Kladdkaka
Jag brukar göra en slags kladdkaka som är lite vänligare för oss än den vanliga sorten. Jag vet inte hur procenten är fördelade, men nån kanske kan räkna?
Till 4 personer behövs:
120 g smör+ till formen
2 ägg
3 msk kakao
2 msk vatten
75 g mörk choklad
2 msk sojamjöl
5 msk sockerersättning
Man blandar smör och ägg och vispar kraftigt. Sedan tillsätter man den smälta chokladen, kakao och vatten. Rör i sojamjölet och sockerersättningen. Häll smeten i en smord form och grädda i ca 15 minuter på 175 grader. Se till att inte kakan blir för torr. Låt den stå i några minuter innan servering. Lite vispad grädde och några hallon till är jättegott!
Det bästa med den här kakan är att det räcker med en liten bit för att bli mätt!
Säkert kanon god :) men .,..Suckar!!! Som vanligt så fort ordet har kaka efter sig så faller det tyvärr för mig…..
Visst en bit kanske räcker att bli mätt men för mig som sockerberoende så fungerar inte det där med en bit. Vet jag ätit hela kakan helst själv.
Men för er som kan era lyckansostar :)
Jag kunde inte ens lägga mörk choklad på smörbollarna utan att börja hetsäta dom… Även dom har jag fått göra en tråkig variant av. Snacka om att vara känslig.

Smörbollar?
Du hittar smörbollar eller tror det kanske står under tråden smörpraliner receptet då.
jag puttar upp det till dig:)
Smörbollarreceptet finns under recept på efterrätter och sötsaker här till vänster.Låter ganska gott faktiskt. Vet bara inte om man har kokosen att rulla bollarna i eller i själva smeten./dannil
I själva smeten och rulla om man vill… man gör som vanligt efter eget tycke…
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack!!!
Har du provat haft grädde istället för vatten? Det kanske smakar konstigt då?
Vill ha "något gott" till kaffet idag, så jag tänkte prova denna. (får besök imorgon också, så jag måste provsmaka först
). Jag har en fundering till; ska smöret vara smält?
Används sojamjöl i samma mängd som vetemjöl? D.v.s. om det står 2 msk vetemjöl, kan man ta 2 msk sojamjöl och vice versa?

Vad jag vet används inte mjöl och sojamjöl i samma mängd. Men jag är inte säker. Bara att prova sig fram! 
Glowing, vill bara säga att jag älskar denna kladdkaka! Har gjort den flera gånger och ofta då jag fått icke-lc-besök som också tycker mycket om den! Fast jag använder grädde ist för vatten. 
Så den som inte provet denna kladdkaka - gör det! Enkelt och gott!
Vad kan man använda om man inte vill ha sojamjöl? Malda cashewnötter, som faktiskt ser ut som sojamjöl nästan?
Mald mandel kanske… det blir verkligen som mjöl
Numer pensionär i Nynäshamn

Ska göra kakan till mammas födelsedag på söndag, ska absolut prova med grädde istället!
Finns ett proteinpulver på hälsokosten som heter Bake Pro (man kan även göra proteindrinkar av det - såklart). Man får fettskrämda recept med burken, som är på 1 kg och kostar ca 179:-. Gjort på vassleprotein och helt utan smak och socker. Tillverkaren hette något i stil med Dalsbro e dyl.
en dum fråga. skall smöret smältas innan man blandar med äggen? önskar akut svar, ska bjuda på den imorgon!
hoho, ingen som vet? 

Jag skippa cacaon
Blev lite mindre chokladig då men minst lika god
Är det verkligen rätt att det ska vara 5 MSK sockerersättning? Jag gjorde kladdkakan och trodde att jag hade svårt för sockerersättning (Hermesetas) eftersom jag tyckte att det stack i smaklökarna och smaken av den goda kakan försvann, men när jag i helgen gjorde DaMums glass och märkte att det räckte med 4 TSK till 2 liter glass undrar jag om det inte ska vara TSK i stället för MSK i kladdkakereceptet.
jag gjorde den med 1.5 msk kakao och 2 msk sockerersättning. blev fullständigt ätbar….
Misstänkte väl det. Tack, mrsAngel, du är en ängel.
tja, säger du det så…. 

sak man verkligen ta 5 msk STEVIA?
Jag fick min burk idag och har inte provat änvända det än, men de står att de e 300 gånger sötare än socker. Så om det ska va 3 dl socker i ett resept så borde man väll använda 1 kryddmått stevia?. eller e jag ute och cyklar då?
Vimsan: Stevian skall du vara mycket försiktigt med ta bara ytterst lite och smaka den är så söt. Det är lätta att överdosera det.
Jag köpte pulvret och har knappt använd det, köpte även lite flytande och den har jag provat några gånger. Lättare att dosera.
Man kan blanda pulvret med vatten.
Eller sprit! Då håller det sig. 
Den här kakan har jag tänkt göra. Om man tar mjöl istället för soja, blir samma mängd bra då tro? Jag antar att det ska vara smält smör i moment 1?
hur många kolhyderater blir det på det här receptet ? ganska mycket va, skulle man kunna ha typ mandel elelr valnötter ist :)?
Prova minmat.

Hmm, märker nu när jag gör det här receptet igen till bjudningar och så, att det räcker till fler än fyra personer! Antingen har jag ändrat mig när det gäller portionsstorlekar, eller så skulle det vara 6-8 pers från början!
Då jag lagt in receptet i CalCounter tidigare fick jag fram följande: En portion innehåller 12 g protein (13 %), 27 g fett (72 %) och 13 g (15 %) kolhydrater, men misstänker som sagt att det blir mindre eftersom kakan numer räcker till fler! 

Ang om smöret ska vara smält eller inte, jag har alltid använt rumstempererat smör när jag gör den här, men smält kanske också går bra? Någon som vet?

Om man inte har stevia kan man ta lite lite socker då?

Hej! Själv vet jag inte svaret på din fråga men tänker att ingenting nödvändigtvis måste uteslutas helt ur en lchf-kost bara för att det inte är karaktäristiskt lchf. Inte om det äts sällan och i mindre mängder. Vet det där med lurande sockermonster förstås som kan vara ett aber. Det finns många olika vinklar att se ifrån.
Men du kanske menade receptet i sig, om det fungerar med vanligt socker för att det ska bli en bra kladdkaka utanför lchf-tänk, och på det vågar jag svara ja.
Låter mycket gott med denna kladdkakan. Men hittade inte hit för att leta efter kladdkaka, det bara blev en trevlig bieffekt. Kanske ändå bakar den en dag. Hm, ju mer man tänker på det desto troligare. Nej, hittade hit sökande efter information om hur lchf:are ser på Bake Pro. Så sökte på det ordet och hamnade här (bake pro finns nämnt i inlägg nr 15). Är ute efter mjölersättningar till att baka lchf-bröd. Bake Pro verkar kunna vara ett sådant. Letar vidare…
Birma vi är många som använder pofiber nu, kolla t.ex. bröd som smakar bröd av Missaz, i brödtråden

Pennylane1, tack för respons. Har letat i mina två stambutiker Willys och ICA efter pofiber men inte kunnat hitta. Råkade på den här Bake Pro idag på nätet och såg att det gick att baka med. Är visst ett protein/vasslepulver. Men jag hoppas på att hitta pofiber också, fortsätter leta.
det brukar stå bland glutenfria varor, semper tillverkar det!
Birma: Om du inte kan hitta det i en vanlig livsmedelsbutik (finns inte på vare sig ICA eller Coop där jag bor) så finns det troligtvis hos hälsokosten.

Tack så mycket båda för era tips!
knepigt, här finns det i närapå alla affärer, Willys, Ica , Hemköp, Coop, även de mindre icaaffärerna!
Och var är "här?
Själv talar jag om Lindesberg, fyra mil norr om Örebro- alltså ett ganska litet samhälle.

Det där påminner om ett recept som jag har använt förr men inte kommer åt nu. Då smältes choklad och os. smör ihop, ägg vispades för sig å inget mjöl eller kakao i (vad gör 2 msk sojamjöl för nån nytta?) och grädde i stället för vatten och lite socker(ersättning) förstås. Jag tror jag hade mer choklad i oxå, minst 100 gram.
Jag tror det var det hela, kakan ska efter ca 20 minuters gräddning helst stå å mogna i kylen minst ett halvt dygn. Smeten är ju rinnig så jag brukade ha smörat bakplåtspapper i formen (löstagbara kanter).

Nej, nu kom jag ihåg att det var starkt kallt bryggkaffe istället för grädde! Eller? Tusan, jag får nog göra den, det kanske ska va både och…
Nu har jag hittat Pofiber bland hälsokostvarorna i en vanlig livsmedelsbutik, i en särskild hylla för glutenfria kex, etc.

Det kanske är så att man bara letat på fel ställen. Trodde jag letat överallt i de två butikerna jag letat efter pofiber, men så är det nog inte.
Tror nu att Bake Pro inte är så bra. Vid rundvandringen på nätet hittade jag uppgifter om att insulinpåslaget är kraftigt med vassleprotein. Så jag får överge tanken med Bake Pro som bakingrediens.
Hittar man inte pofiber i nå'n livsmedelsbutik bör det gå att köpa, alternativt beställa, från apoteket - Semper ska enligt deras egen webbsida sälja denna vara via apoteket.
Ba' ett litet tips…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Bra tips. Skulle inte själv ha kommit på det. Apoteket ligger helt nära mitt ICA. Så en möjlighet ytterligare.

Appropå soysmjöl - jag brukar byta ut vetemjöl mot lika mycket mandelmjöl och eller kokosmjöl. Det blir kanongott. Soyamjöl stöder jag inte.

Stöder inte…
Nej, det är väl något där. Får negativa vibrationer numera när jag hör soja, sojamjöl, sojakorv, sojakött och allt. Innan dess fick jag positiva, trodde soja var något bra. Men minns så klart inte på rak arm nu vad det är som är dåligt. Bara att det inte är bra. Det är väl ur perspektiv hälsa, men vad?
Hoppas att det inte finns en massa dåligt med pofiber också. Mandelmjöl blir det här också, och lite annat som jag sett förslag på här på forumet.

Det är bland annat dåligt för miljö och spermier. Färdas lång väg och skövlar regnskog. Och sägs ha negativ inverkan på spermier..

Kan det va en växt
? Nä, skämt å sido, du behöver inget mjöl i kakan.
Å ena sidan kan soja vara GMO, regnskog får ge vika för den, börjat användas en del som etanol i stället för mat.
Å andra sidan ger den ett högvärdigt protein och många anser att det vore klokare om vi äter sojaproteinet direkt, än att på samma areal odla den för att bli till kraftfoder till anaimaliskt protein, som då ger ett dyrare högvärdigt protein till färre människor.
Soja innehåller ett slags östrogen, tror det heter fytoöstrogen??

#49 Ja, bra för oss som inte vill äta syntetiskt östrogen under övergången till menopausen. De folkslag som äter mycket växtfyto-östrogen har inte några större besvär å inte i förlängningen bröstcancer heller.
Mjjoo, men å andra sidan så marknadsförs soja som ett hälsosamt alternativ till animaliskt protein för alla i alla åldrar. Och kan heller inte odlas i Sverige och importeras därför för att ges till våra djur- när det vore mer hälsosamt för både dem, oss och planeten att undvika sojan.
Jag känner mig tveksam till att folkslag som äter mycket "växtfytoöstrogen" inte får bröstcancer, var har du sett de uppgifterna?

Med syntetiskt östrogen är risken för att utveckla bröstcancer mätbar, framförallt om man äter detta över fem år. Asiatiska kvinnor (och män), som ofta äter en kost med mycket fytoöstrogen i, verkar inte få övergångsbesvär som vi och därmed behöver de ju inte äta syntetiskt, som ökar risken (de verkar iof inte alls få bröst (prostata)-cancer heller i den utsträckning vi västerlänningar får). Det här har varit känt länge, pågår forskning och en del talar för, en del emot, en del är varken för eller emot - det behövs mer forskning. Jag tycker att det är en intressant hypotes. Kan länka lite, finns även i "cancer ifocus".
http://www.friskareliv.com/karl-otto.aly/klimakterie_0108.htm
http://www.lakartidningen.se/old/content_0418/pdf/1612_1616.pdf
http://www.topphalsa.se/kroppen/artiklar/2007/skaffa-dig-tutt-koll/
http://www.1.6miljonerklubben.com/nyheter/artiklar/visa/index.asp?id=98