Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 8673 ggr
szwed
0

Extravaganza?

Är det någon som har erfarenhet av extravaganza? De fåtal personer som jag känner har haft en riktig stor nedgång och faktiskt verkar det som om de håller sin vikt ganska väl. Kruxet är att ingen vill berätta något nämnvärt om vad som görs eller vad som sägs där. Har de någon form av tystnadsplikt?

En liten lustig grej är att jag i helgen träffade en som just avslutat sin "viktresa" med extravaganza. och han verkade äta lite åt Lchf hållet. Dvs Han hoppade över bagetterna och åt endast ca 2msk ris samt att han frågade värdinnan om de hade smör som han ville ha på köttbiten," men inget margarin !"

Berätta gärna om det är någon som har erfarenhet av extravaganza.

Floydian
0

Är själv LCHF:are som gått ned med Xtravaganza. Återkommer här och berättar, hinner inte just nu.Glad

szwed
0

Jag väntar med spänning

goldcamilla
0

Min killes syster gick där innan och hon livnärde sig bara på påsar, sedan började hon träna på deras gym, hon gjorde inte det från början. Hon gick ner rätt mycket i vikt. När hon slutade med påsarna så fick hon gå rätt strikt på diet och det var endast kött och grönsaker har jag för mig. Hon gick sedan upp i vikt igen och fick börja med påsar. Hon ville att jag skulle börja med det men jag har gått tillräckligt på påsdiet, jag går bara upp igen. Påsarna var dyra och det är ett sätt tycker jag att få folk till att köpa nya påsar hela tiden eftersom man går upp igen om man försöker äta normalt.

[ngupa]
2

svärmor gjort det och det var påsar i 3 månder tror ajg och sedan kött o grönsaker, inget fett vad jag kan se och grönsakerna ska fylla  en knytnäves eller om det var hela handens storlek på tallriken.

jag skulle inte hålla mig mätt på det nått vidare länge.

Floydian
1

Hej igen!

Som sagt, jag har lite egen erfarenhet. Jag "gick på" deras påsar i 4 månader och gick ned sisådär en 27 kilo. Man äter så lite kalorier och kolhydrater att man går in i ketos. Kilona rann av mig, men 40% av vikten var muskler. När jag googlade "ketos" för att ta reda på vad det kunde vara så hittade jag hit och hittade LCHF. Det lät ju bra mycket vettigare och i slutet av min påsperiod började jag lägga till protein i form av ost och skinka för att stoppa muskelförlusten. Sedan slutet av maj äter jag enl LCHF och har gått upp 7 kilo ungefär. En del är nog muskler, men långtifrån allt. Dels jobbar jag ju på att lära mig äta rätt och dels på att få kroppen att vilja släppa fett fettförbränningen. Det tror jag kan ta ett tag efter 4 månaders veritabel svält!

Xtravaganza är mer än bara mat (eller brist på mat) för viktnedgång, dock. Man jobbar med olika ledstjärnor där rörelseglädje och mental träning ingår. Om påsarna är dyra kan man väl diskutera, när man "går på helfart", dvs bara äter 3 pulversoppor om dagen, så har man ett matkonto om 525,-/vecka och värre har jag ju varit med om.

Den stora vinsten för mig var att genom pulverdieten tända av från sockret. Att i fyra månaders tid inte äta mat gjorde att jag nu inte har några som helst problem med att tacka nej till och inte äta allt det där vi på LCHF inte äter… bullar, kakor, mackor… godis… socker… sirap…. ni vet… "Hej jag heter Floydian och är en sugarjunkie".

Övergången in i ketos gick oxå smärtfritt, en liten känning av yrsel på morgonen den tredje dagen, men det var oxå allt. Den mentala träningen gjorde väldigt mycket för mig, under fyra månader hade jag en fast ritual på lunchtimman, 30 min promenad, 15 min avslappningsövning och sedan min pulversoppa. Man behöver lugn för att gå ned i vikt och det hittade jag i den mentala träningen, plus att jag fick jobba med självbild, målbild och även med förberedelse på omgivningens reaktioner på "mitt nya jag".

Så summa summarum: jag ångrar inte att jag gick på Xtravaganza, jag hade inte varit där jag är idag om jag inte gjort det. De räknar kalorier och äter långsamma kolhydrater och drar ned på fettet och jag tror inte längre på den metoden. Å andra sidan så är de helt rätt ute med rörelseglädjen och den mentala träningen.

Tack för ordet…

(De som känner mig vet att det här var den korta versionen! )Flört

MillisB
2

Jag har ju gått på Xtravaganza sedan mitten av juli, fast har lagt till lite extra förutom pulver för att jag har druckit för lite vatten. Har gått ner i underkant av åtta kilo, så det är ju inte så mycket…

Men, det som jag idag fick info om var att man på halvfart, dvs med både påsar och mat, ska ligga på 10 % kolhydrater, 25 % protein och 65 % fett. Det ligger ju väldigt nära LCHF, enligt min mening.

Påsarna är dyra, men man köper ju ingen annan mat i den tiden man går på helfart.

Det mentala är också viktigt att få med sig. Det är ju där nyckeln ligger.

Ska bli spännande att få helheten i programmet. Har ju jobbat på egen hand fram till nu.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)