Gallsten
Vad är den "traditionella" uppfattningen bland läkare om uppkomsten av gallsten? Läste hos Annika att det är det fettsnåla levernet som skapar stenarna, och sen när man börjar äta mer fett så rör de på sig.
Om man går till en fettskråämd läkare, vad får man då för förklaring? Att det är fettet som skapar gallstenarna? Hur liksom?
Nyfiken då jag vill veta båda "argumenten" när/om jag pratar om gallsten med folk.
När jag var hos läkaren (innan LCHF) och hade problem med grus i gallgången så sa han att jag var tvungen att akta mig för saker som utlöste attackerna.Dvs lök, paprika, ägg och fet stekt mat. Helst koka maten eller ugnssteka så att det inte blev så fett…. men det var ju hur fel som helst för nu efter kostombyte så har jag inte några problem alls. Kan äta vad som helst utan att få ett gallstensanfall.

Som jag har förstått det så bildas stenarna på en kolhydratsrik/fettsnål kost. Avlagringar, mineralansamlingar i gallblåsan när den inte töms så ofta, eftersom man inte äter så mycket fett.
Vid en fettrik kost blir genomströmningen i gallblåsan större och stenarna kan börja röra på sig. Ska man leva på LCHF-mat är ju fett inget man undviker direkt… så då märker man om man har gallsten 
För en del går det över, andra märker inget och åter andra får en sten i gallgången och måste opereras.
Själv hade jag opererats innan jag hörde talas om (och gick över till LCHF) så för mig var problemet liksom redan löst. En jag känner har sina stenar kvar, har successivt gått över till LCHF men inte känt något av stenarna…. än. (peppar, peppar)
Vet någon annan om stenarna kan lösas upp av sig själv och passera förhållandevis obemärkt som grus?

Den officiella versionen är om något tvetydig.. man skiljer inte opå vad som utlöser respektive är upphovet.. elelr rättare sagt man blandar ihop det hela till någonslags fettskrämd version!
"Gallsten är mycket vanligt och är nästan aldrig farligt. Gallstenar är ett slags kristaller som bildas oftare om man är överviktig, har vissa sjukdomar eller ärvda anlag och om man äter mycket fet mat."
"Gallan koncentreras kraftigt medan den lagras i gallblåsan. Därför kan halten av gallsalter och andra ämnen i gallan bli så hög att de bildar kristaller."
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25680&PreView=
Somsagtvad.. om gallan töms hela tiden på grund av fet kost lär den alldrig bli koncentrerad!!
Ärftliga faktorer har oxå en stor betydelse.. för sanolikheten att de skall uppstå.. dessto viktigare att äta fett hela tiden då så gallan alldrig bildar stenar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för era svar! Ska läsa igenom dem ikväll när lugnet lagt sig här hemma.