Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3812 ggr
Margareta
0

Äkta smör

Smörtillverkning

Om du vill göra ditt eget smör behöver du ett par deciliter vispgrädde och lite salt. Vispa grädden, först till ett fint skum. Fortsätt att vispa tills skummet faller ihop och smeten delar sig i två delar: En fast del, själva smöret och en vätska som kallas kärnmjölk. Häll bort kärnmjölken och smaksätt smöret med lite salt. Nu har du gjort ditt eget smör. Det smakar sötare än smöret du köper i affären. Vill du ha lite syrligare smak kan du smaksätta ditt smör med ett par matskedar filmjölk.

Detta fann jag på Svenska Smörs egen hemsida.
En äkta naturprodukt som fortfarande är fri från tillsatser!

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Vad kul, kanske skulle man prova detta.

Margareta
0

Vi har vispat grädde av misstag till smör, men inte på riktigt. Det vore kul att göra det.

Amiechan
0

Minns att vi kärnade smör på lågstadiet… Men jag har för mig att man ska tvätta smöret också för att få bort mer kärnmjölk.

Margareta
0

#3 Visst är det trist när gammal fin kunskap dör ut för att ingen längre tar emot chansen att lära sig av de som ännu kan.

Margareta
0

Vår medlem Andina sitter och rotar fram gamla trådar - som den här tex

Man blir minsann nostalgisk… det är snart tre år sedan.

Aniara4
0

Jag kärnade smör på gammaldags vis när jag var liten på något hembygdsgårdsjippo. Det var rätt jobbigt vill jag minnas, men det går säkert lättare och snabbare med elvispen!

spkn1
0

Men inte BEHÖVS väl saltet? Jag tycker osaltat smör smackar mycket godare än saltat, då känner man bara saltsmaken och inte smör/gräddsmaken.

andreas0
0

#7, Saltet är mest till för att hålla bakterier borta och öka hållbarheten på smöret. Tänker du använda smöret inom en vecka eller så, så kan du skippa saltet, men vill du ha det liggande längre så är det nog en bra ide att salta.

Själv tycker jag att det saltade smakar bättre.

starhawk
0

Frågan jag snarast ställer mig i sammanhanget är: finns det några fördelar med att göra smöret själv, ja om man bortser från den stora glädjen att diska vispen alltså Flört

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

spkn1
0

#8 osaltat smör i affären har cirka 2 månaders hållbarhet. Ingredienser är grädde och mjölksyrakultur (dvs inget som inte finns i det saltade smöret)

Den mindre andelen vatten och laktos jämfört med grädden som höjer hållbarheten avsevärt.

[iovis]
0

Fantastiskt Margareta!  Flört

När jag var i tio-årsåldern satte min mor mig på att vispa grädde, hon skulle blanda den med senap och ha den till burk-skinka. Jag vispade för länge så det att blev så gott som smör. Hon blev så arg så hon tvingade mig att äta upp allt. Det är inget roligt minne, fy faan för gamla kärringar och "äkta smör"

storost
0

Efter ni har gjort smör, knåda smöret så kommer mer vätska ut och smöret blir mjukare, när ni tar ut dt ur kylskåpet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

zikzak
0

Ja tycker de går åt mycke grädde,,,de blir ett mkt dyrt smör.

Aliki
0

Jag som trodde alla hade fått göra smör på dagis eller lekis och att det var allmänt känt hur smör blir till… Skäms

[Pennylane1]
0

ja det trodde faktiskt jag också!

Agyr07
0

Nån gång för flera år sedan hade jag inget fett hemma för att steka mina koteletter i men hade grädde. Fram med vispen och sen hade jag smör att steka i. Morsan bara stirrade.

Ron-Jag
0

När jag var på kurs senast så hade hotellet en bredbar grädde (lite hårdvispad) smaksatt med salt som var lätt att bre på de nybakade frallorna för dom som åt det. Jag smakade på grädden och den var väldigt god.

Kanska kan man även ha i örter eller gräslök och ha det på en köttbit.

fenixthebasketcase
0

Hur mycket salt ska man ha i om man gör smör på en halv liter grädde? Kommer ihåg att vi fick prova på detta i lågstadiet. :)

Margareta
0

#17 Det låter gott och var ett bra tips, betydligt snabbare än att röra smör när det är hårt.

#18 Saltningen är en smaksak, du får nog prova dig fram.

flikkan77
0

Gjorde ganska mycket sånt här smör när jag var liten. Tyckte det var så kul att se hur grädden tjocknade och sen exprimentera med olika kryddningar.

Minns dock inga bra recept mer än att gräslökssmör var populärt.

"You just have to belive…"

cacao
0

Hmm Kolla bara gräddens innehåll innan ni gör eget smör. Ex vis "Skånemejerier" har karragen i sin grädde och då blir ju följaktligen inte heller smöret tillsatsfritt ..

Det egna smöret man gör blir dyrt men då kan man ha det som "lyxssmör" på ostrullar och ägg, eller bara äta det som det är :) Låt gärna grädden surna en aning då behöver man inte tillsätta fil och den söta smaken faller bort automatiskt.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Conquest
0

Amiechan

Javisst ska smöret sköljas noga, men I KALLT VATTEN! Jag gjort smör många gångar av grädde från gårdsmjölk och vispade bara i köksassistenten med visparna och därefter sköljte av klumpen noga. En dag råkade sköljvattnet vara för varmt och det hela rann ut i en enda sörja.

AnnaKarin
0

Man kan tillsätta lite smaklös matolja i sitt hemgjorda smör så blir det bredbart ;-) Det går även bra att köpa vanligt smör på affären och blanda ihop eget smörgås "margarin"

0.5 kg smör

1,5 dl olja

1,5 dl  vatten

(0.5 msk salt)

Rumsvarma ingredienser blandas noga med elvisp. Förvaras i burk med tätslutande lock i kyl.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

kitabu
0

När vi bodde i Afrika 1980-85 köpte vi mjölk direkt av koägaren, som kom vandrande med kon till vårt hus. Vår "jungman" --ja, vi hade en sådan i stället för jungfru, värmde mjölken för få att få bort alla bakterier. När den svalnade lade sig grädden överst.

Han undrade då varenda gång om det skulle göras smör eller glass av grädden. Jag blev alltid nerröstad . 3 mot 1.

Men den enda gång som jag kommer i håg att det gjodes smör, så smakade det gott. Vi saltade på smöret efter att vi brett det på brödet.

Numera är det marknadsekonomi i Tanzania och man kan köpa allting, om man har pengar.

Helena Hesselmark

Conquest
0

AnnaKarin

Hur jobbigt som helst. Olja? Vatten???

Istället har man sitt goda smör i skafferiet. Vi har det, och det är endast någon enstaka varm sommarvecka det är lite väl mjukt. Då kan man ha det i kylen och hyvla tunna skivor med osthyveln.

Omvänd: Om skafferiet är lite för kallt på vintern har vi smöret på köksbänken.

cacao
0

Har också både smör och kokosfett i en burk på köksbänken eller i skafferiet. Tar man fram ca 500g åt gången så går det ju ändå slut på bara någon dag så ingen risk att det blir härsket :)

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

AnnaKarin
0

#25 Smöret står på bänken här också ;-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

marialan
0

En riktigt intressant artikel i Sydsvenskan igår om smöret som är på väg att bli den nya mattrenden. Vet inte om den varít uppe redan…

Smöret går vinets väg

lchfnorge
0

helt genialt! :)

starhawk
0

#28: 2 kilo smör per år per person! stämmer definitivt inte på mig, här blir det mer

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
0

självklart stämmer det väl inte på nån av oss härinne, det är ju ett genomsnitt, och med tanke på hur många som ratar smör helt och hållet, och petar i sig lättmargariner eller oljor istället så blir det ju förstås många som äter mycket mycket mer för att snittet ska bli 2 kilo!

Sugiyama
0

Kitabu, vilken härlig historia.

Sugiyama
0

Har föresten köpt mig en smörbytta så smöret kan stå framme. Det doftar underbart när man lyfter på locket. Jag får fylla på ver tredje dag ungeför så det hinner knappast härskna.

marialan
0

Har också funderat på smörbytta - var köper man dem???

Idean
0

ok

Andina
0

På Tradera kan man hitta jätteläckra smörbyttor/smöraskar ibland. Jag tittar lite då och då på byttor där - vet inte varför jag ännu inte gjort slag i saken.. för det finns så härligt vackra, fina och kul byttor ibland, retro, ja allt möjligt. Kan vara prisvärt också om man vill ha en lite kuligare/finare variant.
Annars misstänker jag att man hittar smörbyttor där andra köxattiraljer säljs… Har t o m sett på hyllorna på Coop Forum nå'n gång (fast inte särskilt fina) tror jag att det var…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Adur
0

Jag har en rund burk avsedd för sillinläggningar (tror jag!) som smörbytta. Den är av porslin och har en gummiring runt locket som gör att det blir lufttätt.

Står smöret framme i luften blir det fort lite ofräscht, tycker jag. Det blir som en hinna. Men med lock på håller det sig hur fint som helst. Åtminstone i några dagar. Längre än så räcker inte smöret, så jag vet inte vad det är för hållbarhet.