Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9200 ggr
xLillaMy
0

Under 5g kolhydrater - hur?

Ja, hur ska man äta för att hålla sig under 5g kolhydrater/dag, det måste ju vara omöjligt? o_O

(förlåt, känns som om jag spammar forumet nu men jag har så många frågor…Obestämd)

/Lilla My

Edit: Visste inet vart jag skulle lägga tråden så det blev här…

flikkan77
0

Äter inte själv så men om man bara äter kött och fett så blir det inte så många kolhydrater. Man får liksom utesluta det mesta i grönsaksväg och mjölkprodukter.

"You just have to belive…"

xLillaMy
0

#1 aha, ganska omöjligt för oss som inte gillar kött något vidare då Obestämd
Vad käkar man till frukost då? oÔ

flikkan77
0

#2 ja, det är därför jag inte lyckas komma så lång i kolhydraterna. Jag är inte så förtjust i kött.

Många här äter nog samma mat till frukost som till middag. Kanske inte exakt samma maträtt men samma sorts mat om du förstår vad jag menar…

Själv dricker jag mycket äggmjölk och har det som frukost, lunch och kvällsmat. Till middag äter jag någon form av kött, eller ja, försöker i alla fall. Glad

xLillaMy
0

#3 Äggmjölk? vad är det :o

ambery
0

Jag ligger på under 5 g kolhydrater, det mina kolhydrater komme,r i princip, från är mitt gröna te som jag inte vill avstå ifrån.

Jag äter kött, fisk, ägg o kyckling tillsammans med smör, majjo eller bea.

Smöret kan smaksättas som man önskar, majjon o bean likaså.

Inga grönsaker, mjölkprodukter eller nötter osv.

Kan kanske upplevas som lite trist, men det går över förväntan. Hade lite svackor nån gång, o då är det dags att hitta nya smaksättningar=)

Frukosten består i vanliga fall av äggmjölk med olika smak, ägg med räkor o majjo, gårdagen middag i miniformat osv.

Jag har en målvikt jag vill ner till och nu är jag snart där, då kommer jag att lägga till nån typ av extra till helgen för då är jag bara intresserad av att hålla vikten. Kommer kanske bli nån nöt eller nån bit mörk choklad.

Däremot kommer vardagarna att vara som vanligt!

flikkan77
0

Äggmjök, tja, namnet är lite missvisande för det har inte med mjölk att göra alls. Glad

Jag gör min på 2 ägg, 50 gram smör, 20 gram grädde och 2½ dl vatten och kryddar med kakao, ingefära och kanel.

Jag smälter smöret i micron samtidigt som jag kokar upp vatten och grädde. Vispar ner äggen i smöret, häller på kryddor och sen häller jagpå det kokande vattnet med grädden i under vispning.

Blir som varm choklad då, fast man måste vänja sig lite vid det för det smakar ju inget sött alls.

De vanligaste recepten innehåller ingen grädde alls utan är för dem som vill hålla ner kolhydraterna ännu mer eller är känsliga för mjökprodukter.

Äggmjölk används av vissa som grädde i kaffe och te, men jag dricker inget av det.

Skaldeman
0

Man kan inte komma under 5 gram kolhydrater om dagen, inte i praktiken. Särskilt inte om man dricker kaffe…

Låt oss ta ett räkneexempel:

4 ägg ger 2,4 g kolhydrater

4 msk Cremefraiche tillför lika mycket

4 msk vispgrädde ger 2 g

2 msk Findus majonnäs ger 0,8 g

Och 5 koppar kaffe tillför 3 g

Summa 10,6 gram kolhydrater. Och då är "maten" inte inräknad!

/SSS

xLillaMy
0

#5 tack för bra tips!
Skulle man typ, kunna köra vissa dagar med mindre än 5g och vissa mera? :s

#6 och så dricker man det bara sådär?
Är det mättande?
Just nu kör jag med knäckebröd på mornarna, men dte är ju inte allt för bra det heller..

flikkan77
0

#8 Ja, jag dricker det som det är.  GladHåller mig rätt länge på det med. Från frukost till lunch kan det gå 4-6 timmar, det är lite olika hur ofta jag äter.

Ibörjan hade jag lite vaniljsocker i för att få det lite sötare men det vande jag mig av med rätt fort och nu går det bra som det är. Har svårt att äta ibland och då fungerar äggmjölken superbra!

ambery
0

Den stora vinsten för mig är att jag efter att ha stått still jättelänge i viktnedgången äntligen vänt och börjat gå ner igen.

Det är möjligt att det i verkligheten inte blir under 5 g kolhydrater även om det ser ut så när jag kollar, spelar mindre roll för mig då jag fått önskat resultat.

Jag har svårt att tro att en eller annan grönsak per dag skulle spela roll i det sammanhanget, tror mer på överätandet av mjölkprodukter. Plus att jag gärna "unnade" mig tillåtna saker som t ex nötter, mörk choklad och sånt.

Nu har jag styrt upp det och det passar mig perfekt. Säkert inte helt perfekt i kolhydratsammanhang, men tillräckligt för mig!

Skaldeman
0

ambery,

det låter som att du äter perfekt, för dig själv och för dina behov. Om vi mår bra och normaliserar vår kroppsvikt i rimlig takt så är ju allt bra. Ändra ingenting, för allt i världen!

/SSS

JAUS
0

Om du endast äter 20-30 äggulor om dagen så du får i dig 1400-2100 kalorier, 65-100g protein, 132-200g fett och under 1g kolhydrater. Blanda i en knivsudd askorbinsyra i ditt dricksvatten för att undvika C-vitaminbrist.

xLillaMy
0

#9. Testade äggjölk. skitäckligt!
Antingen är det hemskt eller ajg som gjorde fel, det var bara slemmigt och kakaon flöt upp hela tiden D:

#12 men vem kan äta så många äggulor? jag kan inte äta ägg dagligen ens, får halsbränna och shit.

Skaldeman
0

JAUS,

ja, äggulor är bra mat. Men vi måste bväl ha kaffe också?

/SSS

alicia80
0

finns de protein i gulan?

magma
0

Inte mycket, större delen finns i vitan.

[Pennylane1]
0

# 13 mixade du ordentligt? Kakaon brukar inte flyta upp alls? Det räcker inte att vispa. Vattnet måste vara riktigt hett. Grädde hör egentligen inte hemma i äggmjölken eftersom den är ett sätt att göra liknande grädde utan att använda mejeriprodukter. Men klarar man dem så "får" man ju givetvis ha i det om man vill Flört

Floydian
0

13 Mixa äggen med mixerstav. Koka upp vattnet och smöret tillsammans med kakaon/kryddorna under och häll sedan i äggen under mixning så blir det inte äckligt och kakaon blandar sig fint.

[Pennylane1]
0

jag bara slänger allt i en behållare och mixar går precis lika bra!

Floydian
0

#19 du kokar väl vattnet först?

Wtn3
1

Jag gör som #19, jag häller inte i vattnet medans jag mixar utan jag häller i vattnet tillsammans med resten av ingredienserna och börjar därefter mixa.

Lasselars
0

Det är faktiskt mer protein per 100g äggula än det är i vitan. Vitan innehåller mest vatten.

från fineli.fi

Äggula (35% av äggmassan) per 100g

energi, beräknad 285 kcal
kolhydrater, digererbara 0.2 g
fett, totalt 25.0 g
protein, totalt 15.5 g

Äggvita

energi, beräknad 42 kcal
kolhydrater, digererbara 0.4 g
fett, totalt 0.1 g
protein, totalt 9.8 g

Sen är ju gulan tveklöst godare! Tungan ute

Wtn3
0

Fast då det är mer vita än gula i ett ägg blir det ändå mer protein totalt i vitan, och så är ju vitorna klart godare.

flikkan77
0

Jag gör min äggmjölk med elvispen och det fungerar jättebra! Har dessutom ägg med två gulor i varje. Glad

[Pennylane1]
0

# 20 självklart och det framgick väl av det jag skrev i # 17 Flört

Ofelia
0

TS; Varför ska vill du komma under 5 g kolhydrater per dag? Har du missförstått något kanske? Tänkte på att det står här att man ska äta mat som består av 5% kolhydrater och att du tänker fel, eller?

Står någonstans att du äter knäckebröd till frukost och då kommer du definitivt inte under 5 gram kolhydrater men på en dag kan du komma under 5%…..

Glöm ovanstående svammel om du verkligen tänker dig max 5 gram kolhydrater per dag (men ta bort mackan då). Det är nog väldigt få här som äter så lite , de är väl de som "fakirar" som möjligen kan komma så lågt?

xLillaMy
0

#26, nej, jag tänker inte äta så, jag är bara nyfiken hur folk lyckas ..Obestämd

xLillaMy
0

Åhå, jag vispade bara Skäms

FRAM MED MIXERN ;D

alicia80
0

misslyckades med när jag inte använde mixern/elvispen. undra vilket som är bäst?

[Pennylane1]
0

mixern är nog bäst, elvisp i nödfall…

alicia80
0

ok tack!! för när jag gör majonnäs funkar elvispen bättre än mixern.

Gunnell
0

#29 Det har ingen betydelse vad du använder. Det viktiga är att vara ytterst försiktig med oljan tills äggulorna börjar tjockna! Och att alla ingredienser är rumsvarma, men det kanske du vet?

Jag använder alltid elvisp och har misslyckats en gång när jag hade för bråttom med oljan. Fixade dock till det…

Tänker alltså på majonäs här… Glad Ser att det är äggmjölk det handlar om…

Wtn3
0

Att det skulle vara nödvändigt att ha alla ingredienser rumstempererade för att majonnäsen inte ska skära sig har jag aldrig upplevt, senast idag gjorde jag det på kalla äggulor, kall senap, kall citron, sval vinäger och sval rapsolja, gick hur bra som helst.

soderen
0

Hej,

Jag gjorde min äggmjölk med kakao första gången och det smakade inte alls gott.
Provade nästa gång med kanel. Det blev riktigt gott, så gott att jag drack det 1-2 ggr dagligen tills min mage sa ifrån. Jag fick en molnande känsla i magen som om jag var hungrig men ändå inte. Det tog mig ca 1 vecka att komma på att det var äggen som var boven i dramat.
Nu klarar jag ½ ägg ett par gånger i veckan. Gråter snyft!

Har du använt dig av www.minmat.se ?
Där skriver du in allt du ätit under en dag. Lite bökigt men det fungerar.

Själv använder jag mig av den mellan varven, för att kolla mig själv.

/Ullabritt

xLillaMy
0

#34, fattade inget av minmat sidan :s

[Pennylane1]
0

titta i inläggslistan här uppe till vänster, där finns en tråd som heter minmat.net -så här gör du

Ofelia
0

#27 Skönt att du inte tänkte äta så! Är det verkligen någon som klarar sig på 5 g kolhydrater? Verkar jobbigt och onödigt.

[Pennylane1]
0

de som kör UFO håller sig Under Fem gram Om dagen och det är ganska många…

magma
0

#37: Nja, onödigt vill jag inte påstå att det alltid är. Finns en "UFO-klubb" här på forumet för folk som äter Under Fem Om dagen, och jag vågar påstå att det är människor som helt enkelt inte går ned i vikt om de äter mer kolhydrater än så. Allt beror på ens egna, individuella förutsättningar.

magma
0

Asch, nu hann du före mig Pennylane1! Flört

[Pennylane1]
0

the more the merrier! Kyss

Wtn3
0

Onödigt känns som ett knepigt valt ord, är väl inte onödigt att begränsa sig till fem gram ifall man måste för att få några resultat, vilket är den bistra verkligheten för många.

JAUS
0

#14 Jodå, men själv är jag är inte koffeinist, utan dricker endast ytterst sällan och då endast på morgonen vid behov.

#15 Äggulan är som sagt proteintätare än vitan. Vitan kan man spara till t.ex. äggviteris om man inte har råd att kasta 30 vitor.

#34 Är du säker på att det inte var kanelen du reagerade på? Du vet väl att kanel innehåller giftet cumarin? Ceylonkanel innehåller mindre mängd av cumarin än den vanligare kassiakanelen. Kan även vara så att du inte värmde äggmjölken tillräckligt och inte oskadliggjorde avidinet i vitan.

Gunnell
0

Här kan man läsa om varför man ska akta sig för råa ägg

#33 Det var bra att få veta att det inte är så viktigt med rumsvarma ingredienser! Kanske det är viktigare att alla ingredienser har ungefär samma temperatur?

flikkan77
0

Jag tycker att äggmjölken blir bättre med elvisp än med mixer, men så tycker man och gör olika med. Glad

soderen
0

Jag är helt bombsäker på att det är ägg jag har blivit överkänslig mot. Först trodde jag att det var kokosfettet som spökade (flera här sa att man kunde få ont i magen om man åt det på kvällarna)

Först var jag tveksam, så jag undvek ägg i en vecka. När jag sedan testade så hade jag samma molnande känsla i magen. Detsamma känner jag om jag äter mer än en baconmuffins. (och där har jag definitivt ingen kanel). Visste faktiskt inte att man kan få ont i magen av kanel. Man lär sig mycket här på kif.

Jag fattade inte heller minmat i början, men jag tog hjälp av samma tråd som #36 nämnt. När du väl fått kläm på det så…………..är det bara att tuta och köra.

/Ullabritt

Gunnell
0

#46 Ägg kan man må dåligt av, ja. Själv kan jag inte äta speciellt mycket ägg, oavsett form, utan att må dåligt och äggmjölk funkar riktigt illa, tyvärr.

soderen
0

Jag tycker att det är riktigt synd för det är så mycket gott man missar. Tyvärr!

Men jag har inga problem med det för jag är van att avstå en massa livsmedel. Har varit nötallergiker i 25 år, ja även råa rotfrukter + stenfrukter (men det är ju historia nu)

/Ullabritt

Gunnell
0

#48 Ja ägg är ju en bra basföda på många vis, så jag håller med om att det är riktigt synd att jag mår dåligt av för mycket av den varan. Provade att göra oopsies för ett tag sen och de är ju jättegoda, men mådde riktigt dåligt av att äta dem. Bara att acceptera.