Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5408 ggr
flikkan77
0

Synapserna slutar fungera?!!

Jag är bipolär och äter medicin för det, vilket medför att jag måste ha kontakt med läkare och psykiatrisjuksköterska.

Har dock lite problem med sjuksköterskan. Eftersom jag har haft anorexia så handlar en del av våra samtal om mat och vad man ska äta och inte.

Senaste samtalet för tre veckor sen slutade dock i kaos. Hon tycker att min negativitet till att äta kolhydrater är en tvångstanke och tvångstankar ska botas. Bland annat fick jag höra att jag inte kommer att bli frisk om jag slutar äta kolhydrater och att synapserna inte fungerar utan dem.

Hon hotade också med att jag kommer att bli så dålig att jag blir inlagd om jag inte äter kolhydrater. Om jag nu inte blir tvångsinlagd på grund av mina tvångstankar…

Var inlagd en sväng i somras och fick bråka rejält för att få något jag klarade av att äta. Att ta bort ris, pasta och potatis gick bara vissa dagar och det sattes en vakt som skulle se till att jag åt upp. Så dit vill jag inte igen.

Helst skulle jag sluta prata mat överhuvudtaget med min sjuksköterska men är rädd att hon insisterar. Skulle behöva lite hjälp med argument. Hon kan själv inte säga hur mycket kolhydrater jag måste äta utan bara att jag måste äta av allt…

Vet inte alls var min läkare står i det här eftersom all kontakt med henne går igenom min sjuksköterska.

Så, jag skulle vara glad för lite lättfattliga argument. Är de för invecklade så kommer jag inte att komma ihåg dem. Oskyldig

"You just have to belive…"

umbra55
0

Ta med dig lite utskrifter från Kostdoktorns sida och Litsfelts bok, kanske? ? ev en av de nya kokböckerna?

DE borde övertyga om nu inte du kan snacka ner muren!!

finntroll
0

Jag jobbar på psykiatrisk mottagning och mina tankar är att du blivit bemött på ett väldigt oprofessionellt sätt av din sjuksköterska. Hennes viktigaste uppgift borde vara att bygga upp en förtroendefull kontakt till dej, men gällande maten har hon kört på grund. Tycker du skulle försöka förklara att du fysiskt mår bättre av att undvika kolhydrater. Om hon inte lyssnar på dej har du all rätt att undanbe dej matdiskussioner med henne. Om inte det hjälper så be att få prata med din läkare, åtminstone per telefon.

Zepp
0

Mnja.. jag undrar om inte sköterskan mest tror att det är tvångstankar.. men hon har iallafall fel om kolhydraterna!

"Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

Det ingår väl inte så mycket biokemilektioner om man utbildar sig till psykiatrisköterska?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

chilisalsa
0

Frågan är vad hon menar med att synapserna slutar fungera ???

Brist på transmittorsubstanser eller vad ?

Medarbeterare på Kost

Nipp
0

Med tanke på ätstörningar tidigare kan man väl förstå att sköterskan är orolig att det är något kvar av det.

Börja inte köra med massa teoretiskt mumbo-jumbo. Det man äter handlar inte bara om energi - det handlar om näringsämnen också. Vissa här tycks resonera att bara för att hjärnan får energi även med lchf så är allt bra lchf.

Vilka positiva effekter har du haft av att dra ned på kolhydrater?

Berätta det bara.

Om de ber dig ät si eller så grönsaker, potatis, pasta  och ris  också är ju det ingen katastrof direkt. 99.99999999999999998% av jordens befolkning gör det.

Och grejen att berätta om kosten kan väl vara att man drar ned på andelen kolisar - inte att man vägrar äta kolisar helt. Det är nog det sköterskan är oroad över.

Sätt saker i perspektiv - om du är omyndig nu så är du inte det i evighet - och är du myndig kan dom inte tvinga dig till något överhuvudtaget.

Se bara till att det inte blir en - grej - och att du hamnar tillbaks i ätstörningar.

flikkan77
0

umbra: Fundrade på att låna henne lchf-kokboken som Annika och Ariam har skrivit. Vet inte om det skulle fungera bara. Men det kan ju vara värt ett försök. Förhoppningsvis så kan hon acceptera att jag inte vill prata mat med henne men gör hon inte det så…

finntroll: Har haft maximal otur med folk inom vården senaste året. Fick en psykolog som sa att det inte gjorde nått att jag inte klarade av att äta normalt för jag är ändå så tjock att det inte gör något. Det finns bara en läkare och henne får man träffa max två gånger om året och eftersom jag behövet tätare kontakter fick jag en sjuksköterska.

Hon lyssnade inte på att jag mådde bättre av att låtabli kolhydraterna eftersom det enda hon ser är det som hon kallar för tvångstanke. Att jag inte vill äta frukt, vissa grönsaker osv är liksom bara fel i hennes ögon.

Hon har själv varit överviktigt och gått ner i vikt genom att dra ner på kalorierna och träna mer… Det är nämligen det enda som fungerar. Obestämd

zepp: Jo, jag tror nog att sjuksköterska är lite rädd för att minaa tankar ska gå till överdrift, jag tycker bara inte om hennes sätt att hota på.

Tack för länkarna!

chilisalsa: Hon förklarade faktiskt inte vad hon menade med att synapserna skulle sluta fungera. De bara skulle de och sen skulle jag bli jättedålig. Vilket inte kändes så upplyftande…

chilisalsa
0

Low Carb är inte No Carb, om din sköterska tror det.

Medarbeterare på Kost

flikkan77
0

Chilisalsa: Det har du ju rätt i och vad jag minns så kunde min sjuksköterska inte specifiera hur mycket kolhydrater hon tyckte att hjärnan nu behöver… Kanske ska fråga henne det om hon envisas med att jag ska äta kolhydrater.

evacarina
0

#3 Om glukoneogenes och ketonkroppar läste vår klass redan första terminen på sjuksköterskeprogrammet.

Men det är ju inte säkert man förstår det riktigt ändå Obestämd

chilisalsa
0

Om hon envisas med att prata kost så kanske du skulle fokusera på vad du äter isf vad du inte äter, speciellt grönsaker, som paprika, lök och liknande. För mig personligen så har ett resultat av att jag under många års tid ätit allt mindre pasta, ris, potatis och bröd (sen ett par år i princip inte alls) inneburit att jag äter avsevärt mycket mer grönsaker.

Medarbeterare på Kost

flikkan77
0

Jo, chilisalsa, det är nog så jag får göra. Prata om vad jag äter. Nu äter jag visserligen inte så mycket mer grönsaker än sallad och squash, men ändå.