FAQ-wiki?
Jag har undrat då och då om man skulle behöva en faq där man kan få svar på alla de frågor som ställs flera gånger. Typ frågor som "vad är kokosfett bra för?", "hur gör man kokosmjölk?", "vad är fakiren?" osv. Finns det något behov av att samla ihop sådant här på en liten wiki-sajt?

God ide, om någon har tid att administrera.
mer frågor: Var får man tag i stevia? Hur gör man med artificiella sötningsmedel? Hur snabbt kommer jag gå ned i vikt? Jag har Xkilo att gå ned före sommaren, hinner jag det? Går det att träna på LCHF?
Fabricati diem, pvnc!
Låter som en jättebra ide. Jag ska fixa en wiki, så alla kan skriva. Återkommer snart med länk.
Toppen Andreas!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Då var det fixat:
LCHFwiki - http://lchf.lugg.info
Om någon vill skriva på sidan så skapa en ny sida och skriv på bara, och länka från förstasidan. Vi får hitta på ett bättre sätt att organisera wikin vid ett senare tillfälle.
Jag rekommenderar er att bli medlemmar om ni tänker skriva mycket, men ni måste inte för att skriva. Om det blir för mycket spam/sabotage på sidan så kanske jag ändrar så bara medlemmar kan skriva. Jag får se.

#2 det är ju jättebra. tänkte göra det om behov fanns, men då jag har lite dåligt med fritid slipper jag gärna :)
Jag har lagt in en liten förklaring till hur man skapar sidor i Wikin. Ifall alla inte är bekanta med Wikiformatet…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Då går jag in och skapar några sidor/rubriker som jag tycker ska vara med så får vi fylla på mera och rättare text i dem allt eftersom.
Fabricati diem, pvnc!

Jag har skapat en sida om omställningsproblem, samt ett utkast till en läslista som heter LCHF-böcker.
Fyll på allt eftersom.
Fabricati diem, pvnc!
#8, länka gärna till sidorna du skapar från förstasidan så alla hittar dom. Du gör det genom att redigera förstasidan och skriva så här under rubriken sidor:
* [[Namn på sidan]]
Jag lägger till sidorna du har skapat.
Jag ska se om jag kan fylla på lite under morgondagen.

#9 Tack, jag har aldrig jobbat i Wiki-formatet förut.
Jag har skrivit kursivt där det behöver kompletteras.
Jag har börjat på en sida om sötningsmedel - det behövs en lång sida med alla sockerarter, sockeralkoholer, också, men en sån fixar jag inte så här dags på natten.
Fabricati diem, pvnc!
#8, förresten, om du skriver en kommentar/fråga om upplägget som du gjorde på ena boksidan så skriv ditt namn efteråt så vi håller reda på varandra
Det mest logiska vad gäller ordningen böckerna borde väl vara i datumordning, i omvänd kronologisk ordning? Eller tycker du något annat?
En tredje sak, det finns för varje sida en diskussionsida om upplägg och innehåll för just den sidan. När du tittar på sen sida finns det en länk högst upp till diskussionssidan om just den sidan. Lägg hellre kommentarer där, så sidorna ser mer "rena" ut.
Om man är registrerad användare kan man signera vad man skriver på diskussionssidorna med fyra tildetecken, dvs. ~~~~, så syns användarnamn och tidpunkt.
Hoppas du inte tycker att jag är tjatig, jag bara försöker berätta vilka funktioner som finns på sidan.
Vilken lysande idé

Angående sötningsmedel på wikin. Är inte Sukrin och Lakanto också naturliga sötningsmedel?
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
#14, Hur definerar man naturliga? Är dom naturliga om dom finns i naturen, även om det som säljs är tillverkat på kemisk väg?
#15 Hur är det med sockeralkoholerna typ xylitol? Är de naturliga?

#15 Jag vet faktiskt inte riktigt hur man definierar naturligt när det gäller sötningsmedel. Därför skrev jag inget under rubriken sötningsmedel i wikin, heller. Jag hoppas någon annan är lite mer insatt än jag.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Det var jag som skrev om sötningsmedel - jag eller någon annan kan förtydliga i Wikin när vi diskuterat klart här.
Med naturliga menade jag naturligt förekommande. Med kemiska menade jag av människan skapde. Sedan måste vi skriva mera om varje sort så att det tydligt framgår vad som är bättre och vad som är sämre. Det finns ju olika inom det kemiska, men bara för att det är framtaget av människan behöver det inte vara dåligt i sig.
Sukrin/erythithol slår mig som ett kemiskt sötningsmedel, men ett som hittills rapporterats som ofarligt.
Lakanto innehåler ovanstående + den där japanska örten som det ska kompletteras med.
Jag tänkte lägga upp en hel sida om sockerarter, söta som osöta: glukos, fruktos, xylitos, laktos, galatkos, maltol, dextros, maltodextrin osv osv och beskriva dem och deras effekt i kroppen, samt var man hittar dem i livsmedel. Möjligen med en "farlighetsanvisning"
Fabricati diem, pvnc!
Nu står jag där med skägget i brevlådan igen…. 
Vad är en wiki? Förstår en del men vart kommer det ifrån? Vem kan lägga till och skriva? Fullständigt nollställd på detta…
Då är jag med…. Nästan! :-)
Får lov att lära mig mer, alltid kul med ny kunskap.
Den är ju bara i sin linda. Så ju fler som bidrar desto bättre!
Har någon frågat margareta om den skall länkas från öppningssidan som kommer upp i mittrutan när man kommer hit?

#23 Låter som en bra idé, men vi kan väl vänta med det, liksom alla bloggare, tills vi hunnit skriva lite mer?
Fabricati diem, pvnc!
Wikin lchf.lugg.info verkar borttagen. Jag funderade på om det fanns någon LCHF-wiki eller low-carb-wiki, men hittar ingen aktiv.
Funderar på att eventuellt skapa en på Wikia. Tanken var den samma som hos trådskaparen, dvs att ha som mål att ersätta/komplettera den numera tillkomna artikeln "Vanliga frågor & svar".
Kommentarer?
#25, Ingen använde den, och jag behövde inte mitt konto hos webhotellet längre som jag hade haft till andra saker tidigare, så jag förnyade inte mitt konto.
Jag äger fortfarande domänen, så vill starta en wiki så kan jag peka lchf.lugg.info på den om du vill.