Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 10917 ggr
liian
0

stevia dosering

hejsan!

jag vet ju sedan innan att stevia är svårdoserat, jag hade i 3 knivsuddar, eftersom alla vanar för överdosering, i min mjuka pepparkaka, men det smakade inte sött alls.. så jag började googla runt lite och kolla in recept med stevia, och där står det oftast omkring 1 tsk i kakor, i kalla efterätter såsom pannacotta 1krm…

någon som vet om 1 tsk, (sweet stevia, pulver) blir lagom i en sockerkaka/kladdkaka omgång?

[Pennylane1]
0

jag tycker steviasötman försvinner vid bakning så jag använder det bara till kalla saker eller varma drycker, där det inte försvinner. Vet inte om det beror på den långvariga uphettningen när man har kakan eller vad det är i ugnen men har märkt det flera gånger iallafall!

[Pennylane1]
0

sen, är det ju olika styrka på olika steviaprodukter också, mitt är premium och det räcker med en ytterst liten gnutta, t.ex i en stor tekopp (1/2 liter) tar jag tre eller fyra droppar, jag har löst upp en tesked ungefär i ett par matskedar vodka. Så mängden pulver för att söta teet är ju kanske en knivsudd eller mindre.

mazen
0

Hoppas du blir hjälpt av dessa

Stevia omvandlingstabell

Socker

SteviaPlus

SteviaClear

Stevia Concentrate

1 tsk

1/2 paket

2 - 3 droppar

4 - 6 droppar

1 msk

1.5 - 2 paket

6 - 9 droppar

12 - 18 droppar

1 dl

7.5 - 10 paket

2 krm

6 krm

1 krm = 1ml; 1 tsk = 5ml; 1 msk = 15ml; 1 dl = 100ml

Bulk Conversions

Sugar

Granulated Artificial Sweeteners

Stevia Blends (Packets)

Stevia Blends (Bulk)

Clear Stevia Liquid

Pure Steviosides

2 tsp.

2 tsp.

1 packet

1/2 tsp.

1/4 tsp.

1/16 tsp.

1/4 cup

1/4 cup

6 packets

3 tsp.

1/2 tsp.

3/8 tsp.

1/3 cup

1/3 cup

8 packets

4 tsp.

3/4 tsp.

1/2 tsp.

1/2 cup

1/2 cup

12 packets

6 tsp.

1 1/4 tsp.

3/4 tsp.

3/4 cup

3/4 cup

18 packets

9 tsp.

1 3/4 tsp.

1 tsp.

1 cup

1 cup

24 packets

12 tsp.

2 1/2 tsp.

1 1/2 tsp.

2 cups

2 cups

48 packets

24 tsp.

5 1/4 tsp.

3 tsp.

Andina
0

Det är väldigt olika hur man ska dosera Stevia. Mest p g a att Stevian finns i olika koncentrationer. Det finns Stevia som inte är så många gånger sötare än socker, det finns Stevia som är 100 ggr sötare än socker och det finns Stevia som är 300 ggr sötare än socker…

Så - det är alltså väldigt beroende på vilken "koncentration" din Stevia har!

edit: Oj, ser att ovanstående illustrerar precis det jag skrev ovan. Det gäller alltså att ta reda på hur starkt koncentrerad min Stevia är för att kunna hitta hur mycket Stevia jag ska kunna använda. Ovanstående exempel rör sig nog om olika Stevia koncentrat från en och samma leverantör… gissar jag…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

flikkan77
0

Tycker det jobbiga med att dosera stevia är att bismaken kommer före sötman…

Tabellerna var jättebra!

"You just have to belive…"

Andina
0

Jag tycker inte att min Stevia har "bismaken" (anis/lakrits)… Men kan har hört att en del av Steviorna (som renats från 'bismaken) ändå har en bismak kvar - vid större doseringar…

Min Stevia är 300 ggr sötare än socker - så den är svår att "överdosera"…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

flikkan77
0

#6 Tror att man kan vara olika känslig för bismaken med. Jag är nog en sådan där känslig person helt enkelt.

Min stevia skulle vara utan bismak men som sagt, jag känner den innan det smakar sött. Tycker inte den smakar anis eller utan bara nått metalliskt-äckligt… Anis tycker jag annars väldigt mycket om.

Var har du köpt din stevia?

berndt
0

jag har vant mig vid Stevia smaken och tycker det funkkar jättebra.

Jag har både vätska och pulver; pulvret är så drygt att det bara går en knivsudd i en tekopp.. av vätskan tar jag 3-4 droppar i en kopp cappuchino, men jag har ingen aning om hur starka dom är, jag har bara provat mig fram.

Båda är köpta från den lokala hälsokostaffären (Ekenäs, Finland)

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Andina
0

Flikkan, ja, så är det nog, att vi är olika "känsliga" för sött och surt m m. Och jag tycker också om lakrits- och anissmakerna! Mumma!

Själv upplever jag, som sagt, inte den bismaken och inte heller den metalliska smak som du känner, med min Stevia. Men kanske beror det då på att mina smaklökar inte är lika välutvecklade… (?) Tror att jag begåvats med bättre luktsinne och hörsel istället… ;)

Stevian köper jag från USA; Herbal Advantage - Stevia White Extract Powder *ORGANIC* som är starkt koncentrerat och renat - priset blir avsevärt billigare totalt än att köpa från t ex Stevia.se, varifrån många köper sitt stevia.
Se t ex denna tråd: Vitt pulver till låga dollarpriser

flikkan77
0

Tack för länkarna Andina!