Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2476 ggr
malfie
0

Rött Vin?

Hejsan!

Jag letar och letar, men kan inte hitta något om Rött Vin? Jag är väl dålig på leta kanske…. Jag hittar bara om vitt torrt vin. Får man dricka Rött Vin??

Tacksam för svar! Mvh Malfie

Mooniq
0

Rött torrt vin är bättre än vitt. Annika D har lite info om alkohol i sin höger-marginal

Monica Hansson

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Pennylane1]
0

men varför sägs det att rött är bättre när vitt (torrt) har mindre kolisar och lägre sockerhalt? Det var nån tabell som visade att vitt vin hade minus 4 på nån skala som jag inte minns vad den hette medan rött hade 0 till minus 2. Ju lägre ju mindre sött vad jag förstod!

Mooniq
0

japp

HerrKaos
0

Skalan du syftar på är nog OE skalan: Oeschlegrader

Jag brygger mjöd och då använder man sej av en OE mätare för att se hur väl sockret (eller i mitt fall honungen) jäst ut .

malfie
0

Mooniq - Jag må vara helt värdelös på att hitta saker, men jag kan för allt i världen inte hitta infon om alkoholen hos Annica D. Skulle du kunna skicka länken? Vore väldigt tacksam!

[Pennylane1]
0

herrkaos, exakt den var det!

Mooniq
0

Hej igen

Tja, typiskt.. Nu hittar inte jag heller texten om alkohol men det jag kommer ihåg är:

OM man ska dricka alkohol så är whiskey o torrt rött vin det bästa alternativet, för det påverkar kroppen minst när det gäller kolhydraterna. Alkohol i större mängder får viktminskningen att stoppa.

Öl är nästan = bröd

Söta likörer utgår pga sockerhalten.

Nu när jag sitter o funderar så kan det kanske vara så att jag inte hittade det på Annikas sida utan att jag köpte både skaldeman och Litsfeldts böcker.. Det kanske står där… Ursäkta min röriga hjärna….Skäms

Monica Hansson

malfie
0

Mooniq - hihi.. inte lätt alla gånger! Man läser så mycket att man till slut inte alls vet vars man läst allt! =D

Tack så jättemycket för svaret! Jag älskar rödvin, så jag blev lite smådeppad när jag inte kunde hitta något om det! Tänkte: Antingen så är det så förbjudet att dom inte ens tar Upp det, eller så är det så Godkänt att det inte löns att nämna ;-)

Tack alla för svaren!!

Mooniq
0

Jag vet i alla fall att Annika kommenterar under den utskriftsvänliga folder att max 2-3 glas vin / vecka.. Om man vill ha viktnedgång så kanske man ska hålla sig till 0-2 glas / vecka.. vad vet jag….Beror ju såklart på hur din kropp reagerar, antar jag

Monica Hansson

Karen
0

Ja, kostdoktorn skriver ocksa om det, lika bra och lika torrt med bade rott och vitt vin, forrutom dessertviner sa klart.

Floydian
0

#9 man tål inte så mycket vin med den här kosthållningen heller…. så det blir lagom med ett glas, kanske två! Flört