse eller socker ( i möjligaste mån - må så vara den lilla potäten till natten ;)

Hoppfull
2009-09-22, 16:27

Dra alla över en kam? Att säga att VI inte finns som blir sjuka av ren LCHF… hm, konstigt och antagligen svårbelagt påstående.

[Pennylane1]
2009-09-22, 16:40

vad är då ren LCHF? det finns inget sådant, det finns massor av varianter och säkert passar någon för alla?

Hoppfull
2009-09-22, 16:47

Ja absolut finns det det, men på den tiden jag käkade LCHF så handlade det om att komma så lågt som möjligt i kolhydratintag. Inte noll alltså men så lågt som möjligt.

Jag har så svårt att förstå varför jag skulle vilja kämpa med att hitta en variant som passar mig när jag blev sjuk av LCHf och blev frisk när jag la till kolhydrater igen… det är ju som om jag envetet och tvärsäkert skulle försöka få er att hitta en variant av tallriksmodellen som ni skulle må bättre av för att jag "vet" att alla mår bra av den… (nu tror jag ju inte det utan använde det som ett exmpel).

Miggy
2009-09-22, 17:06

jag mådde rejält dåligt när jag åt LCHF med mycket fett och kött, jag blev totalt förstörd, riktigt riktigt förstörd, så jag förstår var # 118 vill komma. Det är inte nys att vissa inte klarar av denna kosten.

Jag har aldrig ätit mycket kolhydrater och har inte ätit bröd på 10 år eller något som innehåller gluten för den delen, knappt rört socker eller ens haft kolhydrater som en del i kosten, så min kropp var van sedan länge att fungera utan sådan mat.

Alla är ju individer och jag tror man får modifiera LCHFen efter sina egna förutsättningar. Jag beundrar dem som verkligen kan lassa i sig fett såsom grädde och smör, ost och fett kött i en enda måltid, jag skulle nog svimma, vilket jag faktiskt gjorde LOL Tungan ute

jag känner också att det hela tiden är en kamp (för mig) att hitta det jag mår bra av, för jag vet inte längre! mina tarmproblem hindrar mig att äta fibrer/grönsaker/ kolhydrater samtidigt som protein och fett är för mäktigt för mig. Dilemma!

[Pennylane1]
2009-09-22, 17:23

men jag blir så trött av att ständigt höra detta snack; att vi lassar i oss fett!!!  Det är inte frågan om att lassa in fett!! Fett är energitätare än kolhydrater så det behövs inte lika stor mängd om man ersätter kolhydraterna med fett, det är snarare så att de som äter enligt tallriksmodellen lassar in kolhydrater!!

chapp
2009-09-22, 17:37

Om man inte äter lchf, vad har man då för intresse av att diskutera kosten? Varna andra? Det faller på sin egen orimlighet. Man har prövat något man inte gillat och som inte funkat och då går man vidare, eller?

Hoppfull
2009-09-22, 17:49

Jag tycker att kosten är kanonbra i sig och har faktiskt aldrig kritiserat den. Jag tycker att mycket av det som sägs och skrivs här är intressant och tar till mig de delar som fungerar för mig.

Men jag tycker oxå att det är viktigt att det kommer fram att alla inte blir friska och mår bra av kosten. Ungefär som med allt annat man provar. När jag lär mig nya saker vill jag gärna ta del av både det som är positiv och negativt för att sedan själv kunna ta ställning, men om man aldrig kan/får säga att kosten faktiskt inte passar alla blir det ju så himla konstigt!

Det är ju skillnad om man går in här för att snacka skit om kosten vilket jag aldrig har gjort, tvärtom, jag rekommenderar dessutom andra att prova den eftersom så många mår bra av den. MEN inte alla och det behöver oxå komma fram, mår man skit så KAN det bero på att man behöver en annan kostsammansättning än LCHF och det måste accepteras anser jag.

Det är tråkigt att det blir så aggressivt från vissa utan att det ens handlat om kritik av kosten utan bara det enkla faktum att vi finns som mår skitdåligt av kosten, men ändå tycker att den är en mycket bra variant för de som behöver den.

Om någon hade skrivit till mig, eller det hade gått att läsa i någon tråd på den tiden jag kämpade med vad samtliga sa var övergångsbesvär, om att alla faktiskt inte mår bra av kosten, hade jag aldrig ätit den så länge och blivit så sjuk som jag blev. Så ja, självklart tycker jag att det är viktigt att den informationen finns, inte alls för att varna andra utan som den enkla fakta det faktiskt är.

odezza
2009-09-22, 17:53

Från början tyckte jag att tråden var jätteintressant, speciellt som jag har en lång depressionsproblematik bakom mig. Jätteintressant alltså, om lite sammansatta kolhydrater, t ex en liten potatis, på kvällen kan hjälpa…

Men i slutet av tråden verkar det mest handla om huruvida man får säga på detta forum, att man inte mår bra av LCHF. Vad jag vet så får man säga det. Dom som har sagt att dom vill sluta med LCHF, för att dom inte mår bra, eller av andra orsaker, har fått lyckönskningar till att man har funnit sin egen väg. Så för mig känns den diskussionen mest som att försöka sparka in öppna dörrar.

Hoppfull, du kan väl starta en egen tråd istället för att kapa den här! Glad

"still lost in space and time"

[Pennylane1]
2009-09-22, 18:22

# 134 definiera aggressiv? Vem har varit aggressiv?

Hoppfull
2009-09-22, 18:25

Är det jag som kapat tråden Förvånad hahaha, ok sorry! Ska inte kapa den mera.

Mojjan73
2009-09-23, 13:49

Ville bara säga att jag faktiskt var skeptisk mot det här med att ta en bit potatis vid läggdags. Men jag är ändå ganska öppen och tycker att man kan prova innan man uttalar sig.. Varför skulle jag då prova att äta en potatis när jag inte ätit pasta, potatis lr ris sen 1:a maj? Jo därför att jag har känt mig nere, oändligt trött och orkeslös under en längre tid.

Kokade några potatisar, slängde in i kylen och provade några kvällar.. Och JÖSSES AMALIA!! Vilken skillnad..!! Jag har energi, borta är den där håglösheten och jag har sovit som en stock. Jag provar ett tag till och hoppas att det håller i sig. Glad

magma
2009-09-23, 23:10

Idag har jag kommit ihåg att koka potatis, så nu ska det äntligen bli av att prova. Tänk, jag trodde väl aldrig det skulle kännas spännande att äta kall, kokt potatis!Tungan ute

Jennix
2009-09-23, 23:27

Jag har testat att äta potatis nu i några dagar, inte enbart pga detta, men tyvärr verkar jag må rätt illa av det: har fått utslag, orolig sömn, enormt sug, bubblig mage osv.

Det enda positiva är att jag inte gått upp i vikt utan snarare ner…men att magen är svullen. Konstigt.

Jag tänker dock inte fortsätta utan får se potatis som nåt jag kan äta någon gång ibland, vid jul eller nåt liknande, men inte i stora mängder regelbundet.

keja01
2009-09-24, 00:38

Det borde kanske fungera med fet mjölk på kvällen också om det är lite långsamma kolhydrater som behövs för att må bra. Inte bara kall potatis alltså.

babo
2009-09-24, 07:15

För många år sedan hörde man detta att kolhydrater sov man gott på… körde med typ smörgås sent och visst sov gott!

Sedan LCHF blev det fett jag sov gott på - kanske ännu bättre?

Nu kör jag 10%-ig yoghurt… är det kolhydraterna i yoghurten kanske…? detta måste verka förvirrande… men det är nog som någon sa att vi är alla olika och tål mer eller mindre av det ena eller det andra… (ännu mer förvirrande nu) ObestämdSkäms

[Sias]
2009-09-24, 09:10

#141 Mjölk? Varm mjölk är väl ett gammalt "sova-gott"-knep

Men när det gäller tipset "potatis till kvällen" så hör inte mjölk till den grupp födoämnen som gäller. Då ska de va helt proteinfritt!

Tipset om potatis till kvällen - inte nödvändigtvis kall  och inte heller just potatis - kommer från boken "Potatis inte prozac",  där det står så här om just detta (som tidgare nämnts):

"Måste det vara en potatis? Nej, det kan vara vilken typ av SAMMANSATT kolhydrat som helst som äts utan något protein - ett äpple, havregryn (utan mjölk), en rostad brödskiva………"

Mojjan73
2009-09-24, 09:44

#143 Står det något om mängden? Alltså en liten potatis.. jag har tagit 45 g och det har funkat. Men jag tänkte om man ska ta havregryn eller brödskiva.. hur vet man hur liten bit man ska ta då? Om jag nu inte råkar ha potatis kokt i kylen alltså?

[Sias]
2009-09-24, 10:27

#144 Direkt från boken; "Om du äter en bakad potatis eller ett par kokta innan du går och lägger dig……"

P g a att vi människor är så otroligt olika, var och en unik,  tror jag  inte det är möjligt att ange någon standarddosering, utan det är med det som med allt annat att det som passar någon kanske inte alls passar någon annan =  därför är det bästa att var och en provar sig fram till vad som är det  bästa, rätta - även när det gäller "potatis-tipset".

Jag tycker det finns mycket intressant i boken "Potatis inte prozac - sju steg för att må bättre till kropp och själ" - speciellt om man är överkänslig mot socker - sockerkänslig.  Även om inte allt går att kombinera med LCHF.

Innehåller många goda råd; Som t ex det här; "Om du börjar fatta ovanligt stort tycke för en viss sorts mat bör du bli misstänksam" "Din uppgift är att vara  uppmärksam på om du blir extra fäst vid någon mat - oavsett om den är vit, brun, grön eller gul. En stor del av det arbete du lägger ner på kostplanen är att bryta beroendeförhållandet du har till maten. Var och en reagerar på sitt sätt. Om en viss typ av mat påverkar dig - fundera över vad det är som pågår".

Ruska
2009-09-24, 10:55

Det går alltså lika bra med ett ÄPPLE innan läggdags?

[Pennylane1]
2009-09-24, 12:22

fast finns det samma ämnen i äpplet? det var ju itne kolisarna man var ute efter utan serenåt och nåt annat?

[Sias]
2009-09-24, 15:34

#146 Ja, enligt tips & råd i boken Potatis inte prozac". Men jag tror, som sagt, att man får prova sig fram till det som är bäst för just en själv. I allt vara lyhörd för hur man mår!

Kanske en orsak till just "potatis till kvällen"kan vara att potatis mättar bäst av de nämnda kolhydratalernativen  - något som nämns i boken och där en lista över "mättnadsindex" finns.  Potatis 323, pasta 119, vitt bröd 100, glass 96, tårta 65 (äpple finns inte med).

# 147 Jo, det är just kolhydrater det handlar om! Kolhydraterna i potatis, havregryn, äpple……

Tror du menar serotonin.  Jag har inte några kunskaper om detta -  men i boken benämns serotonin som "En viss "hjärnkemikalie". "Kemikalien serotonin i hjärnan". 

Lite om serotonin, direkt från boken: "Serotonin är en särskilt viktig kemikalie för personer som är överkänsliga mot socker. Den skapar en känsla av avslappning och harmoni. Serotonin påverkar också självkontrollen, impulskontrollen och förmågan att planera framåt. När serotoninnivån är läg kan du känna dig deprimerad, handla impulsivt och känna ett intensivt sug efter alkohol, sötsaker eller kolhydrater…,,,," m m.

Det är nu några år sedan den bok jag har gavs ut - kanske det kommit nya rön?

lizaohman
2009-09-24, 17:18

Så man botar sockersuget med socker (fruktsocker) Förvånad haha, det låter så befängt att jag bara måste prova. Just nu är äpplena stora och röda i trädgården så det ska bli mig ett rent nöje att ta en fjärdedels äpple. Den mängden måste ju räcka om det är ett stort äpple??

Ofelia
2009-09-24, 17:41

Jag har följt denna tråd men har uppenbarligen för lite kolhydrater i kroppen för jag har lite svårt att förstå resonemangen här.

Personligen upplever jag det som att någon poppar popcorn i min hjärna när jag försöker sova efter kolhydratintag. Äter en del kolhydrater men gör det alltid på förmiddagen av den anledningen. Annars så sover jag illa; vaknar ,sover, drömmer konstigt, vaknar med ryck, hela nätterna igenom. Törs därför inte prova potatistricket just nu då jag behöver min sömn. Min största vinst med LCHF är just förbättrad sömn.

Så, varför är det bra att ta den där kolhydratbiten just till natten? Kan man ha överskott på serotonin och därför upplever popcornpoppande nattetid om det blir för mycket kollisar? Hur visar sig överskott på sertonin? Är ju dumt att försöka förbättra något som kansker redan är för bra? Eller är det kanhända skillnad på kolhydrater och kolhydrater? Potatiskolhydrater är kanske bättre ?

När jag har tid att avvara sömnen en natt ska jag kanske våga testa. Vet bara när jag hade ett litet anfall av sinnesförvirring och tog en liten bit macka(som jag inte ätit på många månader innan) vart hela natten förstörd av konstiga ryck, studs och desperata försök att sooova…

magma
2009-09-24, 17:46

Åt en liten bit potät igår, men det gick ett par timmer därefter innan jag la mig. Märkte inte att jag drömde eller var piggare dagen efter, men det kan ju också bero på att jag inte la mig förrän kl 00:30:) Däremot somnade jag mycket snabbare än jag brukar, på kanske 10 minuter mot annars ca 30-60 minuter. Ska testas ikväll igen…

[Sias]
2009-09-24, 22:44

Lizaoman #149 "Så man botar sockersuget med socker (fruktsocker) Förvånad haha".  

Var någonstans här i tråden finns det påståendet ? ? ?  

Rubriken på tråden är "Räddad av en potatis" - vad det handlar om förklarar Rustibus så bra i #0.

Kajsa1971
2009-09-26, 11:24

Jag har nu avverkat den bästa arbetsveckan någonsin. Inga ohanterbart mörka tankar på hela veckan, vilket är revolutionerande för mig!

lizaohman
2009-09-27, 15:38

Sias: äpple är en frukt.

[Sias]
2009-09-27, 23:04

#154 Tråkigt om du missförstått vad det handlar om att äta ett äpple till kvällen. Att det skulle handla om att bota sockersug - förstår inte var du fått det ifrån?

Det handlar inte alls om det - utan om det som beskrivs i det  allra första inlägget här - det som tråden handlar om;  att "Bli räddad av en potatis". Rustibus tips som flera berättat om här att de tagit till sig/provat och fått hjälp av.

Men det behöver inte nödvändigtvis  vara potatis - går bra att ta hjälp av ett äpple, tex.

Tipset återfinns i boken "Potatis inte prozac" -  upprepar vad som står att läsa i den om just det;

"Måste det vara en potatis? Nej, det kan vara vilken typ av SAMMANSATT kolhydrat som helst som äts utan något protein - ett äpple, havregryn (utan mjölk), en rostad brödskiva………"

Boken vänder sig i första hand till personer som är sockerkänsliga/beroende. Författarinnan är väl insatt i vad det handlar om.

Jennix
2009-09-27, 23:19

#155 Det är detta jag inte förstår. OK om folk mår bättre av lite kolhydrater men att rekommendera frukt eller potatis till sockerberoende är ju att motarbeta hela abstinensen.

Det finns säkert många som mår bra av lite kolhydrater, men sockerberoende är nog inte en sådan grupp.

[Pennylane1]
2009-09-28, 00:01

det är ju inte sockersug man ska bota utan deppighet och sömnproblem? Alla är inte sockerberoende…

Mala09
2009-09-28, 01:00

Kan inte det hjälpa sockerberoende,om man får stimulert hormonet seratonin som möjligens har skapat beroendet pgav brist(kroppen vill hjälpa seg själv.signaliserar et kolhydratsug,men det resulterar i en obalans och et beroende) Blir det jo balanse som hjälper en att INTE ha et sockersug på dagen,är det jo supert.Vi pratar jo m en liten kald potatis,inte chips eller mackor.Jag vet att ni kommer att skriva for en sockerberoende spelar det ingen roll, men jag är inte övertygat och tror at en kall potatis på kvällen kan skapa harmoni i hormonerna-höja seratoninet på et bra nivå.Men ja,man måste jo vara disiplinerat också,mycket insulin är jo inte bra.Jag kollar iallafall.

Rustibus
2009-09-28, 10:47

Jag var väldigt sockerberoende innan LCHF.Men den här lilla potatisen jag äter triggar inte igång nåt sug för mig.Jag har inte provat med äpple,men jag tror att för mig är det nog den söta smaken som jag måste undvika,så jag håller mig nog till potäten.Skulle jag nån gång ta en liten ruta mörk choklad så triggar det mitt sug efter mer direkt,så det undviker jag.Det här är faktiskt första gången jag prövat att äta nåt riktigt kolhydratrikt sedan jag började med LCHF,och jag är faktiskt lite förvånad att jag inte fått mer "bieffekter" av det,det enda var att magen blev lite i olag första veckan,lite bubblig och hård i magen,men det har rättat till sig nu igen.GladJag vet inte om det spelar in att man äter potatisen innan man går och lägger sig,så man inte hinner märka av nåt sug,men det är skönt att inte behöva oroa sig för att man ska vräka i sig mer och mer iaf.

[Sias]
2009-09-28, 12:54

Jennix #156 "Det är detta jag inte förstår. OK om folk mår bättre av lite kolhydrater men att rekommendera frukt eller potatis till sockerberoende är ju att motarbeta hela abstinensen". Ja, jag tyckte också det verkade helt på tok, när jag, nu för många år sen, läste just det här rådet i en bok  som riktar sig speciellt till sockerkänsliga/beroende. Men eftersom kvinnan som skrivt boken har stor erfarenhet av sockerkänslighet/beroende  ("expert på beroenden av olika slag, såsom matmissbruk, Depression och andra tillstånd som har att göra med obalans i hjärnkemin") och många sluppit käka Prozac å liknande preparat  tack vare att de följt hennes råd. Så……… jag accepterade det helt enkelt. Tänkte att alla dessa sockerkänsliga som blivit hjälpta kan inte ha fel!

Det skulle vara intresant att veta hur många som är sockerkänsliga av de som här berättat om att de fått hjälp av "En potatis - eller annat kolhydratrikt - till kvällen".

#159 Äpple till kvällen har jag provat. Rättare sagt jag äter sedan ca 1/2 år  ett äpple till kvällen (och även frukt till frukost/på fm) - men av andra orsaker än det tråden handlar om. Ger inte några "sockerkänslighet-symtom". Mår bra av det!

Men - det som är det allra bästa för någon - kan vara helt fel för någon annan.

Mala09
2009-09-28, 13:14

I natt drömde jag iallafall mycket och det tror jag beror på potatisen.Men som diabetiker,behövde jag (självsagt) ta ekstra insulin på kvällen då blodsockret var högt  efter potatisen.Om insulinet behövs for att få effekten kan man jo kontrollere det mycket om man tar insulin som sprutor.Men det behövs vel en potatis eller annat i magen som kan jobba tilsammans med insulinet./aktivera det.Så om jag tar insulin och inte äter på kvällen men lar proteinet jobba med insulinet (om jag åt mycket protein innan till middag  fex,kan jag behöva extra insulin på kvällen) får man jo inte samma effekt antar jag.

Det här er intressant eftersom i mina tonår tog jag mycket mer insulin,och sov aldrig bra på netterna.Åt jo mer kolhydrater som alla också.Men på skolan kunne jag somna och omtrent halusinere mine dagdrömmar var så stärka.Värkligeheten flöt in och ut av en dröm.Läraren gjorde/sa plutsligt konstiga saker och jag fattade nu har du somnat,vakna!!(Behövde aldrig ta droger det var tilräcligt med konstigheter som ustabil diabetiker typ 1a he he)Och om jag drömde på natten var det mycket aktivt,flera på en natt etc.Nu kan jag se sambandet.Och När jag byrjade med GI drömde jag sällan alls.Spennande emne!

Zepp
2009-09-30, 00:57

Finessen med potatisen skulle vara att insulinet höjdes.. kolhydraterna (potatisen) var det som skulle höja insulinet.. om teorin skall stämma!!

Med andra ord så kan insulinresistenta inte bli nedstämda på grund av serotoninbrist.. alltid något gott i det onda!??

Mala09
2009-09-30, 16:36

Men-om man kan få insulinresistensen under kontroll och bättre kännslighet mot insulinet av en period med lchf-kan jo fortfarandes det med hormonet seratonin vara viktig att ha på natten.Rustibus fex har jo kört lchf 6mnd och är antagligen mindre insulinresistens änn eventuellt innan lchf.

Jag har en bra effekt av det här,och det är spennande.mitt blodsocker höjs inte som dag 1-faktisk har det varit mycket stabilt och i dag har jag tills nu enbart tagit lantus långtids.Problemet vill en del säga=man är inte ketogen om man tar en potatis.Så man kan möjligens köra strikt en period och så introdusera den här potatisen kall på kvällen.Jag har vänner som har kört lchf och tatt av kilo och mått mycket bra i 3mnd,men senn mått dårligt.Så det här kan vara lösningen for vissa.

magma
2009-09-30, 22:03

Hmm. Inte ketogen? Enligt Cal counter innehåller kokt potatis 19 % kolhydrater. Om man då äter 40 gram potatis (höftade till med ett ungefärligt värde) så får man i sig 8 gram kolhydrater. Inte tillräckligt med andra ord för att bryta en ketos.

Edit: Mitt svar här var till inlägget ovanför mitt, där det stod "Problemet vill en del säga=man är inte ketogen om man tar en potatis."

Mala09
2009-10-01, 00:21

aha, det är jo bra då!Om man vill vara i ketos.

[Pennylane1]
2009-10-01, 11:39

vad är i så fall definitionen på ketogen kost, om det inte är sådan kost som man är i ketos av? Lite kolhydrater får man ju i princip alltid i sig och är i ketos ändå? MEnar du då att man inte äter ketogen kost?

Fattar inte!

magma
2009-10-02, 00:13

#165: Öh.. Äter man lchf så är man per definition i ketos. Vill man inte vara det så bör man nog göra ett annat kostval.Glad

Mala09
2009-10-02, 01:16

"Jag är fortfarande övertygad om att LCHF är den rätta vägen,men detta tycker jag visar på att vi alla är olika,och kanske är det så att vi som är i riskzonen för utbrändhet och Depression behöver hjälpa våra kroppar lite på traven,eftersom vi förmodligen förbrukar serotonin i högre utsträckning än andra,det är iaf min teori."

Blir mycket svårt vissa tider att kommunisera så här.Tråden handlar jo om det kan vara for vissa bra att göra som Rustibus.Jag har ingen åsikt om ketos eller inte-jag tycker lchfär jättebra-men inte alla mår bra på en strikt lchf just pgav.en situation som den Rustibus kom i.Om jag var negativ beklagar jag-är inte alls negativ,mycket glad at lchf har blivit etablerat som et fenomen eller vad man kan kalla det.Många kan sluta med sina medisiner pgav det och mår mycket bra.Men det är viktig att notera det här med Seratoninet tycker jag,och intressant.Nu lämnar jag,som jag hadde planerat redan men det var svårt-forumet.Men jag är absolut inte negativ alls till ketos eller lchf.

Vi måste vara öppna-even lchf are har inte hittat alla svar.Som typ 1 a funderar jag mycket på saker som fex vad som gör att kroppen reagerar som den gör.Ofta är det en logisk forklaring-om inte en så positiv en.(till fexs diabetes eller depresjon) eftersom det blir så svårt (pgav språket också) att diskutera saker (misuppfattat som nu) kan det bli bra att jag nu slutar skriva.Men tack Rustibus den här tråden var mycket viktig och en bra finale for min del.Lycka till alla-ni är jättebra och lchf också.

lizaohman
2009-10-03, 14:34

Lycka till Mala09 och tack för den tid du varit hos oss !!! Cool

Kajsa1971
2009-10-07, 14:51

Bakslag!

Jag har hittat den första nackdelen med potatistricket. Helt plötsligt sitter jag här på jobbet och får mens, utan bindor och utan någon som helst PMS-förvarning.

Skrattande

Äsch, jag får väl börja skriva in små kryss i kalendern i stället.

profca
2009-10-11, 16:21

Eeeh jag fattar inte inte Kajsa. Var tänkte du stoppa potatisen förr att slippa mensen?

Kanske inte fattar för att jag är karl.

[Pennylane1]
2009-10-11, 16:27

ja det är nog för att du är karl Tungan ute var nog PMS:en  (premenstruella syndromet)  som potatisen lindrade så att hon blev överrumplad när mensen kom utan att signalera sin ankomst.

Lasselars
2009-10-11, 16:50

Om man vill skippa potatisen kan man testa ett kostttillskott som heter 5-HTP.

"Kroppen tillverkar 5-hydroxytryptofan (5- HTP) från tryptofan, som finns i proteinrik mat såsom kött och mjölkprodukter. 5-HTP är ca tio gånger mer aktiv än själva aminosyran L-tryptofan och är serotoninets (5-Hydroxy typtamine eller 5-HT) omedelbara förstadium."

"En av fördelarna med 5-HTP till skillnad från tryptofan är att det krävs mycket mindre mängd av ämnet än trptofan för att ge bra effekt. Del av förklaringen är att 5-HTP inte behöver modifieras innan den passerar blod hjärnbarriären för att konverteras till serotonin i hjärnan."

Dock ska man inte ta 5-HTP tillsammans med SSRI medicin.

Har inte testat det själv så jag vet inte hur bra det är men jag har hört om många som säger att de fick ett nytt liv när de började.

nr-9
2009-10-11, 18:31

#173 5-HTP + en bit potatis någon timme före frukost = dunderkur!

Tror inte jag mått så här bra psykiskt någonsin faktiskt. (typ 1 + kroniskt deprimerad).

Lasselars
2009-10-12, 16:32

#174 Låter ju lovande! Varför potatisen på morgonen föresten? Sen undrar jag vilket märke av 5-HTP använder du och var köpte du det?

magma
2009-10-12, 18:50

Beställde 5-HTP igår från vitaminbutiken.se.

Har läst lite olika doseringsrekommendationer: på bodystore.se står det 1 tablett på 10 mg/dagen, på vitaminbutiken skriver de max 3 tabletter/dag (samma styrka). Men tabletterna på bodystore innehåller lite annat också, B-vit, Valeriana osv- kanske det beror på det??

nr-9
2009-10-13, 22:43

#174 Läste någonstans att man kunde ta det på kvällen för att sova bättre men på morgonen om man ville ha effekten under dagen istället. Och att 5-htp tas upp bättre med lite kolhydrater. (Det är väl vad tråden handlar om?) Så jag slog två flugor i samma..

Tar nu 5-htp (100mg) från Solgar som innehåller magnesium, valeriana och B6.

Har tidigare provat 5-htp från TopFormula och Relieve som även innehåller johannesört. De jag tar nu tycker jag fungerar bäst, vad det beror på kan man spekulera i.

magma
2009-10-14, 00:30

Så man bör ta 5-HTP ihop med potatisen ändå? Jag fattade för att man med pillrena slapp potatisen?

Hoppsa det är så, vitsen med pillrena var ju just att inte behöva potatisen/äpplet etc.

Zepp
2009-10-14, 01:08

Om du är typ1 utan egen insulinproduktion tillför potatisen inget ytterligare.. dess enda funktion skulle vara att höja insulinproduktionen!!

magma
2009-10-14, 01:19

Har ingen slags diabetes alls, misstänker "bara" insulinresistens.

Zepp
2009-10-14, 01:23

Jaa.. är du insulinresistent borde du ha tillräckligt med insulin i ådrorna.. för att alldrig bli deprimerad.. såvida du äter protein.. vilket gör att jag tvivlar på teorin!

magma
2009-10-14, 22:02

Hm, ska i första hand prova till natten för att se om det gör någon skillnad på sömnen/insomnandet. På vitaminbutiken.se skriver de såhär om preparatet:

"5-HTP är en förkortning av 5-hydroxytryptofan, vilket i sin tur är en beståndsdel från aminosyran tryptofan som konverteras av hjärnan till  neurotransmittoren serotonin som påverkar allting ifrån aptit, humöret till sömnen.

Lamberts är nu stolta att äntligen kunna introducera 5-HTP produkten som är baserad från en naturlig källa, nämligen från fröna utav växten Griffonia simplilicifolia. 5-HTP omvandlas i kroppen till serotonin och motverkar främst depressioner och sömnproblem.

Kroppen tillverkar 5-hydroxytryptofan (5- HTP) från tryptofan, som finns i proteinrik mat såsom kött och mjölkprodukter. 5-HTP är ca tio gånger mer aktiv än själva aminosyran L-tryptofan och är serotoninets (5-Hydroxy typtamine eller 5-HT) omedelbara förstadium.

Tryptofan användes i många år som ett säkert och effektivt kosttillskott för att optimera produktionen av serotonin, men tog bort från marknaden p.g.a att en product i asien visade sig vara kontaminerad under tillverkningsprocessen.

Forskarna vände sig då till mera naturliga källor som 5-HTP och fann då att den afrikanska plantan Griffonia simplicifolia innehöll höga halter av ämnet. En av fördelarna med 5-HTP till skillnad från tryptofan är att det krävs mycket mindre mängd av ämnet än trptofan för att ge bra effekt. Del av förklaringen är att 5-HTP inte behöver modifieras innan den passerar blod hjärnbarriären för att konverteras till serotonin i hjärnan.

Verkan av Prozac och många andra antidepressiva läkemedel är att öka tillgängligheten av Serotonin i vissa hjärnsynapser. Dessvärre så kan dessa läkemedel ge upphov till en rad otrevliga och farliga biverkningar. 5-HTP har inga dokumenterade biverkningar av allvarligare karaktär.

5-HTP går emellertid inte att patentera eller få ensamrätt till efterson det är ett naturligt förekommande ämne. Av denna anledning är läkemedelsföretagen inte intresserade av att sälja 5-HTP trots att den är lika effektiv eller effektivare än många läkemedel.

I en rad stora kliniska undersökningar har jämförelser gjorts mellan 5-HTP och välkända antidepressiva mediciner. Resultatet var häpnadsväckande! Med avstämning mot en standardiserad depressionsskala gav både läkemedlen och 5-HTP en helt likvärdig lindring av depressionssyntomen.

Patienter med Depression som gavs 100 mg 5-hydroxytryptofan tre gånger dagligen uppvisade en förbättring med 50 % eller mer av sina symtom, och detta utan några rapporterade biverkningar. Samma typ av studier har utförts på deprimerade barn med lika positiva resultat.

Liknande 5-HPT studier har även utförts på personer med symtom som oro, panikångest, sömnsvårigheter och maniska beteenden. Man kunde i dessa studier se en uppenbar minskning av oro hos de personer som behandlades med 5-HTP och patienter med panikångest upplevde en känsla av lättnad och ro efter intag av 5-HTP.

Melatonin som hjälper till att reglera sömncykeln är en metabolit till serotonin. Studier finns som visar att tillskott av 5-hydroxytryptofan även påverkar sömncykeln positivt genom att kroppen lättare kan tillverka melatonin.

Dessutom, en sex veckors klinisk studie som inkluderande överviktiga personer med ätstörningar tilldelades 5-HTP. Resultatet visade en tydlig minskning av intagen mängd kolhydrater och även en tidigare mättnadskänsla, vilket bidrog till en väsentlig viktminskning."

Bamze77
2009-10-15, 23:22

Kan en tsk potatismjöl utrörd i ett glas vatten fungera på samma sätt som en hel potatis innan läggdags??

magma
2009-10-27, 20:43

Puttar upp denna, nu var det ett tag sedan den syntes till.

Anne-
2009-10-29, 13:18

Har effekten av den lilla biten potatis hållit i sig? Är det några som fortfarande äter potatisbiten på kvällen?

Nyfiken!Glad Är trött och med ofta huvudvärk de senaste tiden. Kommer köpa potatis idag och testa!

Rustibus
2009-10-30, 11:21

Efter att ha ätit den lilla potatisen ett tag,så har jag märkt att effekten har varierat mycket från natt till natt.Vilket fick mig att börja fundera på om det kunde ha nåt att göra med vad jag ätit,om maten varit mer eller mindre tryptofanrik.

Efter att jag såg inlägget om 5 HTP tillskottet,så har jag ätit en tablett Relieve tillsammans med min potatis varje kväll,och effekten är om möjligt ännu bättre nu.Nu har jag samma bra sömnkvalitet varje natt oavsett vad jag ätit under dagen.Bara för att testa så prövade jag tabletten utan potatisen ett par kvällar,och effekten var inte alls den samma.Jag håller med nr-9, kombinationen " potatis-5HTP" är super.

Tack för tipsetGlad

dejsi
2009-11-05, 15:34

Jag läste att Annica D skrev i sin blogg, 2007, att det är vissa människor som måste äta lite mer långsamma kolhydrater för att må bra. Jag tror också att det är individuelltKyss

missaz
2009-11-05, 18:27

Ni här som kör med 5-HTP; hur fungerar det? Några biverkningar? Jag skulle verkligen, verkligen behöva det om det funkar, men törs inte prova NÅGOT som påverkar hjärnan efter att jag tuppade av bakom ratten när jag åt Champix.

Jag är så fruktansvärt låg sedan jag slutade röka. Sover skitdåligt, är trött hela tiden, fixar inte studierna (har tenta imorgon som jag antagligen inte ens kommer att gå på eftersom jag inte kan ett dyft ur litteraturen), har ångest och känner aldeles för ofta att livet bara ser ut som en lång plåga framöver. Min sluta-röka-sköterska tog upp detta med anti-depp, men jag törs absolut inte börja med något sådant; tänk om jag blir en osäker chaufför igen??? Vad gör man…?

cowboy-63
2009-11-05, 19:18

Hej.. Undrar hur potatisen och serotoninet påverkar personer med ADHD. Har inte riktigt koll på om ADHD:are har för lite eller för mycket serotonin. Antar att det är för lite. Vad skulle det innebära att äta potatisen? Har ADHD:are inte förmågan att bilda serotonin? Det här är som en hel vetenskap, någon som kan förklara?

birma
2009-11-05, 19:51

Oj då. Det här var något!! Så intressant och tankeväckande det låter. Endast skumläst som hastigast - skulle just stänga av datorn, iväg och jobba. Verkar mycket intressant, ska definitivt läsa detta noggrannt senare. Skriver en rad och bokmärker för att inte tappa bort tråden.

magma
2009-11-05, 20:45

#188: Jag märker bara att jag blir sömnigare och har lättare att somna inom ungefär en halvtimme efter att jag tagit 5-HTP. Men ligger jag och försöker läsa och kämpar emot sömnen (dumt, jag vet) så går sömnigheten över, och då tar det lika lång tid som vanligt att somna. Så om du tar pillret/pillrena strax innan du ska sova, så tror jag INTE att din förmåga att köra bil dagen efter påverkas!

#189: Har du läst någonstans att ADHD har en koppling till serotoninet? *nyfiken*

missaz
2009-11-05, 21:05

magma; Okej, ja jag inser ju att detta inte alls är detsamma som champix eller anti-depp, men har man varit med om det jag var med om blir man över-hispig…. Ett medel (oavsett vilket) som påverkar signalsubstanserna i hjärnan går nog inte bort bara på någon timma, jag fick tex. inte köra bil på 5 dagar efter jag slutat med champix pga risken att jag skulle tuppa av igen, och den medicinen tog ungefär 5 dgr att gå ur kroppen.

Ska läsa på om detta… vore bra om det fungerade för mig!

magma
2009-11-05, 21:29

Hmm, men serotonin är ju ett hormon och inte en signalsubstans? Det stod att en del kan bli sömniga (ja, det är ju därför åtminstone jag tar det:) och att det därför kunde inverka på bilkörning. Men jag har inte känt av någon sömnighet/trötthet som kvarstår till dagen efter, och får ändå oftast ta två st för att få någon märkbar effekt på kvällen.

missaz
2009-11-05, 21:38

magma; serotonin är både en signalsubstans och ett hormon. Flera hormoner är signalsubstanser.

magma
2009-11-05, 21:39

Aha, tack för infon! Tungan ute

missaz
2009-11-05, 21:57

magma; Det finns en intressant sida om hormoner, deras funktioner och symtom vid för mycket/för litet samt vad man kan göra för att fixa detta här.

Förvisso kanske man inte kan självdiagnostisera helt av att kolla där, men ett litet hum kanske man kan få om varför man har de problem man har. Dessutom är det intressant kunskap! (alla råd på sidan kanske inte är direkt LCHF, men den är rätt bra ändå)

cowboy-63
2009-11-05, 22:16

magma:

Klippt från wikipedia:

"En hypotes är att ADHD beror på en obalans mellan fritt respektive bundet dopamin alternativt serotonin. En annan hypotes är att produktionen av noradrenalin och dopamin är nedsatt, vilket gör att produktionen av adrenalin ökar för att få kroppen att vakna. Den förhöjda halten av adrenalin orsakar då det för ADHD typiska beteendet".

Det säger iofs inget om att serotonin-nivån skulle vara lägre hos ADHD:are utan, som jag uppfattar det, inte riktigt kopplar mellan de olika substanserna… eller?

missaz
2009-11-05, 23:41

#197 Hmm… fast enligt de hypoteser det står om där låter det som om de tror att det i första hand är dopaminet som strular… Det är ju iofs hypoteser och inget bevisat, så vem vet…?

nr-9
2009-11-15, 10:27

missaz - Sluta-röka-deppighet är väl lågt dopamin? Såg att det fanns en produkt (stressgard) som både hade 5-htp och L-tyrosin som vad jag förstått ska fungera som dopamin. Det kanske är något?

Jag har ätit 5-htp i många omgångar med bra resultat och utan direkta biverkningar. (Förutom en gång då jag tyckte att jag mådde FÖR bra!). Mår för närvarande bättre och har tagit en paus då jag märkt att 5-htp påverkar mitt blodsocker något uppåt.

missaz
2009-11-15, 13:27

nr-9; Måste kolla upp denna produkt - tack för tipset! (jo, sluta-röka-depp beror på lågt dopamin)

hemul
2009-11-15, 14:37

Potatis på KiF - kors i taket! Skrattande

Intressant tråd. Jag är lite nyfiken på en sak dock. Ni som det funkar för, har ni testat att äta potäten eller andra kolhydrater när som helst under dagen?

batski
2009-11-15, 16:52

Äter depp-medicin. Ska nog testa detta med potatisen. Tack för att du delar med dig om detta!

Andina
2009-11-18, 14:15

Kan det vara så att kaliumet i potatisen är 'hemligheten'?
Vi rekommenderas att äta 3,5 g Kalium/dag (kvinnor) resp 3 g/dag (män). Och i 100 g kokt potatis (utan salt) finns 500 mg Kalium.

Såg på www.halsosidorna.se/Kalium.htm att en hel del av våra vanliga "övergångsbesvär" är lika dem man kan få vid Kaliumbrist. Och även depressionssymptom!

Särskilt i början gör vi ju oss av med lite mer vätska och därmed också en del Kalium - vilket skulle kunna vara en (1) orsak till att vi upplever besvären.

Ba' en tanke…

nr-9
2009-11-18, 18:39

Jag har mätt mina K-nivåer och sedan jag bytte till mineralsalt är de över referensintervallet, innan var de strax under "topp-nivån". Allas kroppar är ju visserligen olika men jag har inte fått K-brist av LCHF.

Trollkatta
2009-11-19, 00:23

Vilken intressant tråd! Om potatisen hjälper tycker jag det är superbra. Depression är inget att leka med. Antidepressiva mediciner har tyvärr en baksida i olika biverkningar så kan man slippa det är det guld värt.

Så skönt att höra att jag inte är ensam om att må dåligt av för lite kolhydrater! Har inte själv provat just potatis men har ökat på mängden långsamma kolhydrater. Avslutar varje kväll med lite kolhydrater, tex rå morot. Fick intrycket här att det är så viktigt att hålla så låg kolhydratmängd som möjligt. Tom frukt är dåligt, verkar det som. Åt för lite kolhydrater och mådde pyton, blev jättetrött, svimfärdig, ständig huvudvärk mm. För mig har justeringen gjort susen. Äter väl mer som GI fas 2 nu, även frukt och bär. Är pigg, har energi och sötsuget är borta. Så visst är det så att vi alla är olika :)

lizaohman
2009-11-19, 14:53

Trollkatta: frukt innehåller tyvärr väldigt mycket socker, det är av den anledningen som "vi" brukar avråda från den (bär är bättre). Morot är förresten inte långsamma kolhydrater (även om vi sällan diskuterar långsamma/snabba härinne) - rekommenderar ovanjordsgrönsaker istället. Kolhydratmängden som man mår bra av är så väldigt olika. Jag, som är diabetiker, håller så lågt jag bara kan. Min man, som är frisk och fin :)  kan ibland öka på med något som bjuds utan att han mår dåligt för det!

Hoppfull
2009-11-19, 16:04

#205 Jo jag har fått samma intryck som du angående kolhydratmängd. Men jag vet ju som sagt idag att jag behöver lite kolhydrater för att må bra. Och i just mitt specifika fall som inte har problem med sug eller socker eller högt insulin så spelar det inte så stor roll vilken sorts kolisar det är. Jag har ju valt bort all säd men äter både potatis och ris, inte så stora mängder men jag mår mycket mycket bättre med lite sådant än utan.

Så man får prova sig fram till vad just den egna kroppen mår bra av.

Trollkatta
2009-11-22, 10:48

#206 Synd på moroten tycker jag. Har en låg påverkan på blodsockret, om man ska tro tabellerna (GI: 16, GL: 1). Men det är kanske stärkelsen som vissa reagerar på. För mig fungerar morot, väl valda frukter och bär bra. Jag har fått prova mig framSkrattande, Blir bara sjuk av för alltför lite kolhydrater.

#207 Absolut! Vi är alla individer och får hitta vår egen variant av livsstil. Tror inte det finns EN mall för oss alla.

Kalle-B
2009-11-23, 14:14

Jag ska hem och koka potatis.Cool Måste testa.

Har liksom tappat gnistanRynkar på näsan.

birma
2009-11-27, 18:54

Typiskt. Här får man reda på något bra och så tappar man bort det. Gick och köpte potatis efter att tidigare läst i denna tråd, bokmärkte också. Men fortfarande ligger potatisarna längst ner i kylskåpet okokta, halvt bortgglömda, så dumt. Minns inte om det står i tråden här, eller var jag fått ifrån att det ska gå en viss tid som de ska stå efter kokningen. Ett dygn? Har något med stärkelsehalten att göra tror jag. Svårt gå igenom alla inläggen nu igen men det var kanske inte här i tråden det stod. Började ju samtidigt söka på övriga nätet när jag läst i denna tråd. 

Det är väl inte enbart det att de ska ätas kalla. För att kyla ner en potatis kan man ju göra på 5-10 minuter. Det är väl något med förfluten tid från kokningen också?

Zepp
2009-11-27, 19:13

Tror inte det skall ha någon betydelse. för kall poatis har vi bara svårare att ta upp då en del av stärkelsen omvandlas från Amylos till Amylopektin!

Om teorin stämmer så borde det vara bäst med nykokt potatis!!

Shawy
2009-11-27, 23:03

Hej!

Jag har ätit lchf sen mars 2007 och nu i mars har jag ätit i 3 år. Har ätit ganska strikt, med det menar jag protein och fett(grädde i maten). Har ätit grönsaker ganska sällan, händer då jag handlat hem ibland. Gick ner några kilon första året. Nu sista året har jag ökat trots strikt. Har hamnat på 2-5 gram kolhydrater per dag.

Mitt största problem är att jag har haft mycket kräkningar sen jag började och funderat över det. Får klumpkänsla, precis som maten fastnar och vill inte sjunka ner och jag får kräkas upp. Har aldrig haft dessa problem innan lchf, mer än halsbränna. Kräkningarna har kommit i perioder och då hållit i sig ett par veckor dagligen.

Eftersom jag ätit lchf under så lång tid så har jag sett ett samband med mina kräkningar är att det händer när jag minskar ner mina portioner och tillsätter mycket fett. Jag gör det för att då går jag ner i vikt. Men då sätter kräkningarna igång.

Jag upplever det som ett stort problem. Har även funderat över om det beror på för lite kolhydrater. Då har jag provat att tillsätta mer grönsaker…men kräks upp. Troligen att portionerna blir för stora, för min avsikt var att få upp kolhydraterna.

Den här veckan har jag provat att tillsätta knappt 1 dl kokt ris eller en mindre potatis till min lunch. Då upphörde kräkningarna och klumpkänslan! För mej verkar det som att jag behöver mina 20 gram kolhydrater och därmed slipper större portioner som det skulle ha blivit med grönsaker. Har även provat filmjölk, men fått kräkas då. Tror att jag är känslig mot mjölkprodukter om det blir för mycket och även superkänslig mot vetemjöl och bröd.

Men det verkar gå bra om jag håller mej till parboiled ris eller kokt potatis. Men är noga att det är lite och endast en gång per dag.

Vikten har inte ökat denna vecka, men det återstå att se. Jag får inget sug och ville inte alls äta kolhydrater överhuvudtaget…gör det bara för att prova för att få må bättre. Känns inte alls bra att äta kolhydrater när jag trivs så bra med lchf. Min sambo mår ju skitbra på strikt lchf.

Jag kommer återkomma om hur jag framöver mår av detta. Men just nu känns det som att det var det här jag behövde.

Tycker nog att jag ändå håller mej till lchf trots att jag gått från 2-3 gram kolhydrater per dag till 20-30 gram per dag(oftast 20 gr).

Jag har ingen som helst lust att öka mina kolhydrater och jag äter inte mitt ris eller potatis med glädje. Men min hälsa talar om för mej att det är så här jag måste göra för att må bra.

Har inte haft klumpkänsla eller kräkningar alls denna vecka och det tycker jag talar för sig. Men, det är nog för tidigt egentligen för att uttala sig om. Kunde inte låta bli att göra ett inlägg när jag läste den här tråden.

Kajsa1971
2009-11-28, 01:28

Har det verkligen med kolhydratmängden att göra?

Jag äter inte kött. Har nu lagt till fisk, men tidigare åt jag bara ägg och det ytterst sällan. Levde alltså på oerhörda mängder kolhydrater och hade i alla fall den där känslan av att "jag orkar inte mer".

För ca 3 år sedan blev jag inspirerad av paleotänket och tog bort socker, potatis, mjöl och mejeriprodukter. Sedan provade jag ett nytt grepp vid årsskiftet och la till mer fett i kosten. Eftersom jag eftersträvade en LCHF-liknande kost utan kött kompletterade jag med mejeriprodukter igen.

Den där uppgivenheten försvann inte med min LCHF-variant, men däremot med potatisen. Och det omedelbart! Kan därför inte se att det skulle ha något samband med mängden kolhydrater i kosten. Inte för min del i alla fall.

Kan tillägga att jag inledningsvis var väldigt noga med potatisen, men att jag numera kan slarva ganska rejält utan att bryta ihop. Men om det krisar på något sätt ser jag till att förebygga.

Jag har fått ett nytt liv, ett nytt jobb och jag orkar mycket mer. Ingenting tar sig orimliga proportioner längre. Efter alla dessa år har jag svårt att tro att alltsammans är placebo.

Ingen kan ha något att förlora på att prova!!!

Shawy
2009-11-28, 11:11

Nä precis…kanske inte alls har med kolhydratmängden att göra. Utan istället vart dem kommer ifrån. Jag har ju haft 3 år på mej att exprementera och mixtra för att hitta rätt lösning för mej.

Jag är otroligt superkänslig för vetemjöl. Räcker med att få i mej lite och då är det kört, så det kommer jag inte äta.

Jag har ju även stora sömnproblem så jag kanske kommer prova att ta en liten potatis innan läggdags framöver. Men börjar så här lite lugnt nu och kollar av.

Mala09
2009-11-28, 11:19

213# så fint !! #214 möjligens duFlört är gluten intolerant? M

Zepp
2009-11-28, 11:19

Det första jag kommer att tänka på är att din kropp säger till dig att inte äta så mycket fett.. eller något liknande!!

Med tanke på att det även händer när du ökar kolhydraterna .. så skulle jag fundera på om inte kroppen signalerar att du inte skall tillföra så mycket energi på en gång!

Vad jag läst här på forumet så är det främst män som upplever att det fungerar bäst med få.. rejäla måltider.. stämmer bra med min egen erfarenhet oxå.. men jag läser oxå att en del kvinnor upplever att det fungerar bättre med mindre måltider oftare!??

Och bara för att det passar din sambo att äta så, är det inte säkert du måste äta likadant, ni är ju två olika individer med olika behov!

Antingen så har du något problem med magen, eller så är det något du inte tål.. eller så är det kroppens signaler som.. dvs aversionsystemet som säger.. ät inte så mycket per gång eller ät inte så mycket fett!!

Till skillnad från kolhydater som har en tendens att öka aptiten så blir man illamående av för mycket fett!

Med tanke på att du inte har gått ner något.. om du nu behöver det.. så skulle det kunna vara ett tecken på att du äter för mycket!??

mikaelj
2009-11-29, 01:29

Relaterat till SAD, kanske? Verkar vara vanligt här norröver…

Sedan en vecka tillbaka har jag haft problem med sömn och ökad aptit. Skall prova att dricka några glas mjölk till varje måltid och se om det kan göra något för välbefinnandet. Plus en (förvisso svag, men ändå) fullfrekvenslampa att ha på skrivbordet.

skogs-tolva
2009-11-29, 01:46

Testade potatis-prylen på min sambo som var tydligt deprimerad och hängig, stressrelaterat med mycket krav hängandes över sig. Sa inte vad potatisen skulle vara bra för och se- efter en halv vecka sa han själv att han kände sig så nöjd på morgonen när han gått upp, han kunde bara inte klura ut vad eller varför!

Så nog tycker jag att det funkar alltid.

JAUS
2009-11-29, 08:30

Den här tråden börjar bli lite väl lång. Kanske läge att låsa denna och fortsätta i en ny tråd?

magma
2009-11-29, 21:20

Låser denna och hänvisar till en fortsättning här istället.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen