Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5545 ggr
savonit
0

Lite text om Lchf, pengar och vikten

Hej tack för att jag hittade till Lchf den har räddat mig, jag har på 6 månader gått ner 17 kg ca.

Efter det hade jag inte råd med lchf då det är väldigt dyrt.

Så började äta kolhydrater igen och har gått upp 5 kg.

Nu är jag på banan igen med NCHF&P för att gå net 8 kg då ligger jag på den vikten jag vill. Känns underbart men lite skabbigt.

Då pengarna triter kör jag en blandning 2msk raps olja * 5 gånger om dagen. 2 dl protein pulver och 2 tabletter vittamin tillskott.

På detta sättet får jag i min alla vittaminer jag behöver, all protein jag behöver och lite för lite energi men jag klarar min en hel dag utan att hungra, och billigt är det.

Känns dock en aning onaturligt men vad faan har man inga pengar så har man inte.

Och dom tar slut fortare än kvikt när man inte har jobb.

:(

Fetrik-Snubbe
0

Nöden har väl ingen lag. Och med tanke på hur många kolhydrat ätare lever på billy's panpizzor och liknande kan jag inte se att din nödlösning skulle vara sämre.

Halvdansken
0

Tänk bara på att rapsolja har stor mängd omega 6. Det är inte så bra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

savonit
0

Tänk bara på att rapsolja har stor mängd omega 6. Det är inte så bra.

Shit kanske inte allt för bra då da?
Vad är nackdelen med omega6

Ha, men billigt är det i alal fall.

dufva
0

Jag hade då hellre kört fläskfärs eller vilket kött som helst från rea bingen än proteinpulver och vitamintabletter.

Pulvret och pillren kan väl inte vara gratis heller? Obestämd

Kokosfett på ica är väl marginellt dyrare än rapsen men bra mycket nyttigare.

Omega-6 skapar inflammationer i din kropp och mediciner när man blir sjuk kostar pluringar också Flört

Hoppas du får bättre ekonomi snart Glad

Fetrik-Snubbe
0

#3 Inflammations höjande eller något ditåt. Prova med kokosfett i silverpaketet?

savonit
0

Saken är ju den att med kokosfett mår man inge vidare av att sätta i sig mycket mera än 2 msk / dag. Men blir varm och känner sig konstig av kokosfett, annars hade jag tyckt det varit super.

Protein pulver och vittamin piller är inte gratis nej, men protein och vittaminer för en månad skulle nog hamna på ca 150-200kr / personer /månad

HerrKaos
0

Att det skulle vara dyrare med LCHF än kolhydratrik kost vete katten…vårt matkonto har möjligen blivit mindre än tidigare. Maten är dyrare men i o m den höga fetthalten så blehövs det mindre volym och efter ett tag på denna kost så anpassar sej magsäcken så man blir mätt med mindre volym föda.

savonit
0

Grattis och kul för er.

Tyver stämmer det inte in så bra på mig och sambon.

När vi käkade lchf ökade matkontot vi levde för 3000 - 4000 kr/månad på mat, nu ligger vi på 2000 kr ca men då blir det tyver aldeles för mycket smask man inte kan hålla sig undan.

Jag anser att Lchf var är dyrare för oss, men som det ser ut nu har vi i alla fall alldeles för tajt med eller utan Lchf, pangarna rinner bort.

willas
0

Jag hör till dem vars matutgifter sjönk klart då jag och min man gick över till LCHF (min man följer Atkins, men det är ju i praktiken samma sak).

Varje gång jag går och handlar häpnar jag: "Är detta allt jag skall ha?".

kmf79
0

Hej!

Jag storhandlar i början av veckan på en stormarknad. Där har de alltid extrapriser på både kött, grönsaker och div annat så då planerar man veckomatsedeln efter det. Bra även att frysa in när de t.ex har storpack billigt för en annan vecka. Köper även frysta grönsaker till slutet av vckan. Jag tycker därför inte att vår matkonto blivit särskilt mycket dyrare. Jag gör ju samma mat till övriga familjen men utesluter själv kolhydraterna. Det extra som kostar är alla ägg, lite extra smör och kokosfett men vad blir det, ca 40:- extra i veckan.

//Karin

ingrid-in-sweden
0

För de som levt på snabbnudlar snabbmakaroner och ketchup plus knäcke nivån på kolhydraterna är ju LCHF klart dyrare.

Cheesus
0

Matkontot ökade med 4-500kr i månaden för mig när jag gick över till LCHF. Resten av familjen äter kolhydratrik mat fortfarande. Men nu köper vi mer mejeriprodukter och mer kött. Köttet är överlag den dyra boven.

Men å andra sidan, jag har jobb och kan betala. Jag förstår att det kan vara tufft annars.

Kör på med din rapsoljelösning du! Snart hittar du jobb och kan käka som vanligt Cool

HerrKaos
0

#7 Det klart att om man måste klara sej på 1000:-/ månad/pers. så är det nog enklare att hitta kolhydratbaserad mat än LCHF kost.

Pasta, potatis mm och gröt t ex är ju billigt. Det lever man iofs på även om det inte är det bästa, men måste man rätta mun efter matsäck så är det tyvärr så.

När jag jämförde vår nuvarande kostnad för mat med hur vi hade det innan LCHF-kostens intåg så var det inte den billigast möjliga kolhydrat kosten…vi hade en kostnad på ungefär 1500:-/pers/månad.

Hoppas ni hittar ett sätt att ha råd med LCHF.

hockeytroll
0

har haft samma problem som du. mitt matkonto steg markant med lchf, men å andra sidan så är jag lakto ovo vegetarian vilket kan bidra, även om jag aldrig köper halvfabrikat veggomat.

Min räddning var ägg i storpack och kokosfett och smör, alltså äggmjölk,  vilket blev både frukost och lunch!

Andina
0

Kanske kan du ersätta delar av din rapsolja med smör? Fast om du använder den som dressing kanske det är lite svårare förstås…

Betr Omega 6 - vad jag har förstått så behöver vi både Omega 3 och 6. Men "proportionerligt"… d v s, om jag minns rätt, så behöver vi proportionerna 2:1 av omegafetterna (2 delar omega 3 och 1 del omega 6) för att få den balans kroppen behöver.

Det betyder alltså att vi inte ska utesluta omega 6 helt och hållet - 'bara' hålla oss till rätt mängd och i rätt proportion till omega 3…

Lite osäker på proportionerna just nu - men ska försöka se om jag hittar uppgifterna igen lite senare…  Eller nå'n annan som har detta i 'huvudet'?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Novisan
0

Shit vad hemskt att inte ha pengar till ordentlig mat. Hoppas det löser sig snart.

Andina
0

#15 - forts - Här en kort artikel i Läkartidningen där kvoten 1-2:1 nämns…

Länkning m m fungerar inte för mig för tillfället så klistrar in hela www-adressen:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10908

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

marialan
0

Tidigare hade jag också svårt att äta mycket kokosfett. Fick svettningar som var jättejobbiga fort jag t ex cyklade, promenerade osv. Det är faktiskt borta nu när jag levt strikt på lchf i 5 månader!

Försök öka kokosfettintaget efterhand och ha tålamod. Kanske inte ersätter allt ditt fettintag men det blir ju lite nyttigare….

WilliamJ
0

Smör är inte heller så dyrt om man kollar hur mycket energi man får. Ett halvt paket täcker dagsbehovet till en kostnad av ca 13:50:-. Om du äter 100 gram/dag av ett halkilospaket så blir det 5,40:-/dag. Resten kan du fylla ut med extrapriskött och billiga frysta grönsaker.

WilliamJ
0

Jag räknade ut förut att creme fraiche är "billigare" än filmjölk. Det gäller att räkna energin..

Ägg måste ju vara bland det billigaste som finns om man jämför vad man får för pengarna. Fullt med näringsämnen, byggstenar och energi.

drusila
0

Tycker att det är väldigt dyrt med LCHF, innan jag och min sambo började med LCHF kostade en veckas matkasse cirka 300 kr (+lite till) nu sedan vi börjat med en hel del LCHF recept ligger priset på 450-500 kr i veckan.

Då vi båda är arbetslössa och inte arbetat något innan skolan tog slut har vi inte någon A-kassa så tillsammans har vi totalt 5900 kr att spendera på mat, internetkostnad, kläder, och lite nöjen + värdelösa resor till arbetsförmedlingen som fram och tillbaka blir 80 kr per gång.

Jag kan inte leva på stora mängder smör tycker det är för äckligt så oftast leder det till att varor som smör är 20 kr dyrare än margarin och jag blir inte mättare på det än något annat så jag kan inte hålla med om att det väger upp priset.

Gunnell
0

Mitt matkonto ligger på runt 1200/månad med LCHF, det är lägre än förut eftersom jag blir så mätt och nöjd av den maten. Inga onödiga hyllvärmare i skafferiet och knappt några rester alls. Ändå köper jag mat med högt kilopris, men som räcker längre än det jag köpt tidigare så det blir inte dyrare i längden utan tvärtom.

Igår handlade jag för drygt 100 kr: lufttorkad skinka för 30 kr, smör, varmkorv med hög kötthalt från Gudruns Stockholm (fyra korvar för ca 28 kr), en bunt stjälkselleri för 15 kr, en påse KRAV-morötter för 11 kr.

Smöret, sellerin och moröttern räcker nån vecka, skinkan ett par dagar, korven är slut - det blev två måltider à 14 kr + lite grönsaker. Men jag har kommit så långt i LCHF-ätande att jag äter ganska lite egentligen, fast väldigt näringstätt och det passar mig utmärkt plus att det blir låg matkostnad.

savonit
0

som det ser ut nu har vi ju faktiskt inte ens 1000 kr till mat / person. Då vi planerae efter att vi skall klara oss i vår 1:a med mat utan internet osv, tills vi får jobb, och enda säkra vi vet på den fronern är just nu sommaren 2010 men man vet ju aldrig. Och för att klara oss dit så blir det jävligt tajt.

Men nu vill arbetsförmedlingen att man skall ut på praktik och det känns frammåt då man i alla fall får in en fot och får lite in och unte bara pengar ut.

Skit samma, i alla fall har jag tänkt en del på kokos fett, man kanske skall testa eller altså börja med typ 3 msk / dag och trappa upp.

Blir ju lite bättre i alla fall.

Sedan när man vär får in lite pengar igen får vi börja lägga till lite ägg, och köttfärs osv. lite suxessivt och hitta något som funkar, för jag kan inte hålla mig ifrån godis och snask utan Lc

Jennix
0

Ägg är superbillig mat, vill jag tipsa om.

Visst är det svårt när man har lite pengar, men man får ju prioritera det man har. Jag lever på socialbidrag och klarar det väl knappt…men förstår inte hur man kan ha mycket pengar och ändå inte klara det.

Blodpudding är väl ett bättre alternativ än t.ex. pasta och ris, och även om det inte är direkt lowcarb så… Vitkål och rotfrukter är också nåt som är superbilligt och som kan funka om det måste.

Ister är billigare än smör. Man måste heller inte köpa dyra varor som grädde eller creme fraiche eller ost.

Man kanske får leva på fläskfärs o ägg ett tag, men är det bättre att leva på pasta? Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Andina
0

Titta efter Alba Dalbys kokosfett i livsmedelsaffären - det är inte så dyrt. 100 % fett och laurinsyran får du. Den kan du ju även använda till stekning o matlagning i övrigt. 
Det tvistas om huruvida kokosfett i silverpaket är av bättre eller sämre kvalitet. Leverantören Unilever vill många bojkotta p g a deras margarinförsäljning bl a  - men då kan Alba Dalby vara en alternativ leverantör.
Det kan hända att vissa vitaminer o mineraler försvunnit vid hanteringen av deras kokosfettproduktion (bl a värmeångning) men kokosfett innehåller så lite av dessa ämnen i alla fall och man äter ju inga mängder kokosfett. Däremot så består fettet fortfarande av 100 % fett och innehåller den nyttiga Laurinsyran som kokosfettet är så känt för.
Tillåter inte ekonomin en (bra mycket) dyrare ekologisk produkt så ser jag inte att det finns några hinder i att köpa dessa 'billighetsalternativ'!

Vill du göra godis (chokladbollar e d) så kan du också använda dig av kokosfett (+ kakaopulver o kokosflingor t ex).

Då kanske du kan ersätta en del av dit "godis och snask" med nå'n förpackning av näringsrika ägg istället…? Och då kan du dra ner på vitamin- och mineraltillskottskassan också!

Det funkar! Bara man vänder lite på tänkesystemet också, inte bara slantarna…

Ofelia
0

Alltså, billigare mat än ägg i stora lass får man leta efter! Äggmjölk som någon föreslog med massor med kokosfett+olja känns för mig som ett mycket bättre alternativ än proteinpulver.

Varför äta konstgjort protein när det finns färskt i ägg och inte är dyrare?

Personligen dricker jag äggmjölk för att jag är lat och/eller stressad! Vissa dagar kan det bli äggmjölk till alla mål för att jag inte hinner/orkar laga mat. Står mig jättebra.

Andina
0

Vill du äta bröd finns det jättebra och enkla recept på lchf-bröd här på forumet - som är väldigt lätta att "slänga ihop" - t o m för en sådan som jag, som har tummen mitt i hand' när det gäller matlagning. Bröd där ägg används blir ju alltså också näringsrika! Använder du kokosfett även i brödet - ja, ännu bättre!

(Min favorit bland bröd nu är varianter av Missaz "Pones" - tråden heter "Bröd med brödsmak" tror jag. Kan, tyvärr inte länka dit, för mina webbläsare tillåter inte det… nå't vajkalle…)