Semesterfusk
Ja så blev det. All inclusive blev för mycket för mej. Frukost, lunch och middagsbuffeér bjöd på allt för mycket "icke-bra" LCHF-kost. Frukosten gick bra med ägg och skinka/bacon. Lunch/middag slarvade jag med efterrätter. Jag mådde dåligt efteråt och har fått ordentligt ont i kroppen igen, så efter en veckas fusk så skärpte jag till mej och åt ingen efterrätt.
MEN all min värk är tillbaka igen så min motivation att äta LCHF är tillbaka igen. Dessutom drabbadas vi av en ordentlig förkylning, som ännu är ordentligt påtaglig. Jag/vi har inte varit förkylda sedan vi började äta LCHF för över ett år sedan.
Kan detta snedsteg verkligen vara orsaken till min kroppsvärk och vår förkylning???

Tja, vem vet, jag har svårt att tro det i alla fall.
Värken kommer nog inte av lite "slarv" under en vecka men du märker ju om det är det nu när du går på banan igen.
Ni hade ju i alla fall en skön semester och det hade vi också i Prag, vilken stad. Allt var perfekt.
Vi hörs igen kram på dig så länge.

Inte vet jag men alla problem som uppstår i kroppen kan ju inte vara lchf relaterade bara för att man äter lc. Antar att man inte är imun mot allt. Inom Eu såg jag någon statistik att semesterrelaterade sjukdomar var c:25 000 dödsfall per år
All inclusive är smidigt, men precis livsfarligt! Jag åt allt jag ville ha hela veckan, utan att må dåligt eller att bli uppsvälld i magen. Det var gott, jag mådde bra och hade en skön semester, mot slutet av veckan, längtade jag efter vatten och en tjock skiva grillad karré! När vi kom hem hade jag gått från 64 kg till 68 kg. Efter två dagar vägde jag 66 och nu efter en vecka hemma har jag ett kilo kvar att ta bort. Det sitter nog ganska hårt, men framåt jul kanske jag är tillbaka på 64. Har bestämt att 64 kg är normalt till mina 162 cm, men kan jag trilla ner till 60 hade det varit skönt, men tänker inte kämpa för det. Förra augusti vägde jag 77 kg, började med LCHF i december.

Jo jag tror att värken kom tillbaka pga ditt avsteg. Själv märker jag direkt om jag under en helg har ätit allt för mkt kolhydrater. Jag har reumatism och mår mkt bättre och har mkt mindre värk med LCHF.
Det är bara att ta tag i kosten igen och tyvärr kan värken bli värre först, men det kommer att bli lika bra som förut igen.

Min väninna hade svår värk pga av fibromyalgi. Efter att hon ätit LCHF en tid försvann värken nästan helt. Av nån anledning lade hon till kolhydrater, åt lite potatis och bröd. Värken kom tillbaks och då vi träffades senast var hon väldigt styv i lederna, hade svårt att stiga upp från stolen. Jag rekommenderade henne att återgå till striktare mathållning och nu känner hon sig bättre. Så kolhydrater kan verkligen ställa till det!

# 5 Ursäkta om jag frågar, har själv fibromyalgi och har nu svårt med värken. Äter lchf men vet inte om det är hösten eller om jag äter fel. Hur mycket kolhydrater äter din väninna när värken blir bättre?
Jag tror inte att det är så enkelt, och virus är alltid virus. Själv har jag lika jobbigt ont med eller utan LCHF. men både värk och hälsa är ju så individuellt, jag tror man får lyssna på sin egen kropp och lära sig av sina erfarenheter på vägen.
Jag har ibland svårt att motstå goda desseter men har blivit duktigare och duktigare. Osttallrik är en suverän avslutning på middagen då övrigt sällskap gottar på sötsaker.

Spannmålen påverkar kroppen värst, det är bättre att äta saker som potatis, frukt eller snask om man vill tillåta sig mer kolhydrater.

Jag tror också att det är väldigt individuellt. Vi har varit hemma 4 dagar nu och förkylningen sitter ännu i. Huvudet känns vaddigt och jag är väldigt trött, men det var skönt att komma hem till den "vanliga" maten igen och jag har gått ner 1,1 kg sedan hemkomsten, så det var inga svårigheter att komma tillbaka. Hoppas nu bara att värken försvinner (det kan bero på förkylningen också).

Hej du, det kommer att släppa. låy nu kroppen få återgå till den kost som du brukar äta, jag vet att du kan det.
Stor kram till dig och maken, Kämpa på, vi hörs-

Tack och kram Ulla

Förkylningen har avtagit och det känns bättre idag, men värken(känns som träningsvärk) i varja muskel, har inte blivit bättre. Jag har haft det förut och sökt läkare två ggr för det. Läkaren sa bara att det är åldern, men jag har varit besdvärsfri nästan 1 år med LCHF, så jag hoppas att det skall hjälpa nu också, när jag har gått tillbaka till LCHF.

Jag får mer ont i fingrar & tår, när jag dricker för lite vatten & äter mycket protein…….