D-osering?
Jag försöker knapra 2000IE D-vitamin varje dag nu när solen inte lyser på mig. Det innebär fem piller à 400IE av den sort jag äter nu. Min fråga är om det spelar någon roll om jag kastar i mig hela dosen direkt på morgonen eller om jag ska försöka sprida ut intaget under dagen? Typ ett piller var tredje timme eller så?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Nej, det spelar ingen roll om du tar det som timdos eller tom månadsdos.

Jag kastar i mig ett 50000ie-piller varannan vecka.
Dags att ta ett i em. förresten
Smidigt och bra med ett eget d-vitaminlager i fettväven
.
Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg vart) att kroppen inte kan ta upp och lagra så mycket D-vitamin åt gången. Att det är bättre att ta en liten dos varje dag istället.
Å fanken! Är det så okänsligt för dosering?! 
Om man lagrar det i fettväven så kan jag öppna ett centrallager där för norra Europa!

Tack för svaren!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jaha, nu kom det in ett motbud… Vad ska jag tro nu då? 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Det är nog så att kroppen lägger det i bankvalvet för att sen nyttja det vid behov 
Det är just pga att lagringsmekanismen är så effektiv som man får hålla reda på vad man pysslar med vid höga doser
.
Det finns trots allt en möjlighet att förgifta sig själv men det krävs tydligen att man har doser på uppemot 1500000 ie i kroppen för att det ska kunna ske.
I normalfallet går kroppen till "banken" och plockar ut vad den anser sig behöva vilket kan vara allt mellan 2-6000ie beroende på vad man behöver för tillfället

Det är pga lagringsmekanismen vi inte drabbas av de flesta förkylningarna förrän framåt årsskiftet.
Det vi får i oss från solen under sommarhalvåret har en halveringstid på ca 6 veckor så framemot jul har kroppens nivåer av d-vit hunnit halveras 4 gånger och nivåerna börjar då bli kritiska och många får då flunsan lagom till julhelgen
Jag gör som Dufva - intar ett 50000IE-piller var 14:e dag ca.
(Men skulle du äta 50000IE med 400-piller var 14:e dag så blev det väl i runda slängar en 125 st piller du ska peta i dig… på en gång.. )
Ät dina D-piller som det passar dig, är väl kontentan av råden du fått här ovan…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Då fortsätter jag med min komihåg-metod, d.v.s. jag tar några piller när jag kommer ihåg det. Var hittar ni 50KIE-piller? Skumma ryssar på plattan?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Min WOT tyckte att den sidan hade otillräcklig transaktionssäkerhet så jag kör med Apotekets tills de har lyckats sälja ut det. :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag har en 50 000 IE burk med 180 kapslar till salu för den som vill ha. Köpte 2 burkar men behöver endast en.
Har också köpt 50000 IE pillren och har till en början tagit ett i veckan (tre veckor), men tänkte gå över till varannan vecka nu. Behöver man kontrollera sina nivåer någon gång tro, eller kan man lugnt stoppa i sig den här mängden ändå?

Jag har 400ie-piller och tar två varje dag tillsammans med min multivitamineral, så jag får i mig typ 1000ie per dag om jag räknat helt rätt. är det för lite? Vitaminpiller är rätt dyrt och jag är student så jag tänkte att jag tar lite mindre doser så det räcker längre. Det borde väl vara bättre än inget alls?

#14 Nej du behöver knappast kolla, inte med så låga doser. Ligger man mellan 50-100IE/kg så kommer man ganska rätt…25(OH)D mellan 100 och 200nmol/l (i nuläget rekommenderas att helst ligga över 120).
Jag själv t ex väger ca 100kg och äter 1st 50000IE i veckan.

Hallå! 50000 IE!! Det låter jättemycket. Min burk har 2000 IE per piller. Och de säger att man ska ta ett om dan, eller eventuellt två. Är inte 50000 lite overkill?

#17 Aha, du har fegiskapslarna!
Inte om du vill uppnå en bra D-vitaminnivå i kroppen och dessutom slippa ta varje dag.
Jag väger drygt 80 kg, så det skulle alltså bli 4000-8000 IE/dag för mig då. Mao skulle jag kunna ta lite tätare än var annan vecka.
Visste inte att man kunde räkna så, tack för det tipset 

#19 Nej, det är få som vet om att D-vitamin skall doseras efter vikt precis som Omegafett, protein, syre osv osv….t ex SLV tror att one size fits all.

#18 Vem är din D-ealer? Jag vill också ha.

Jag tar ett par 2000 IE-kapslar om dagen då jag inte vistas mycket i solen om somrarna, och aldrig i shorts. Skulle jag ta en jättedos då och då skulle jag bara glömma bort det, ett par om dagen är enklare att komma ihåg.

#21 WLS se #11 (inte prata högt om det!
)

Här fanns en del att välja på: