Ägg-deff!
Igår började jag ett nytt projekt - "ägg-deff", vilket går ut på att jag i huvudsak bara äter ägg. Det blir ungefär 9-10 ägg (+ lite sill, majonnäs, kräftstjärtar och tomat) om dagen för att inte ligga på för lågt kaloriintag.
Dag nr 2 och jag har gått ner 0,8 kg på EN dag. Det har aldrig hänt tidigare! Betyder det att jag ändå hade rätt mycket kolhydrater som bundit vätska innan? Åt två korvar med blomkål i måndags vilket jag vet att jag är lite känslig mot (då jag lätt går upp i vikt efter att ha ätit just korv).
Tanken är att jag ska äta såhär tom tisdag nästa vecka, och går det bra funderar jag starkt på att fortsätta i ett par veckor till.
Tänkte jag skulle skapa en tråd här om hur det går för mig. Finns även att följa på min blogg (dessi.se)
Någon som har erfarenhet om att enbart leva på ett livsmedel? Vilka hälsoeffekter har ni upplevt? Fördelar/nackdelar?
Funderar också på vilken effekt det kan tänkas bli om jag sedan börjar äta varierad LCHF-kost men ändå håller mig under 20 gram kolhydrater om dagen. Någon som har en teori?

Som Nigellas man? 

Yep! Men det var BadGear som inspirerade mig efter att jag läst om hans ägg-deff för en tid sedan :)
Jag åt 20 ägg, ½ dl vispgrädde och ~50g majonnäs om dagen fredag till måndag. Inga förändringar i vikt. ;-)
Du bör äta något med järn också. Ägg och broccoli, kanske. Eller stekt i gjutjärnspanna. Ät mycket fett till, eftersom det är mestadels protein i ägg. 40% av överskottet (vad det nu är) görs om till glukos. Åas blir det inte mycket protein på 10 ägg/dag. Se till att det är ekoägg.
Enahanda kost? Ptja. Jag varierar mig rätt sällan för min "basmat" (frukost, lunch, kvällsmat) utan det blir i så fall middagen och då oftast på helger. Jag tror inte att man ur hälsosynpunkt behöver äta varierat om man ser till att äta mat som innehåller det man behöver. Som då ägg.
Lycka till!

#3: Jag tror jag får i mig tillräckligt med fett.
Min fördelning ser ungefär likadan ut som den gjorde med varierad LCHF-kost, dvs 6E% kolhydrater, 27E% protein och 67E% fett.
Men jag ska nog lägga till en smörklick på äggen till frukost ändå och lite broccoli till middagen :)
Tack för svar!
Det kan ju vara stärkelse eller annat i korv + charkuterivaror som du reagerar på.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#5: Ja precis. Undviker det helst så gott det går :)
Det ska bli kul att följa dig den här veckan och se vad som händer.
Ha en bra dag, Dessi! 

Ja då önskar jag lycka till och jag ska följa dej och se hur det går för dej!! 
Ha en bra dag; jejjja

Lycka till, ska bli spännande att se hur det funkar ;-)

Låter väldigt intressant. Kanske provar jag själv i några dagar när jag jobbar natt.
Lycka till!
Hans

Nu har snart ännu en dag gått till ända och två ägg står på kokning. Det blir ett lättare mål mat på kvällen de veckor jag jobbar sent.
Tog med mig 4 st kokta ägg med sill, tomat och bladspenat till jobbet idag. Står mig inte riktigt lika länge som jag är van vid (vilket är ca 5h) så jag funderar på hur jag kan ta med mig mer fett i matlådan.
Till frukost kommer jag slänga till ett extra ägg där med så att det blir 4 st. Lägger på några skedar smör där också.
Totalt ca 10 ägg om dagen med andra ord.
Tack för alla hejrop! :)
Spännande detta! Känns som något jag åxå skulle kunna klara. Älskar ägg! Faller det väl ut för dig kanske jag testar ett par veckor jag med för att se om det speedar upp viktnedgången!

#13: Låter som en bra idé! :) Jag har stått stilla sedan nyår och kände att det var dags att det hände nåt nu.
#14 Det förstår jag. Jobbigt när det fastnar så länge!
#14 Ska bli kul att se hur det går. Jag har också stått still sedan början på året men har upptäckt att när jag äter två ägg med bräckt skinka till frukost (plus smör naturligtvis) och sedan omelett på ca 2 ägg till lunch står jag mig bra länge på det. Till kvällsmat blir det något annat.
Nu har vågen begett sig ner ytterligare ett kilo och jag börjar få igång "andra andningen" när det gäller matlagning och positivt tänkande.
Lycka till Dessi101 !!
Spännande, följer detta med stort intresse, är själv en storätare när det gäller ägg. Trevlig blogg, flera spännande recept.

Ägg-deff dag 3:
Igårkväll hade jag 4 st ägg kvar, och jag skulle upp innan affären öppnade. Det fick alltså bli 4 st ägg till frukost och en Atkins-bar till jobbet. Tycker inte alls de smakar gott, men hellre tvinga i sig en sådan än att gå hungrig (äggplattan tog liksom slut lite tidigare än vad jag räknat med
) Finns ju knappast något färdig-alternativ i matbutikerna som passar mig. Hur som höll jag mig mätt riktigt länge på dessa 4 ägg (som jag åt tillsammans med majonnäs och kräftstjärtar).
Fikade med mamma på stan innan jobbet och det blev en liten mörk chokladbit med hasselnötter i (lika stor som en femkrona). Smakade himmelskt :D
Ska se vad vågen visar imorgon då jag inte behöver gå upp fullt så tidigt. Jobbar eftermiddag och sover till 12 ungefär så det är då jag väger mig, med undantag kl 09 imorse.
Tre dagar av min deff har gått och jag har gått ner 1,2 kg. SKÖNT att se att det äntligen går neråt :D
Har du testat äggmjölken, den borde ju vara perfekt om man ägg-"detoxar".

#19: Nej det har jag inte. Ska genast kolla upp det :)

Ägg-deff dag 4:
What's there to tell? Ja just det, jag har ätit ägg, ägg och ägg!
4 st kokta ägg tillfrukost med majonnäs och kräftstjärtar.
I min matlåda 4 st kokta ägg med sill och en tomat. Detta avnjöt jag på min lunch kl 17:15 och är nu ca 7 timmar senare fortfarande inte hungrig.
Det är lite svårt att avgöra där om jag ska äta på kvällen när jag kommer hem. Är jag hungrig äter jag naturligtvis, men vissa kvällar är jag det inte. Ska jag äta av principskäl för att inte ligga på för stort kaloriunderskott?
Jag kör med detta recept på äggmjölken, gör jag den på kvällen så har jag frukosten fixad till dagen efter också: 2 ägg, 4 äggulor, 1 liter vatten, 100 gram smör. Kakao eller vaniljpulver. Kokar upp smöret+ vattnet och mixar äggen+kako under tiden, och även sedan när jag häller över det kokande vattnet. Blir krämigt och inte alls blaskigt.
Ska bli spännande att höra om slutresultatet, lycka till:)

#22 Skall det vara kokta eller råa ägg? Det låter spännande i alla fall.
Råa!

Hur går det dessi , är du less på ägg,ägg,ägg?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ägg-deff dag 7:
Ännu inte tröttnat på ägg även om det kanske börar växa lite i munnen på mig. Äggmjölken har jag ej ännu testat, men tänkte slänga ihop ett glas tillsammans med en när vän som också äter LCHF någon dag snart.
I helgen har jag varit nere hos Henrik (pojkvän) och då blev det ett avsteg med en måltid. Till middag i söndags åt vi det som jag kallar "pizza utan deg" och det var himmelskt att äta vanlig mat igen.
Men nu är jag åter på banan, och nu första veckan har jag gått ner 1,5 kg. Det är otroligt bra med tanke på att jag det är nästan mer än vad jag totalt gått ner under hela detta år :)

Grattis, ska du fortsätta ägg-deffa?!

#27 Du har mitt smörpaket som Avatar och du har mac. Bra bra :) Var köpte du äggformarna?

#27 AH är det DIN bild! Jag har letat som en galning, för de var länge sen jag klippte ut just smörpaketet från ursprungsbilden, men för inte så länge sen försökte jag hitta HELA bilden igen! :P va bra att du sa till! Du är fantastiskt duktig :) hoppas det är ok att jag använder den som avatar… den är ju så söt!
Äggformarna är inköpta i japan (svaret man aldrig vill höra…), landet där söta matlådor (kallas "bento") är en subkultur i sig!
Det borde gå att hitta på internet…
ok efter att ha rekat lite (jättesnabbt) hittade jag t.ex från E-bay och den här sidan Japan Centre, men det är nog bara söka på "egg-moulds" så kan du kanske hitta mer…
Vad duktig du e! Nu blir jag seriöst sugen på att äggdeffa en vecka!
Har precis tagit blodprov och annat hos doktorn, så jag "har inget" på nån vecka nu. Hm.

#30 Tack! :D Hela bilden hittar du här. Det är tillåtet att använda i icke kommersiellt syfte (på bloggar och liknande vill jag gärna att det länkas till min blogg, precis som Dessi gjorde). Det är helt ok att använda som Avatar :)
Tack för länken till E-bay. Jag har några japanska kontakter, men det är oftast enklast utan mellanhänder :)

#32 enklast jo, men på E-bay o.dyl är priserna oftast hutlösa :P mina köptes för en spottstyver i en 100-yens butik (samma koncept som 1 dollar store", dvs jag betalade 100 yen = ca 6 SEK för två formar!)
Ett bra överlevnadstrick i japan är att köpa på sig gulliga saker i 100-yensaffärer och sälja dom dyrt över internet ;) folk är förvånansvärt villiga att betala massor för japanskt skräp, haha.
(förlåt för kapningen av tråden dessi!)

#27:
Haha vad roligt! :) Under halva denna vecka har jag levt på nästan bara ägg, men nu har jag återgått till vanlig LCHF-kost.
Vi får se vad det resulterar i på vågen. Just nu visar den olika från dag till dag, förmodligen pga att jag börjat styrketräna och kroppen drar åt sig mer vätska.
Tack för era inlägg! :)
Styrketränade du något under deffveckan?
Åt du alla dagar mer fett än proteiner i E%?
Min fråga är för att jag alltid äter mkt mer fett än proteiner, men igår blev det mycket mindre fett i förhållande till proteiner och jag gick upp 2 hg över natten. Efter att ha gått ner konstant under en veckas tid (2 kg sammanlagt).
Kan det vara något hinder för fettförbränningen att äta mer protein än fett?
Vad tror ni?

Dessi - hur mådde lilla magen av allt ägg-ätande da? Man känner sig ju lätt lite rutten i kistan om man äter extra mycket ägg, upplever jag det som i alla fall…..
#35 man ska nog akta sig för att väga sig varje dag, kroppsvikten kan växla lite hursom från dag till dag!
Med "mer protein än fett" antar jag att du menar i energiprocent? för jag tror nog det är bäst att äta större andel energiprocent från fett än från protein… protein har en svag insulinhöjande effekt.
Mer protein än fett i gram räknat menade jag.
Det blev igår:
87 g fett= 56 E%
135 g protein= 38 E%
19 g kolhydrater= 5 E%
Oftast ligger jag på 70 E% fett-22 E% proteiner-8E% kolhydr
Har svårt att låta bli att väga mig. Det första jag tänker på när jag vaknar på morgonen nu förtiden…
Men så är jag ju nyfrälst…(sedan 1 vecka tillbaka)

#35: Nej det gjorde jag inte, men däremot blir det mer protein, till skillnad från innan, då födan bestod nästan enbart av ägg. Jag har läst att SSS rekommenderar kvinnor som har måttlig övervikt att äta mer protein. Det verkar iallafall hjälpa för mig :)
Sen har det varit definitivt lättare att ligga på ett litet energiunderskott med hjälp av ägg-deffen än om jag äter vanlig LCHF-kost.
Protein till skillnad från fett utsöndrar en liten mängd insulin, men jag vet inte hur stor skillnaden egentligen blir. Jag går iallafall ner mer i vikt om jag ökar på proteinintaget.
Räknade ut hur en dags fördelning såg ut på en ägg-deff-dag:
27E% protein, 67E% fett och 6E% kolhydrater.

#36: Magen har det inte varit några problem med. Inga gaser eller något annat krångel :)

Ägg-deff efter 2 veckor:
Nu har jag ägg-deffat i två veckor och även om jag gjort avsteg från att enbart äta ägg har det gett resultat ändå.
Totalt på 2 veckor: -2,4 kg
Idag äter jag äggbaserat 2 av 3 mål och hoppas vikten fortsätter neråt som den gjort hittills :)

Grattis till minuset och att du står ut med äggen. Jag försökte äta mer ägg förra helgen då jag jobbade natt. Men efter två nätter så fixade jag inte att äta så mycket ägg. Det är inget för mig men du gör det mycket bra som klarar av det.
Dessi,
Visst är det gott med ägg? Utan att ens ha en uttalad äggdeff uppskattar jag att minst 50% av min energi kommer från äggröra med mjukost stekt i kokosfett. :)

Aaaaaaahhh vilken pepp detta blev!!!!!! Jag ska göra samma sak från och med imorgon…. Hur många ägg per dag ska man äta, och vad kan man äta till???
Jag åt 20 XL-ägg (73g/st) om dagen, stekta i smör och med lite majonnäs till varje måltid. Mest krämig äggröra.
Tills du känner dig mätt och nöjd gissar jag…
Till? Smör!

EEEEeeeee ok
Ingen sill eller så
*s* Fråga Dessi hur hon ägg-deffade, jag misstänker att hon med det menade enbart ägg och fett:) Du kanske kan ägg och fisk- deffa?
Sill äter jag aldrig, så hur det ligger till med den på kolhydratfronten vet jag inte, tror lagen innehåller en hel del socker?
Ibland rullar jag in mina kokta ägg i rökt skinka och lägger på en klick majonnäs, helt OK.

Dessi - blev grymt sugen på att prova detta! I min tråd "Åtta veckors fakir test" kan du följa mig när jag försöker jag gå ned i vikt till mitt bröllop. Det har gått lite trögt och jag behöver nu snabbt dra igång viktminskningen. Vi verkar ha lite samma vikt och längd. Jag är 160 cm och väger 66 kg. Skulle vilja gå ned till 60kg innan bröllop dvs. 1kg i veckan, men vi får se hur det går. Huvudsaken är att jag bli lite fastare. Klänningen passar redan (nästan) 
Frågan var, hur åt du dina ägg? Jag har lite svårt för kokta ägg, men scramlbed och omellet går bra. Spelar det någon roll om man kokar eller steker? Det borde inte det, men jag tänkte fråga…
Ha de gott!

Hej nu har jag också ägg fakirat i några dagar!
Funkar helt fantastiskt!!! har stått still ett tag… så det känns skönt att det rör på sig igen. har ätit LCHF sedan i påskas -08.
Så här gjorde jag:
frukost: äggröra på 2 ägg och 25gram smör (smällt smör i gryta och blanda i ägg, rör till klumpig massa… klart och gott!) kaffe med grädde
lunch: ägg röra som ovan plus två matskedar köttfärs sås (nötfärs, gullök, krossade tomater och cf)
kvällsmat samma som frukost
massor med vatten och ibland med lite citron i
1 kopp the med grädde till fikat.
så här ser min vikt nedgång ut:
start onsdag
onsdag: 66,8
torsdag:66,2
fredag: 65,9
lördag: 65,5
söndag: 65,3
totalt 1,5 kg på 5 dagar!!!
WOW!
Ska fortsätta ett tag till. känns jätte bra nu och jag har inte tröttnat och jag mår toppen.
Har märkt att jag måste vänta ca 45 min på morgonen innan jag väger mig för att få ett stabilt vikt resultat. så 45 min går till att knota runt och förbereda mig, utan att äta och dricka och sen upp på vågen…

Shit, vad bra!!! Jag måste verkligen prova! Om jag bara fick äta grädde och majonäs så skulle jag kunna leva på detta hur länge som helst, men för mig verkar det som att just grädde bromsar viktnedgången…
Hur mycket motionerade du under denna vecka?

# 50 Menar du om jag har sportat??? Inte ett dugg! Jag har pluggat som en dåre och haft två tentor idag… suttit ner hela veckan med näsan i böcker!
ner 0,1kg imorse…. inte så mycket men bättre än inget.

Hm bara ägg, skulle jag klara det tro??
Tjoohoo!!
Jag har hängt på med äggdeffen sen i går eftermiddag! 
Det är SÅ gott och jag blir så HÄRLIGT mätt och belåten. Äter med gott samvete också.
Tack Dessi101!!!
Började väga mig i morse, så det ska bli spännande med "äggresan"!
// Shintaida

Vad kul! Då är vi några stycken :-) Jag åt två ägg med smör till frukost igår och SSS fakirbiff till lunch. Dock var vi bortbjudna på middag på kvällen så då blev det kött, zatziki och rotsaker och grönsallad. Inget pasta, bröd eller potatis, men ändå lite för mycket rotsaker…. och ett halvt glas rött. Hoppas att det inte förstör alltför mycket.
Idag blev det äggröra på två ägg, med curry och smör och till lunch blir det fakirbiff och till middag - ÄGG :-)
Har också kört ägg så det sprutar om det senaste två veckorna!
Frukost: 6 äggulor + 50g smör
lunch: 6 ägg + 20 gr smör
middag: 50g långkornigt ris (onödigt att neoglukogenesen får jobba när den inte behöver det, enligt Kwasniewskis tänk …)
Resultat: -4.2 kg på två veckor utan några egentliga problem med hunger (90.4 kg nu - 94.6 när jag började - siktar på 85 kg till mina 1.85cm)

igår blev det:
röra på 3 ägg och 25 gram smör till frukost, en kopp kaffe med grädde.
röra på 3 ägg med 25 gram smör till lunch.
en kopp the med grädde till fika.
röra på 2 ägg med 25 gram smör till kvällen.
vågen stog stilla i morse… :(

Sandrina - sjukt snygga siffror! Nada kolisar och mycket protein!! Tror du jag vågar mig på grädde också? Har det på något sätt hindrat din viktnedgång?

#55 "middag: 50g långkornigt ris (onödigt att neoglukogenesen får jobba när den inte behöver det, enligt Kwasniewskis tänk …)"
Ris känns som ett jätte no-no för mig, vad betyder det efteråt?

#58 Jag tror inte det. Det blir kanske 1/3 dl på morgonen och 1/3 dl till fikat… Kan inte dricka kaffe utan grädde!!! och jag kan inte vakna utan kaffe.. så 
#55 - Ang. att äta såpass mycket kolhydrater så att glukoneogenesen slipper kicka in, så åt jag i princip kolhydratfritt feb 2008 - dec 2008 men sedan dess äter jag 40-50g per dygn då jag förstått att glukoneogenes är associerad med ökad kortisolutsöndring.
Dessutom behöver man den mängden kolhydrat, så varför inte helt enkelt äta den och bespara kroppen jobbet att nyskapa glukosen?
Ris verkar vara det minst onda av stärkelsena - potatis är ett alternativ - vetemjöl rör jag inte!
du behöver INGEN mängd kolhydrat… de som kör fakir äter INGA säger INGA kolisar… (jo det som är i äggen kanske)
#62 - Sant, du behöver inte äta kolhydrater men kroppen (hjärnan, röda blodkroppar etc) behöver ca 50g glukos/dygn, när du kör fakir bildas glukos från fett & protein - s.k. glukoneogenes. Jag väljer alltså att äta dessa kolhydrater istället för att låta kroppen skapa dem, av anledningar enligt ovan (#61)
jaha jag fattade inte vad jag läste! 
#61 Detta är något jag inte hört förut; att kortisolet skulle öka av glukoneogenes… Vart har du hört det? Belägg? (ifrågasätter inte det du säger, bara undrar och vill veta hur det verkligen är!)
#65 - jag har läst det på hyperlipid, en blogg som jag "litar på" och hämtar inspiration från.
… Senast detta färska inlägg (sista kommentaren av Peter) - http://high-fat-nutrition.blogspot.com/2009/01/kwasniewski-paper.html
#66 Okej. Då vet jag.

#61 Kortisolet är ökat hos sockerätare på svält (lågt blodsocker) och den allra första tiden vid kostbytet, men inte senare när man går på fettdrift (blodsockret hålls stabilt).
#68 Låter rimligt tycker jag. Varför skulle vi ha ökat kortisol av naturlig kost?

med risk för att kapa denna tråd startar jag nu en egen om mitt ägg äventyr! Tack Dessi 101 för inspirationen!
låter spännande det här.. :) men en liten undran bara, när man sen "slutar med" alla äggen och återgår till vanligt mat (lchf såklart) kommer man inte gå uppåt i vikten igen då? som efter de flesta andra "bantningskurer"..
JAG, personligen tror inte det är så markant, därför att man fortsätter med lowcarb.
Men som sagt, det är vad JAG tror. Tycker det är logiskt, helt enkelt.
// Shintaida

#71 vi får väll se. jag tror inte det. när man går på vanliga bantnings kurer så tappar man massa vatten…. och muskler. När man sen äter vanlig mat lägger man på sig vatten och fett istället för muskler.. ond cirkel.
En LCHF "bantnings kur" är till för att sätta fart på fett förbränningen. om man har hamnat på en platå.
Om man sen ligger nära sin ideal vikt kan man behöva dra ner på kalorierna för att kroppen ska bränna kropps fett och inte bara matfett…
En fakir kur eller ägg deff är till för folk som redan ätit LCHF ett tag. inget för nybörjare.
#71 Det beror ju på om man äter på en svältnivå, då vissa går ner i vikt och sen om man äter normalt då så går man upp igen.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
ja precis och med ägg-deffen eller fakir så håller man sig ändå till fördelningen och dessutom ska det väl bara köras några få dagar/nån vecka för att få igång förbränningen.

Idag har det lossnat för mig!!! Jag har ägg-deffat sedan tisdag och imorse hade jag gått ned 0,6 kg 
Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas att det fortsätter så här!

Det kanske är detta jag behöver?! Står still och hur noga jag än är så går jag inte ner i vikt. Jag börjar ägga imorgon!
nå efter EN dag äggdeff fick jag igång kroppen - som stått stilla i dryga två vckor - och det blev - 1kg… ska se hur länge jag orkar med ägg/smör..
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
HÅLL UT!!
Jag åt ägg i 2 ½ vecka. SEN tröttnade jag. Men jag gick ner 4,1 kg i min massa. Dvs att jag inte hade vatten I kroppen.
När jag började äta NÄSTAN fakir, har jag gått upp ca 2 kg i kroppsvatten. Men det ger sig säkert.
Lycka till!!
// Shintaida

Jag har börjat idag och nu ska det hållas..Dett aär vad jag har ätit hitentills.
Energi kcal:
1971,98
Energi kJ:
8184,94
Proteiner:
59,22
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,98
Vatten:
367,51
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
193,49
Kolesterol:
2165,86
E-mättade:
39,31
Mättade:
66,62
F-mättade:
7,10
Vitaminer:
A:
1601,32
B1:
0,46
B2:
1,83
B3:
0,10
B6:
0,46
B9:
154,14
B12:
6,41
C:
0,00
D:
7,01
E:
10,04
Mineraler:
Fosfor:
942,00
Järn:
8,90
Kalcium:
247,00
Kalium:
592,08
Magnesium:
62,54
Natrium:
1074,56
Selen:
110,42
Zink:
1,47
172Gram Ägg kokt
23Gram Thomy Majonäs
176Gram Ägg kokt
30Gram Thomy Majonäs
110Gram Ägg kokt
30Gram Thomy Majonäs
100Gram Smör 80% fett
en vecka äggdeff - nu har det extra kg som kom tidigare försvunnit OCH 1 kg till, så nu är jag då -2 kg under äggdeff veckan. Bra system.. men lite börjar ägg smaka "trä".. nån dag till skall jag försöka
och då har jag tagit både aloevera och 10 g cashew nötter varje dag (mitt "godis") 4-5 st (halvor) på förmiddag och lika på eftermiddag. Aj vad en så enkel sak kan smaka gott!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

vad hände med alla ägg-deffare??