Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3855 ggr
AnnaCathrina
0

Vad blir det för mat?

Vad ska ni laga för gott i kväll? Jag gillar fredagar, laga mat tillsammans. Äta gott, koppla av och sitta i lugn och ro och prata om veckan. Vanligtvis brukar jag inte ha några problem med att hitta på god mat men nu så står det still. Äter för det mesta kött av något slag på fredagar. Har ofta champinjoner till, blomkålsmos och t ex beasås men just nu känns det lite tjatigt.

Vad ska ni äta? Några roliga tips?

Mojjan73
0

Jag har tänkt fixa Äggtortillias med tacofyllning. Tacos är ju annars iaf vårt fredagsmys. Kan varieras i det oändliga… tacotallrik eller tacos med ostflarn istället för skal. Tacopaj osv. Helstekt fläskfilé med ngn god sås och sallad?

Floydian
0

Jag funderar på att göra LCHF-Pizza ikväll…. Tungan ute

nyborjare08
0

Vi ska fredagsmysa med färsk tonfisk! Vet inte riktigt vad vi ska ha till men det lutar åt ugnsrostade grönsaker och nån smarrig gräddsås. Och ett gott vin förstås, troligen rött.

[godisboll]
0

Idag blir det helstekt fläskfilé, marinerad i citron och pepparmix. Till det serveras potatis-  och rotfruktspytt (till resten av familjen), vitlöksost och sallad.

nobban7
0

Eftersom vi inte behöver göra matdosor på fredagarna blir det ofta inte så mycket matlagning för min del. Men nåt som är alldeles fantastiskt gott är rättiksgratäng med en köttbit, gärna lamm, och ett glas vin.

Jag har slutat använda ägg i gratängen, den blir krämigare så.

Kraman
0

Hummersoppa utan hummer fast med Pilgrimsmusslor :o)

Riktigt enkelt faktiskt om man har torkade hummerskal, 1 morot, 1 lök, fiskbuljong, lite tomatpure, cayennepeppar, dill & grädde hemma.

Jo det är väl de frysta musslorna då

PS går lika bra att torka kräftskal

Trevlig helg på er

:o)

AnnaCathrina
0

Goda förslag! Tack!

#2 Vad brukar du ha på pizzan?

Floydian
0

#7 Vet inte, det blir första gången jag gör LCHF-pizza. När jag gjorde vanlig pizza var favoriterna köttfärs & svamp, tonfisk & gröna oliver samt skinka & ananas. De borde funka fint även nu, om man bortser från ananasen!

KarinSch
0

Grillade lammkotletter med vtlöks/rosmarin smör och så ska jag testa rättiksgratängen till det.

Wtn3
0

För min del blir det marinerad fläskfilé med grekisk sallad och tsatziki.

kmf79
0

Har ju sett att ni har så goda recept på LCHF pannkakor. Måste testa ett av dem ikväll, blir nog kokospannkakor, låter gott.

Övriga familjen får göra vanliga pannkakor, min man kan inte vara utan sina kolhydrater, han tror inte han blir mätt då.

//Karin

copia
0

Här blir det trerätters eftersom dottern kommer hem på besök från Uppsala i helgen.

Förrätt- Kräftstjärtsallad med avocado, tomat och sallad, med majjo och creme fraiche.

Huvurätt- Marinerad fläskytterfile på spett, chicken wings, hemgjord bea, baconlinad sparris, och till dom som vill, stekt vitlökspotatis.

Efterrätt.Familjen öter glass med chokladsås, jag nöjer mig med en bit choklad.

synvinkel
0

#0 #7 Jag rekommenderar skinka, salami, sardeller, skivade tomater och ost som pålägg. Salami och sardeller gör sig riktigt bra tillsammans på denna pizza. Oliver och champinjoner bör också användas, om man gillar dessa pålägg! 

Rekommenderar även pizzabottenreceptet 6 ägg, 1 liten burk keso och 4 dl riven ost!

Mvh
Han som försöker få in LCHF-pizza som obligatoriskt helgmål.

synvinkel
0

Åh. Tack! Nu vet jag vad jag ska äta ikväll! Glad

Emea67
0

Jag har ätit kokta skivade ägg med majonäs och räkor Skrattande På fredagar är vi lite lata och äter något enkelt och gör godare mat på lördagen när vi känner att vi har mer tidGlad

Ha en trevlig fredagskväll allihopa!

mirjap
0

En gång gjorde jag LCHF-pizza på riven blomkål…. aldrig mer. Botten blev slemmig och smakade kål, allt rann in i varandra..

Ikväll åt vi sushi till förrätt, grillad ryggbiff, jag tror jag åt typ 300 gr, så himla mör! Till det kroketter i ugn (la familia) och vitlökssmör och ruccola sallad. Nu står en paj i ugnen gjord på kokos, smör, ägg och kardemumma. Till det en vaniljsås kokt på ägg, grädde, sötnmedel och vanilj.

Iansmamma
0

Det blev köttfärsbiffar på blandfärs med vitlöks- o pepparsmör. Till det en skivad tomat varvad med mozzarella och en grymt god olivolja. Ett glas rödvin till det. Mums!

[Pennylane1]
0

har bara ätit en bit av morotskakan som finns recept på härinne, hunden fick det mesta av glasyren som inte blev så god, men kakan har blivit allt bättre för varje dag!

I kväll alltså, som frågan väl gällde tidigar har jag ju ätit middag förstås, ett kycklinglår med falsk pot.sallad och stekta muskotkryddade aubergineskivor.

MissMullig
0

Pennylane

stekta muskotkryddade aubergineskivor lät anorlunda det skall jag prova

[Pennylane1]
0

Skulle egentligen haft spiskummin men fick tag på muskotburken först och kom på att det nog skulle bli gott! Och det var det!

MissMullig
0

Pennylane

Tål att provas älskar att mixtra med kryddor

kmf79
0

Ikväll tog jag två lembasbröd och fyllde med lite egenrörd tomatsås med pizzakryddor, stekt svamp och ost och la i smörgåsgrillen. Jättegott!! Skulle va gott att ha skinka emellan också men det hade jag ej hemma, ska prova det nästa gång.

//Karin

MissMullig
0

Idag blev middagen LCHF pizza med köttfärs,ägg och ost fyllning. Tog pytte lite tomatpure,chilli, salt som krydor och rapsolja på botten. Tyvärr förgräddade jag botten lite för hårt .Men det var gott iaf