Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5763 ggr
KattaMo
0

Smörbollar

Jag brukar göra bollar på smör, hackade cashewnötter, kakao, sukrin, ibland lite kokt kallt kaffe och sedan rulla dem i koksflingor.

Är det någon som har ett bra tips vad jag skulle kunna ersätta cashewnötterna med? De innehåller ju ganska mycket kolhydrater.

lizaohman
0

mandlar?

KattaMo
0

Ja, det var en bra idé!

frukaos
0

Kokosflingor brukar jag ha…

Rebecka2009
0

Hur mycket ska det vara av varje? Det lät jättegott!

Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!

KattaMo
0

# 3 Brukar du ha kokosflingor i och "utanpå"?

#4 jag brukar ta ca 50 g smör, ca 50 g cashewnötter ( ska försöka byta ut dem), 1 msk kakao, 1 tsk sukrin och sedan rulla i koks ( vet inte exakt hur mycket)

men det är så himla gott! Tungan ute

marialan
0

Jag gör ofta liknande variationer men avänder sällan nötter, tycker inte att det behövs. Men 1 msk jordnötssmör fungerar också!

Prova gärna vita bollar som variation med vanilj och 1 msk kaffe…..

[Pennylane1]
0

paranötter eller makadamia är snåla på kolisar.

[[anna-a]]
0

Undrar om de gjorde smörbollar för 3000 år sedan, smör åt de iallafall…

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=55494&a=Fynd:%203000%20%E5r%20gammalt%20sm%F6r   Tungan ute

Krahso
0

Jag får inte fram något på den där länken…

[Pennylane1]
0

det är bäst att göra länken klickbar, så här gör man!

frukaos
0

KattaMo: Jag brukar ha cocosflingor i och utanpå. Funkar rätt ok.

[[anna-a]]
0

Ser att jag glömde göra länken klickbar, nu är den det. Glad

[3000 år gammalt smör](http://www.atl.nu/Article.jsp?article=55494&a=Fynd:%203000%20%E5r%20gammalt%20sm%F6r )

KattaMo
0

# 6 Jordnötssmör låter ju himla gott!

och vanilj också Tungan ute

#11 ska testa med kokos i också

Igår gjorde jag med mandlar som jag fick tips om och det var också jättegott!

frukaos
0

Jonas Coltings "kokosbollar" innehåller hackade valnötter, pumpakärnor, kokosfett, kokosflingor, strödadlar. Har inte testat sjäv men kanske kan vara nå't…

KattaMo
0

#14 Åh, vad gott det låter!!

vem är Jonas Colting?

vinteralvan
0

Vad kul länken var om 3000 år gammalt smör.Skrattande

frukaos
0

Jonas Colting är en triathlonstjärna som inte gillar kolhydrater. En riktig hårding som vet vad kroppen behöver för att prestera om du frågar mig.

Jonas Coltings hemsida

KattaMo
0

# 17 Vad spännande! Det ska jag läsa om

Tack så mycket!

Krahso
0

Hur mycket kolisar blir det på de där chokladbollarna?

Jag letar efter lördagsgodis som både jag och barnen kan gilla…

Ewilita
0

Jag tänkte direkt på makadamianötter som pennylane1 också sa, dom innehåller cunt 75g/100g fett tror jag och bara runt 10-12g kolhydrater till skillnad mot cashewnötter som innehåller runt 22g kolhydrater :)
Dom är väldigt goda! Kan ju vara en fördel ^^

kaisakavat
0

Smaskigt!! Tror jag gör dem NU! Skrattande

[Pennylane1]
0

en del anger kolisarna i macadamia som runt 3 eller nåt!

Krahso
0

Googlade lite, och hittade detta om macadamianöten.

Makadamianöten är prisade för deras näringsmässiga egenskaper. De är väldigt näringsrika. Det har det högsta beloppet av nyttiga enkelomättade fetter av alla kända nötter. Det innehåller också 9% protein, 9% kolhydrater, 2% fibrer, kalcium, fosfor, kalium, natrium, selen, järn, tiamin, riboflavin och niacin. Makadamiaolja är prisade för innhållande ca 22% av Omega-7, vilket gör det en önskvärd ingrediens i hudvårdsprodukter.

[Pennylane1]
0

I en tråd för ett år sen fanns det också olika upgifter!

keja01
0

Men alltså kolhydraterna i nötter har GI-värde 20 i jämförelse med någon sorts socker som var satt till 100.

[Pennylane1]
0

öhh jaha?

keja01
0

Det är borde alltså inte vara lika noga att undvika kolhydrater från nötter som de snabbare i socker, vetemjöl. Annars får man prova själv hur man reagerar på nötter.

[Pennylane1]
0

jag bryr mig inte om ifall kolisarna är snabba eller långsamma i och för sig, det är ju 100 % kolisar i socker också…  det räcker för mig att fatta att jag bör undvika det Flört