Ny medlem
Hejsan! Anki heter jag och jag började äta LCHF 19 november 2006.
I hela mitt liv har jag haft stora problem med mat, vikt etc. När jag var 9år började jag banta för första gången vilket resulterade i 4års anorexi. När jag kom ur anorexin gick jag rakt in i överätning som fortsatte och blev värre med åren. Jag levde med en ständig hunger som aldrig kunde stillas och ett fruktansvärt sötsug.
Min överätning och mitt chokladmissbruk lyckades jag bryta i november 2006 tack vare att jag läste Skaldemans bok och vågade ändra mina matvanor. Jag har upplevt många hälsoförbättringar och är så glad att jag äntligen mår bra och kan känna mättnad!

Underbart att äntlign få vara mätt! Välkommen hit, här är vi många med ett flerårigt överätande/matmissbruk i bagaget.
Välkommen!
Välkommen säger jag också!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen! Det är så gott att se varje ny person som upptäcker att LCHF faktiskt är en bot mot sockerberoende, och inte bara en hantering - som många "discipliner" typ viktväktarna innebär. En ständig balansgång som bara får en att må dåligt varje gång man faller. Och faller gör man, eftersom suget alltid finns kvar så länge man underhåller det med kolhydrater.
Det var roligt att läsa dina ord, för jag mindes plötsligt hur sockerberoende jag själv var före LCHF - det hade jag faktiskt glömt bort! Jag åt inte så mycket godis eller så, utan det var mer i flytande form - cola och annan läsk, eller vad sägs om sportdryck!? Av saftförrådet hemma gjorde jag själv slut på mer än vad mina två barn drack, tillsammans…!
Det var en god påminnelse. Och välkommen återigen!

Varmt välkommen!
Chokladmissbruk, det känner jag till…. En hemsk "drog" det där!
Det är attans att det skall vara så gott - tills man vänjer sig att vara utan. Det går ju faktiskt!
Hur tycker du det har varit att bryta den onda cirkeln?
Har det varit tufft eller gått enklare än du trodde?
Du har iaf bidragit med en solskenshistoria - det kan behövas i allt detta regnade!
Jag glädjs med dig!
Gumman: Att bryta mitt chokladmissbruk var helt klart det svåraste jag gjort hittils i mitt liv, och jag har varit med om det mesta! :)
Jag började med att försöka begränsa mig till att äta choklad endast en gång i veckan, men det höll inte. Suget var där hela tiden och jag längtade efter chokladen. Så fort jag tillät mig äta choklad så slutade det med att jag smaskade i mig mellan 500g och upp till 1kg på en gång…. som vanligt. :(
I oktober gjorde jag en ansträngning att bara äta 70% mörk choklad, som jag inte gillar lika mycket som vanlig mjölkchoklad. Det funkade inte heller. Tillslut insåg jag att choklad funkar inte alls för mig. Det är allt eller inget som gäller för mig. Jag klarar inte att ta "en bit" choklad. Så jag bestämde mig för att sluta, jag tog det en dag i taget. Efter ca 2 veckor utan choklad läste jag skaldemans bok och började med LCHF.
På den vägen är det…. :)
Då har Du gått den tunga vägen Anki_ och det är nyttigt för det lär man sig mycket om sig själv på.
Det är betydligt lättare att avgifta sig om man får äta mycket fett istället. Hjärnan glappar efter stimuli och fettet dämpar, det är jag helt säker på.
Numer pensionär i Nynäshamn

Välkommen, Anki! 
Tack så mycket! 
Välkommen säger jag oxå. Från Anki1
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Good for you. Så bra att du lyckats hitta hem. Jag är själv ny. Började med LCHF 1 januari och mår utmärktl. Jag äter Skaldemans extrema diet så att säga. Men känner att jag mår skitbra. Hoppas att det håller isig. Lycka till, du är skit duktig. / kram Daniella
Välkommen Anki.!