Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7176 ggr
haneit
0

Mens...

Jahapp!

Blödningsrubbningar råkade jag också ut för (Nu på min fjärde vecka)… Mensen var helt klart slut igår. Men idag är den inte slut längre… Glad

Hoppas det inte varar så länge…

Agyr07
0

Här har de också hänt konstiga saker med mensen. Det kommer några droppar utan sedvanlig värk 4-5 dagar innan mensen kör igång. Sen så tar det hela bara 3-4 dagar men värken har tyvärr ine minskat.

Jea59
0

Oh jag måste säga att jag e gammal och den inträder alltid vid fullmåne, men med denna kost har jag sluppit värken som jag haft i 35år, har varit helt utslagen innan, nu är den helt borta

greensis
0

Det är många som skriver om… förändringar i mensen, åt olika håll. Mest att den blir mer långdragen, ibland mindre, ibland mindre smärtsam.

Fabricati diem, pvnc!

annasanna
0

Jag är inne på min fjärde vecka som lchf:are nu och jag har också blödningar. Kommer det stabiliseras tro, eller är det så här det kommer att förbli?

/Anna(som haaaaatar mens)

Million
0

Samma här.. började för drygt 2 veckor sen, håller på att få mens nu fast jag hade för bara en vecka sen. Och så har jag fått några konstiga utslag/eksem på brösten.

[Pennylane1]
0

hane… mens… nu blev det tilt i skallen.. haha har tolkat nicket som hane -it  allså en kille som gillar eller jobbar med it. Foten i munnen

skogs-tolva
0

För mig har själva mensen blivit same-same, alltså inga förändringar, samma klock-perfekta cykel. Däremot, ingen pms, nix, nada, zip, zero….

Underbart!

Sugiyama
0

Aha det är kosten det beror på. Jag som varit påväg att boka tid hos gyn eftersom mensen håller på "i evigheter".

haneit
0

Pennylane1:

Skrattande Hehehe… Vad kul! Nej, det är bara mina initialer…

lizaohman
0

Kosten är hormonreglerande och det kan betyda en hel del förändringar som dock är TEMPORÄRA. Mens, finnar osv. För en del tar det lång tid innan kroppen är i balans. Det finns alltså en klar koppling till viktnedgång också, eftersom inlagring av fett sker med hormonernas hjälp.

Cammis
0

Jag har alltid haft "normal" mens, men senaste gången varade den i 16 dagar… Så där kul. Hoppas att detta är ytterst temporärt!

Agneta2006
0

Har själv sluppit värken samt är mindre svullen + att "klumparna"  slutat komma dock mycket riklig mens fortfarande. Då jag varit så trött en längre tid så köpte jag ett vitaminprep. spec. för kvinnor med bl.a jättenattljusolja. Tänkte inte på att det stod att det kunde vara "hormonreglerande" just pga nattljusoljan. När jag ätit av den 10 dagar så började mensen o det var inte kul då jag haft den 2 v tidigare. Slutade med vitaminerna direkt. Vid läkarbesök togs lite prover bl.a Hb o då förstod jag varför jag var så trött för jag hade blodbrist. Kom på att innan min diabetesdiagnos åt vi blodpudding varje månad och p.g.a kolhydraterna så ingår den inte i min kost numera. Så nu äter jag Vitamineral + att jag har börjat göra leverbiffar o skall införa mer rött kött då jag föredragit att äta kyckling, lax o fläskkött. Så kära medsystrar GLÖM inte att mat med järn i är nödvändigt för vårat välmående.

kaisakavat
0

Skulle bli mkt förvånad om inte era besvär - neg. förändringar med lchf -är övergående. Allt annat konstigt verkar ju vara det, så varför inte detta.

Jag har genomgått hysterektomi, så jag blöder inte längre. Men äggstockarna är kvar, så jag har min "cykel" kvar. Sånt som tidigare innebar problem, olika pms-grejjs, det är borta nu. LCHFar sedan drygt ett år.

[Pennylane1]
0

hur länge tog det innan alla besär var borta? Jag är ockkså "hysterektomerad" med äggstockar kvar men jag är i menopausen, och har fortfarande besvär med värmevallningar, hoppas att även dessa ska försvinna! Ja det gör dom väl ändå men man kanske kunde hoppas att det går fortare med denna kost.

kaisakavat
0

#14 Menopausen vet jag inte nåt om - är inte där än. Jag hoppas det dröjer också. Men jag tror nog inte vi kommer undan att känna av den - trots LCHF. Tyvärr. Hoppas verkligen det lindras i alla fall!

Nån annan kanske vet..

Om pms-besvären minns jag inte exakt, mer att man upptäcker efter ett tag att hoppsan, jag har inte känt av dem på länge nu. Det gick rätt fort dock.

[Pennylane1]
0

men har du bytt bild! Kände inte i gen dig! Undrde vem det var som la sig i Flört

nej jag ville inte alls påskina att du hunnit dit! Jag menade bara hur fort du märkte något på PMS:en! Men det fick jag ju svar på! Eller så bra du förmådde iaf!

kaisakavat
0

#16 Men oj, tog inte heller illa vid mig på nåt sätt.. snälla du.. det där är nåt vi alla ska igenom och du kan junte ha koll på hur gammal jag är!

Apropå det - Innan jag blev opererad blödde jag nåt infernaliskt vid mens och litegrann alltid, vareviga dag. Ett inte så litet helsikke, faktiskt!

En gång när problemen just hade börjat och jag var på cellprovtagning, så passade jag på att fråga om blödningarna. Fick svaret att det kunde vara klimakteriet.

Jag var 37 år!! Skrattande

missaz
0

kaisakavat; OJ vad du var olik dig från den förra bilden! Blev helt paff över nya bilden och ditt nick, det gick liksom inte ihop! Glad

Till mens-frågan: jag har haft hemsk mens i ca 9-10 månader med LCHF (har nu hållit på med kosten i 1 år och det verkar vara stabilt med mens nu)

Hade våldsblödning 4 månader i sträck en period, och nästan hela tiden resten av tiden. Går dock på p-spruta, så jag antar att det var därför det blev så infernaliskt illa.

[Pennylane1]
0

jag har alltid blandat ihop er två: missaz och Kajsakavat! Tycker ni har sett så lika ut!

missaz
0

#19 Lustigt! Jag har nämligen alltid tyckt att kaisakavat är lite lik en av mina kusiner! Glad Vi kanske är lite lika då!

kaisakavat
0

Alla LCHF-are är ju släkt i anden hursomhelst!! Så detta känns ju väldigt bra! Skrattande

missaz
0

#21 SÅ sant! Skrattande

mi76
0

Undrar hur det med mensen??? Hur länge höll den på??

mammialex
0

Intressant jag startade upp med LCHF i början på Juli och har inte haft min mens sedan dess är inne på dag 90 någonting i min cykel.

Det var likadant förra gången jag körde LCHF då uteblev mensen flera månader också. Då var det obehagligt men nu bryr jag mig inte. Det kommer väl när det ska.

Tydligt iaf att det beror på Lchf eftersom det hänt samma sak två ggr. Undra hur länge det skall ta och vad är det egentligen som händer iom att det hela stannar upp??

fiskenihavet
0

#2, hur länge har du hållt på med LCHF och hur lång tid tog det innan din värk försvann?

haneit
0

mi76:

Den höll inte på så länge. Och det var bara den där gången som den drog ut på sig. Däremot blöder jag mer nu, så jag blir riktigt rädd ibland. Men allt är regelbundet och bra.

babybel
0

Min gick lite åt andra hållet: Första dagen är (tyvärr!) mer smärtsam än den brukade vara, men själva mensen är mindre riklig och varar inte lika längre, 1 - 2 dagar kortare.

Har ätit LCHF i snart tio månader, ändringen kom efter ett par månader och den verkar hålla i sig.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Anne-
0

Min mens var riklig innan LCHF och har nu efter (tre gånger hittills) varit små skvättande i början för att sedan under ett eller ett och halvt dygn vara störtblödningar. Är handikappande den dagen och måste vara nära toalett. Det är jobbigt, blir det inte bättre måste jag söka läkare. Men det kanske fixar till sig själv om ett tag?!

Xanzippa
0

Min mens har gått upp och ner, innan jag började har min mens varit regelbunden som en klocka, var fjärde vecka, pang.

Nu verkar cykeln ha förlängts till 5 veckor och jag blöder längre och mer men har å andra sidan inte ont och PMS-besvär, utöver en viss svullenhet i brösten, verkar utebli (jag fick krama brösten för att känna efter om det inte var dags för mens snart). Tidigare var värken så pass förlamande att jag fick äta Tramadol och muskelavslappnande för att ens kunna göra något under den tiden (och man kan inte göra så mycket vettigt då ändå pga tabletternas effekt). Nu kan jag både styrketräna och fungera normalt - helt utan värktabletter. Nackdelen är att jag får ta lite järntillskott för jag blir så himla matt och yr av det ökade blödandet.

Sugiyama
0

Jag har ätit LCHF sedan januari och det positiva är att jag inte alls märker att mensen är på gång. Inget dåligt humör och inte ont alls. Det negativa är att jag blöder massor första dagen, jag använder menskopp och får ändå springa och tömma en gång i timmen. Sen håller det på och småskvätter en hel vecka. Förut var mensen över på 4 dagar. Fast jag tar hellre det utdragna än PMS:en för det var inte roligt.

Xanzippa
0

#30 jag vaknade 3 mornar nu av att koppen hade blött igenom, dags att skaffa nattbindor som komplement. =(

[Pennylane1]
0

kopp!? vad sjutton är det?  Nu har jag inte haft mens på 13 år så jag är ju inte direkt uppdaterad på ämnet… men ändå, tycker man borde hört om det iallafall!

Andina
0

Jag har hört talas om den - men aldrig lärt mig nå't om den.

Så googlade o hittade denna förklarande sajt: koppen

(Tack och lov behöver inte jag heller använda mensskydd längre - det är så skönt att vara befriad från de månatliga besvären. )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Xanzippa
0

Jag blev tipsad genom ett amerikanskt forum och köpte en, så fort jag lärt mig hur den skulle sitta blev jag kär. Är inne på mitt 4:e år med den nu, samma kopp (välinvesterade 300 pix!) och inga problem alls, känns mindre än en tampong tycker jag och smidigare än bindor.

[Pennylane1]
0

tack! Hade ju kunnat googla själv givetvis… tänkte inte på det, blev så förbryllad!

kollade en vikningsintruktionsvideo… haha undrar varför det överhuvudtaget behövs, när man uppenbarligen kan göra nästan precis hur som helt, var väl 20 olika sätt där!

Nästan synd att man inte kan testa…

Andina
0

Skrattande Visst kan du väl testa…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

tja sätta in den skulle ju gå, men jag har ingen livmoderstapp så kan tänka mig att det blir lite knasigt men det var väl närmast hur den funkar jag var nyfiken på! Flört

haneit
0

Jag har varit ganska nyfiken på menskopp, med tanke på miljön och så… Men jag har hört att de kan vara svåra att lära sig använda. Var det det?

Och nu när jag blöder så oerhört mycket ver jag inte om jag skulle våga lita på dem… Men jag skulle ju kunna ha tampong första dagen, då det är värst… Det skulle ju ändå bli avsevärt mindre skräp då.

Xanzippa
0

#38 du ska nog inte försöka ha tampong och kopp samtidigt, men koppen är lätt att få in så fort man fattar att den ska sitta runt livmodertappen, tyckte jag i vart fall.

Jag kombinerar med binda om det blir väldigt kraftig blödning men det är som sagt mest nu senast.

[Pennylane1]
0

hahaha ursäkta men jag kan ju inte tro att hon menade att ha det samtidigt Skrattande

haneit
0

Nej, jag menade att använda enbart tampong första dagen, och efter det kopp… Så fel det kan bli! Skrattande

Xanzippa
0

Ahh fast jag tror inte en tampong (även de större storlekarna) suger upp mer än koppen, kommer det väldigt mycket i början får man ju byta tampong oftare ändå, samma sak med koppen bara.

Fördelen med koppen är också att man kan sätta in den när man tror att mensen ska komma, gör den sen inte det torkar den inte ut som t.ex en tampong, men man slipper ändå fläckar i grenen.

haneit
0

Jag ska nog testa… Har du hört något om de olika märkena? Är något bättre?

Xanzippa
0

Jag har bara prövat den jag själv har, Diva-cup (som jag köpte när jag var i USA), och den är jättebra, är som sagt på mitt fjärde år nu. Den blir lite missfärgad men så länge man alltid sköljer den med varmt vatten (kok den dock inte, en kompis gjorde det och fick skaffa ny) och tvättar den med milt parfymfritt tvål då och då (under mensen, de andra 3 veckorna kan den ligga i påsen man får med den) så håller den sig fräsch.

mi76
0

-Haneit

Hur länge hade du mens den där gången när den håll i sig så länge?? Hur länge hade du ätit LCHF-kost när "menskrånglet" började??

Själv så har jag haft mens till och från nu i 4 veckor och har väl ätit LCHF i ca 6 veckor! Äter inga p-piller eller nåt annat prev.medel!

haneit
0

Den varade inte så länge. Jag hade ätit lchf i ca 4 veckor. Den varade bara ca 4-5 dagar längre än vanligt.

MindBlow
0

Ni som har upplevt att mensen bara fortsatt, har ni ätit något preventtivmedel då och isåfall vilket?

Ang menskopp så har jag också en. Haft den i två år tror jag och är supernöjd. Det tog mig dock tre "mensgånger" innan jag verkligen fick den rätt, det är lite bökigt i början, tyvärr. Men nu behöver jag bara tömma min kopp tre gånger om dagen och det är underbart.

Otroligt bra investerade pengar!

Xanzippa
0

Inga hormoner eller mediciner alls, den har ändrat sig lite som sagt men fortsatt i övrigt som den ska.