Skriv till McDonalds!
Hej allihopa!
Finns det inte fler än jag som tycker att det är väldigt gott att ta sig en dubbel ostburgare utan bröd på McDonalds?
Varför inte då skriva till dem och be om en LCHF-burgare?
Jag tror att om tillräckligt många ber om en brödfri burgare utan socker och grejer, borde de förstå att det finns en stor efterfrågan! (Om det nu gör det)

Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket
Bra idé!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Kära Mackedonken!
Jag har en alldeles förbluffande finfin affärsidé, som kommer att öka er kundstock med hundratals, kanske tiotusentals människor. Det gäller utformningen av era menyer. Okej, håll i er:
- Skippa brödet helt
- Ta bort pommes fritesen
- Erbjud stavad rättika i små påsar
- Gör hamburgarna av riktigt kött
- Använd bara smör som mat- och stekfett
- Fixa små portionsförpackningar med crème fraîche
- Fixa små portionsförpackningar med äkta béarnaise
- Fixa små portionsförpackningar med sockerfria dressingar
- Fixa små portionsförpackningar med sockerfria ostsåser
- Använd fet, äkta ost på burgarna
Vänligen,
raphanus
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Samarbetar inte McDonalds med Rössner för att ge företaget en hälsosam image? "Ät på McDonalds vi har fiberrikt bröd, kalorifria sallader, minimorötter skurna av riktiga morötter och fruktsallad till efterrätt"
Klarar inte av att vare sig skriva till McDonalds eller sätta min fot där. Tyvärr. Era goda idéer till trots.
#3 - Det säger ALLT om den skäggige lille hallonbåtsätaren från Svealand!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Mitt förtroende för McDonalds är helt i botten efter att jag drabbades av magsjuka efter ett besök dit. Så illa att jag hamnade på sjukhus. Det är några år sedan och sen dess så tar jag stor omväg förbi stället.
Nu säger jag inte att de är bättre men när jag behöver något snabbt så åker jag till Burger King och beställer en hamburgare utan bröd. Får den på salladstallrik med majonäs till utan ett höjt ögonbryn. Eller så beställer jag 3 påsar kingwings som är friterade kycklingvingar. Håller mig mätt fyra timmar på det.

ja det är bara att be om det man vill ha de är service minded. går det riktigt snabbt så beställer jag med bröd och använder det som tallrik eller hållare av maten. inte så tokigt det heller.
problem kan man få på den lokala puben om man beställer sallad så häller de dressingen ovanpå fast manber om på sidan av.
jag kan beställa pizza med extra av allt ovanpå och skrapa i mig det om det kniper med sallad ovanpå och beasås..de skrattar alltid åt mig men det ordnar sig ändå..
Varför inte ta en low carb på MAX då?
Och på köpet slänga sina surt förvärvade pengar till en svensk matkedja istället för donkan?
På MAX kan du ju dessutom konstuera din burgare hur du vill….

Men burgarna på McDonalds är 100% nötkött, det är dem inte på MAX!
Enda försvaret jag tänker hålla för dem

#9 Det är ju just detta faktum som gör McD till hyfsat bra mat när man är ute, såvida man skippar tillbehören! Varför inte utnyttja detta och begära en low-carbburgare?
#8 Max är ju inte precis något att hänga i julgranen! De håller på och sänker fetthalten i både dressingar och burgare - kolla själv deras hemsida. De använder dessutom vegetabilisk olja "med mindre mättat fett" när de lagar sin mat..
Dessutom innehåller, som LillaEmma sa, Max burgare inte 100% kött, utan även potatis och mjölk.
Om jag inte missminner mig innehåller vissa produkter glutamat också, men tyvärr kan jag inte säga detta med säkerhet längre eftersom de tagit bort innehållsförteckningarna på sin hemsida..
vet inte särskilt mycket
Iofs stämmer inte det, men okej.
På Max kan du äta hamburgare som består av 100% kött, det är bara att säga till när du beställer din burgare. Jag har själv varit i kontakt med chefskocken där då jag berättade och lobbade för en LCHF-burgare… För övrigt så har jag en nära vän som inte tål något (minns inte vad det heter) i mjölk…hon kan tydligen inte äta på Donkan..men på Max så kan hon äta, bara hon säger till innan hon beställer att hon inte tål vad det nu heter…

Det känns bra att stödja MAX då dom tagit initiativet till en low carb burgare, köper fler den kanske dom även blir villiga att göra det ännu fetare och godare…
Och om man nu kan få den utan laktos som MiniZillen säger låter det jättebra.

På Burger King består hamburgare av 100% nötkött och jag kan få röd mjölk att dricka till.
På Max är nötköttet svenskt men det är utblandat med annat. När jag beställer Low Carb-målet får jag en liten sallad till enligt kvittot. Att salladen är liten stämmer om msn jämför med McDonald eller Burger King men man kunde ju vänta sig att Max har en stor sallad också men det hittar inte jag i listan.
Tycker inte om macdonalds hamburgare. Max bojkottar jag pga deras tillsatser. Burger King är enda stället jag kan tänka mig att äta burgare hos, men tyvärr finns det ingen Burger king i den kommunen där jag bor, så jag gör 99% av alla hamburgare själv.
En helt annan anledning till att inte gå på Max är att de inte finns överallt. De öppnade nyligen sin första restaurang i Göteborg, t.ex. Jag har fortfarande aldrig ätit på Max, även om jag hört talas om dem i snart tio år. Iofs äter jag sällan på hamburgerrestaurang.
Men jag håller med om grundfrågan; man borde påpeka för alla kedjorna att det är är en kost som efterfrågas, mer och mer.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Förlåt om jag sänker den optimistiska stämningen lite nu…
Jag tror inte att de skulle göra något utan att tusentals hör av sig - från olika länder samtidigt!
Deras koncept går ju mycket ut på att menyerna och smakerna ska vara enkla och igenkänningsbara över hela världen. Kanske man skulle kunna på sikt göra förändringar med andra low-carbare som Atkins. Tyvärr har jag svårt att tro på idén annars idag.
Anekdot;
Jag har stått med ett förståndshandikappat överviktigt barn och fått pomesfrites till maten när jag mycket tydligt bett om en nyckelhålsmeny med morotsstavar. Man fick morotsstavar OCH pomes!!! Gissa om vi fick gråt och tandagnisslan hela dagen…
Supersize me - NOT!

Bojkottar McDonalds sedan jag åt där sist. Trots att jag, som jag trodde, komponerade ihop en måltid som borde vara ok för mig så blev jag tvärsjuk. Inte så konstigt när man sedan läser att dom tar bort fett och tillsätter socker i sina dressingar och annat.
När jag sedan gjorde samma sak på Burger King så fungerade det hur bra som helst. Fick inga känningar alls av att jag "fuskat". Därför undviker jag McD numera. Jag är hellre utan mat än går dit faktiskt.

#16 Du har helt säkert rätt.
Kanske vore den enklare att påverka Max så att deras redan existerande low-carb-burgare blir fri från alla carbs och tillsatser..
vet inte särskilt mycket
Håller med föregående talare. Det är nog lättare att påverka ett svenskt företag än Donkan. Kan tänka mig att Donkan inte har samma frihet att bestämma…då de finns i flera länder och som ni nyss nämnt, ska vara lika i övriga länder…
MAX var inte särkilt positiva när jag föreslog ändringar till low-carb-burgaren (100% nötkött; sockerfri, fet dressing; riktig ost och bacon), men om tillräckligt många klagar så kommer de nog att ändra sig. Tills dess fortsätter jag min bojkott av MAX och hoppas fler gör det också och mejlar dem.
for og være erlig, tror jeg ja, de 20% av mc burgeren som er kjøtt , er 100% rent. resten er konserveringsmidler, smaksfremmere, aromaer, gift.. bla bla bla.
macdonalds er ikke kjøtt.
#21 - Enig med deg.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Jag jobbar (tyvärr) på McDonalds sedan över 2 år tillbaka och har funderat på varför maten där gör att så många mår dåligt efteråt. Innan jag började med LCHF åt jag inte där så ofta ändå, men det räckte med en hamburgare eller cheeseburgare för att jag skulle bli gasig och orolig i magen. Trots det _ska_ det inte vara värre än de hamburgare man gör hemma (om man inte bakar eget bröd), om man läser innehållsförteckningarna! Hamburgerbrödet är inte värre än sånt man köper färdigt i affären, och köttet ska ju vara 100% nötkött. Däremot undrar jag hur korna som slaktats mår, samt hur många olika kor en enda köttbit kan komma från…
Som många skrivit så är det nog större chans till förändring på MAX, just eftersom McDonalds inte direkt är svenskt mer än att de har några restauranger här. Nästan allt är tillverkat utomlands; pommes, sallad, morötter, kött..
Jag bojkottar Mc Donalds helt efter att ha ätit där i lördags. Vi hade handlat och jag vart akuthungrig.. det enda som inte var meterlånga köer på var just Mc… Jag beställde en Big Mac utan bröd.. dom funderade länge och sen kom en hoppkladdad sak, pyttepytte sallad & en liten ostskiva. Fick betala 38 pix för detta!!!!! Argh, jag blev tokig!!! Nej, hellre Burger King där man får en rejäl köttskiva, stor sallad & man blir mätt.

Skulle inte äta Mackedo än hur LCHF-vänligt det blir. Bara att det är en Amerikansk kedja gör att jag bojkottar dem och har gjort det länge. Då går jag hellre till Sibylla och ber om en hamburgare utan bröd… Där är också maten nylagad, inte varmhållen som hos McDonalds.

Har aldrig blivit sjuk av den "skotska mackan" däremot har jag två gånger blivit akut magsjuk av Burger Kings hopkok. Den enda hamburgerkedjan som finns i närheten av jobbet är Mackan Donalds. Jag brukar käka där max en gång i veckan, jag kör med QP Cheese med bröd, en gång i veckan tycker jag inte gör någon större skada. Efter den måltiden går jag på ICA och köper en fläskfilé så det jämnar ut sig
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

# 24 38 kr är standardpriset för en Big Mac utan meny, och tyvärr kostar det inte mindre om man väljer bort en ingrediens. Det är bara 90 gram kött i en Big Mac (2 x 45 gram), men i McFeast & QP är det 113 gram. Minns inte hur det är med Whopper-köttet på BK (har jobbat där också) men tror att det är runt 120 gram där. Häromdagen åt jag ett QP-kött med lite ketchup på, men det smakade mest bara torrt och ingenting. Tror att det är tänkt att ätas bara med tillbehören till, som bröd och så.
# 25 Om du gör en specialbeställning på McD så är köttet alltid nytt eftersom de, till skillnad från BK, inte har köttet liggandes i lådor. Däremot så tycker jag som sagt inte om någon av kedjorna egentligen eftersom det inte går att veta hur korna mått t.ex.

Jag skulle nog inte välja Sibylla.

Det var ett tag sen jag skrev här, men:
*jag förstår faktiskt inte er som klagar på McDonalds kött, det är ju just bara kött och inget annat! (Utom salt och peppar..) Om det är gott eller inte är ju en smaksak!
*Max är verkligen inget bättre alternativ om man bryr sig om sitt bs eller sin insulinutsöndring, med tanke på alla tillsatser i köttet. Och deras low-carb-burgare är ju rena skämtet med all sockerdressing
*att McDo är en Amerikansk kedja har väl inget med LCHF att göra?
Frågan är om det går att påverka max så att de ändrar hela sitt recept på köttbiten..?
vet inte särskilt mycket

Jag har vid ett par tillfällen då jag varit på stan och blivit akuthungrig ätit på Mc Donalds.
2 stycken cheeseburgare, kastar brödet och smetar ca 1/2 cheddardip emellan…..25:- Tycker det är värt pengarna, snabbt och alltid i närheten… Som "nödmat" alltså!!
Gjort detsamma på Burger King …men om jag inte missminner så blev samma meny lite dyrare där (kan ha fel)

Haha, de skulle tappa 95% av sina kunder om de slutade med bröd och pommes, men resten av förslagen skulle nog de flesta sockerätarna också uppskatta.

Det finns ju faktiskt enkla lösningar på det här problemet. Antingen så går man varken till Mc donalds eller Max eller Burger King eller någon annan ute kedja alls eftersom de anväder sig av just tillsatser, kolhydrater och annat sådant. Och det med tanke på att om man ändå inte tänker äta hela paketet för priset så är det ju både billigare och man vet vad man får om man hemma steker en köttfärs biff och sedan käkar den med lite sallad. Varför ens gå på dessa ställen om man inte uppskattar dem, många människor som inte äter LCHF tycker ju att det är gott som det är och då måste ju dom få äta kolhydrater och tillsatser i massor om dom så önskar.
Eller så finns ju alternativet att man helt enkelt öppnar en egen kedja, och säljer bara LCHF alternativ då behöver ju ingen som äter LCHF gå till de andra ställena så då löser ju allt sig eller hur?
Även om man själv uppskattar LCHF inriktad mat så kan man inte tvinga hela världen att ändra sig. Och många människor är medvetna om att kolhydrater, tillsatser och annat skräp är onyttigt men uppskattar ändå att äta mat som inehåller sådant och det måste ju respekteras utan att man försöker omkonventera allt.

#32 Men när man är på stan eller ute och åker bil kan det vara lite svårt att åka hem och steka köttfärs. Då uppskattar man om det på menyn finns åtminstone EN rätt som man kan äta!

#32 Håller med dig, faktiskt. Jag blir nog aldrig så nödig numera att jag köper hamburgare oavsett var den säljs. Man kan likaväl gå in i en mataffär och köpa sig nån god ost och några tomater, eller annat som man kan äta som det är t ex skivad rostbiff, grillad karré, skinka osv osv…
Fast visst tror jag att korvmojjarna skulle få sälja LCHF-varianter, om de införde sånt i menyn. Annars är det väl lätt att beställa enbart hamburgare, utan bröd eller frittar? Eller enbart korv… Det är väl bara McD som krånglar till det kanske?

Aniara4: Då kan man ju vända sig till Max eftersom dom har det alternativet, att be alla resturanger och matkedjor att anpassa sig efter sig själv är ju omöjligt. Dom väljer vad för mat dom vill sälja och duger inte den får man ju vända sig någonannanstans och finns då inte det alternativet kan det bero på att man äter på ett sätt som man själv måste arbeta lite för att uppehålla igenom att lösa det så att man har egen mat med sig då man drar till stan eller att man ser till att åka hem lagom till lunch eller middag. Man kan ju inte helt vända sig mot strömmen och sedan tro att alla andra ska göra det med. Smaken är en sådan delad sak.
Tycker att LCHF mat är intressant, men är jag på stan väljer jag gärna en hamburgare med bröd. Hade jag varit mer strikt hade jag valt att äta på MAX eller att försöka ta med mig något som jag kunde äta tills jag fick möjlighet att åka hem.
Sedan detta med att alla resturang kedjor borde ha minst en rätt är ju som att jag skulle gå in i en sko affär och begära att dom ska börja sälja minst en sorts mössor.
Man kan ju altid försöka få affärer att sälja något man själv gillar men att bojkotta eller att tvinga dem och sedan snacka skit för att dom inte genast acepterar det är ju en helt annan sak. Vill mcdonalds, burger king, max sälja sina hamburgare som de alltid gjort så måste ju dom ha rätten till de på samma sätt som vi har rätten att äta det vi vill.

Jag rekommenderar ingen som försöker undvika tillsatser att äta osten på McD! Kolla själva här: http://www.mcdonalds.se/sweden/prodfacts.nsf/wwwBalansguiden/CFC5F0D2FA34E0DEC125689B00562181?OpenDocument
Den dipsås med minst tillsatser är Garlic, så skulle jag ha en dipsås på en köttbit får det allt ta och bli den. Det jag stör mig på är att det är svårt att få fram näringsvärde/100g, oftast står det bara per portion eller % av RDI. Rätt kasst.
Och visst är det oftast enkelt att beställa en hamburgare utan bröd, bara man är beredd på att vänta mer än 30 sekunder på att få den. Hur länge man får vänta, beror helt på hur många gäster som är där just då, samt hur mycket personal som är inne.

#36 Det där med att vänta är väl problem enbart på McD? Andra korvmojjar steker ju alltid sina hamburgare medan man väntar…

# 37 Njae, BK har sina standardburgare färdiga ibland vid högt tryck, med MAX och andra vet jag inte hur det är för där har jag aldrig jobbat. Om man specialbeställer något så är McD:s burgare färskare än BK:s eftersom köttet på BK grillas och därefter läggs i värmelådor, på McD ligger köttet aldrig i lådor utan läggs på burgare direkt. Däremot finns det ju en risk (som inte borde finnas enligt deras standard) att burgaren har legat färdiga länge i "skåpet", men om man specialbeställer råkar man alltså inte ut för detta på McD i alla fall. Nu talar jag bara om köttet, med kyckling använder McD samma varmhållningsmetod som BK.

#35 Jag har inte sagt ett ord om att man ska KRÄVA någonting. Jag tror ditt svar egentligen var riktat till nån annan fast du råkade skriva det till mig. Jag svarade bara på förslaget att man skulle gå hem och steka köttfärs, vilket inte alltid känns realistiskt.
De få gånger jag besöker hamburgerkedjor är så gott som alltid när vi är ute och åker bil. När man kommer till ett rastställe får man oftast välja mellan McD eller macken. Eftersom jag inte gillar ost, och inte vill ha skinka med socker och tillsatser i, så är mackens livsmedelsdel inte ett alternativ. Så det val jag brukar ha är antingen en halvdålig mack-korv (har läst på om Statoils korvar och Kabanossen är inte så dålig), eller en hamburgare där jag plockar bort brödet. Oftast tycker jag då att hamburgaren är minst dålig, i synnerhet McD eller BK som bara har kött i burgarna till skillnad från Max och Sibylla som har en massa potatismjöl och socker i.
Jag kan inte se problemet i att många skriver till exempelvis McD och gör dem uppmärksamma på att många vill ha ett lågkolhydratalternativ och att det kanske vore listigt av dem att ha ett sånt. Ingen har väl begärt att hela menyn ska bytas ut??? Kolhydratätarna får naturligtvis fortsätta moffa i sig transfettfriterad stärkelse och sockervatten av hjärtans lust, men man kan ju ändå FÖRESLÅ att de testar att ha ett annat alternativ och ser om det säljer. När tillräckligt många ville kunna välja morötter istället för pommes frites infördes ju det som alternativ, och jag har inte hört några pommes-ätare klaga över det.