Vad är bäst att dricka ur LCHF synpunkt
Ja vatten naturligtvis men i övrigt? Hur är det med vin? Vad är bäst att dricka rött eller vitt? Vad säger ni om öl?
Tacksam för synpunkter och vägledning i denna fråga.
Jag dricker inte alkohol, men gräddmjölk dricker jag vid festligare tillfällen.
Nä jag dricker nästan aldrig heller men ibland är det gott med ett glas vin eller en öl till maten.
Vin har jag i såsen ibland, men dricker det aldrig.

Whiskey, vodka, konjak och torrt vin är godkända, personligen dricker jag öl när jag väl dricker, men det är det sämsta man kan förtära ur blodsockerperspektiv, jag gör det avsticket medvetet, jag gillar öl för mycket för att inte dricka det när det vankas fest. Det är bara låta bli bakispizzan och sen på den vanliga maten igen så fort som möjligt, några långsiktiga förluster blir det inte för min del.
Torrt vitt vin eller rött vin för min del. öl kallas inte för inte flytande bröd…
Jag föredrar rött vin men jag har blivit mycket känsligare för alkohol överlag så jag dricker ogärna mer än 1 glas på en kväll.
Om jag är "out and about" så dricker jag Cola 
Sprit är inte min grejj. Det är få drinkar som är värda sitt pris och sen är det så bökigt när man måste börja räkna på när man kan köra igen eftersom jag kör på jobbet och ALDRIG skulle chansa. Så jag låter bli.
Annars är det mest te med gammaldags mjölk (försökt med grädde men det går bara i vissa sorter som chaï) och äggmjölk tycker jag inte heller passar.
Och mkt citronvatten till maten.
Jag dricker sällan alkohol, utan brukar mixa grädde eller gräddmjölk med bär vid festligare tillfällen eller dricka det utan smaksättning. Annars dricker jag vatten.

Ett torrt vitt vin innehåller ju försumbart med kolisar för mig, men hur vet man att det är tillräckligt torrt? Räcker det att det är klassat som torrt på bolaget tros? Det kan ju vara en faktor tio i skillnad, minst, mellan ett torrt och ett sött.

Jag kan dricka rött vin utan att trigga söt sug och har fått för mig att det inte påverkar min fettbrasa något märkbart direkt.
Jag brukar välja vin som har max 10 g socker/liter.
Jag har inte tänkt så mycket på hur mycket kolhydrater vinet innehåller. Om jag vill ha ett par glas vin en kväll så tar jag det.
Själv föredrar jag ett halvtorrt vitt vin. Kan även tänka mig en drink eller två vid något festligare tillfälle.
Annars håller jag mig till vatten (kran eller smaksatt bubbel) te (ört eller grönt)
/Ullabritt
Dricker vatten mest till vardags, annars har jag lite svårt att låta bli öl tyvärr.
Tycker inte om vin…
vitt vin eller champagne går bra till festliga tillfällen
vitt vin eller champagne går bra till festliga tillfällen

#11, var får du tag på dessa siffror?

De siffrorna ska finnas på systemets hemsida, sök på vinet som du undrar över!

Monsieur Rouge och California Red i tetrapack är ett par favoriter, det är dock rejäla billighetsviner men någon vinkännare är jag inte, kan absolut inte prova två olika viner och säga vilket som kostar 2000 kr litern och vilket som kostar 50 kr, haha. Sockerhalten i dem är under 3 gram per liter.
vi dricker ingen alkohol alls i vår familj, det är riktigt dåligt för diabetiker och maken har aldrig druckit. Eller rökt för den delen, jag har inte lyckats klura ut från vilken planet han är…
Citronvatten eller te till maten är standard för mig!
Har en flaska pressad citron på jobbet, så att jag alltid kan ha ett glas vatten med en skvätt citron.
Jag gillar rooibos-te, vanligt svart te med en skvätt grädde, Genmaicha-te (smakar popcorn/rostat ris och är perfekt för att ta udden av eventuellt snackssug), grönt te, vitt te… Mineralvatten på flaska när vi är ute och far.
Någon enstaka gång lite torrt vitt vin, kanske varannan månad eller så.
Har svårt att dricka light-läsk och -saft nuförtiden, de smakar kemikalier och är äckligt söta…
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Smaksatt mineralvatten om jag vill skoja till det
Vatten i vanliga fall
Blir jag riktigt sugen på nåt extra så dricker jag cola light, njuter o blundar för både sötningsmedel o färgämnen
Rött vin tycker jag om och där har jag valt vin som har 3-5g socker/liter
Grönt o rött the dricker jag också ofta

Eget bubbelvattten, som tur är tycker jag om det så jag har inga problem. Är aldrig sugen på något annat.
Men på freda kvällarna tar jag gärna en whiskey.
jag dricker rött vin (alla sorter innehåller lågt med kolisar) annars blir det torrt vitt vin (antal kh hittar du som sagt på systemets hemsida). Som oxå skrivits så tål jag mycket mindre alkolhol nuförtiden, det blir sällan mer än ett glas vin, dock flera gånger i veckan nu under semestern… 
Dricker gärna te och vatten. #21 Var kan man få tag i Genmaicha-te?
Vi testade en ny LC-starköl häromdagen.
Spot Light Low Carb Lager 4,5 vol%
- < 0,5 g protein
- <0,46 g kolhydrat
- 0g fett
- Bryggd på malt, vatten humle och jäst
Jag märkte då att jag är totalt avvand från öl och inte fick något sug efter det, men det kändes ändå som en rimlig dryck någon gång när det "krävs" öl om det finns sådana tillfällen alltså.
Numer pensionär i Nynäshamn
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Tack #27 Ska absolut testa det.

#19 Samma planet som min sambo, troligen! 

#17, ja men det förutsätter att det finns där och att de har angivit värdet. Väldigt bra när det finns dock.
Men jag kunde i alla fall tolka det som att om sötmatårtan på ett vin på bolaget har minsta skärvan så verkar det lugnt. Vissa upp till 25% av tårtan kunde vara acceptabla.
Problemet kommer väl när man dricker ute. Får skapa en lista över torra bra vita och ha med i telefonen. :)

Ja vad gäller viner så märker jag att jag har blivit extremt känslig och kan tycka att vissa röda viner är söta… o det har jag aldrig tyckt tidigare. Så jag köper endast de som har just 3-5g/l - för annars blir det för slibbigt 
men vodka har ju inga kolhydrater och blandra man det med light läsk så innehåller det ju inga kolhydrater alls i stort sett?
Nu vet jag ju att verken vodka eller lightläsk är att föredra men ändå. om man nu måste dricka så måste det väl vara ett hyffsat bra allternativ? :D
ÖL som jag inte själv dricker har jag förstått att INTE är bra alls att drick och det ser man ju på ÖL-magen som man brukar kalla vissa herrars magar för. Ett svar jag läste var att öl innehåller bara mellan 6-7 kolh. lika mycket som en rödbeta. Men Öl tar man många gånger mer än 1.
Pellergrino dricker jag nästan varje dag
Själv dricker jag vodka med mosad lime och sodavatten (oftast smaksatt) och det smakar utmärkt! är lät att beställa när man är ute på krogen också
#26 den la jag också in bild på för ett tag sen men det var någon som inte trodde mig på mitt ord (eller bild) ang. kh-halten! Vederbörande skulle in på systemet och kolla själv.
Hoppas h*n har gjort det nu!
#34 det lät gott. Måste provas. Jag tror inte rött vin är så farligt, några laster måste man få ha. Men jag har svårt att ta ett glas vin rakt upp och ner utan måste äta lite först annars snurrar det rejält i skallen.
jaa det lät ju faktiskt jättegott, måste bli rätt friskt, oh det gillar jag:)

ibland 1 glas rödvin och coretto grappa
Vänliga hälsningar Stephan
Som de många ovan dricker jag oftast rött vin.
Ibland blandar jag själv drinkar på mineralvatten (undviker lightläsk eftersom jag är skeptisk till sötningsmedel av många skäl). Ta t.ex. Absolut Rasberri, mosade hallon och Ramlösa Skogshallon. Jättegott!
#20 Jag skulle nog inte kalla cider för ok. Den cider de har på Systemet med minst socker i är Kivik Astrakan Torr, den har 17g socker/liter. Ingen av de franska sorterna går under 30g/l. Men det kan man kanske bortse från när det är fest.

Jag började med LCHF i måndags och känner en otrolig energi om kvällarna. Har promenerat 1,5 timme med hunden…..
Kunde faktiskt inte låta bli att kolla vågen i morse! Yipee!!!!!!!!!!! 1,5 kg lättare. Och det är bara 4 dagar, men nu kommer helgen det blir nog det tuffaste. Verkar som att jag kan unna mig ett glas rödvin åtmistone, men vågar jag som nybörjare?
Tipset om att systembolaget skriver ut informationen om sockehalten på vin var kanon!
Nybörjare men redan frälst…..
Rött vin ibland till fest - bara något glas. Har hittat cider med lågt kh-innehåll på systembolaget - Gravendals, två sorter kommer under 5 kolisar/100g det är hallon/lime och jordgubb med fläder, vill jag minnas. Tar någon sådan till bastun ibland.
Blir jag bjuden på starksprit och känner för det blir det en liten whisky.
Avis började också i måndags ach INGET VISAR VARKEN PÅ VÅG ELLER MÅTTBAND!!!!!
Man jag fortsätter för jag är pigg och glad. Och så fick man ju ta sig ett vinglas (RÖTT) på fredag!
Trägen vinner, hoppas jag!
ujujuj… måndags! Började för över ett år sen utan nämnvärt resultat! Men jag tror också att trägen vinner men att vara trägen kan man ju inte ens börja prata om efter fyra- fem dagar!! 

javisst, trägen vinner. Själv är jag bara så rädd för att jag ska falla för alla frästelser i helgen. Det är mycket lättare på jobbet. Själv på ett kontor och kan alltså ha matlåda med mig. Inga sötsaker liggandes som lockar…..Skulle vara ett tuggumipaket isåfall. men hörde att det absolut inte var bra trots sockerfritt.
Som sagt 4 dagar har varit hyfsat lätt, lite sug efter allt möjligt, men gett mig tusan på att det ska gå. Står verkligen inte ut med att se alla snygga kläder, men som jag ser ut som en stoppad korv i. Har bett en kollega om support. skickar jag ett meddelande om att jag är sugen på choklad så har jag bett att hon ska skicka en äcklig bild som får mig att tänka om! Har inte behövt utnyttja det än, men vet av erfarenhet att jag har fruktansvärt dålig karaktär…..
Därför ska jag unna mig ett glas rött i kväll, det är jag värd!

Gammel Dansk Bitter Dram - "Den gör godt", kaffe, te, vin, vatten men jag har inte druckit öl sedan 5/1.