Valpbilder! *OT*
Vilka jättefina bilder!!
Valpen - ja, vad ska man säga… sööööööt!
Din dotter - Ett underverk!! 
#3 Åh tack! Ja, dom är vackra båda två, men jag måste ju hålla med dig om att dottern min är ett strå vassare! 

Vad är det för ras? Söta bilder!
Det undrade jag också.. hunden vet jag inte, men jag tror att dottern är en blandning av missaz och nåt annat.. 
#5 Tack! Det är en blandras; Cavalier/Papillon.
#6 Haha! Mmm, dottern är en blandras det med, märklig korsning mellan missaz och hennes karlslok till sambo som faktiskt blev riktigt lyckad! 
Haha, härligt, Missaz! Och jag tycker mig skymta en katt i bakgrunden som minsann också gnager på ett revbensspjäll!

Söt valp och dotter!
"You just have to belive…"
Sådan herre - sådan hund brukar man ju säga…
Men i det här fallet måste det väl bli sådan dotter - sådan hund!
Ruskigt söta båda två!

Liten nyfiken fråga, men hur mycket väger en sådan liten valp? Har bara haft stora hundar så jag hag liksom ingen koll.
Jättefin valp och verkligen söt underbara flicka. Du kan skatta dig lycklig. 

Vilka fina bilder! Kul att se. Jag har själv en liten valp hemma, 10 veckor. Det är mysigt.
Underbara valpar båda två! 
/Désirée
å mamma mia vad jag blir valpsugen! Såg precis en liten dvärgpudel som skuttrippade fram bredvid matte, och en tanke for genom skallen: en sån kanske vi tar nästa gång!! Men… din var ju bara för ljuvlig också! Vore kul med en liten vovve också, som inte blir lika stor som Ziggy (dalmatiner) eller Stella (Grand Danois)….
LatMask; Japp! Katten Agnes är som lyckligast när hon får ett ben att gnaga på hon med!
flikkan77; Tack! Vet inte vad han väger nu, men hamnar nog runt 5 kg ungefär som vuxen.
asaml; Tack! 
Mervi; Åh, tack! Ja barnen är mitt guld! Supersöta alla 3, men det bästa med dem är att de alla ligger inne med en hel del humor! Och valpen är inte så dum han heller….
AnnaCathrina; Mys! Vad har du för sort? Min blir ju faktiskt 10 veckor imorgon, så de är ju jämngamla då!
DesK; Tack! Blir ju lite extra stolt över den valpen jag själv producerat… 
Pennylane; Ja, det ÄR mysigt med en småhund (har haft stora också och gillar dem mycket) man kan ju ha dem i famnen och gosa på ett annat sätt än med de stora.

#17 Vilken söt! Och ett härligt namn hade han också! 

Min Lillskrutta tror jag vägde 5 kilo när hon var runt 3 månader. En Cane Corso som vägde 37 när hon var över året. Tyvärr blev hon bara 1½ år. Nästa hund ska dock vara lite mindre… 37 kilo är mycket när det skuttar runt i kopplet och leker helikopter och sånt. 
Jessie hette hon.
Har en Saluki nu med, men hon är 11 år och räknas knappt. Lugn och sansad och är aldrig till nått besvär.

#17 Einar var supersöt han med!
flikkan; Oj, ja, 37kg muskler är en del att försöka hålla emot!

Oj oj oj…..va sugen jag blir …på både hundar och (barn)barn….
men får nog vänta på båda …..båda mina barn pluggar och min kropp orkar inte med en hund ännu tyvärr….Provade ju med en liten vovve för några veckor sen och kroppen sa ju ifrån ….men men ….kanske om ett år….
Underbara bilder….
nenna31; Tråkigt att inte kroppen orkar med enliten hund! Men som sagt; det kan ju bli sedan! Hoppas du blir så bra snart att du fixar det. Barnbarn kommer väl det också med tiden, tjata lite på barnen vettja! 

Missaz: Ja, det var lite att hålla emot när hon fick sina tokryck. Träffade en importerad hanne av samma ras, han vägde 56 kilo och var i stort sett okänslig runt halsen eftersom han gått mycket i stackel där han kom från.
Nått av den största hund jag sett, han var liksom stor åt alla håll, så det var tur att han var snäll!
Ska ha en mindre hund nästa gång för min kropp uppskattade inte 37 kilo i kopplet…
flikkan; Ja, riktigt hemskt om en så stor och stark hund blir ilsken och aggressiv! Då kan det gå mycket illa…. Cane Corso är ju så grova, så de ser ännu större ut än vad de i mankhöjd är! Starka som attan också kan jag tänka mig…

bada mina pojkar stod vid datorn och sa ooooh aaaah sadan sot vovve……..tjejer far inte sadana tillrop ….annu
fast jag tycker hon ser ut som en liten gullunge !
just nu i mitt kok;Svenska kottbullar mmmmmm

missaz: Ja, min Lillskrutta råkade ta sönder två halsband under sitt första år. Hon skulle liksom bara skutta lite…
Mycket muskler till en liten hjärna. 
Karen; Hehe, tänk när de står och låter om sig så om en tjej, då har du det du gör! 
flikkan; Haha!! Mycket muskler till liten hjärna, det får mig osökt att tänka på bodybuilders… 

missaz: Det är nästan så de är, bodybilders. Min Cane tränade löpning med Salukin så hon hade muskler och uthållighet som få. Sen var det nog nått lite psykiskt fel på henne med för hon blev aldrig trött. Fick tipset när hon var 4 månader att lägga två spår innan vi gick på kurs för att hon skulle lugna sig lite…
Uppfödaren hade aldrig varit med om en Cane med så mycket enerig och ork.
När hon var 1½ fick hon mysko kramper och lite sånt med så nått knas var det.
Ååååååååh vad söt!!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
flikkan; Usch vad trist när det blir något fel på djuren… 
babybel; Tack! 

missaz: Ja, och jag har haft otur med mina hundar. 3 stycken på rad som inte blev äldre än 2 år. Alla var av olika ras och fick olika sjukdomar, hittar ingen gemensam nämnare alls.
Dock har jag kvar gammeltanten, Fröken Saluki, hon är 11 år och mår prima!
flikkan; Usch, tragiskt! Kan ju nästan bli så att man gruvar sig då att skaffa en till (fast man vill) för man vet hur ont det gör när de blir sjuka och dör….

missaz: Har haft 7 hundar hittlls. Salukin lever än och sen har en blivit 13 år och en 9, de andra har jag fått ta bort i förtid och det gör precis lika ont varje gång. Fast det är lite lättare med riktigt gamla hundar, de har liksom levt sitt liv.
Funderar på att skaffa valp till våren, men tvekar lite… tänk om den dör med. Vill så gärna men ja, jag vet inte.
Det är lite jobbigt när folk frågar vad man haft för hund förut med och var man gjort med dem. Vill komma ut och tävla men hinner liksom aldrig innan hunden i fråga dör…
flikkan; Jag förstår att det känns tveksamt, man risken att det skulle gå illa med ännu en hund måste ju vara obefintlig! Förstår också att det kännt jobbigt när folk frågar… Usch!
Klart du ska ha en liten valp igen, och det är klart den ska hålla sig pigg och frisk!

missaz: Jo, troligtvis blir en valping till våren/sommaren. Har letat fram några kennlar jag ska ta kontakt med snart också. Våren är ju liksom inte så långt bort… 
Tycker att jag råkat illa ut med mina hundar så myket så att nästa bara måste det gå bra med.
Hur går det för dig och din valp? Cane Corson jag hade blev inte rumsren förrän hon löpte vid 1 års ålder. Hon kände liksom inte riktigt när hon kissade utan kunde gå och göra det på nått sätt.
Salukin var också sen, om mamma skällde på henne för något så gick hon upp och kissade i mammas säng. 

"Hallegud" så söta bilder.

Vad har valpen fått för namn förresten? Sånt är jag alltid lite nyfiken på. 

Vill ha en valp/vovve……
Får hoppas min kropp blir så läkt att jag klarar promenaderna …..kanske framåt våren…..
Men annars får jag väl vara nöjd med mina två innerkatter…..vanliga bondkatter…den ena med mycket norsk skogskatt i…….de är sååååå söööta de med ….
Kanske kan klara av att lägga in en bild på dom……återkommer….
flikkan; Jo, det går jättebra! Han är såklart inte rumsren än, han säger inte ens till (är ju bara 10 v) men han gör ute bara vi går ut efter han sovit/ätit/lekt. Han har även börjat uppskatta att vara ute, något han tyckte var pest första dagarna! Han sover gott hela natten och vill gå ut för första rastning runt halv7 - 7 på morgonen. Helt OK! Han är väldigt lättlärd; lärde sig "sitt fint och vacker tass" efter jag gjort det 3 ggr! Säger man ifrån när han biter på något slutar han direkt. Han är otrolig faktiskt!
Namnet blev Milo, med långt "i".
Pussgurkan; Tack! 
nenna31; Katter är också mysiga, vi har en Devon Rex som heter Agnes som är en väldig personlighet! Hon hatar de flesta andra djur, men godtar faktiskt valpen. Självklart fräser hon när han är FÖR på, men hon har inte ens försökt slå honom, hon går hellre undan!

Hej, Goda rad onskas,please.
Vi har funderat pa hund ett bra tag nu. Vi laser och kollar upp och forsoker lara oss forst,sa vi valjer ratt. Annu inte kommit fram till nagot> Eftersom aldste sonen ar autistisk, sa bor vi nog ha en vaaaaldig sansad och lugn hund, imedelstorlek…. pojkarna ar ju valdigt fortjusta i labradorer, men kanske for stor tycker jag. en lite mindre som kan springa med mig!!
Nagon som har ett forslag, mycket tacksam.

Labben är en helt fantastisk familjehund och dessutom mycket lättlärd, kan varmt rekommenderas. Om jag skulle (vilket inte kommer att ske) skaffa en hund igen skulle jag inte tveka utan det skulle bli en labb igen!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#41 Har inga bra råd att ge, men labrador ÄR en trevlig och lättlärd hund som Tilda-T säger! Så stora är de ju inte heller… Bra med en hund som det är lite storlek på när man vill ha en spring-kompis också!

Hmmm well en labrador….jag jar ju inte haft hund forrut,sa behover ju en som lar sig snabbt.Min granne har en ,och hon brukar sitta i vardagsrummt med hunden i knaet… och jag har ju redan en god van som har en svart labrador!! hunden ar verkligen gullig, hon LER sa for man kommer dit, fast det ser ut som om hon visar tanderna och ar arg.kanske en labrador.Fast lillkillen vill ha en Jack russell!!!

missaz: Nä, är man bara 10 veckor så är man inte helt rumsren än. Men så lättlärd som han verkar vara så går det nog fort! Förhoppningsvis i alla fall. 
Milo var ett gulligt namn! Min saluki heter Prillan efter hönan i "Findus och Pettson-böckerna".
Karen: Jag hade också rekommenderat en labbe eller golden. Se till att få en som är mer åt det utställningsavlade hållet än de som är åt jakt bara. Dock är oftast utställnings-labbarns större än jakt-labbarna…
Finns en del Spaniel-raser som är lugna och trevliga också, spanieln är oftast mindre är labben med.
flikkan; Ja, jag hoppas det går fort att få honom rumsren, det är ju det som är jobbigt med en hund; innan de är rumsrena! Man går som på nålar hela tiden och tror att de ska göra en hög eller pöl nånstans! När de är rumsrena kan man ju slappna av; då säger de ju till om de är nödiga och kan hålla sig tills man kommer ut.

nasta fraga: hur lange stannar man hemma med valpen? ingen semester?? eller kan man ha valp pa hundhotell?? eftersom vi aker utomlands( Sverige….) fordetmesta
Man kan ta med hundar till Sverige nu för tiden. Rabiesantikroppar måste kunna förevisas i ett blodprov och sedan måste vaccinet underhållas inom föreskriven tid. Avmaskning måste ske inom 10 dagar före inresa. Man skaffar ett EU-hundpass hos veterinär och där stämplas alla vaccineringar och avmaskningar in och måste följaktligen underhållas för att vara aktuella.
När det gäller labradorer kan jag bara säga: kloka, kul, tåliga, good sport, badande, hungriga men underbara familjemedlemmar.
Good Luck and Have Fun!!

missaz: Vad jag har tyckt md mina andra hundar så kan det vara lite svårare att få hunden rumsren på hösten/vintern, då är vädret lite kallt och de vill inte riktigt gå ut. Men du fixar det säkert!
Går man ut med dem som du gör, efter att de sovit/ätit/lekt, och sen någon gång där emellan så brukar de fatta.
På mina hundar har jag dessutom tränat in kommandot "kissa" efter hand, det är bra att ha när de blir lite äldre och kan hålla sig längre men man själv inte känner för att vara ute i regn och blåst lika länge som hunden. 
flikkan; Hehe, det gjorde jag med min förra hud också; övade in kissa-kommandot!
Mycket bra när man själv vill kommain så fort som möjligt! Idag blev jag lite förvånad då Milo efter morgonluftningen då han både kissade och bajsade ändå lade en korv inne ganska snart efter vi kommit in. Men något som var "bra" var att han gått ut i hallen och gjort den, så han kanske ändå insåg att det ska göras ute, men att han inte hann med…? Eller så var det bara en händelse att den hamnade där… men han brukar inte vara i hallen annaars, så jag vill tro på ett positivt samband!

Så otroligt söta!! Känn dig stolt!

missaz: Brukar Milo inte vara i hallen annars så tror jag nog att han var på väg till dörren. Duktigt av honom!
Ibland tror jag att magen liksom kommer igång lite extra när de är ute och att de kanske kan bli lite distraherade av nått roligt löv eller så att de inte gör helt klart det de ska ute. Då händer det lätt en olycka inne också. Inte lätt att vara liten vovve inte!
sigyn; Tack! Jag är otroligt stolt över mina ungar, både de tvåbenta som jag själv producerat och den fyrbenta!
flikkan; Ja, jag tror också att han tänkte sig ut men inte fick till det. Han såg inte riktigt klar ut imorse vid bajsningen, han hukade liksom vidare ett tag, men gnällde och gick an över att det regnade. Jag försökte ju vara ute med honom lite längre för att han skulle bli helt klar, men han ville bara in, så då antog jag att han nog ändå var färdig, vilket han tydligen inte var.
Så gnällig som han var av det dåliga vädret hade han nog ändå aldrig fått ur sig mer ute, han var för upptagen av att beklaga sig…

missaz: Ja, det är inte lätt att vara liten valp när det är dåligt väder. Ska släpa ut Fröken Saluki nu och gå en långpromenad, hon är inte heller direkt förtjust i väder som är kallare än 20 grader varmt. 
Hon kan faktiskt hålla sig mellan 8 och 21 trots promenader bara för att hon inte vill kissa när det regnar. Morgonkiss och kvällskiss gör hon dock alltid.
flikkan; Haha! Snacka om envis… vägra kissa när vädret är pissigt! 
Jättefina bilder! Söt valp söt och rolig dotter!
#56 Tack tack! Jo, dottern är en liten pajas, precis som jag när jag var liten!

missaz: Ja, skaffa aldrig en Saluki och låt den bli 11 år, då får man liksom problem med envishet. På kursen igår tröttnade hon på att träna och då äter hon inte ens nytorkad lever. Hon tar bara in den i munnen och spottar hon ut den på mina ben.
Vägrar lyssna på "sitt" och "fot" och andra enkla kommandon. Bara för att hon helt plötsligt inte vill längre. Suck!
Men jag älskar min Fåntratt för det! 
flikkan; Jasså, är de kända för envishet…? Lite häftigt (men irriterande såklart) att hon är så envis att hon vägrar de lättaste kommandon och t.o.m. godis! 
hundar är sååå olika, min dalmatiner är kräsen och gillar enbart hundchoklad, men Grand danoisen tar vad som helst! Torrfoderbitar eller torra gamla hundkex… lika begärligt!
Pennylane; visst är det så! Liksom vi människor… 

missaz: Ja, Salukis brukar beskrivas som en katt i hundkläder. De gör liksom mest det som de själva vill. Det enda godis som jag tror alltid skulle fungera på Fröken är riktigt choklad, sånt hon inte får äta. För hon kan bli alldeles tokig av att bara få lukta på ett chokladpapper.
Men vill inte Fröken Saluki träna så äter hon inte godis heller, hon är ytterst svår att muta.
Har en liten chokladhistoria:
Salukin bodde hos mormor och morfar ett tag vid jul och de hade fått en alladin chokladask som de ställt på tv-rumsbordet. På något mysko sätt så krympte antalet chokladbitar i asken och tillslut kom mormor på Salukin.
Hon gick fram till bordet och öppnade asken, sen stod hon länge och valde bit. Tog en bit och bar med sig den till soffan där hon la sig. Sen delade hon chokladbiten i småbitar som hon sen åt en och en…
Givetvis flyttades chokladasken efter påkommandet och alladin innehåller inte så mycket kakao att det blev farligt.
flikkan; Men vilken härlig hund! Det är ju faktiskt kul när de är egna på det där sättet; att gå och stjäla choklad en bit i taget för att inte bli påkommen; det är smart! Cool hund!

Missaz: Ja, det är en roligt och kul hund som har gjort mycket mysko saker under sitt liv. När hon var runt 4 månader och vi började gå lite längre rundor än bara i trädgården så gick vi en gång till skogen. Det var jag, mamma, pappa och våra andra två hundar. Vi kom till en korsning och alla svängde vänster… alla utom Salukin, för hon svängde höger och bara gick sin väg. Som tur var så hade jag en blandis som vallade lite så hon sprang och hämtade henne med lite milt våld.
Fröken Saluki går gärna sina egna vägar, vi får följa med om vi vill men det är inget måste. 
Om man skulle gömma sig för henne så går hon till stället där hon såg en sist och står kvar där tills man hämtar henne, eller så går hon helt enkelt hem!
Hon är lite för smart ibland… eller nått.. 

flikkan77…..vilken underbar hund du har …….
blir lite avis …..
flikkan; Helt klart häftig verkar hon vara. 

ebet; Otroligt fin! Tycker också att det är en av de finaste hundraser som finns. 

Tack missaz *stolt*
Fast ibland önskar jag mig en såndär liten en också.

ebet; Ja, jag bestämde mig ju för en liten hund mycket eftersom jag inte har kroppen att underhålla konditionen på en stor hund. Jag fixar ju att röra på mig och farligt är det ju inte för mig, men jag får väldigt ont i SI-lederna när jag går långt. Bättre då med en hund som klarar sig på liiite mindre kroppsarbete. Och så är ju min lillgubbe så extremsöt så man bara kan dö! 

missaz, det här med SI-leden känner jag igen, jag har sagt att aldrig mer en stor hund, och så blev det ändå underverket ovan
. Men nästa hund blir en sån där vansinnigt söt liten leksak som din.
Men jag har turen att slippa göra annat om det blir för jobbigt, så det går ändå. Efter 10 ledoperationer, osv, är jag jättestolt att kunna göra en sån utpräglad arbetshund lycklig.
Men nästa gång…. Din hund är ju såååå vansinnigt söt.
ebet; Det är ganska jobbigt och handikappande det där med smärtande SI-leder.
Men att ha en hund så man måste röra lite på sig är ju bara bra - i lagom dos! Skönt att du kan ta det lugnt med annat om det blir för mycket för kroppen, då funkar det ju!

Missaz och nenna31; Ja, min fröken Saluki är en väldigt rolig och ofta speciell hund. Av de sju jag har haft så är det nästan hon som hittat på mest tokigheter och som är minst benägen att lyda om hon inte absolut känner för det.
Visst har hon allmänt hyfs, men just tävlingslydnad och sånt tycker hon är meningslös!
flikkan; fantastiskt fin är hon ju också! Vilken läcker bild…

Jo, visst är hon fin, min Prilla! Hittade ett kort på henne och Cane Corson när hon var valp med. Sen så är vinthundar allmänt fina när de springer tycker jag. Blir alltid glad av att se Prillan sätta full fart av ren glädje på åkrarna här, trots sina 11 år.
(Samtidigt som jag håller tummarna för att hon inte ska snubbla över en hare…
)
Hur går det med din lille Milo?
fattar inte varför jag inte kan lägga in nån bild pöå min gumma, det står: "Endast filer av typerna jpg, gif, png, txt, zip och pdf är tillåtna. Om det inte fungerar trots dessa filformat, vänligen döp om filen så att filändelsen bara innehåller små bokstäver"
bara det att min bild ÄR jpg och det är bara små bokstäver! grrrrrr
oj ! Bilden kommer visst fram när man trycker på den ändå!!

pennylane: Om det var en bild på en Dalmatiner så gick det. Klickade på bilden och då syntes det en sådan!
Vilken fin dalmatiner! Är det hon eller matte som tänkt på bakgrunden? ("Hmm, jag är svart och vit. Då passar det bra med en färgglad bakgrund!")
hon!
hon är en soffliggare! (fast hon är brun och vit)
Ooops!
Men hon klär i soffan!
allt klär en skönhet
den där soffan är förresten ett minne blott… hon slet sönder dynan när hon var skendräktig för ett par år sen! Det var skumgummi över hela golvet!
Åh, jag måste få slinka in här jag med! Flikkan77, din salukidam har en flera år yngre tvillingsyster (ja, hur nu det ska ha gått till…) här hemma 
Vinthundar är dom läckraste hundarna, om du frågar mig. Mer vacker, funktionell och personlig hundgrupp får man leta efter.
Lägg märke till alla muskler (det är inte bara skinn och ben)!
Och så några kuliga bilder. Jo, vi har två skrotbilar ståendes på gården. Dom skulle bort, men som ni ser används dom flitigt av Turfa, och resten av hundgänget här hemma.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
flikkan; Jo, det går bara bra med Milo! Han har verkligen blivit hemma här nu, skäller på katten och springer runt som en tok! 
Pennylane; Så fin! Dalmartiner är verkligen snygga! Efter min dotter (snart 4 år) fick Pongo och de 101… ville hon bara ha en dalmartiner!

Binajis: Supersnygg hund! Min gammeltant är inte riktigt lika välmusklad längre, men hon har definitivt varit. Dessutom väger hon nog 3 kilo för mycket med. Men hon får va lite tjock så här på ålderns höst, så fryser hon inte riktigt lika mycket heller.
SKulle kunna tänka min en ljus Saluki nästa gång. Tycker också vinthundar är helt underbara. Fast jag vill ut och tävla med och då är de lite för envisa åt fel håll. 

Missaz: Roligt att Milo känner sig ordentligt hemma nu! Då är det bara att vänta på allt bus som kommer. Plocka ut böcker ur bokhyllan och gnaga på skor eller gömma strumpor… 

Väldigt vackra hundar, salukierna, jag blir sugen..
Chapp försökte springa ikapp med en rodhesian ridgeback en gång, tji fick Chapp! Men han kan ligga och sova på snön, försök det om du är salukier.
Men blir salukier också mer bepälsade av barf? Om de nu äter så.

chapp: Min Saluki ligger bara på marken om det är över 20 grader varmt ute och solsken. Annars står hon upp.
(Om vi inte är ute och tränar lydnad för då kan hon ju ligga ändå men det är inget hon gör helt frivilligt)
Barf fungerar inte alls. Hon är så kräsen när det gäller mat så hon äter inte någon form av rått kött eller ben. Får hon inte sitt billiga torrfoder så svälter hon sig tills hon blir sjuk. Så jag har gett upp, har försökt i 11 år att på olika sätt få henne att äta bra men hon vägrar. 
flikkan; Jo, buset håller på att frodas, man får plocka undan sånt han når eftersom! (det är som att ha en bebis igen…) Barnen får också lära sig att hålla sina leksaker borta från golvet om de inte ska bli uppätna av hunden, vilket ju bara är bra! Så välstädat golv som vi har nu har vi inte haft på flera år! 

missaz: Ofta blir golven skurade efter hand med, en kissefläck i taget.
Det är bra med hundvalp!
Duktigt av barnen att hålla rent på golvet med. Sånt är ju inte alltid så lätt att tänka på när man är liten.
flikkan; Ja, golvet blir torkat oftare än vanligt! Barnen måste ju helt enkelt lära sig att hålla leksakerna borta om de är rädda om dem. Vi får ju säga till ofta om att de måste ta bort sina saker, men skillnaden mot tidigare är att nu lyder de! "Annars blir mamma arg" är helt klart ett sämre hot än "nu äter Milo upp din gosekatt". 

missaz: Ja, motivationen blir kanske lite bättre när det är risk att leksakerna blir uppätna… och den söta valpen kan man ju inte bli arg på. Även barn brukar ju förstå att ett litet djur inte kan skilja på rätt och fel leksak att tugga på. 
Mamma var dagmamma i 20 år och vi hade hundar under den tiden med och det var roligt att se samspelet mellan barn och hund ibland.
flikkan; Jo, de har mycket mer förståelse för Milo eftersom han ju är en bebis… Det tycker egentligen att han är superäcklig när han bajsar på golvet, men de går verkligen in för att visa förståelse och informera om att han INTE är äcklig, han är en bebis som inte förstår bättre… 

missaz: Barn är underbara! 
Ska inte ha några själv på grund av min sjukdom men jag älskar andras barn.
flikkan; Ja, de är underbara…. och hemska! Man älskar dem och de driver en till vansinne. 

missaz: Låter precis som det ska! … och lite som med djur, man älskar dem fast ibland vill man sälja dem för en femma. 
flikkan; SÅ sant! Ibland tror jag att jag lidit av tillfällig sinnesförvirring både när jag gjorde barnen och när jag skaffat djur jag har/haft.
Men både ungar och djur är ju till sådan glädje (för det mesta!) så det är nog inte galenskap! Inte enbart i alla fall…. 

Missaz: Har en kaninhona som är alldeles knäpp. Hon går inte att lyfta eller klappa utan risk för bett och hon morrar och muttrar när man är i närheten. Men hon är så personlig så jag gillar henne ändå, fast jag var väl lite knäpp som tog mig an henne. 
dalmatiner inte dalmartiner! *folkuppysning* 
har hört att somliga uttalar det så men det var faktiskt första gången jag såg det i tryck!!

pennylane1: När jag var liten sa jag Dalamatriner!
Tycker det är ofta man hör just Dalmatiner uttalas på lite olika sätt och vis.
Har nog bara hört att somliga som sagt säger dalmartiner, inte några andra varianter! Jag brukar alltid vilja säga att då borde det heta "dalmarschen" på engelska… ist för då "dalmäjschen" som det heter, elak som jag är… fast jag har inte sagt det… ännu!
Ah, jag har liksom alltid sagt Dalmartiner, så jag visste inte annat än att det hette så! Man lär sig något nytt varje dag….
visst är det hääärligt! 
jo förresten barn säger ofta dalmatin, tror det är en övertolkning av språkregeln att -er är pluraländelse
#105 Min snart 4 åriga dotter säger "hund-dalmatin" ALLTID med "hund-" före alltså. Vet inte varför, men det är väl den enda hundras hon kan namnet på - i övrigt säger hon bara hund rakt av. 
Flikkan77: Envisa (åt fel håll) var ordet
Och för att inte tala om den där typiska salukiblicken; "och-vad-är-det-för-fel-på-dig..?".
På tal om att tävla! På en utställning för inte så länge sedan gick jag förbi en tjej ~14 med Turfa. Hon utbrister "Åh, vilken fin hund. Kör du agility eller freestyle med henne?". Jag börjar småfnissa för mig själv och småklappar Turfa på huvudet innan jag inser att jag kanske borde förklara mig för tjejen som har börjat skruva på sig. "Harkel… nej. Ingen agility…".
Det finns inget att motivera Turfis med, hon anser inte att det finns någonting värt att fjanta sig för.
Chapp: Turfa är inte så överförtjust i ben med mycket kött på, och torrfodret vi har funkat kanon på henne. Dock kan hon tugga på fårklövar och "kala" märgben är väl inte heller omöjligt :-)
Angående snö så är Turfa fullkomligt oberörd. Hon springer, hoppar, rullar och gör allt möjligt i vilket väder som helst. Bildbevis! Tyvärr har jag inte en tillräckligt bra kamera för att ta bilder när hon leker i snön.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Det var en frisksportarhund, ser jag, bangar inte för lite kyla! Hon undviker att doppa magen i snön, klok hund.
Konstigt nog ligger Chapp lika gärna framför brasan eller tryckt till ett varmt element, som på snön. Det är som om inget tränger igenom den tjocka pälsen. Han är uppfödd på billigt torrfoder, men äter barf sedan tre år och vilken explosion av päls det blev efter det. Han har lite, lite samojed i sig.

Binajis: Har faktistk lycktas tävla lydnad en gång med Prillan. Gav mig katten på att det skulle gå när hon var en 4-5 år och vi fick godkända poäng och då tyckte jag det räckte med det. Allt måste liksom vara perfekt på tävlingsdagen för att det ska vara bra. Lagom högt gräs på planen, lagom med sol och blåst, lagom temperatur… osv…
Har också svårt med motivationen. Går ju inte att muta henne med vlket godis som helst. Går en lättare kurs på hundklubben med henne just nu och jag har alltid en ryggsäck med minst 5 olika sorters godis med mig. Det som fungerar idag behöver inte fungera imorgon. Och är hon på dåligt humör så fungerar inget alls ändå.
Saluki-blicken är bäst! Gudars vad många gånger jag, och andra, blivit idiotförklarade.