Paranötsmjöl
Vart kan man köpa paranötsmjöl?

Hmm, har inte hört talas om just det - men köp hem hela nötter och mal i mixer. Funkar ju bra med mandel!

#1: Funkar inget vidare i mixer tycker jag, hellre rivskiva i matberedaren.
Vad hade du tänkt använda mjölet till? nyfiken
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#starhawk, det beror nog på vad man har för mixer, i min mixer går det jättebra att mala alla slags nötter o mandel.

#3: Tja den är kanske lite gammal, plockade den från föräldrarnas kvarlåtenskap, men den såg inte särskilt använd ut och jag minns inte att föräldrarna var några mixeranvändare precis. Men det är kanske dags att investera i en ny, några tips på bra modeller?
magic bullet är svinbra! Tyvärr tillfälligt slut…
men man får behärska pulsning annars blir det mer nötsmör!

Rekommenderar alla som vill göra eget nötmjöl att införskaffa en mandelkvarn.

Jag tycker att magic bullet är värdelös. Motorn luktar bränt snabbt o knivarna blev slöa, samt att den inte håller vad den lovar (pröva att krossa is i MB liksom… suck). Satsa istället på en matberedare från t.ex. Philips eller nåt annat bättre märke. Alt en bra stavmixer från t.ex Braun.

#7 exakt så ser min mandelkvarn ut oxå! 
jaha!? jag mal i bulleten nästan varje dag, har haft den kanske två år.

Där ser man… kanske fick ett måndagsexemplar…
Gillar konstruktionen och tanken bakom bulleten, men motorn har inte hållt för mig. Men bra om andra är nöjda! 
men jag har försås en matberedare med, bra till olika grejer liksom, bulleten är så smidig till äggmjölken med! Bara slänga ner allt i muggen och köra, bildas inte undertryck i den fast man har hett vatten. Is kan vara knepigt, jag kör inte det så ofta, men ibland och det funkar det med så ja, du hade nog otur! 

Den var ju inte helt billig, tror snarare jag satsar på min Philips matberedare som jag redan har, men jag väntar fortfarande på besked från tokloppan vad man skall ha mjölet till
Jag mal mina paranötter med kniven i matberedaren, funkar finfint.
#13 Jag använder paranötsmjöl i nötbröd och lembas, både gott och bra eftersom de är kh-snåla (kring 3 g/100 g har jag för mig?).
Riv nötterna i en elektrisk kaffekvarn, för sjutton. Det brir mjöl av det-
Margareta
# 2
jag har sett att folk använder d istället för fiberhusk i lembasbröden, skulle va kul att prova hur d smakar då.
Var hittar man nötterna då?
finns ju på alla affärer där dom har lösviktsnaturgodis och även brukar det finnas i påsar…

I lembasbröd stoppar jag bara i vad jag har hemma, oftast maler jag paranötter, kanske lite linfrön och physillium frön. Bara konsistensen är bra så är det ju bara skoj med variation.
jag provade och gjorde lembas bröd igår och hade i fiberhusk, krossade lin frön och sesamfrön och jag tyckte dem smakade skit rent ut sagt.
så tänkte prova att byta ut fiber husken mot detta och se om det blir bättre.

#19: Rapportera gärna hur det blir, själv vågar jag inte köra med fibergrejs eftersom jag har en IBS som definitivt inte gillar fibrer
husken smakar (enligt min mening) inte något speciellt, men sesamfrön har ju en speciell smak och linfrön med… skulle i så fall experimentera med dom, ändra förhållandet etc. tycke husken gör gott för konsistensen men inget för smaken. Men du kunde ju testa pofiber eller mald/blötlagd fibrex eller nåt istället om du inte hittar rätt med övriga ingredienser.
pa min pase med naturella paranotter star det 13 gr kolhydrater per 100 gr…